Olet täällä

Kivijalkamyymälä vastaan nettikauppa

1
1022
31.3.2020, 09:59
#1
+203
Liittynyt:
14.10.2014, 12:59
Viestejä:
320

0
+1
0
-1
0
0
7.4.2020, 10:33
+1572
Liittynyt:
30.1.2020, 19:23
Viestejä:
1306

7.4.2020 | 10:15

Kaupan liiton madonluvut: Joka neljännen yrityksen liikevaihto romahtanut, pahin kriisi erikoisliikkeissä

https://www.yrittajat.fi/uutiset/624197-kaupan-liiton-madonluvut-joka-ne...

Kaupan liiton jäsenkyselyn tulokset ovat karua luettavaa. Yli neljäsosa kaupoista kertoo liikevaihtonsa romahtaneen lähes kokonaan. Samaan aikaan työntekijöistä on vähennetty 25 prosenttia.

Kaupan liitto on tehnyt jäsenyrityksilleen kyselyn koronakriisin vaikutuksista. Kyselyn perusteella lähes kahdella viidesosalla kaupan yrityksistä liikevaihto on romahtanut yli puolella ja yli neljäsosalla yli 70 prosenttia. Yli puolet kaupan yrityksistä on vähentänyt henkilöstönsä määrää, yleensä lomauttamalla. Hallituksen tukitoimet eivät näytä purevan ongelmiin.

Päivittäistavara- ja marketkaupan toimijoista lähes 40 prosennttia kertoo liikevaihtonsa laskeneen. Positiivista on se, että samaan aikaan yli puolet on lisännyt myyntiään.

Erikois- ja tavaratalokaupan liikevaihto on pudonnut rajuiten. Kyselyn mukaan jopa 87 prosenttia yrityksistä kertoo liikevaihtonsa laskeneen. Noin puolet on menettänyt liikevaihtonsa lähes kokonaan.

---

Lasku on alkanut myös rakentamista ja teollisuutta palvelevassa teknisessä kaupassa. Yli puolet alan yrityksistä kertoo liikevaihdon menetyksistä.

Osa kaupan yrityksistä on voinut siirtää myyntiään verkkoon, mutta eivät läheskään kaikki, sillä kyselyvastausten mukaan puolella yrityksistä ei vielä ole digitaalisia myyntikanavia. Kaupat, joilla digitaaliset myyntikanavat ovat käytössä, kertovat verkkomyyntinsä lisääntyneen koronakriisin seurauksena. Varsinkin päivittäistavarakaupan verkkomyynti on kasvanut.

Verkkoon siirtynyt ostaminen ei riitä kumoamaan kokonaiskysynnän laskua. Nekin erikois- ja tavaratalokaupat, joilla on ollut jo pitkään toimiva ja paljon käytetty verkkokauppa, ovat menettäneet myyntiään, Kurjenoja jatkaa.

 

Yllätävää on, ettei puolella kyselyyn vastanneista ole lainkaan digitaalista myyntikanavaa vaan luottavat täysin kivijalkakauppaan. Varmaan tälläiset sijaitsevat suurelta osin kauppakeskuksissa, joissa luotetaan keskuksen tuomaan asiakasvirtaan?

0
+1
0
-1
0
0