Olet täällä

Artikkelit

Apple siirtymässä terveydenhuoltoon ja hyvinvointiin

Texasilainen mies sai Apple Watch-älykelloonsa varoituksen, jonka mukaan hänen sydämessään oli rytmihäiriö. 79-vuotiaan älykello kertoi miehen voivan huomattavasti huonommin kuin miltä hän itse olonsa tunsi. Mies meni heti lääkäriin, joka vahvisti epäilyn rytmihäiriöstä. Ongelma korjattiin leikkauksella ja mies kiittää Apple Watchia potentiaalisesti hengenvaarallisen ongelman huomaamisesta.

Tämä tapaus on vain yksi monista, joilla sydänvaivaiset ovat saaneet apua vaivoihinsa Applen tuotteen avulla.

Apple ylistää älykelloaan lääketieteellisenä voimavarana ja yhtiöllä onkin suuria suunnitelmia siirtyä isoksi tekijäksi terveydenhuoltoalalle. Amazon kokee suurimmaksi haasteekseen avaruusmatkailun, Applen suuri visio on ihmiskunnan hyvinvoinnin edistämisessä.

Applen taival finanssikriisin jälkeen on ollut voimakkaan nousujohteista.

Applen bisnes pähkinänkuoressa

Apple on ekosysteemibisnes. Asiakas ostaa iPadin ja huomaa pian omistavansa monia Applen tuotteita. Apple-laitteiden käyttöjärjestelmä on suljettu systeemi, eli puhelimen ja tietokoneen synkkaaminen ei onnistu elleivät molemmat ole Applen tuotteita. Tämä saa monet kuluttajat lukittua yhtiön ekosysteemiin sisälle pitkäksi aikaa.

Apple on ollut pakotettu palveluiden tarjoajaksi, sen sijaan että yhtiö myisi pelkästään laitteita. Suurin syy päätökselle oli asiakkaiden haluttomuus ostaa uusia, kalliita laitteita joka vuosi. Tarjoamalla eri palveluita asiakkailleen, Apple on onnistunut kasvattamaan asiakkaidensa elinaikaista arvoa. Kasvun fanaattinen jahtaaminen on monien Applen päätösten taustalla.

Lopulta ei riitä enää ihmisiä ostamaan Applen tuotteita, joten palveluiden määrää tullaan kasvattamaan kiihtyvällä tahdilla. Apple Watchin ansiosta yhtiöllä on valtavat määrät terveyteen liittyvää dataa, jota muiden teknologiajättien on vaikeaa alkaa kerätä. Tämä data avaa Applelle oven terveydenhuoltoon ja hyvinvointiin liittyviin palveluihin.

Siirtyminen terveyden kehittämiseen

Toimitusjohtaja Tim Cookin mukaan Applen suurin palvelus ihmiskunnalle liittyy terveyteen.

Viimeisen viiden vuoden aikana yhtiö on kasannut ison tiimin, joka koostuu lääkäreistä, terveysvalmentajista ja insinööreistä. Se on kehittänyt terveyteen keskittyvää softaa ja laitteistoa ja jopa avannut klinikoita työntekijöilleen.

Apple Watch-älykellon käyttäjä voi ottaa vastaan puheluita, kontrolloida musiikkiaan ja lukea sähköposteja. Sillä voi myös mitata sykettä, laite näyttää sydänsähkökäyrän ja monia muita terveyteen ja uneen liittyviä tilastoja. Sen voi myös yhdistää kolmannen osapuolen terveyssovelluksiin.

Mikäli Apple onnistuu teknologiallaan vaivatta mittaamaan verenpainetta ja verensokeria, olisi kyseessä todellinen läpimurto. Epäilemättä nämä ovat yhtiön tavoitteissa korkealla.

Beyond the Watch-teknogiayhtiön tavoitteena on tuoda asiakkaiden lääketieteellistä tietoa, kuten labratuloksia ja terveyshistoriaa Applen tuotteisiin. Apple Health Records on ottanut jo askelia eteenpäin, mutta täyteen integraatioon on vielä pitkä matka.

Sisäisesti Applen AC Wellness terveydenhuoltosysteemi auttaa yhtiön työntekijöitä. Apple on vaitonainen projektista, eikä ole vielä julkisesti ilmoittanut konseptin tuomisesta kuluttajille. 

Koronakriisin aikana Apple teki yhteistyötä Googlen kanssa viruksen taltuttamiseksi teknologian avulla. 

Applen ensimmäiset askeleet hyvinvointipalveluihin lienevät varsin simppeleitä ehdotuksia, kuten esimerkiksi "Et ole treenannut vielä tänään. Nukut paremmin lenkkeilyn jälkeen, joten lenkkeile ennen päivän päättymistä"-tyylisiä ilmoituksia. Käyttäjän oma data yhdistettynä kerättyyn massadataan avaa Applelle mahdollisuuden tarjota yksinkertaisia teleterveyspalveluita ihmisten hyvinvoinnin edesauttamiseksi.

Pitkässä juoksussa tavoitteet voivat nousta hulluiksikin. Yhden teorian mukaan ikääntyminen on sairaus, joka voidaan parantaa. Apple voi villeimmissä unelmissaan tavoitella ihmisen eliniän pidentämistä aiempaa huomattavasti pidemmäksi. Mikäli Apple onnistuisi kasvattamaan ihmisten elinikää, kasvattaisi se samalla asiakaskuntansa elinaikaista arvoa. Kuinka monta Apple-tuotetta myytäisiin, mikäli Apple pystyy todistamaan pystyvänsä kasvattamaan asiakkaidensa elinaikaa? Kannusteet ovat Applen puolelta selvät.

Risuja ja ruusuja

Lääkärien suhtautuminen kuluttajille tarjottuihin terveyssovelluksiin, mukaan lukien Applen, jakautuu kahtia.

Siinä missä yksi on luottavainen sovellusten potentiaalin suhteen, toisen mielestä datan käyttö on työlästä ja nihkeää. Monet lääkärit kieltäytyvät katsomasta kyseistä informaatiota kokonaan, sillä datan määrä lääkärien omien kokeiden perusteella on jo mittava.

Epäilyksiä herättää myös datan tarkkuus. Lääkärit uskovat Applen päivittäisen askelmäärän mittaamiseen tarkkuuteen, mutta luottamus sydäntä koskevaa dataa kohtaan ei ole yhtä suuri. Apple Watchin sydändata on monesti antanut myös vääriä hälytyksiä.

Joka tapauksessa "quantified self" ("määritelty minä")-liike saa vauhtia Applen ja muiden palveluntarjoajien tuotteista. Quantified self-liikkeen ajatuksena on yksilön mahdollisuus kerätä dataa ja tietoa omista päivittäisistä tavoistaan teknologian avulla. Informaation avulla henkilö voi tehdä parempia päivittäisiä päätöksiä terveyteensä liittyen.

Mitä enemmän dataa Apple kerää, sitä tehokkaammiksi ja arvokkaammiksi sen tarjoamat palvelut muodostuvat. Tämä on verkostovaikutusta parhaimmillaan.

Allekirjoittanut on mitannut HRV-arvoja (Heart Rate Variability) päivittäin Polar H10-laitteella ja sen avulla treenaaminen on tehostunut huomattavasti. Nyt tiedän paremmin milloin pitää lepopäiviä ja milloin heilutella kahvakuulaa vauhdikkaammin. Sitä myöten tulokset ovat parantuneet. Datan kerääminen unen määrästä ja laadusta sekä leposykkeen kehityksestä ovat nekin mielenkiintoista seurattavaa. Ainakin kaltaisilleni datanörteille Applen ja muiden tarjoamat mahdollisuudet saavat sydämen pompottamaan kovempaa smiley

Odotukset tulevaan

Marketwatchin 40 analyytikkoa kehottavat sijoittajia ylipainottamaan Applen osaketta salkussaan. Analyytikoista 23 antaa suoran "Osta"-suosituksen.

Analyytikoiden keskimääräinen tavoitehinta osakkeelle on 341,49 dollaria.

EPS-ennusteet kuluvalle kvartaalille osuvat 1,53 ja 2,47 taalan väliin, konsensuksen ollessa 2,00 dollaria. Koko tilikauden ennustehaarukka on 10,16-13,69 ja konsensus 12,36 dollaria.

Keskustele Applen tulevaisuudesta Sijoitustiedon foorumilla

Johannes Ankelo 10/2020: Jalometallien hinnat saisivat vauhtia inflaatiosta
Liity Sijoitustiedon jäseneksi