Olet täällä

Artikkelit

Voiko FED olla väärässä?

 

Monen mielestä FED oli väärässä viimeisen vuosikymmenen aikana jatkaessaan QE-elvytystä pitkään, vaikka taloudelliset kriisit olivat jo ohi. Vuosina 2020 ja 2021 se näki inflaation vain väliaikaisena ilmiönä, eikä suostunut toimiin nousevien hintojen hillitsemiseksi ja tällä hetkellä koemme näiden päätösten vaikutuksia. Monet ovat nyt sitä mieltä, että FED on täysin väärässä sen yrittäessä runnoa inflaation maanrakoon. FED nosti ohjauskorkoaan keskiviikkona 0,75 prosenttiyksiköllä ja vihjasi kokonaisuudessaan 1,45 prosenttiyksikön lisänostoista, vaikka se merkitsisi synkkää taantumaa.

Voiko FED tosiaan olla väärässä? Raaka-aineiden hintojen laskemisen lisäksi iso liuta core-CPI-komponentteja, kuten majoitus, autot ja lentojen hinnat ovat jo kääntymässä nopeasti laskuun.

JP Morganin Phoebe White kertoo uusimmassa raportissaan ennustavansa merkittävää heikkoutta inflaation kaikissa komponenteissa, jotka ovat olleet core-CPI:n suurimpia ajureita inflaation kiihtymisen aikana. Eivät ainoastaan ajoneuvojen hinnat, mutta myös terveydenhuoltokustannukset ja lentojen hinnat.

Peruspalveluiden inflaatio on viime kuukausina noussut joulukuun 3,7 prosentin vuositason inflaatiosta elokuun 6,1 prosenttiin. Samaan aikaan perushyödykkeiden inflaatio on pudonnut 10,7 prosentista 7,1 prosenttiin. Core-CPI-indeksiä laskettaessa palveluilla on lähes kolminkertainen paino verrattuna hyödykkeisiin.

Vuokrakomponentti vastaa 40 prosenttia koko inflaatiokorin painosta (Exhibit 1). Elokuun raportissa vuokrainflaatio, joka on noussut yli 6 prosenttiin vuositasolla viime kuukausina, on core-CPI-inflaation suurin ajuri (Exhibit 2).

JPM:n White uskoo vuokrainflaation saavuttavan huippunsa tulevien kuukausien aikana ja kääntyvän sitten laskuun. Zillow Observed Rent-indeksi, kuten Apartment List Price-indeksi, on historiallisesti johtava indikaattori vuokrainflaation suhteen, ja se on kääntynyt viime aikoina laskuun (Exhibit 3).

JPM uskoo majoitusinflaation rikkovan 7 prosentin vuositason inflaation rajan ensi vuoden alkukuukausina johtuen sen monen kuukauden viiveestä reaalimaailman hintoihin. Zillow Observed Rent-indeksi on helmikuisen 17 prosentin lukeman jälkeen heikentynyt 12 prosenttiin elokuussa. Se on toki edelleen korkealla verrattuna pandemiaa edeltäneeseen noin 4 prosentin tasoon. Toisin kuin Zillow, CPI:n vuokradata ottaa huomioon sekä uudet että olemassa olevat vuokrasopimukset.

Tiukempi rahapolitiikka voi väliaikaisesti kärjistää vuokrainflaatiopaineita korkeiden asuntolainojen korkojen vähentäessä kiinnostusta kotien ostamiseen. Asuntojen hintojen ollessa korkealla, ei kaikilla asuntolainaan tukeutuvalla ole varaa ostaa omaa kotia. Samaan aikaan ei ole rajaa sille, miten korkealle vuokrien hinnat voivat nousta käytettävissä olevista tuloista. JPM:n havaintojen mukaan vuokraajien vara vuokrien maksuun on jo venytetty ja vuokrainflaatiolle tulee olemaan vaikeaa nousta paljon palkkojen nousua nopeammin. Kun sekä asunnot että vuokrat nousevat kannattamattomiin hintoihin, tulee siitä poliittinen asia rapakon takana.

Vuokrien jälkeen uusien ja käytettyjen ajoneuvojen hinnat ovat toimineet suurimpina core-CPI:n ajureina. Kysynnän laskiessa, toimitusketjujen paineiden helpottuessa ja raaka-aineiden hintojen laskiessa, JPM odottaa käytettyjen autojen hintojen laskevan lähiaikoina. Pankki odottaa uusien autojen hintojen laskevan ensi vuonna. Manheim Used Vehicle Value-indeksi, joka mittaa autokauppojen käytetyistä autoista maksettavia hintoja, on ollut laskussa tammikuun huippujen jälkeen. Elokuussa indeksi laski neljällä prosentilla ja syyskuun kahden ensimmäisen viikon aikana 2,3 prosenttia lisää.

Milloin tämä hidastumien näkyy datassa? Exhibit 5-kuvaajan mukaan on vaikeaa ennustaa milloin hidastuminen tulee näkymään käytettyjen autojen CPI-datassa. JPM uskoo laskevan trendin käytettyjen autojen hinnoissa jatkuvan tulevina kuukausina. Exhibit 6-kuvaaja kertoo JP Morganin Automotive Commodities-indeksin olevan 35 prosentin laskussa huipuistaan.  Käytettyjen autojen hinnoilla on tapana olla herkempiä raaka-aineiden hintoihin uusiin autoihin verrattuna johtuen siitä, että romuarvon määrä käytetyn auton hinnasta on suurempi uuteen autoon verrattuna.

Seuraavaksi korkein painotus core-CPI-inflaatiossa on lentolippujen hinnoilla. Niiden hinnat ovat samalla yksi CPI:n volatiileimmistä. Lentolippujen hinnat ovat edelleen korkealla vuositasolla johtuen keväisestä lentopetrolin hinnannoususta, mutta tämä komponentti on laskenut yli 14 prosenttia toukokuisesta huipustaan. JPM odottaa hintojen pysyvän vakaampina jatkossa.

Kokonaisuudessaan JPM näkee core-CPI:n olevan lähellä huippujaan ja uskoo sen hidastuvan varsin nopeasti lähitulevaisuudessa pudoten elokuun 6,5 prosentista 3,5 prosenttiin ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ja 3,1 prosenttiin Q2:lla. Tämä vastaisi pitkälti FEDin tavoitetta.

Keskustele markkinatilanteesta Sijoitustiedon palstalla.

Keskustele sijoittamisesta tai avaa oma sijoitusaiheinen blogi. Tervetuloa foorumille!
Liity Sijoitustiedon jäseneksi