Artikkelit

Näin paljon auto todella kustantaa

Kevät puskee päälle kovalla vauhdilla ja tuo mukanaan muutakin kuin lämpöä ja siitepölyä. Normaalisti kevään yleisin tauti on autokuume, mutta tänä keväänä ykkössija saattaa olla uhattuna, kun Covid-19 yrittää sitä viedä. Itse en tietääkseni ole sairastunut vielä tähän viheliäiseen virukseen, mutta autokuume uhkaa puskea pahemman kerran päälle. Jotta osaisin valita keväisen ajoneuvoni viisaasti, tein vertailevaa tutkimusta erilaisten hevosten välillä siitä, minkälaista lovea ne iskisivät säästöpossuuni.

Valitsin vertailuun mukaan sellaisia menopelejä, joita saattaisin itse olla ostamassa. Otin mukaan myös pari verrokkia, joita en missään nimessä ostaisi. Voitte arvuutella mitkä ne näistä ovat. Uusia autoja ei ole vertailussa mukana, sillä sellaista en missään nimessä lähtisi kaupasta ostamaan. Heikko sydämeni ei kestäisi sitä savuavien setelien käryä, joka sellaisesta rahan polttamisesta syntyy.

Vertailussa on mukana kuusi ajoneuvoa, joista yksi tulee todennäköisesti olemaan se lääke, joka parantaa autokuumeeni. Pidemmittä puheitta esitellään ostokandidaatit.

Lexus IS250

Tämä hieman vanhempi ja ajetumpi kaunokki näyttää vielä hyväkuntoiselta,
mutta 9 litran keskikulutus hirvittää. Hintaa on, mutta vanhuus tuo jo kohtuullista turvaa arvonalenemista vastaan. Keskikulutus nostaa ajoneuvoveron kirvelevälle tasolle. Sisustus on ehtaa nahkaa ja ulkonäkö ajaton. Kyllähän tällä kelpaisi ajella.

Mercedes-Benz C 180

Tämä Mersu on jo aikaa nähnyt, mutta on vähemmän ajettu ja edullisempi kuin edellä oleva Lexus. Olen kuullut legendaa Mersujen korkeista korjauskuluista, mikä vetää naaman vakavaksi. Kulutus on 8,5 litraa satasella, joten samassa veneessä on kuin Lexuskin. Näinköhän tämä kestäisi ajossa vielä pitkään? Matalahko ostohinta saattaa olla hämäystä, mitä tulee kokonaiskustannuksiin.

BMW 320

Tällä hieman vanhemmalla Bemarilla kyllä kelpaisi ajella. Kilometrejä on vain jo kertynyt ja hintakin hieman huimaa päätä. Olen kuullut tarinoita Bemareiden muoviosista, jotka hajoavat omia aikojaan. Ei kai tässä vain sohaisisi käsiään lantakasaan? 7 litran keskikulutus hieman hapottaa, mutta sormien läpi sitä voisi katsoa, jos kaikki muu pelaisi hyvin. Ulkomuodoltaan tämä on nätti ja ajaton peli, joka lämmittäisi parkkiksellakin.

Lexus IS300h

Tämä Lexus näyttää jo astetta modernimmalta. Kyllähän tällä kelpaisi ajella ja saattaisi ratissa vähän hymyilyttääkin, mutta hinta uhkaa laittaa säästöpossun vinkumaan ahdistuksesta. 5 litran keskikulutus on maltillinen eikä aiheuttaisi ahdistusta. Arvonalenema sen sijaan aiheuttaisi kouristuksia ja yöllisiä paniikkiheräämisiä. Toisaalta ylläpito olisi todennäköisesti kohtuullisen edullista eli kunhan hankintahinnasta selviäisi, niin edessä olisi huolettomia kilometrejä.

Toyota Auris 1,8

Tämä Auris alkaa olla jo iältään ja ulkonäöltään tätä päivää. Hinta on ikään nähden kohtuullinen ja kulutus on vain 3,8 litraa. 110 euron ajoneuvovero saa hymyn kasvoille. Tälle ajoneuvolle on takuuvarmasti jälkimarkkina. Toyotan huoltamisen pitäisi olla kohtuullisen halpaa, joten jos ostohinnasta selviää, niin kyllä ylläpidostakin pitäisi selvitä.

Lexus CT200h

Tämä veijari on iältään samaa ryhmää kuin Auris, mutta hinta on hapokkaampi. Toisaalta kilometrejä on kellotettu vähemmän. 4,5 litran keskikulutus on hyvä, joten ainut mikä tökkii, on massiivinen arvonalenema. Huoltamisen ja korjaamisen sen sijaan pitäisi olla sopuhintaista, kun tämäkin oikeasti on Toyota vaikka mitä väittäisivät.

Miltä näyttävät kustannukset?

Vuosittainen ajokilometritarpeeni on noin 15000 kilometriä, joten käytän tätä lukemaa laskelmissa. Jos tämä lukema olisi todellisuudessa pienempi, niin se suosisi paljon kuluttavia ja vanhoja autoja. Suuremmalla kilometrimäärällä vähän kuluttavat nostaisivat profiiliaan ja uudehkonkaan auton arvonalenema ei veisi elämäniloa niin pahasti.

Vertailussani kiinteitä kuluja mallista ja merkistä riippumatta ovat renkaat, katsastukset ja vuosihuollot. Todellisuudessa nämä saattavat hieman erota toisistaan, mutta ero ei ole merkittävä. Suurta vaihtelua on vakuutuksissa ja ajoneuvoverossa, mutta nämä eivät ole sieltä merkittävimmästä päästä kokonaiskulujen osalta, joten en anna niille kovin paljoa painoarvoa. Vakuutuslaskelmissa on käytetty osakaskoa täysillä bonuksilla. Olen käyttänyt autokauppiaan preemiona 10% ostohinnasta eli tämä on puhdasta kulua (autokauppiaan välistäveto) ja loput ostohinnasta kirjaisin omaisuuteeni arvonalenemisia varten. Ostopreemio on jaettu tasan kolmelle vuodelle, joka olisi minimissään pitoaikani autolle. Arvonalemat ovat väliltä 10%-14% vuodessa riippuen auton iästä. Uudemmissa autoissa on kovempi alenema. Korjauskustannuksiksi olen olettanut jotain väliltä 700-1000 euroa vuodessa riippuen auton iästä ja merkistä. Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä enemmän korjattavaa. Polttoainekulut on laskettu laskennallisen keskikulutuksen mukaan. Näiden kululajien pitäisi kattaa kaikki auton ylläpidosta syntyvät kustannukset.

Kuva: Ostokandidaattien vertailu. Kuukausittaiset kustannukset per kulukategoria 15 tuhannen kilometrin vuosittaisella ajomäärällä. Toyota Auris näyttäisi vievän pisimmän korren.

Hieman yllättäen selvästi halvin ylläpidettävä on Toyota Auris, vaikka se on ryhmän uusin auto. Arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kuluerä johtuen nuoresta iästä ja korkeahkosta hinnasta. Alkuinvestoinnin jälkeen säästöpossusta ulos virtaava kassavirta olisi erittäin maltillinen. Kaikin puolin oiva ostokohde.

Toiseksi sijoittui pikku-Lexus, joka oli ostohinnaltaan korkeimmasta päästä. Arvonalenema on tälläkin autolla suurin yksittäinen kuluerä, joten jos ajoja ei kerrykään ajateltua määrää, niin peltilehmä happanee pihalla omia aikojaan ja alhaisesta polttoaineen kulutuksesta ei pääse hyötymään. Pitänee koeajaa sekä Auris että CT200h ja katsoa onko näiden välillä merkittäviä eroja ajokokemuspuolella.

Lexus IS:t olivat molemmat yllättäen kalleimmasta päästä, toinen arvonaleneman takia ja toinen kyltymättömän janonsa tähden. Mersua ja Bemaria en oikeasti lähtisi ostamaan, kuten varmaan arvasittekin jo, mutta ihan mielenkiintoista oli nähdä, kuinka ne sijoittuvat vertailussa.

Ostohinta on vain yksi kulu muiden joukossa

Autot ovat pohjattomia rahanieluja. Hankintahinta on vain yksi kulu muiden joukossa ja ei aina edes se suurin. Kun harkitset lääkitystä autokuumeeseesi, niin muista ottaa huomioon kaikki ajoneuvon ylläpidosta aiheutuvat kulut.

Itse lähden varailemaan Kamuxilta koeajoaikoja Lexus CT200h:lle ja Toyota Aurikselle. Mikäli CT200h ei ole merkittävästi paremman tuntuinen kuin Auris, niin saatan päätyä Aurikseen. Mikäli Auris on täyttä kuraa, niin valinta on helppo. Mikäli molemmat ovat pettymyksiä, niin pitänee palata piirustuspöydälle, mutta tulipahan ainakin testattua salkkuyhtiön palveluja.

T.A.

PS. Muista seurata Twitterissä, jotta saat tiedon siitä, minkä ajoneuvon lopulta valitsin!

Taloudellisen Ajattelijan Blogiin

Sijoitustieto.fi

Avaa tili ja pyydä kirjoitusoikeus foorumille

Kolumnit

Nordeassa jyrää

Aki Pyysing
21.4.2024
east Lue lisää

Toimitilan tuottoon voit vaikuttaa enemmän kuin asunnon tuottoon

Miika Vuorensola
21.4.2024
east Lue lisää
Artikkelit, Kaupallinen yhteistyö

Kulta nousi uuteen ennätyshintaan

Johannes Ankelo
18.4.2024
east Lue lisää