Olet täällä

Artikkelit

Hei me lennetään taas pian - Finski ja muut

Maaliskuun alussa monelle lentoyhtiölle uumoiltiin synkkiä aikoja ja jopa lukuisia konkursseja. Toukokuun alussa Warren Buffett kertoi sijoituksen lentoyhtiöihin olleen virhe. Näyttääkö tuleva nyt valoisammalta ja mikä on Finnairin tilanne?

Mikäli American Airlinesin osaketta on uskominen, tilanne todellakin näyttää paremmalta. Osakkeen hinta on jo lähes tuplaantunut koronakriisin pohjakosketuksesta. Ostot ovat tapahtuneet isolla vaihdolla.

Osakkeen hinta nousi viime viikon lopulla 41 prosenttia, kun yhtiö ilmoitti palauttavansa 55 prosenttia kotimaanlentojen kapasiteetistaan heinäkuussa. American Airlines on täten askeleen edellä kilpailijoitaan Deltaa ja United Airlinesia, joiden osakkeet ovat myös noususuhdanteessa.

American Airlinesin Vasu Raja kommentoi lentoliikenteen yleistä tilannetta: “On täysin realistista että paluu normaaliin voi kestää 2023 asti. Toivomme tietysti nopeampaa palautumista. Odotamme viihdematkailun palaavan bisnesmatkoja nopeammin ja kotimaan lentojen nopeammin kuin kaukolentojen.”

Norwegian sen sijaan taistelee edelleen pohjamudissa, mutta on välttynyt monien pelkäämältä (ja shorttaajien toivomalta) konkurssilta.

Toukokuun puolivälissä kiinalainen BOC Aviation osti 12,67 prosentin omistusosuuden yhtiöstä. Tämä ei riittänyt innostamaan muita sijoittajia yhtiön tehtyä kuluvan vuoden Q1:llä 332 miljoonan dollarin tappion. Aiemmin Norwegian ilmoitti suurimman osan lennostostaan olevan maassa ensi vuoteen asti. Vain seitsemän yhtiön 147 koneesta lentää tällä hetkellä.

Lufthansa aikoo avata 70 prosenttia kaukoliikenteen reiteistään (ei lennoistaan) syyskuuhun mennessä. Lufthansan osake on sekin amerikkalaisten kilpailijoidensa tapaan iloisessa nousussa.

Ilman apua Lufthansa ei kuitenkaan pärjännyt, sillä Saksan valtio tuli apuun 9 miljardin paketin voimin, jolla se nappasi 20 prosentin suoran omistuksen yhtiöstä.

Sinivalkoiset siivet ovat nekin saaneet tuulta pörssissä alleen. Pohjilta ollaan tultu ylös jo lähes 50 prosenttia.

Vaikka palautuminen normaaliin lentoliikenteeseen vie arvioiden mukaan 2-3 vuotta, ovat osakkeet jo reagoineet positiivisesti kriisistä parhaiten selvinneisiin yhtiöihin.

Katsastetaan tarkemmin Finnairin alkuvuotta.

Finnair Q1 2020

Finnairin vuoden ensimmäisen kvartaalin liikevaihto putosi 16 prosentilla viime vuoden vertailukaudesta 561 miljoonaan euroon.

Oikaistu liikevoitto romahti 91 miljoonaa euroa pakkaselle. Tappio oli konsensusodotuksia suurempi.

EPS oli 1,14 euroa miinuksella.

Yhtiö ilmoitti päivittäisen tappion olevan 2 miljoonaa euroa. Lufthansalla sen sijaan palaa miljoonaa tunnissa.

Q1-raportin ohessa toimitusjohtaja Topi Manner kertoi yhtiön kassan olevan 833 miljoonan euron vahvuinen. Yhtiön likviditeetti on siis hyvä, mutta Finnair suunnittelee siitä huolimatta isoa osakeantia valtion tukemana.

Merkintäoikeusanti

Aki avasi Finnairin tulevaa merkintäoikeusantia kolumnissaan “Finnairkin kurottaa koronassa sijoittajien taskuihin”. Yhtiö aikoo kerätä markkinoilta enintään 500 miljoonaa euroa. Finnairin markkina-arvo tällä hetkellä on 542 miljoonaa euroa.

Toukokuun lopussa yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään merkintäetuoikeusannista seuraavasti:

Yhtiö suunnittelee noin 500 miljoonan euron merkintäetuoikeusantia, jonka merkintäajan odotetaan alkavan vuoden 2020 toisen vuosineljänneksen aikana.

Hallitus valtuutetaan päättämään enintään 6 500 000 000 uuden osakkeen antamisesta edellä mainitun suuruisen merkintäetuoikeusannin toteuttamiseksi. Osakkeet tarjotaan yhtiön osakkeenomistajille merkittäväksi siinä suhteessa kuin he osakeannin täsmäytyspäivänä omistavat yhtiön osakkeita (merkintäetuoikeusanti). Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää niiden osakkeiden antamisesta, joita ei ole merkitty ensisijaisen merkintäoikeuden nojalla. Valtuutusta voidaan käyttää vain yhden osakeannintoteuttamiseen. Hallitus on valtuutettu päättämään osakeannin kaikista muista ehdoista.

Yhtiö suunnittelee käyttävänsä merkintäetuoikeusannissa kerättävät varat yhtiön taseaseman ja maksuvalmiuden vahvistamiseen Covid-19-pandemian synnyttämässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen asti, mutta valtuutus päättyy kuitenkin viimeistään 30.6.2021. Se ei kumoa yhtiökokouksen aiemmin antamia osakeantivaltuutuksia

Touko-kesäkuun tapahtumia

Matkustajamäärät laskivat odotetusti lähes olemattomiin. Vaikka matkustajia oli lukumäärällisesti 16 100 huhtikuussa, tuli pudotusta vuodentakaiseen käsittämättömät 98,7 prosenttia. Pohjois-Amerikkaan yhtiö ei lentänyt lainkaan.

Finnair aloitti YT-neuvottelut 25. toukokuuta. Ne koskevat yhtiön kaikkia 6 100 työntekijää Suomessa. Lomautuksia jatketaan maaliskuuhun 2021.

Samalla yhtiö ilmoitti palauttavansa lennoista kolmasosan heinäkuussa ja vuoden loppuun mennessä lähes kolme neljännestä lennoista pitäisi olla takaisin aikatauluissa. Huhti-kesäkuussa Finnair lentää vain viisi prosenttia tavanomaisesta liikenteestään.

“On selvää, että kun lennämme huomattavasti normaalia vähemmän, myös tarjolla oleva työn määrä on pienempi. Asteittain kasvava liikenneohjelma lisää vähitellen myös tarjolla olevaa työtä. Kuitenkin, huomioiden matkustusrajoitteisiin ja koronapandemian kehittymiseen liittyvät epävarmuustekijät, paluu normaalitilanteeseen tulee viemään huomattavan pitkään”, kertoo Finnairin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi yhtiötiedotteessa.

Finnairin säästösuunnitelma, jonka tavoitteena on 80 miljoonan euron pysyvät vuosittaisen säästöt vuoden 2022 alusta lähtien, perustuu arvioon lentoliikenteen toipumisesta entiselleen 2-3 vuodessa.

Toukokuun puolivälissä valtioneuvosto hyväksyi Finnairin lainalle enintään 540 miljoonan euron valtiontakauksen. Takauksella pyritään varmistamaan yhtiön maksuvalmius ja toiminnan turvaaminen poikkeustilanteen yli.

Toukokuussa Finnair kuljetti 26 700 matkustajaa, mikä oli merkittävä 65 prosentin korotus huhtikuisiin matkustajamääriin. Laskua vuodentakaiseen on luonnollisesti murheelliset 98 prosenttia. Yhtiön rahtikuljetukset tuplaantuivat huhtikuusta ja rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli selvästi vuoden 2019 vertailukautta korkeampi.

Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvistin mukaan lentojen kysyntä on ollut hienoisessa kasvussa. Muutos parempaan tapahtui 14. toukokuuta, kun Schengen-alueen sisäisen liikenteen rajoituksia purettiin, ja erityisesti työmatka- ja muu välttämätön liikenne sallittiin. Samalla Finnair lisäsi myös lentojen määrää. ”Vielä ollaan kuitenkin pienissä määrissä. Ennen koronapandemiaa meillä oli noin 40 000 matkustajaa päivän mukaan. Nyt liikutaan noin 1000–1500 matkustajassa”, Tallqvist kertoo. ”Heinäkuussa on tarkoitus lisätä lentomääriä noin sataan lentoon päivässä ja avata uusia kohteita. Kööpenhaminan, Riikan ja Oslon reitit avataan jo kesäkuussa, kun matkustusrajoituksia on lievennetty.”

Finnair nousi Nordnetin kuukauden viiden netto-ostetuimman osakkeen joukkoon toukokuun aikana. Ulkomaisista osakkeista kiinnostus kasvoi merkittävästi Norwegiania kohtaan maajohtaja Suvi Tuppuraisen mukaan. Suomalaissijoittajien usko pohjoismaiseen lentämiseen on vakaa.

Odotukset tulevaan

Marketwatchilla Finnairia seuraa 5 analyytikkoa. Heidän suosituksena osakkeelle on “Alipainota” keskimääräisellä tavoitehinnalla 3,40 euroa.

EPS-ennusteet Q2:lle hajaantuvat -1,29 ja -1,07 euron väliin. Koko vuoden keskimääräinen EPS-ennuste on tyly -2,88 ja ensi vuodellekin -0,54 euroa.

Inderesin tavoitehinta Finnairille on 3,50 euroa suosituksella “Vähennä”.

Keskustele näkymistä Sijoitustiedon palstan Finnair-ketjussa.

 

 

Bitcoinista ja kryptovaluutoista turvaa koronakriisissä?
Liity Sijoitustiedon jäseneksi