Etätyö vai toimistotyö?

Jaa Twiittaa

Olen useamman vuoden ajan seurannut sivusta keskustelua etätyön ja toimistotyön hyödyistä ja haitoista. Yleensä argumentit etätyön puolesta ovat hyvällä tavalla itsekkäitä eli halutaan vapautta ja joustoa omaan arkeen. Mutta aina ei nähdä koko kuvaa eli mikä olisi oma etu pitkällä aikavälillä?

Olin itsekin samassa leirissä aiemmin. Olin töissä teollisuusyrityksessä, jonka kulttuuri oli todella konservatiivinen. Siellä sallittiin kaksi etäpäivää kuukaudessa, mitä pidin ihan järjettömänä. Varsinkin, kun kaikki ihmiset, joiden kanssa tein töitä, olivat joko eri kaupungissa tai maassa.

Mutta nykyään en ole enää yhtä jyrkkä, että työskentely toimistolla olisi ”turhaa” vaikka kaikki kontaktit olisivatkin muualla. Nimittäin toimistotyössä tieto kulkee paljon paremmin kuin etätöissä, jossa menetät kaikki kahvipöytäkeskustelut ja muut epäviralliset kohtaamiset.

Ylipäätään näin yrittäjänä katson työpaikkoja ihan eri tavalla kuin aiemmin työntekijänä. Kun työnantaja päättää erinäisistä asioista työsuhteisiin liittyen, taustalla on usein muitakin vaikuttimia kuin ne, jotka näemme tai jotka muuten ovat ilmiselviä. Ja yleensä nämä taustaseikat ovat sellaisia, joista työnantaja ei voi puhua ääneen. Kannattaa siis kuunnella herkällä korvalla ja uskoa mitä esihenkilösi sanoo, sillä hän ei aina voi kertoa oikeata syytä miksi jokin asia tehdään näin tai noin. Toki on myös huonoja pomoja, joiden alaisuudessa ei kannata toimia.

Tämän vuoksi olen todella varovainen nykyään kun joku kritisoi työnantajaa (tai oikeastaan mitä tahansa), sillä olen kuullut vasta toisen näkemyksen asiasta. Eikä työnantaja voi tulla LinkedIniin vastaamaan hermostuneen työntekijän syytöksiin.

Eräs kokenut yrittäjäkollega sanoikin tästä joskus, että ”ymmärtäjät ymmärtää”. On päivän selvää, että hyvää työntekijää ei irtisanota. Jos on hyvä tyyppi ja tekee hyvää työtä, niin tottakai työnantaja haluaa pitää hänestä kiinni. Ja sama toisinpäin.

Mistä sitten tietää kuka on hyvä tyyppi? Siitä, kun esihenkilö näkee päivittäin tiiminsä työntekoa ja juttelee heidän kanssa sekä itse asiasta että rennosti työhön liittymättömistä asioista. Tästä kaikesta esihenkilö muodostaa joka päivä kokonaiskuvaa ja se vaikuttaa hänen käsitykseen työntekijästään.

Kun taas jos työntekijä on pääosin etänä, on kokonaiskuvan muodostaminen paljon vaikeampaa. Siitä ei vain pääse mihinkään, että puhelinkeskustelut tai etäkokoukset eivät ole yhtä hyviä kuin kasvokkain tapaamiset.

Vinkkini nuorelle työntekijälle onkin: tee niin vähän etätöitä kuin mahdollista. On tottakai ihan ok tehdä etäpäivä kun se helpottaa omaa arkea, mutta pyri pääsääntöisesti olemaan toimistolla. Näin osaamisesi kehittyy nopeammin ja saat myös paljon paremman kokonaiskuvan yrityksestä. Kun ymmärrät yritystä kokonaisuutena, voit tuottaa sille enemmän lisäarvoa kun näet muutakin kuin vain edessä olevan oman työsi. Hyvä tapa saada ylennys onkin auttaa pomoasi, ottaa hänen töitä itsellesi ja sopivan hetken tullen etsiä ja perehdyttää seuraajasi. Tämä onnistuu parhaiten kun teet tiiviisti töitä pomosi kanssa toimistolla.

Etätyön yksi hyvä puoli on tehokkuus. Kun saat tehdä työtä ilman keskeytyksiä, on työn laatu parempaa. Joissain töissä voi päästä ns. flow-tilaan, jolloin muutamassa tunnissa saa tehtyä saman verran työtä kuin toimiston hälinässä keskeytysten keskellä saisi koko päivän aikana.

Moni etätöitä tekevä esihenkilö varmasti tunnistaa sen, että kun on toimistolla, ihmiset kyselevät paljon asioita. Samaa ei tapahdu etätöissä. On vain paljon helpompi kävellä toisen työpisteen luo ja kysyä pikkuasiaa, kun taas etänä olevalta on vaikeampi kysyä. Ajatellaan, että en viitsi laittaa sähköpostia näin pienestä asiasta. Ja kun tämä kertaantuu kymmeniä kertoja päivittäin, jakaa toimistolla oleva tiimi paljon enemmän tietoa keskenään, mikä ajan myötä muuttuu kokemukseksi.

Luottamus on myös todella tärkeää. Työsuhteen alussa kun luottamusta ei ole vielä rakennettu, on esihenkilölle suurempi kynnys sallia etätyötä. Hän saattaa ajatella, että työntekijä ei teekään töitä kotona ollessaan vaan hoitaa omia asioitaan. Mitä enemmän luottamusta ja kokemusta työntekijällä on, sitä enemmän hänen on mahdollista tehdä etätöitä.

Luultavasti tästä syystä Elon Musk, Amazon ja Salesforce ovat vaatineet työntekijöitä palaamaan toimistolle enenevässä määrin. Ei ole täyttä luottoa kaikkien työmoraaliin. Tai sitten näillä yhtiöillä vain on dataa, jonka mukaan toimistotyö on parempaa.

Tärkeää on myös miettiä tasa-arvoa. Tilanne voi olla kinkkinen kun tiimistä joku ei vaan voi tehdä etätöitä työnsä luonteen vuoksi. Pitäisikö tällöin kieltää etätyöt tiimin muilta jäseniltä? Tällöin avoin keskustelu lienee paikallaan, jotta kaikki ymmärtävät kokonaisuuden. Kannattaa siis työntekijänä käyttää pelisilmää ja pelata tiimin kanssa yhteen maaliin, ei miettiä vain omaa etua.

Samoin esihenkilön kannattaa miettiä minkälaista esimerkkiä hän näyttää. Jos hän on usein etänä, voi olla vaikeaa saada tiimiä ymmärtämään miksi toimistotyö on silti ihan hyvä juttu.

Kuten yleensä, tähänkään ei ole yhtä totuutta, mutta jos pitäisi neuvoa itseäni työuran alkupäässä, menisin toimistolle paljon useammin kuin olisin etänä.

Jarkko Aho & Nina Nordlund: Taloudellinen vapaus osakkeilla -valmennus
Artikkelit
Osavuosikatsauskalenteri Q4/2023
Artikkelit
Almanakka - Seurantalistapäivitys: Marimekko
Syöksylaskija tyynenä