Olet täällä

Nordic American Tankers – öljyä koneeseen.

20.3.2015, 15:35
#1
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Nordic American Tankers(NAT) on laivanvarustamo, joka omistaa 22 suezmax öljytankkeria. Yrityksen kurssi on nyt 11,50$.

Tässä yrityksen tulostietoja viime vuoden lopulta:

Q4 2014(M$)

Tulot kokonaisuudessaan: 95,3 (Keskimääräinen päivähinta 24000$)

Laivojen suorat operointikustannukset: -52,2

--------------------------------------------------

Nettotuotot: 43,1

Operatiiviset kulut -39,8

Muut kulut -2,3

--------------------------

Tulos 1,0

Tulos per osake 0,01

 

Vuosi 2014 yhteensä (M$)

Tulot kokonaisuudessaan: 351,0

Laivojen suorat operointikustannukset: -199,4

--------------------------------------------------

Nettotuotot: 151,6

Operatiiviset kulut -156,4

Muut kulut -5,4

--------------------------------

Tulos -10,3

Tulos per osake -0,12

 

Alalla muutama edellinen vuosi on ollut kauheaa persnettoa. Vuoden 2013 tulos per osake oli -1,64 $ per osake.

Tämä vähän analysoitu firma antoi eilen jonkinlaisen posarin, johon osake ei ole vielä reagoinut. Se johtuu minusta merkittävältä osin öljyn contango ilmiöstä, jonka johdosta joulukuussa tomitettava WTI öljy on joulukuussa toimitettuna noin 9$ kalliimpaa barrelilta kuin nyt huhtikuussa, Brentilla ero 5,5$. Kun yksi suezmax vetää 160000 dwt eli noin 1,18 M barrelia, öljyä kannattaa varastoida laivoissakin.

Nyt vielä samaan aikaan USA:n öljyvarastot ovat lähestymässä piripintaa, tankkereiden, jotka toimivat hyvin kelluvina varastoina kysyntä on räjähtänyt ja päivähintataso on noussut noin 40 %. Tankkereiden päivämarkkinahinnan nousun pystyin varmistamaan myös muista lähteistä.

 

Eilen Nordic American Tankers raportoi, että sen keskimääräinen päivähinta Q1 2015 on arviolta 35000$, firma vuokraa laivat suoraan spot-markkinaan, joten minusta tulojen pitäisi nousta nopeasti vastaavasti, jotain tämän näköistä voisi ehkä olla lähiaikoina luvassa:

Q1? (M$)

Tulot kokonaisuudessaan: 139,0 (Keskimääräinen päivähinta 35000$)

Laivojen suorat operointikustannukset: -53

--------------------------------------------------

Nettotuotot: 86

Operatiiviset kulut -40

Muut kulut -2

-------------------------------------------------------

Tulos: 44

 

Tulos per osake 0,44 (neljännesvuositasolla)

 

Tulos näyttää nousevan rajusti, ei siinä kaikki, eilen NAT ilmoitti myös korottavansa osinkoa, joka on nyt ennen korotusta 0,22 $ per neljännes eli 7,6 % eilisen kurssille. NATin osinko vaihdellut rajusti, joten osinko voi hyvin nousta kymmeniä prosentteja. Viimeisen 10 vuoden aikana yrityksen osinko on vaihdellut välillä 0,12 -1,88 $, aika lailla suoraan sisään tulevan kassavirran mukaan. Samoin NATin tulos on vaihdellut rajusti.

Firman toimari kertoi muuten ostaneensa juuri itse puolella miljoonalla osakkeita. Samaan aikaan NATilla on noin 9 % osakkeista myyty lyhyeksi, lievä short squeeze voi myös olla tulossa.

Jos kyseessä ei olisi laivanvarustusala, joka on valtavan syklinen, en uskoisi omaan analyysiini ja siihen että kurssi ei ole vielä enempää reagoinut. Menneisyyden perusteella varustamojen kurssit voivat nousta valtavasti lyhyessä ajassa ja taas romahtaa. Toisaalta mm. porauslautta-alan kriisiyhtiöt Seadrill ja TransOcean pelottavat sijoittajia pois tankkerialalta, vaikka kyseessä on ihan eri bisnes.

Toisaalta eihän pikkufirmat (NATin markkina-arvo nyt niukasti alle miljardi) paljonkaan osaavia analyytikkoja kiinnosta ja öljytankkerit ovat olleet pitkään niin alamaissa, että usko on kadonnut. Lisäksi NATin tulosraportti on hiukan kryptinen, tulot ja menot pitää yhdistää kahdesta eri taulukosta. Toisaalta varustamobisnes on kyllä hyvin simppeli analysoitava. NAT toimii myös suoraan spot-markkinassa toisin kuin osa muista firmoista, jotka tekevät time charteria. Spot markkinassa toimiminen tarkoittaa, että tulot nousevat ja laskevat hyvin nopeasti, kun jokainen matka on uusi kauppa.

Firmasta vielä, Nordic American Tankers on toiminut jo vuosikymmeniä ja myös taseeltaan ihan hyvässä kunnossa, toisin kuin osa muista varustamo firmoista. Laivoja oli vuoden 2014 lopussa taseessa 910 M$ arvosta ja nettovelat olivat 85 M$. Yritys on juuri tilannut kaksi uutta laivaa. Kuitenkin taseen puolesta osinko voi nousta ihan miten vaan. Yrityksen tasearvokin on 9,9 $ osake, vaikka suuri osa laivoista lienee taseessa alle jälleenmyynti- ja romutushinnan.

Onko tämä liian hyvää ollakseen totta??? Mistä sitä tietää. No, ostin kuitenkin eilen illalla pre-market laidan tyhjäksi järkevältä kurssitasolta ja juuri äsken lisää. Nyt lyhyessä salkussa on iso positio öljytankkereita ja toivon kurssin nousevan. Aika näyttää miten käy.

Ylläkirjoitettu on ihan puhtaasti omaa analyysiä.

 

 

 

 

6
+1
0
-1
6
0
21.3.2015, 12:44
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Nyt sitten etsimällä löytyi parempikin analyysi:

http://seekingalpha.com/article/2990796-nordic-american-tankers-offers-t...

Eilisen jutun kirjoittamisen jälkeen olen muuten tutkinut NATia lisää. Tässä vähän havaintoja:

Tankkereiden päivähintojen muutoksen näkyminen suoraan yrityksen tuloksessa ja kassavirrassa on mitä ilmeisimmin oikea. Q1 2015 tulos on hyvin korkealla todennäköisyydellä selvästi plussalla. 0,35-0,55 $ haarukka per osake on EPS arvioni vuosineljännekseltä Q1. Samalla vapaalle kassavirralle, josta hyvin suuren osan NAT on perinteisesti maksanut osinkoina ulos, saan arvion 0,55$-0,75$ väliin. (Kannattaa huomioida, että Bermudalla ei muuten makseta yritysveroja.)

Nordic American Tankersin osinkopolitiikka on ollut hyvin avokätistä ja osinko vaihdellut rajusti. Huhtikuun alussa tuleva osingonnosto on mitä ilmeisimmin tuntuva. Menneisyyden perusteella Q2 osingon pitäisi olla 0,30$ - 0,55 $ välissä. Q1 2015 osinko oli 0,22$. Laskujeni mukaan vapaa kassavirta Q1 voisi olla 50-70M$ välissä. Esimerkiksi 0,40$ osinko olisi siitä 36 M$ ja kun kassassa on 100 M$ käteistä ei sitäkään tarvitse välttämättä paisuttaa. Toki laivuribisneksen suhdanneherkkyydellä puskureita tarvitaankin, mutta rajansa kaikella.

Miten tulos ja osinko vaikuttaa yrityksen arvostukseen? NAT on perinteisesti ollut hyvin korkean osinkotuoton yhtiö, viime vuosien karmeista ajoista se on selvinnyt osakeanneilla eli laimentamalla rajusti vanhojen osakkaiden omistusta. Viimeinen osakeanti oli keväällä 2014, mutta juuri nyt yrityksen taloudellinen asema on niin vahva, että uusia osakeanteja ei ehkä ole lähiaikoina tulossa. Tilatut uudet 2 laivaa tulevat käyttöön vasta 2016-2017, juuri nyt tase kestää nuo hankinnat ilman laimennustakin. Uudet laivat maksavat noin 60-70 M$ per paatti, kassassa on nyt käteistä 100 M$, taseessa ei ole liikaa velkaa ja Q1 kassavirta laulaa hoosiannaa. Lisäksi NATilla on vielä sata milliä limiittiäkin on käyttämättä, vaikka siinä on varmaan jonkinmoisia kovenantteja.

Yrityksen arvostus on kuitenkin varmaan lähitulevaisuudessa sekä P/E:llä että osinkotuotolla mitattuna matala. Jos osinko Q1:ltä olisi 0,40$ per osake on kuitenkin uskottavaa, että osinkotuotto olisi lähiaikoina jossain 9-11 % välissä, jos tankkerisuhdanne ei heitä ihan häränpyllyä. Silloin lähiaikojen (2 kuukautta) tavoitehintahaarukaksi saadaan 14,5$ - 17,7$.

Toisaalta Q1 on siinä mielessä hauska kvartaali, että sijoittajan katsovat ehkä vähemmän peruutuspeiliin, NAT teki 2014 alkuvuonna pientä plussaa (Q1 2014) ja pientä miinusta(Q2 2014), toisaalta vuosi 2013 oli taloudellisesti varsinainen teurastus, kuten muutama edellinenkin vuosi. Q1 2015 nuo vanhat arvet voivat ehkä alkaa sijoittajilta hiljalleen arpeutua ja optimismi viritä, varsinkin kun Q1 2015 tulos on ilmeisesti pitkästä aikaa mukavasti plussalla. Vahva kassavirta myös vähentää omistuksen laimennuspelkoja ja lihava tase antaa, päivähintatason kestäessä, mahdollisuuksia kasvuun, eli esimerkiksi laivahankintoihin ilman lisäantejakin.

Q2 näkymät näyttävät nekin ihan hyviltä. Vaikka tankkereiden päivähintojen hurjin nousupiikki on tasaantunut ja hiukan leikkautunut, tankkereiden päivähinnat ovat korkealla, selvästi korkeammalla kuin yleensä tähän aikaan vuodesta. Historian perusteella myös vaikuttaa, että vaikka NAT toimii spot markkinassa, se tekee sopimuksia tulevaisuuden rahdeista aika hyvissäkin ajoin, Q1 toteutuva päivähinta perustuneekin jonkin verran myös spot-hintoihin marraskuun alun - helmikuun lopun. välillä.

Helmikuussa ja nyt maaliskuussakin spot hinnat ovat edelleen hyvällä tasolla. Minusta vaikuttaa varsin mahdolliselta, että NAT pääseekin aloittamaan Q2:n huhtikuun rahtien osalta, jotka lienee pääosin jo sovittu, erittäin hyvällä hintatasolla.  Q2 alkupuolen toteutuva päivähinta lieneekin jopa Q1 alkupuolen päivähinnan tasolla tai ylempänäkin, joka on varsin poikkeuksellista kun yleensä keväällä tankkereiden kysyntä kausiluonteisesti hiljenee ja hinnat laskevat. Q2 loppupuolen tulos riippuu lähinnä tankkereiden päivähintakehityksestä, kuitenkin jos hyvä hintataso kestää tai ei ainakaan laske rajusti, Q2 tuloksen ja kassavirran pitäisi olla samalla tasolla kuin Q1. NATin historiallisen osinkokäyttäymisen perusteella tuo tarkoittaisi hyvää osinkoa myös Q3, toki sillä edellytyksellä, että päivähintataso pitää jatkossakin pintansa. Osakkeen arvostustason isompi tasokorjaus vaatinee kuitenkin useita hyviä kvartaaleja peräkkäin.

Sitten lyhyen aikavälin riskitekijöihin, eilen öljyn hinta nousi ja contango vähän pieneni, öljyn hinnan nousu ja contangon pieneneminen voi näkyä aika nopeastikin tankkereiden päivähintatasossa, josta NATin osinko käytännössä riippuu.

Toisaalta USA:n öljyvarastojen täyttyminen ja siitä varsin mahdollisesti seuraava USA:n öljynvientikiellon purkaminen olisi NATille lyhyellä tähtäimellä varsinainen onnenpotku.

Sitten pieni varoituksen sana: NAT ei ole osta ja unohda sijoitus. Tässä analyysissä on käsitelty vain lähiajan näkymiä, koska kauemmaksi on hyvin vaikea nähdä. Tankkerien päivähinnat vaihtelevat erittäin rajusti sykleissä ja voivat nousta ja laskea salamana.

.

 

 

 

2
+1
0
-1
2
0
21.3.2015, 23:53
+1
Liittynyt:
28.6.2014, 00:54
Viestejä:
13

Hauskaa nähdä mietteitä varustamoalasta! En ole itse tutustunut yhtiöön muuten kuin sinun kirjoittamien teksiten kautta. Muutama kysymys / ajatus tuli kuitekin mieleen, jotka olet jo mahdollisesti ottanutkin huomioon analyysissasi. Ensinnäkin sanoit, että NAT omistaa operoimansa tankkerit. Oletko varmistanut tiedon taloudellisista tiedotteista? Joskus varustamot kertovat laivastostaan hieman hankalasti, eikä ole selvää omistaako yhtiö itse alukset vai bareboat-rahtaako se ne joltain pitkillä sopimuksilla. Jos nämä ovat heidän taseessaan, niin kysymys ei liene tarpeellinen. Jos alukset ovat omistettuja, pidän todennäköisenä, että heidän tulee hyvin pian alkaa uusia laivastoaan enemmän kuin vain kaksi uutta laivaa, jotka on jo tilattu. Useampi heidän aluksista on jo yli 15v vanhoja ja jos haluaa saada alukset rahdattua korkeaan hintaan, tulee alusten olla melko uusia. Normaalisti alukset uusitaan 25-30v jälkeen, joten jos tuohon mennessä haluaa uusia aluksia käyttöön, käydään NAT:ssa vähintään neuvotteluja jo uusistakin aluksista, joka saattaa syödä käyttöpääomaa hyvinkin pian. Vaikka tarkoitus ei olisikaan pitää osaketta pitkää aikaa, on tämä mielestäni hyvä pitää mielessä. Erityisesti, koska mielestäni 910 M$ ei ole kovin suuri tasearvo 22 alukselle, joten lisäinvestointeja on odotettavissa. Olen vahvasti samaa mieltä, että tällaista yhtiötä tulee seurata hyvin tarkkaan, koska sykli voi kääntyä hyvin nopeasti ja ajoituksella on suuri merkitys.

Täältä voi muuten tilata ilmaiseksi päivittäisen uutiskirjeen, jos haluaa seurata bunkermarkkinoita tarkemmin: http://shipandbunker.com/

0
+1
0
-1
0
0
22.3.2015, 10:30
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

NAT omistaa itse tankkerinsa, ne ovat firman taseessa.

Yrityksen tankkerien ikä vaihtelee 4-18 vuoden välillä. Laivaston keski-ikä on 13 vuotta. Öljytankkereilla on pakolliset viisivuotistarkastukset, jotka säätelevät laivojen käyttöikää, jos nykyään tiukasta tarkastuksesta ei pääse läpi, vanha laiva romutetaan. Ihan viime vuosina (2013-2014) Suezmax tankkerit on usein romutettu 30 vuoden iässä. Toisaalta jos tankkeri on huonossa kunnossa  romutus voi tulla eteen jo 25 vuodenkin kohdalla tai aikaisemminkin.

NAT kalustosta ainakin 12 eli kaikki 2003 jälkeen valmistuneet täyttävät tiukat vähintään Erika I luokan määräykset eli niiden pitäisi kelvata ihan kaikille asiakkaille. Toki firmalla on myös 10 vuosina 1997-99 rakennettua tankkeria, mutta nekin ovat periaatteessa ihan kelpo aluksia, joilla on vielä käyttöikää reilusti jäljellä.

Laivojen tasearvo 910 M$ eli 41 miljoonaa kpl taitaa olla nyt aika realistinen arvio 22 keskimäärin 13 vuotiaasta tankkerista. Uusi telakalta tilattava Suezmax maksaa nyt noin 70 M$. NAT tilasi muutama kuukausi sitten kaksi uutta hintaan 65 M$ kpl, mutta hinnat ovat nousussa. Viime kesänä NAT hankki myös kaksi silloin 9-vuotiasta alusta, joiden hinta oli 36,5 M$ kpl. Viime aikoina käytettyjen tankkereiden hinta on sitten noussut että 5 ja 10 vuotta vanhan (tilastointikäsite) Suezmax tankkerin hinta on nyt 45-50 M$. Romuna Suezmaxista saa noin 10 M$.

Minusta NATilla ei nyt ole mitään akuuttia painetta uusia nopeasti suurta osaa laivastosta. Mitä toimitusaikoihin ja sopimusneuvotteluihin tulee Suezmax tankkerit ovat telakkateollisuuden peruspaatteja ja nykyisellä telakkateollisuuden kapasiteettitilanteella niitä saa tänään prosessin aloittamalla ihan vaivatta tilattua vuosien 2016-17 toimituksiin kymmeniä purkkeja. Toki on tankkerimarkkinan kannalta sen parempi, mitä vähemmän laivoja telakalta valmistuu. Ylikapasiteetilla on näet tapana romauttaa rahtihinnat.

 

1
+1
0
-1
1
0
23.3.2015, 09:54
+1204
Liittynyt:
6.8.2014, 10:33
Viestejä:
512

http://www.tradewindsnews.com/tankers/356558/suezmaxes-slide

Oheisen jutun perusteella (rekisteröitymällä ilmainen 14 pv koejakso) päivähinnat olivat viikko sitten jopa 55k, josta on luisuttu alas 44k tienoille. Ja hinnoissa on kuulemma edelleen pientä laskupainetta. Edelleen ollaan kuitenkin kirkkaasti yli tuon laskelmissasi käytetyn 35k rajan. Nähtävästi NAT:in todelliset hinnat ovat kuitenkin jääneet jonkin verran alle näiden keskimääräisten hintojen. Onko kyseessä puhtaasti keikkojen sopimisen ajoitukseen liittyvä viive vaiko jokin rakenteellinen tekijä jää nähtäväksi. Johdon ohjeistuksesta päätellen voisi epäillä ensimmäistä. Tämä voisi olla mielenkiintoinen lyhyehkon aikavälin spekulointilappu.

1
+1
0
-1
1
0
23.3.2015, 10:49
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Turmiolan Tommi kirjoitti:

Onko kyseessä puhtaasti keikkojen sopimisen ajoitukseen liittyvä viive vaiko jokin rakenteellinen tekijä jää nähtäväksi.

Veikkaisin molempia. NAT ei ilmeisesti yleensäkään ihan saa indeksien osoittamia maksimihintoja, ehkä vanha kalustokin siihen vähän vaikuttaa, mutta keikkojen sopimisessa ja aluehintojen tasoittumisessa lienee myös viivettä. Seuraavat keikat näet yleensä kannattaa sopia sen verran hyvissä ajoin, etteivät purkit makaa liian paljon keikkoja odottamassa tyhjinä satamissa.

Spot hinnat vaihtelevat paljon ja ihan päivätasolla hinta voi olla aika erilainen Nigeriassa kuin Persianlahdella. Huomista rahtia kun on vaikea noutaa Venezuelasta jos paatti seilaa tyhjänä Välimerellä.

 

0
+1
0
-1
0
0
3.4.2015, 14:28
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Vähän päivitystä. NAT:n osakekurssi on mukavassa nousussa, parissa viikossa 7 %. Ensi viikolla pitäisi tulla tieto osingonnostosta. Yleisestikin tankkerien markkinahinnat ovat pitäneet hyvin eikä tavanomaisesta kausittaisesta kevätalennuksesta ole mitään merkkejä. Iranin öljynvientikiellon purkautuminen on myös hyvä uutinen, se johtanee ainakin parin-kolmen kuukauden kysyntäpiikkiin, joten rahtien hintataso näyttää oikein lupaavalta Q2:llakin.

0
+1
0
-1
0
0
5.4.2015, 15:43
+6
Liittynyt:
26.6.2014, 08:00
Viestejä:
36

Itse hyppäsin myös NAT kelkkaan @ $11,33. Itsellä on kohtuullinen positio kiinni, mutta nykyinen $/€- kurssi heikentää tuota tehtyä tulosta sen verran että olen siirtänyt position keventämistä toivoen euron heikentyvän hieman. Poikkeaako Petterin näkemys NAT:sta seeking alfassa kirjoitettujen artikkeleiden näkemyksestä vai jaatko siellä kirjoitetun näkemyksen NAT:sta? 

Tällä foorumilla kirjoitteleva Asikainen omasi huomattavasti karhumaisemman näkemyksen NAT:sta ja siihen liittyvästä öljyn varastoinnista jenkeissä. Mikä sinun näkemys on? 

0
+1
0
-1
0
0
5.4.2015, 19:19
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Juuri tällä hetkellä kaikki näyttää menevän tankkerimarkkinassa paremmin kuin hyvin. Hinnat ovat hyvällä tasolla ja pitäneet kutinsa vaikka keväällä yleensä rahtihinnat kausittaisesti laskevat. Matala öljyhinta tukee tankkerimarkkinaa ja Iranin öljynvientikiellon purkautumisen pitäisi näkyä positiivisesti kysynnässä. Muun laivanvarustusalan sekä öljynporauksen kurja suhdannetilanne ja tankkeribisneksen pitkä huono kausi on vaan pitänyt sijoittajat kovin varovaisina.

Ensi viikolla pitäisi ainakin menneiden ajoitusten perusteella tulla myös tieto NATin osinkokorotuksesta, joka ennakoinee myös Q1 tulostasoa. Minusta todella positiivisesti markkinat yllättävän osinkokorotuksen (0,40 $ tai yli) todennäköisyys on ehkä 30-40 %. Toisaalta mahdollisuus, että osinkokorotus alittaa markkinoiden odotukset (osinko jää alle 0,30$) voisi olla ehkä 15 %. (Itse näen lyhyehkön aikavälin sijoittamisen jossain määrin voitolliseen urheiluvedonlyöntiin vertautuvana toimintana, siitä todennäköisyyksien käyttö.)

NAT on nyt teknisestikin hyvässä nousutrendissä. Toki yleisen markkinan(S&P 500) näkymät eivät ole minusta kovin positiiviset.

Mitä Seeking Alphan näkemyksiin tulee, voisin vastata paremmin jos yksilöisit mihin artikkeleihin viittaat.

 

 

0
+1
0
-1
0
0
9.4.2015, 16:20
-56
Liittynyt:
17.10.2014, 16:06
Viestejä:
20

NATin osingoista muuten kannattaa huomata, että ne lasketaan tuloverotuksen piiriin, ei siis pääomaverokannalla. Itselleni tämä sopii mainiosti, koska palkkatuloja ei ole oikeastaan ollut 15 vuoteen. Alle 20k osingot kannattaa muutenkin ottaa tuloveroprosentin mukaan. Nämä Bermudalle, Marshall- saarille jne rekisteröidyt laivafirmat kuuluvat siis tähän kategoriaan, monet maksavat aika muhkeita osinkoja. Omaa salkkuni olenkin säädellyt tuohon suuntaan, koska tavoite ainakin jossakin vaiheessa on nostella osinkoja ja elellä niillä. Viimeksi NAT osingot tulivat 10. helmikuuta, ja ainakin Nordnet maksaa ne ilman ennakonpidätystä. Oma NAT potti keskihintaan 10,50 saa ehkä lähiaikoina täydennystä, jos saan sopivaan hintaan. Oletko Petteri muuten analysoinyt CPLP myöskin ??

0
+1
0
-1
0
0
9.4.2015, 16:53
+2058
Liittynyt:
25.6.2014, 10:25
Viestejä:
1680

TIX728 kirjoitti:

NATin osingoista muuten kannattaa huomata, että ne lasketaan tuloverotuksen piiriin, ei siis pääomaverokannalla.

Tähän on varmaan joku selkeä ja looginen peruste, mutten heti keksi mikä se on?

0
+1
0
-1
0
0
12.4.2015, 15:36
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

> Oletko Petteri muuten analysoinyt CPLP myöskin ??

En ole analysoinut CPLP:tä kuin hyvin pinnallisesti, mutta STNG:tä ja tuotetankkerimarkkinaa vähän enemmän. Itse asiassa salkkuunkin on löytänyt jonkinmoinen kasa STNG:tä, vaikka en ole ihan vakuuttunut onko Scorpio Tankers lintu vai kala. Toisaalta en myöskään enempää uskaltanut enää survoa rahaa NATiin ja kuitenkin tankkerit näyttävät juuri nyt lupaavalta sijoituskohteelta.

STNG positioni taustalla on yleinen tankkerisuhdanne ja valtava jalostamoinvestointibuumi lähi-idässä. http://www.reuters.com/article/2015/04/09/shipping-tankers-refineries-id... Tuosta pitäisi seurata selkeä aika isolla todennäköisyydellä kysyntäpiikki. Samaan aikaan myös WTI (WCS) ja Brent laatujen hintaero on valtava ja USA:han tulossa uusia jalostamoinvestointeja. Sen pitäisi vaikuttaa myös tuotetankkerien kysyntään positiivisesti.

Tuotteita kuljetetaan eri tankkereilla kuin raakaöljyä ja niiden tarjonta ei ole viime aikoina kasvanut paljonkaan. Tuotetankkereita on toki myös jonkin verran muutettu likaisiksi. (Likaisuus tarkoittaa raakaöljyn kuljetusta. Entisen tuotetankkerin putsaaminen taas tuotekäyttöön ei ole ihan pikkujuttu, vaikka kyllä on mahdollista. Perustankkerilla kevyempiä tuotteita ei voi käytännössä kuljettaa.)

Scorpio tankersilla on taas uusia paatteja tullut ja tulossa todella paljon. Kalusto on pääosin omaa, upouutta ja kustannustehokasta. Jo nykyhintatasolla tuloksen pitäisi näyttää ihan hyvältä ja mahdollinen kysyntäpiikki olisi aikamoinen kultakaivos. Toisaalta Afrikan ja Intian öljytuotteiden kysyntä kasvaa kovaa vauhtia ja varsinkin Afrikan poliittiset olot huomioonottaen öljytuotteiden rahtaaminen rauhallisempien alueiden jalostamoista on ykkösvaihtoehto ja Afrikkaan on melkein joka paikasta sen verran matkaa, että laivapäiviä kuluu. Orgaanista kasvua pitäisi siis olla luvassa tuotetankkeripuolella.

Mitä CPLP:ään tulee, se ei oikein ole kiinnostanut kun sillä ei ole omia paatteja. Lisäksi firmalla on tuote- ja muiden tankkereiden lisäksi kontti- ja dry bulk paatteja, joista on tällä hetkellä ylitarjontaa.

Minulla NAT on tällä hetkellä ns lyhyessä salkussa (NAT sijoitushorisontti alle 3 kk) ja STNG keskipitkässä (STNG sijoitushorisontti 3-12 kk)

JK. NATin osinkotieto viipyy ja viipyy. Piti tulla jo menneellä viikolla, mutta eiköhän se ensi viikon alkupuolella tule. Osinkotiedon mukaan sitten pitää päättää tyhjeneekö salkku, tankkaanko vielä lisää vai pidänkö nykyisen position. NATin ja STNG:n osalta myyntinappi on myös herkässä ja Hellenic Shipping Newssiä tulee tiirailtua joka päivä.

 

 

1
+1
0
-1
1
0
13.4.2015, 18:00
-56
Liittynyt:
17.10.2014, 16:06
Viestejä:
20

Nuo osingot verotetaan noin ilmeisesti vain verosopimuksen puuttumisen takia. Lopullinen vero määräytyy siis ansiotuloverotuksen mukaan, eli palkkatuloja omaavalle ei kovinkaan hyvä vaihtoehto. En sen tarkemmin ole tätä viitsinyt edes selvitellä, järjestely sopii hyvin. Verotuksessa näin on mennyt jo monen vuoden ajan (ainakin Bermuda ja Marshall- saaret kokeiltu).

Henkilöverotuksen käsikirjassa 2012 s.234 todetaan "Muusta kuin suomalaisesta, verosopimusvaltiosta tai EU-alueelta tulevasta yhtiöstä saatu osinko on kuitenkin kokonaan veronalaista ansiotuloa riippumatta yhtiön julkisesta noteerauksesta."

Pitääpä katsella tuota Scorpio Tankersia myöskin. Tosin se taitaa olla jonkinmoisella painolla Odin Maritimissa, jota joskus (ikävä kyllä) tuli hankittua. Turskalla vieläkin, vaikka ollu salkussa jo monta vuotta....NATtia ostin vähän lisää 12,05 USD.

0
+1
0
-1
0
0
15.4.2015, 08:35
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

NATin osinkokorotus tuli vihdoinkin, 0.38$ per neljännesvuosi, osinkotuotto eiliselle kurssille 12 %, kaksi senttiä jättipottitasosta, mutta eiköhän sillä mennä silti ylös. Itse odottelin keskimäärin tuota tasoa, mutta markkinat eivät ehkä olleet yhtä optimistísia. NAT oli muuten jo eilen salkun suurin positio.

Q1 osari lienee myös hyvä, joten jos tankkerimarkkina ei sukella, holdannen tätä varmaan ainakin kuukauden eli osarin yli ja otan 5.5 irtoavat osingot myös kotiin. Eiköhän tuo kurssi noin 10 % osinkotuottoon ($15.20) nouse, jos tankkerimarkkina ei sukella. Q2 näyttää ainakin tällä hetkellä myös ihan lupaavalta. Shorttipositiokin osakkeella on 8,8 % ja borrow fee korkeahko 1.75 %, joten kurssinousua tukevaa shortticoveeraustakin voi olla tiedossa.

 

 

 

 

 

 

 

1
+1
0
-1
1
0
27.4.2015, 16:47
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Scorpio Tankersilta tuli aamulla osari, EPS $0.25, mutta ei siinä kaikki Scorpio raportoi noin 11 % päivähinnan nousua Q1:ltä Q2:lle tähän saakka. Tuo valunee suoraan kassaan. Lisäksi taloon on tullut uusia paatteja, jotka vasta ovat käytössä koko neljänneksen tai osan neljänneksestä.

Aikaisemmin Scorpio oli vähän haastava ennustaa, mutta nyt näyttää selkeämmältä: Jos sama tahti jatkuu, Q2 tuloksen pitäisi laskujeni mukaan olla $0.35-$0.45 välissä, kun firman kurssi on nyt $10.26 ja tuotetankkerimarkkinalla menee hyvin, tankkasin siis reilusti $10.25 tasosta. Mukaan vielä ehtii, Scorpio tankersia ei moni aktiivisesti seuraa, ainakaan aamutuimaan. Kurssi lähtenee mukavasti ylös viimeistään sen jälkeen kun analyytikot ovat ehtineet lukea osarin ja ostosuosituksia tulee.  :)

 

0
+1
0
-1
0
0
5.6.2015, 21:51
+1
Liittynyt:
1.12.2014, 22:14
Viestejä:
6

Mitäs tälle sijoitukselle kuuluu, vieläkö pidät lapuistasi kiinni?
Kurssi ei ainakaan ole kovin suuria heilahteluja tehnyt.

0
+1
0
-1
0
0
16.7.2015, 12:01
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Tankkerit ovat kyntäneet meriä tosi rivakasti viime viikot. Iran sopu antoi NATille mukavasti boostia ja eilen tuli tieto osingonnostosta $0.40 tasolle kvartaalissa. Positio on samalla päässyt kasvamaan liian suureksi salkun kokonaisarvoon ja lapun volaliteettiin verrattuna, kun kurssi on nyt $16  ja jotenkin pitäisi saada ainakin kevennettyä. Osake on vaan juuri nyt niin hurjassa nousukiidossa, että tuntuu kovin vaikealta saada kevennystä aloitettua. Koko salkkukin taitaa juuri tänään olla taas takaisin ATH:ssa, vaikka REITit yhä kyntävät, maalis-huhtikuun jättikuoppa on siis korjaantunut. pitää vaan toivoa, että tulisi lisääkin positiivista kehitystä. 

Voihan NAT vielä rekyylinä nousta enemmänkin, mutta ei fundamentit taida paljon korkeammalla kantaa ja volaliteetti on kova. Ajoituksellisesti nyt on vielä haasteena, että heinä-syyskuu on yleensä tosi nihkeää aikaa tankkereille, hinnat ovat kolmen viime viikon aikana laskeneet reilusti ja hintahuiput tulevat jos ovat tullakseen ehkä vasta marras-joulukuussa. Toisaalta NATilla on nyt kaksi kvartaalia vyöllä hyvää osinkoa ja tätä menoa tuulipuvut voivat jo innostua tankkereista. 

 

0
+1
0
-1
0
0
16.7.2015, 12:00
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Tupla

0
+1
0
-1
0
0
22.7.2015, 16:03
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Aloitin position keventelyn maanantaina 16.75 tasolta ja jatkoin eilen 17.25:llä. Osake näyttää kyllä olevan yhä nousutrendissä, mutta positio on salkuuni tosi iso ja riskin pienennys oli syytä aloittaa.

0
+1
0
-1
0
0
23.7.2015, 17:44
Käyttäjän petteri kuva
OP
+1314
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
1233

Myin kaikki NATit. Usko nousuun loppui. Scorpio tankersit on yhä salkussa ja se näyttää lähiaikoina paremmalta hepalta.

0
+1
0
-1
0
0