Marraskuu

+1700
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1494

Avasin uuden otsikkoaiheen EU:lle ja Eu:n kilpailutekijöille muuttuvassa kilpailuympäristössä.

Eu on nopeasti joutunut uuteen tilanteeseen, kun isoveli rapakon takana on selkeästi päättänyt pyrkiä EU:n heikentämiseen ja peräti hajottamiseen. Eu on sen myötä heräämässä uuteen tilanteeseen, jossa sen onkin alettava pärjäämään omillaan. Raadollisesti olemme saaneet huomata meidän nukkuneen ruususen unta, kun olemme keskittyneet kaikenlaiseen sääntelyyn ja kurkun käyryyksien mittailuun kilpailukykymme kehittämisen sijaan. Lisäksi EU on keskittynyt heikompien alueiden tukemiseen syytäen rahaa kehitysalueille ja ties millaisiin epämääräisyyksiin vaikka rahaa olisi pitänyt käyttää asioihin, joilla EU:n kilpailukykyä vahvistetaan suhteessa kilpailijoihimme.

Yksi hyvä esimerkki monien muiden joukossa on EU myöntämä tuki Ruotsin jäänmurtajahankinnalle Etelä-Koreasta. Turha on meidän johtavien politiikoiden ihmetellä , miksi Trump joukkoineen pilkkaa heitä. Tällainen ei menisi missään muualla läpi kuin idioottien Euroopassa. 

Ruotsi päätti tilata 126-metrisen jäänmurtajan suomalaisten ”pahimmilta kilpailijoilta” – Näin Ruotsin viranomainen vastaa | Tekniikka&Talous 

trending_up +3
15.12.2025 - 23:32

Aki Pyysing

+16034
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7787

Marraskuu wrote:

Ääh otsikkoon jäi näppis. Jos ylläpitäjä voi korjata, niin kiitos.

Mie sitten korjasin vähän muutakin, lyhenne on EU, ei Eu😎.

trending_up +2
16.12.2025 - 12:19

Bingo53

+4549
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2828

Euroopan Unioni on tiistaina siirtämässä polttomoottorikieltoa eteenpäin

”Joustavuutta on lisättävä välittömästi”, sanoi Sigrid de Vries, Euroopan autovalmistajien liiton (ACEA) pääjohtaja. ACEA on autoteollisuuden etujärjestö. ”Vuosi 2030 on nurkan takana ja markkinoilla kysyntä on liian vähäistä, jotta valmistajat voisivat välttää niitä uhkaavat miljardien eurojen sakot”, de Vries sanoi maanantaina CNBC:n mukaan. Hän lisäsi, että tarvittavan latausinfrastruktuurin rakentaminen sekä vero- ja ostokannusteiden käyttöön hyväksyminen markkinoiden saamiseksi raiteilleen veisi vielä aikaa.

Euroopan Unionin odotetaan tiistaina lieventävän kieltoaan uusien polttomoottoriautojen myymisestä vuodesta 2035 alkaen Saksan, Italian ja joidenkin autoteollisuusryhmien lobbauksen jälkeen. Euroopan parlamentin jäsen Manfred Weber kertoi viime viikon lopulla Saksan Bild-lehdelle, että kieltoa lievennettäisiin.

Euroopan uusien diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen ja pakettiautojen myyntikieltoa vuodesta 2035 alkaen pidettiin merkittävänä politiikkana EU:n vihreän kehityksen ohjelmassa, kun se hyväksyttiin vuonna 2023. Sen tavoitteena on ollut poistaa autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöt kyseiseen vuoteen mennessä.

Kiellon lieventäminen ja venyttäminen pidemmälle voisi antaa enemmän joustavuutta alueen alkuperäislaitteiden valmistajille, jotka jo kamppailevat Yhdysvaltojen tullien, toimitusketjun häiriöiden, Kiinan kovan kilpailun ja sähköautoihin siirtymisen kanssa.

Jotkut sähköautovalmistajat ovat kuitenkin painostaneet EU:ta "pysymään lujana" vuoden 2035 tavoitteessaan "ja päinvastoin, tukemaan sitä rohkeammilla toimilla". Syyskuun puolivälissä julkaistussa avoimessa kirjeessä yli 150 alueen sähköautoteollisuuden johtajaa sanoi, että päästötavoitteiden huomioon otto valmistuksessa oli jo käynnistänyt satojen miljardien eurojen arvosta niiden johdosta tehtäviä uusia investointeja. Avoimen kirjeen allekirjoittajien joukossa olivat sähköautovalmistajat, kuten Volvo ja Polestar sekä materiaalitoimittajat, akkuvalmistajat ja verkko-operaattorit.

Linkki CNBC: Autos: EU poised to water down 2035 ban on new diesel, gasoline cars

Eurooppa on kunniahimojensa ristipaineissa.

16.12.2025 - 13:09

Wagoneer

+15
Liittynyt:
18.12.2023
Viestejä:
13

Niin kauan, kun Kiina hallitsee 90% sähköauton kalleimman komponentin eli akkukennoston mineraalivaroja ja jalostusta EU.n autonvalmistajat ovat Kiinan talutusnuorassa. Sillä Kiina määrittelee akkukennoston hinnan ja samalla länsimaisen EV -auton hinnan.  Volvo Cars ja Polestar eivät ole eurooppalaisia autonvalmistajia vaan tukevasti kiinalaisomistuksessa. Katsoin kesällä läpi Australian kymmenen suurimman akkuteollisuuden käyttämien harvinaisten  mineraalien kaivosyhtiöiden omistukset ja kaikissa oli kiinalainen yhtiö joko suurin omistaja yli 50% omistuksella tai omisti vähintäin reilun määrä enemmistön. Tällä hetkellä ainoa Gigafactory, joka ei ole riippuvainen Kiinan kautta tulevista raaka-ainesta on Tesla/Panasonicin Gigafactory Nevadassa USA:ssa. Euroopassakin olisi runsaasti harvinaisten metallien varoja, mutta niiden kaivaminen on pitkän ja vuosia kestävien selvitystöiden, lupabyrokratian ja valitusrumbien takana. Tämä tuli hyvin ilmi YLE:n  esittämästä dokumentista, mikä tuli syksyllä ulos. Toisin on Kiinassa. Autonvalmistaja BYD, jolla on puolueen antama yksinoikeus louhia Tiibetin mineraaleja ei ole kovin kiinnostunut vaikka satelliittikuvien perusteella tiibettiläisiä kyliä, kaupunkeja jää kaivosten alle tai että litiuminin saostusaltaat tuhoavat joet ja hävittävät pohjaveden.Kommunistisessa diktatuurissa tiibettiläisillä ei ole muutenkaan edes perusihmisoikeuksia. 

Jos länsimainen autoteollisuus jatkaa nykyisellä tiellä se johtaa väistämättä länsiautojen valmistuksen joutumista yhä enemmän kiinalaisomistukseen. Ja meillä on itänaapurissa tuore muistutus siitä, mihin kommunistinen diktatuuri voi maassa johtaa.

trending_up +6
16.12.2025 - 14:01

1UP

+450
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
500

Itse en oikein näe muuta mahdollisuutta länsivalmistajilla kuin kehittää vaan niin hyviä tuotteita, että pärjäävät kiinalaisille kilpailussa. Ehkä tuolla lykkäyksellä nyt saa vähän lisäaikaa välttää konkurssit.

16.12.2025 - 14:21

Druuge

+551
Liittynyt:
27.1.2020
Viestejä:
445

Myös kuluttajat voivat tehdä osansa. Esim itse en edes koeajanut kiinalaisia viimeisintä autoa hankkiessa aiemmin tänä vuonna. En edes eurooppalaisen merkin kiinassa valmistettuja malleja. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja oli koti-Euroopassa valmistetuissakin.

trending_up +3
16.12.2025 - 15:23

1UP

+450
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
500

Druuge wrote:

Myös kuluttajat voivat tehdä osansa. Esim itse en edes koeajanut kiinalaisia viimeisintä autoa hankkiessa aiemmin tänä vuonna. En edes eurooppalaisen merkin kiinassa valmistettuja malleja. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja oli koti-Euroopassa valmistetuissakin.

Juu, itsekin toki eurooppalaisella täyssähköllä ajelen. En vaan usko, että "riittävän hyvä" on voittava argumetti pitkässä juoksussa. Jos ei ole kunnon panostuksia, millä tuotteet on kärkiryhmässä, niin se vaan sementoi kiinalaisten voiton tässä teknologiamuutoksessa. Kiinassa on niin kova oman maan sisäinen kilpailu ja TK-panostukset, että tuotteet alkaa olla kovalla tasolla.

trending_up +2
16.12.2025 - 18:06

Köyhäsijoittaja

+25
Liittynyt:
12.6.2018
Viestejä:
30

Viimeaikaisista Trumpin ja Muskin ulostuloista, liittyen EU:n langettamiin sakkoihin, tulee mieleen että Trump näkee EU:n uhkana amerikkalaisille suutyhtiöille. Sääntely lieneen onnistunutta ja oikean suuntaista kun sitä kritisoidaan ja EU tarpeeksi suurimarkkinaalue, jotta sillä on valtaa asettaa uskottavaa sääntelyä. 

Muutenhan jenkkiyhtiöt tekisivät mitä tahtovat.

trending_up +4