4
forum
|

Paahtopaisti

+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Aloitetaan keskustelu halvasta pikkuyhtiöstä. Alkuun perusfaktoja. Viim. 12kk PE-luku 8,55. P/S 0,33 ja P/B 0,8. Näistä luvuista voisi päätellä, että yhtiö on todellisessa kriisissä. Tilanne ei näin ole, vaikka tiukkaa oligopolikamppailua Tallinkin kanssa joudutaankin pelaamaan. Yhtiön taseessa on laivoja, yksi hotelli, bussiyhtiö sekä 19,9% osuus Alandia vakuutusyhtiöstä http://www.alandia.com/. Laivoista uusin on Viking Grace joka aloitti liikennöinnin 2013. Muut alukset ovat vanhempia. Alandian tulostietoja ei ole, joten sen valuaatio on hankalaa, mutta vuoden alussa Vikingin myydessä osakkeita niin että saivat omistuksen alle 20%, oli valuaatio 140m. Tästä 19,9% on vähintään 28m ja toisaalta kehitys on ollut suotuisaa esim. Sammon valuaation kohdalla. Kuitenkin osien summalaskelmat yhtiön kohdalla joka omistaa helposti likvidoitavia laivoja sekä vakuutusyhtiön osan, on mielestäni normaalia perusteltavampaa. Itse en ymmärrä tuota alennusta.

Toisaalta Viiking Line on ollut tuloskäänteen kohdalla ja tulosta on parannettu nyt neljä kvartaalia putkeen. Ison osan tästä tekee edullinen polttoaine ja öljyn hinnalla onkin suuri vaikutus yhtiön tulokseen isolla vivulla. Itse ostin ennen osavuosikatsausta joka julkastiin eilen, mutta ajattelin ostaa lisää heti kun saan käteistä, jollei kertoimet nouse normaalille tasolle. Yhtiö toki kärsii ostovoiman laskusta, mutta toisaalta risteilyt saattavat olla jonkin asteinen subsitituutti kalliimille ulkomaan lomille.

Milj. euroa, 31.7.-30.9. 2015 2014

Liikevaihto                                            164,10     160,10

Liiketulos                                               30,10       22,00

Liiketulos, %                                            18,3         13,7

Tulos rah.erien jälk.                                 27,40      20,70

Tulos/osake, eur                                       2,03        1,55

Omavaraisuusaste, %                               42,2         36,1

0
0
13.11.2015 - 17:52 #5821

jarree

+202
Liittynyt:
30.7.2014
Viestejä:
182

Muistaakseni Viking Line on saanut vuosittain yritystukia 20-50M€. Yritystukia kohtaan on tässä taloustilanteessa painetta ja Viking Line uhkailikin Ruotsiin liputtamisesta, mikäli tukia leikataan. Hesarin mukaan hallituksen matkustaja-alustuen leikkaussuunnitelmista (20M€) Viking Linen osuus olisi 13M€. En ole seurannut miten asia on tuosta edennyt, mutta kannattaa huomioida.

Kesäinen Hesarin juttu asiaan liittyen: http://www.hs.fi/talous/a1433995419273

0
0
5.1.2016 - 15:51 #6505

Paahtopaisti

OP
+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Nyt on neloskvartaali ohi, mutta reilu puolitoista kuukautta menee vielä tilinpäätöstiedotteeseen. Öljyn hinta on pysyi koko kvartaalin euroissa mitattuina erittäin edullisena. Viimeksi öljy maksoi näin vähän 2009 romahduksen jälkeen ja sitä ennen 2005. Itse uskon, että öljyn hinta pysyy alhaisena myös kuluvana vuonna ja tämä tukee myös Viking Linea.

Varmasti lähivuosina Viking Linen tarvitsee uusia laivastoaan. Se alkaa olla erittäin iäkästä, mutta tase kestänee sen investoinnin kyllä ilman osakeantia. Kilpailija Tallink jatkaa erittäin riskipitoisella investointiohjelmalla ja hankki viime vuonna lisää aluksia. Tässä mielessä nämä yhtiöt toimivat täysin eri strategialla.

Itse osake on noussut huomattavasti kirjoitukseni jälkeen ja treidaa kirjoitushetkellä 22,3e. Toivottavasti joku sai mukaan itseni lisäksi kaksi kuukautta sitten 16,45e. Nykyinen hinnoittelu alkaa olla aika neutraali ja selkeä aliarvostus on purkautunut. Toisaalta edelleen PE-luku viimeisen kahdentoista kuukauden tuloksella on 10,83 ja koska uskon, että öljyn hinta tukee tulosta edelleen, on kuluvan vuoden omalla ennusteellani PE-luvun olevan noin 7. Tässä on huomattava, että vaikka öljyn hinta dollareissa laski jo 2015 vuoden alkuun, öljyn hinta euroissa on löytänyt pohjansa vasta edellisen vuoden elokuussa. Täten öljyn hinnan lasku näkyy vasta Q4 osittain, koska Viking Line oli ottanut johdannaisia edelliselle vuodelle polttoaineen hintariskiltä suojautumiseen.

Nyt tästä vuodesta eteenpäin öljyn hinnan pitäisi näkyä kokonaan tuloksessa, joten tilaa on todellakin vielä parantaa pelkällä freerollilla. Nyt jää lukijan päätettäväksi onko tämä PE-luku tarpeeksi alhainen kompensoimaan poliittista riskiä. Itse pidän sitä riittävän alhaisena.

Öljyn hinta euroissa: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=crude-oil-brent&months=60&currency=eur

0
0
30.12.2021 - 23:29 #79385

Aksu

+22
Liittynyt:
16.2.2018
Viestejä:
50

Viking linellä oli anti. Ensisijainen anti merkittiin noin 97-prosenttisesti ja anti saatiin täyteen toissijaisen annin merkinnöillä. Toissijaisessa annissa oli yllättävän paljon sitoumuksia.

0
0
6.4.2023 - 11:38 #97479

Vilho

+5
Liittynyt:
8.11.2017
Viestejä:
32

Haluaako joku kokeneempi charttien tuijottelija kertoa mitä viikkarin kaupankäynnissä oli agendalla ti 7.3 ja ti 4.4 - jäikö jollakin nappi pohjaan? 

0
0