Kolumnit

Osakeantirahoilla osinkoja

Aki Pyysing |
Jaa Twiittaa

Osinkohaukat dominoivat Suomen sijoitusilmatilaa. Niinpä meillä voivat Finnairin hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja ja talousjohtaja naama peruslukemilla selittää, että järjestämme nyt osakeannin, jotta voisimme myöhemmin maksaa osinkoa. Nykypäivänä eivät sentään ihan kaikki sijoittajat taputa enää yhtä raivokkaasti kuin NKP:n 26. puoluekokous 1981 Leonid Brezhneville taputti.

Osakesijoittajatkin nimittäin sivistyvät. Ei ole enää vain harvojen ja valittujen tietämää salatiedettä, että osakeanneissa siirretään rahaa osakkeenomistajilta yhtiölle järjestämiskulut matkalla vähentäen. Eikä toisinpäin, kuten 1980-luvulla valtaosa sijoittajista luuli. Tämä on totta ainakin sijoittajien lukumäärän suhteen, ehkä ei sentään sijoittavan rahan osalta. Illuusion ylläpitämiseksi järjestettiin paljon rahastoanteja, jotta herkkusienet luulisivat saavansa aina välillä jotain tosi arvokasta. Ja siinä sivussa ollut kuponkianti menisi näppärästi kaupaksi. Jonnille tiedoksi, 80-luvun rahastoanti oli yleensä pienen pieni splitti, eli tyyliin kymmenellä vanhalla osakkeella yksi uusi lappu ”ilmaiseksi”. Ja monet papat ja paljon nuoremmatkin oikeasti luulivat saavansa ilmaisia ämpäreitä.

Toki suurelle yleisölle ei ole vieläkään auennut, että osingot ovat pelkkä verotettu tilisiirto yhtiöltä osakkaille. Eivät Finskin dirikat olisi muuten mahdollista tulevaa osingonmaksua hehkuttaneet.

Vanha kunnon kuponkianti

Jonnatkin voivat muistaa, minkälaista sekoilua Finnairin vuoden 2020 merkintäoikeusanti oli. Sellaiset sijoittajat, joille isien pitäisi antaa anteeksi, sillä he eivät tienneet mitä he tekivät, ostivat vanhaa osaketta listalta paljon kalliimmalla kuin sitä merkintäoikeuden kautta olisi saanut. Osaketta ei saanut lainaksi mistään, eivätkä vanhat osakkeenomistajat jostain syystä innostuneet arbitraasista (= varmasta tilistä vs. tekemättömyydestä).

Yritin varoitella kirjoittamalla silloinkin kolumnin aiheesta, mutta se ei auttanut ainakaan riittävästi. Joten tällä kertaa annan vain yleisohjeen: Selvittäkää merkintäoikeusannin logiikka ja matematiikka, ennen kuin innostutte halventuneesta Finnairista. Viimeistään siis silloin, kun anti alkaa. Tarkkoja ehtoja ei ole vielä tiedossa.

Kuponkiannit eivät ole olleet kovin suosittuja rahankeräysmetodeja pörssiyhtiöiden keskuudessa viime vuosina, vaan enemmän on käytetty erilaisia suunnattuja anteja ja nopeutettuja osakemyyntejä. Tämä kehitys on valitettavaa, koska merkintäoikeusanti kohtelee kaikkia osakkeenomistajia tasapuolisesti. Käsittääkseni rivakka suuntaaminen ammattisijoittajille on halvempaa kuin perinteisen kuponkiannin järjestäminen. Tämä on harmillista, joskaan en pidätä hengitystä tilanteen parantumista odotellessa.

Tuleekohan sitä osinkoa?

Jos olisin Finnairin osakkeenomistaja, en budjetoisi vuoden 2025 osinkoja mitenkään varmaksi tuloksi. Finskin jakokelpoiset varat ovat miljardin miinuksella ja olisin kyllä aika yllättynyt, jos sinivalkoisin siivin kerättäisiin 2023-2024 reipas miljardi kasaan tulosta, josta sitten sitä osinkoa voitaisiin jakaa.

Toki tässä annissa kerättyjä varoja voidaan sitten pääomanpalautuksina palauttaa. Sijoittajan perspektiivistä on nykyisin verotuksellisestikin ihan sama, jaetaanko pääomanpalautusta vaiko osinkoa.

Eli nyt kerätään kalliilla annilla rahaa, josta osa luvataan ehkä maksaa verotettuna osinkona takaisin 2025. Tästä ehkä hahmottuu, miten tilisiirtojen tekeminen ei ole ilmaista puuhaa.

Oliko Finnairin anti perusteltu?

Näen Suomen perspektiivistä tavallista paremmin perustelluksi valtion omistaman lentoyhtiön. Olemmehan liikenneyhteyksien puolesta enimmäkseen saari. Ja saarettuneet entisestään Putlerin sotilaallisen erikoisoperaation ansiosta.

Miksi Finnairin pitää olla pörssiyhtiö, on sitten vähän epäselvempää. Toisaalta valtion ei pörssiyhtiössä tarvitse valtion lentoyhtiöille hyvin tyypillisissä kassakriiseissä välttämättä laittaa kättä taskuun sataprosenttisesti, vaan omistusoikeuden mukainen 55,8% saattaa riittää.

Annissa käytännössä konvertoidaan korollisia oman pääoman eriä tavalliseksi omaksi pääomaksi. Finnairin taserakenne sinänsä on melko kestämätön, joten omistajien lisärahan roiskaisu tulee varmasti tarpeeseen.

Eli tämä oli sekä odotettu että ihan perusteltukin anti. Joskin perustelut vuoden 2025 osingonjaolla olivat enemmän Pulttiboisia kuin edes tavanomaista pörssijargonia.

Finnair sijoituskohteena

SAS pelastettiin tällä viikolla myös, ja sen seurauksena ne vanhat osakkeenomistajat, jotka eivät pelastusrengasta heittäneet, menettävät koko sijoituksensa arvon. Tämä oli muuten ihan markkinatalouden oppien mukainen operaatio. Osakesijoittaminen kun on riskibisnestä.

Länkytin jo kolme vuotta sitten siitä, että vaikka Suomen valtio hyvin todennäköisesti ei päästä Finnairia konkurssiin, ei se tarkoita, että se pelastaisi muut osakkeenomistajat. Tähän sillä ei ole mitään velvoitetta. Eikä varsinaisesti nytkään pelasta, vaan tarjoaa niille mahdollisuuden heittää lisää rahaa peliin.

Alan katselemaan Finnairia potentiaalisena sijoituskohteena, kun näen jonkun selkeän takarajan Ukrainan sodan loppumiselle. Finnairilla oli selkeä kilpailuetu Venäjän ylilennoissa, mutta rajojen aukeamiseen menee helposti vuosikymmen tai pari nyt alkuunsa.

Joten tälle spekulantille Finnairin osake on liian hapokas. Vaikka säännöllisesti treidailenkin osakkeilla, tykkään nojata fundamentteihin, jos oston ajoitus on miulle tyypillisen äkkinäistä (esim. Mandatum tällä viikolla).

Eli siis jos lappu laskee, istun lapun päällä ja toivon muidenkin huomaavan sijoituskohteeni olevan aliarvostetun. Finskin tapauksessa fundamentit ovat tavallistakin enemmän arvailujen varassa, joten sieltä ei tule tarvittavaa selkänojaa.

Ulkopuolisena tarkkailijana pohdiskelin tulevaa kurssikehitystä kuitenkin vähän. Jos 700 miljoonan markkina-arvon kioskiin laitetaan 600 miljoonaa rahaa, pitäisi yhtiön markkina-arvon lähtökohtaisesti nousta 1,3 miljardiin. Näinköhän merkintäoikeuden hinnasta laskettu markkina-arvo menee edes yli miljardin?

Jos olisin ostamassa Finnairia (ja en siis ole), odottaisin merkintäoikeuksien tulemista listalle. Pitäisi olla hyvät mahdollisuudet saada vielä halvemmalla kuin perjantaina tapahtuneen 25 prosentin anti-ilmoitusniiauksen jälkeen.

3.5.2020: Finnairkin kurottaa koronassa sijoittajien taskuihin

4.2.2018: Tilisiirtokausi lähestyy

Keskustele Finnairista

Yhteistyökumppaniksi:

Näkyvyys Sijoitustiedossa, ota yhteyttä!

Kolumnit

Nurminen Logistics vuotaa

Aki Pyysing
14.7.2024
east Lue lisää
Kaupallinen yhteistyö

Microsoft panostaa voimakkaasti tekoälyyn

Johannes Ankelo
10.7.2024
east Lue lisää
Artikkelit

Admicom Q2/24 Seurantalista: Pelättyä parempi heikossa markkinassa

Almanakka
10.7.2024
east Lue lisää