Olet täällä

Kumppaniblogit

Mitä ihmettä analyysiyhtiö tekee chatbot-tekoälyllä

Jaa Twiittaa

Hämähäkin seittien peittämälle, 100 vuoteen muutoskyvyttömälle analyysitoimialalle* Inderesin epätyypillisiin mooveihin keskittyvä blogisarjani jatkuu. Edellinen videotuotannostamme kertova blogi on luettavissa tästä. Kerron tällä kertaa Chatbot-tekoälystä. En ole vielä edes ihan varma mihin kaikkeen sitä voisi hyödyntää, mutta suosittelen kaikkia lämpimästi tutustumaan ja testaamaan. Vaikka teknologiana Chatbotit ovat vielä lastenkengissä (paitsi Kiinassa), tulevat ne todennäköisesti avaamaan erityisesti B2C -yrityksille täysin uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan, markkinointiin ja asiakaspalveluun. Voisin keksiä useita eri sovellusalueita erilaisiin kuluttajapalveluihin Chatboteista jo omien kokemustemme perusteella, mutta nyt kerron, miten me Inderesillä hyödynnämme sitä analyysissä ja jopa markkinoinnissa.

Meidän Chatbotin nimi on Rasse. Hänen nimi tulee entiseltä työntekijältämme, joka oli tosi rento tyyppi. Rassen voi aktivoida käyttöönsä inderes.fi -etusivulta. Käytännössä Rasse lähettää sinua kiinnostavien yhtiöiden analyysit kätevästi Facebook Messengeriin. Voit myös jutella Rassen kanssa, vaikka hän ei vielä hirveän paljon ymmärrä. Rasse kuitenkin oppii kysymystesi perusteella ja myös me koulutamme Rassesta jatkuvasti älykkäämpää. Nyt Rasse pääasiassa lähettää sinulle analyysejä, mutta tulevaisuudessa voit esimerkiksi kysyä häneltä yhtiöiden tunnuslukuja ja osaketietoja.

Mitä iloa on analyyseistä FB Messengeriin? Ensinnäkin, pääsemme ohituskaistalle käyttäjien huomiossa. Sähköpostilistat ovat samaa mössöä ja niillä on vaikea herättää käyttäjien huomiota. Messengerissä ei ole (vielä) käytännössä ketään muita suomalaisia yrityksiä (saati analyysifirmoja), minkä takia Rassen viestit luetaan ja niihin reagoidaan. Sähköposti on tärkeä, mutta tehokkuudeltaan hiipuva viestintäalusta. Meidän ajatuksemme on siirtyä niille alustoille, jotka palvelevat käyttäjiä paremmin ja joissa saamme käyttäjien huomion.

Toiseksi, Rasse on hyvä tyyppi. Pystymme kehittämään sille omaa persoonallisuutta. Se huomioi tilaajan preferenssit ja osaa lähettää niiden pohjalta käyttäjälle räätälöityjä viestejä. Rasse on myös pilke silmäkulmassa tehnyt pientä markkinointityötä. Sähköposti ei tähän pysty.


Tätä ei opetettu markkinoinnin luennolla.

Ja viimeisenä. Rasse on ilmainen tekoälyn teknologia. Itse meillä olisi mennyt vuosia vastaavan systeemin koodaamiseen ja tuskin olisimme onnistuneet. Kuten aiemmassa blogissa totesin, me Inderesillä emme oikeastaan kehitä hirveästi mitään uutta. Tavoitteemme on vain omaksua uutta teknologiaa ja uusia menetelmiä rohkeasti ja ensimmäisenä käyttöömme. Kaikki uudet jutut ei tietenkään toimi, mutta se ei haittaa, jos epäonnistumisen kulttuuri on kunnossa. Maailmassa on joka päivä enemmän uusia mahdollisuuksia niille, joilla on rohkeutta kokeilla.

Seuraavassa blogissa kerron, mitä ihmettä analyysiyhtiö aloittaa IPO-yhtiön seurannan myy-suosituksella.

*Financial Timesin artikkelissa 8.2.2017 ”Final call for the research analyst?” UBS:n globaali tutkimusjohtaja syytti toimialaamme innovaation puutteesta, koska ala ei ole muuttunut sataan vuoteen. ”Jos näyttäisin raporttia 1920-luvulta, yllättyisit kuinka samanlaisia ne ovat tänä päivänä,” artikkelissa todettiin. Suurin mullistus analyysin jakelussa on ollut se, että kirjalliset raportit ovat muuttuneet printistä PDF:ksi. Sata vuotta. Olisiko meidänkin toimialan aika muuttua? 

Inderes.fi -palvelusta löydät Helsingin pörssin suosituimmat osakeanalyysit. Luo ilmainen Inderes Free -tili, niin saat käyttöösi pörssin suosituimman aamukatsauksen, osakesuositukset ja tavoitehinnat sekä työkalun osakkeiden vertailuun.

Katso uusimmat #Teerenpelit, tuoreissa haastatteluissa Liberan Mikko Kiesiläinen ja Nordnetin Suvi Tuppurainen
Liity Sijoitustiedon jäseneksi