Orthex tunnetaan ämpäreistä, mutta mielikuva aliarvioisi yhtiön tarjoamaa. Orthexin myynti jakaantuu tuoteryhmittäin säilytykseen (70 %), keittiöön (20 %) ja koti & puutarhaan (10 %). Viime vuonna se myi muovituotteita noin 90 miljoonan edestä. Orthexilla on yksi tehdas Suomessa ja kaksi Ruotsissa sekä jakeluvarasto Saksan ja Ranskan rajan läheisyydessä.
Orthex listautui vuonna 2021 6,81 euron hintaan osakkeelta. Liikevaihto ja liiketulos olivat tuolloin kovassa kasvussa sekä yhtiön kannattavuus oli merkittävästi nykyistä korkeampi. Listautumisen jälkeen kasvu on pysähtynyt ja kannattavuus heikentynyt. Paluu takaisin IPO-tasolle edellyttäisi siis huomattavaa parannusta suorittamiseen. Markkinaympäristö ole siihen kovinkaan otollinen tällä hetkellä.
Orthexin liikevaihdon, käyttökatemarginaalin ja osakekurssin kehitys. (Lähde: Koyfin)
Toisella vuosineljänneksellä liikevaihto laski 2,3 prosenttia, mutta oikaistu liikevoitto kasvoi lähes 11 prosenttia. Liikevoittomarginaali koheni 8,4 prosenttiin. Osake reagoi myönteisesti tulokseen, vaikka tahti hiipui merkittävästi ensimmäiseltä vuosineljännekseltä. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti oli lähes viiden prosentin laskussa ja liikevoittomarginaali oli 8,2 prosenttia. Molempia rasitti kaupan alan lakko, jonka takia yhtiö menetti kahden viikon toimitukset asiakkailleen Suomessa. Orthexin tavoitteena on 18 prosentin liikevoittomarginaali. Viime vuonna yhtiö ylsi 12,6 prosenttiin.
Keskeisten mittareiden kehitys listautumisesta tähän vuoteen.
Kasvu nojaa Keski-Euroopan varaan
Orthexin sijoitusteesi nojaa vahvasti kasvuun Keski-Euroopassa. Toisella vuosineljänneksellä myynti Euroopassa kasvoi 22 prosenttia 5,1 miljoonaan euroon. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti oli lähes 19 prosentin laskussa. Pienillä kantaluvuilla prosentuaaliset vaihtelut ovat suuria. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla liikevaihto oli vertailukauden tasolla.
Euroopan valloitus on siis vielä alkutekijöissään, vaikka sen osuus liikevaihdosta on kaksinkertaistunut listautumisesta. Kansainvälistä kasvua etsitään ensin varastointituoteryhmässä. Mikäli sillanpääasema kaupassa onnistutaan pitämään, sitä koetetaan kasvattaa tuotteiden lukumäärää lisäämällä. Orthex on käynnistänyt yhden hengen myyntitiimin Benelux-maissa, minkä tulisi tukea kasvua vuoden tai kahden aikajänteellä.
Orthexin myynnin kehitys maantieteellisesti ja tuoteryhmittäin ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Syyskuun alussa Orthex nimitti ranskalaisen Aurélien Chabannierin Euroopan ja kansainvälisten markkinoiden myyntijohtajaksi. Hän on työskennellyt Orthexilla vuodesta 2016 erilaisissa myyntijohdon tehtävissä vastaten viimeksi Ranskan ja Saksan markkinoista alle vuoden ajan. Chabannier ei omista yhtään Orthexin osaketta, mikä voi kieliä heikosta uskosta omiin kykyihin tai matalasta luottamuksesta menestykseen Euroopassa. Koko muu johtoryhmä omistaa ilahduttavan reilusti osakkeita.
Listautumisesitteen mukaan Orthexin tuotteita myytiin vuonna 2015 130 liikkeessä ja listautuessa 2200 liikkeessä Pohjoismaiden ulkopuolella. Valitettavasti Orthex ei ole kertonut vastaavia lukuja tuoreeltaan. Toki jälleenmyynnin laajentuessa tarkasta lukumäärästä on vaikea pysyä jäljillä. Orthexilla on nimekkäitä jälleenmyyjiä kuten Bauhaus, Castorama ja Carrefour. Sen tuotteita kuitenkin tyypillisesti myydään vain osassa myymälöistä tai pelkästään verkossa. Suurten vähittäiskauppiaiden hyllyyn pääseminen on vaikeaa ja kallista.
“Kansainvälisen jakelun laajentaminen etenee suunnitelman mukaisesti ja asiakkaiden ja myyntipaikkojen määrä kasvaa ympäri Eurooppaa. Orthex on jatkanut kansainvälisen myyntiorganisaationsa vahvistamista.” -Orthexin tilinpäätöstiedote 2024
Vähittäiskaupassa ratkaisevat kate ja kiertonopeus. Premium-hinnoittelulla Orthex pystynee tarjoamaan hyvän myyntikatteen, mutta kiertävätkö tuotteet riittävällä tahdilla? Jälleenmyyjät eivät tyypillisesti katsele pitkään pölyttyviä tuoteasetteluja. Orthexin tuotteita voidaan osin käyttää myös hinta-ankkurina kaupan omien tai halvempien merkkien rinnalla. Orthex pyrkii olemaan parempi kumppani korkealla toimituskyvyllä, mikä tukee jälleenmyyjien varaston kiertonopeutta.
Kiristyvässä kilpailussa Orthex vannoo innovaation, kestävyyden ja kierrätyksen nimiin. Innovaation viestiminen edellyttää panostuksia markkinointiin ja myyntiin. Siinä Orthex uskoo myymäläesillepanojen voimaan. Orthex olettaa, että kuluttajat haluavat lisääntyvästi hankkia vastuullisia tuotteita, ja maksaa niistä enemmän. Saksalaisten kuluttajien tuotearvosteluja voi lukea esimerkiksi täältä. Orthexin tuotteet saavat pääasiassa ruusuja juuri laadusta mutta risuja hinnasta.
“Se kestävyysviesti on todella tärkeä saada läpi. Ei ole aina helppoa.” -Alexander Rosenlew
Uusien tuotteiden varjopuolena on investoinnit muotteihin. Niihin ja muihin investointeihin kuluu noin miljoona euroa vuosineljänneksittäin. Käänteisesti suuri tuotteiden lukumäärä ja niiden valmistamiseen tarvittavat investoinnit ovat kilpailua hillitsevä tekijä. Orthexille tärkeiden raaka-aineiden hinnat ovat pysyneet vakaina muutaman vuoden ajan.
Toisella vuosineljänneksellä Orthexin nettovelka laski 20 miljoonaan euroon. Orthex lyhensi velkoja kolmella miljoonalla eurolla suhteessa vuodentakaiseen. Nettovelka on 1,4-kertainen suhteessa käyttökatteeseen, selkeästi alle yhtiön tavoitteen. Jos kannattavuus pysyttelee nykyisellään tai kohenee, taseessa on hyvin tilaa yritysostolle.
Markkinoiden ja analyytikoiden odotuksissa tuskin on yritysostoa. Useammalla Orthexia suuremmalla kilpailijalla on mennyt heikosti, joten pienemmästä päästä voi löytyä Orthexille ostettavaa. Niin yritysostoissa kuin kasvupanostuksissa ylipäätään toimitusjohtaja Alexander Rosenlew tulee esiin harkitsevana ja panos-tuotossuhdetta tarkkaan punnitsevana johtajana. Yritysoston mahdollisuuksia onkin arvuuteltu aina listautumisesta lähtien.
Hinta on tällä hetkellä oikeahko
Analyytikoista Nordea, Carnegie ja Inderes seuraavat Orthexia. Kolmen analyytikon keskitavoitehinta on 5,5 euroa. Viime vuonna Orthex raportoi 0,34 euron osakekohtaisen tuloksen. Tältä vuodelta odotetaan kutakuinkin samansuuruista tulosta. Orthex arvostetaan siis P/E-luvulla 14. Vuodelle 2026 ennustetaan 0,44 euron osakekohtaista tulosta, ja sen jälkeen maltillisempaa kymmenen prosentin tuloskasvua. Ensi vuoden tulosennusteella P/E-luku laskee yhteentoista. Se on kohtuullinen arvostustaso yhtiölle, jonka liiketoiminta on pysynyt neljä vuotta paikoillaan.
Analyytikkoennusteet myynnin ja osakekohtaisen tuloksen osalta. (Lähde: Koyfin)
Orthexin pitäisikin tuottaa tulospomppu, jotta osakkeessa olisi nousupotentiaalia vuoden tai kahden tähtäimellä. Nykyisellään osakkeeseen on hinnoiteltu noin viiden prosentin tuloskasvu, jolla mentäisiin analyytikko-odotuksiin kuudessa vuodessa tasaisen vauhdin taulukolla. Taustaoletuksena on kymmenen prosentin tuotto-odotus ja arvostuksen nousu takaisin historialliseen keskiarvoon (P/E 15x).
Tietopalvelu Koyfinin mukaan Orthexin kertoimet ovat historiallisesti alhaisella tasolla, kun taas sen kannattavuus on keskimääräisellä tasolla. Korkeampia kertoimia tukee Orthexin saavuttama korkea tuotto omalle ja sijoitetulle pääomalle. Ensimmäinen on liikkunut 20 prosentin ja jälkimmäinen 15 prosentin ympärillä. Pessimistin ei ole vaikea nähdä laskuvaraa. Kuluttajien ostovoiman ja -halukkuuden säilyessä matalana kokonaisvolyymit voivat laskea ja kuluttajat saattavat suosia edullisempia vaihtoehtoja. Orthexin on pystyttävä puolustamaan markkinajohtajan asemaa Pohjoismaissa.
Tilastokeskuksen kommentit kuluttajien ostovoimasta Suomessa. Lähde: Tilastokeskus
Orthexin suurin omistaja (14 %) on Conficap Oy, jonka taustalla on Onnisen Keskolle myynyt Maarit Toivanen ja tämän lapset. Toiseksi suurin omistaja (11,5 %) on ilahduttavasti toimitusjohtaja Alexander Rosenlew. Conficap nosti omistusosuutensa nykyiselle tasolle listautumisvuonna 2021. Twin Engine Oy, jonka taustalla ovat Juha Kalliokoski ja Petri Kajaani, on kasvattanut omistusosuuttaan kuukausi kuukaudelta Orthexissa 0,6 prosenttiin ja noussut 20 suurimman omistajan joukkoon. Kajaani seurasi Orthexia Inderesillä.
Orthex jakaa osinkoa kahdesti vuodessa. Toinen 11 sentin osinko irtoaa syyskuun viimeinen päivä. Vuotuiseksi osinkotuotoksi muodostuu näin 4,6 prosenttia. 22 sentin osinko tarkoittaa siis noin 65 prosentin osingonjakosuhdetta. Orthexin politiikkana on jakaa puolet nettotuloksesta osinkona, ja se tavoittelee kasvavaa osinkoa. Orthexissa yhdistyy elementit vakaasta ja kannattavasta liiketoiminnasta, jolla on kasvukortti käännettävänä. Sitä odotellessa osinko tarjoaa hyvän pohjatuoton.
Nykyhinnalla sijoittaja voi melko luottavaisesti odottaa markkinatuottoa, mikäli tulos kääntyy takaisin kasvu-uralle. Hinnassa ei ole analyytikoiden odottamaa tulospomppua, mutta siinä ei ole myöskään turvamarginaalia heikentyvälle skenaariolle. Kasvu Keski-Euroopassa on epävarma mutta edullinen optio. Orthexin on puolustettava markkina-asemaa Pohjoismaissa kannattavuudesta tinkimättä. Muoviraaka-aineiden hintojen nousu olisi myrkkyä kireässä kilpailutilanteessa.
Sijoitusteesin elementtejä
- Orthexin saavuttama hyvä tuotto pääomalle, pienenevä velka, ankkuriomistus ja osinko antavat tukea osakekurssille.
- Orthexin ensimmäinen vuosineljännes oli vaikea yhtiöstä riippumattomista syistä. Vaikka merkit kuluttajien ostovoiman piristymisestä näyttävät kaukaisilta, voi kysyntää olla siirtynyt lähitulevaisuuteen. Jos kolmannen vuosineljänneksen luvut ovat hyvät, pieni tasokorjaus voi olla mahdollinen
- Kasvu Keski-Euroopassa on epävarma mutta edullinen optio. Chabannierin osakeostot voisivat olla rohkaiseva merkki.
- Yritysosto, jolla Orthex saa paremman jalansijan ja pääsyn Keski-Euroopan markkinoille, voisi vahvistaa sijoittajien uskoa kasvunäkymiin.
- Orthex on myös mahdollinen ostokohde. Toimitusjohtajana ja toiseksi suurimpana omistajana Rosenlewin on melko helppo ajaa tätä vaihtoehtoa niin halutessaan.