Olet täällä

Artikkelit

Hevosena Tesla, ohjastajana Elon Musk

Raveja betsatessa tulee tietää paitsi hevosen historia, potentiaali ja nykykunto, myös ohjastajan paino ja taidot. Ennen vedonlyöntiä tulee selvittää seikkaperäisesti betsaatko voittavaa hevos-ohjastajaparia. Tänään tutkimuksen alla hevosena on Tesla ja ohjastajana Elon Musk. Elon jakaa mielipiteet sijoittajien keskuudessa voimakkaasti kahtia, hänelle löytyy lukuisia ihailijoita ja niitä jotka odottavat Teslan osakkeen uppoavan hetkenä minä hyvänsä. Teslan osaketta onkin shortattu voimakkaasti.

Muutaman viime vuoden aikana shorttaajat ovatkin olleet tyytyväisempiä kuin Teslasta pikavoittoja hakeneet:

Tarkastellaan ensin Teslan tuotettujen ja myytyjen autojen lukumääriä viimeisen muutaman vuoden ajalta:

 

Myynti on ollut kasvusuhdanteessa muutamalla laskevan myynnin kvartaalilla höystettynä.

Vuonna 2019 Tesla arvioi myyvänsä 360-400 000 autoa ja ensimmäisen puolivuotisen jälkeen yhtiö on onnistunut myymään 158 200 autoa. Teslan parhaat kvartaalit ovat joka vuosi olleet vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja jos sama ei toteudu tänä vuonna, jää Tesla pahasti ohjauksestaan.  Joulumyynnin voi odottaa kuitenkin nostavan Q4 lukuja merkittävästi. Toisaalta tuotanto laahaa myös perässä, joten siihenkin täytyy Muskin löytää jostain paukkuja ja tehokkuutta.

Seuraavaksi Teslan markkina-arvon kehitys:

Viime vuoden elokuussa Teslan markkina-arvo parhaimmillaan kävi 65 miljardissa taalassa. Vuoden sisään Teslan markkina-arvosta on siis haihtunut vajaa 30 miljardia dollaria.

Vertailu muihin autovalmistajiin viime vuoden markkina-arvoilla:

Luvut ovat viime vuodelta ja tämän vuoden 38 miljardin taalan markkina-arvolla Tesla sijoittuisi listalla seitsemänneksi ennen Nissania ja Fordia.

Loppuun vielä yksi lista, myytyjen autojen lukumäärä Yhdysvalloissa viime vuonna:

Teslan sijoitus 20. parhaana autonmyyjänä ei päätä huimaa, erityisesti verrattuna yhtiön kolmanneksi suurimpaan markkina-arvoon.

Mikä voisi selittää rajun erotuksen Teslan autojen myynnin ja yhtiön osakkeen markkina-arvon suhteen?

On aika tutustua ohjastajaan paremmin.

Elon Musk ei ole mikään numeroita viilaava bisnesmies, vaan suuren kuvan ajattelija, visionääri. Alla listan miehen tavoitteista, jotka poikkeavat varsin merkittävästi esimerkiksi omista tavoitteistani:

  1. Hiiliperäisistä polttoaineista kestävään energiaan, esimerkiksi aurinkoenergia (SolarCity)

  2. Nopea siirtyminen maan alla tunnelia pitkin (Boring-yhtiö, rakentaa tällä hetkellä tunnelia Los Angelesin alle tukkoisen liikenteen ratkaisemiseksi)

  3. Ihmiskunnan pelastaminen tekoälyn uhalta (Musk on erittäin huolissaan tekoälyn negatiivisesta puolesta)

  4. Siirtokunnan perustaminen Mars-planeetalle

Kuten huomataan, kyseessä ei ole jokamiehen lista, mutta Musk yrittää ratkaista ongelmia jokaisen miehen puolesta.

Hän on luova keksijä, työnarkonaami, tylsistyy erittäin nopeasti, lentää enemmän kuin monet muut toimitusjohtajat, on ollut 3 kertaa naimisissa ja hänellä on 5 lasta. Häntä kiusattiin koulussa ja rakastaa vihamiehiä ja epäilijöitä, joista hän ammentaa energiaa. Hän on ainoa toimari, joka on rakentanut 4 miljardin taalan yhtiötä (PayPal, Tesla, SpaceX, SolarCity). Musk on erittäin arvaamaton, joka voi olla sekä hyvä että huono asia. Hänen patenttinsa ovat avoimia, kaikkien käytettävissä. Hän on kapinallinen, joka poltti marihuanaa Joe Roganin podcastissa shokeeraten sijoittajat.

Lähde: Joe Rogan Experience Podcast

Hän on huolestunut nero, joka omistaa yli 33 miljoonaa Teslan osaketta eli noin 19% yhtiöstä. Muskilla on siis kaikki syy saada Teslan osake nousuun. Vaikkei hän rahasta niin välittäisikään, ei henkilökohtainen konkurssi varsinaisesti auttaisi muiden tavoitteiden saavuttamisessa. Itse pidän ajatuksesta että yhtiön johdolla on rajusti ”ihoa pelissä”.

Musk ei nosta Teslasta lainkaan palkkaa, eikä saa bonuksia mahdollisesta erinomaisesta suorituksesta. Hän tienaa siis ainoastaan yhtiön osakkeen arvon noustessa. Tämä on sijoittajan kannalta hyvä juttu.

Muskin ajasta kilpailevat niin yhtiöt SpaceX, SolarCity, Tesla kuin lapset ja senhetkinen vaimo/tyttöystävä. Itselläni on kädet täynnä artikkelien kirjoittamisen, vaimon ja kahden kissan kanssa enkä lennä juuri lainkaan. Huoli herääkin Teslaan sijoittaneen kannalta Muskin ajankäytön suhteen, riittääkö aika millään yhtiön ohjaamiseksi kestävään tulevaisuuteen? Voiko tähän ohjastajaan luottaa?

Palataan takaisin Teslaan.

Kiina on sallinut Teslan omistaa ja operoida tuotantonsa 100 prosenttisesti Kiinassa. Normaalisti Kiinassa toimivat yhtiöt joutuvat tekemään myönnytyksiä ja sopimuksia, mutta Teslalle Kiinan johto on antanut vapaat kädet.

Tesla antoi tammikuussa monoa 7 prosentille työntekijöistään, vain 7 kuukautta sen jälkeen kun yhtiö oli aiemmin leikannut 9 prosenttia työvoimastaan. Leikkaukset viimeisen kahden vuoden aikana ovat siis olleet merkittäviä. Vaihtuvuus yhtiön sisällä on ollut vilkasta sekin kun monet tärkeät johtohenkilöt ovat irtisanoutuneet. Sekä Elon että Tesla saivat Yhdysvaltojen rahoitustarkastukselta, SEC:ltä, 20 miljoonan taalan sakot kahden Tweetin perusteella:

”Suunnittelen yksityistäväni Teslan osakkeen hinnalla $420. Rahoitus varmistettu.”

”Osakkeenomistajat voisivat joko myydä hintaan $420 tai pitää osakkeensa ja sijoittaa listaamattomaan yhtiöön.”

Yhtiön hallituskaan tuskin riemuitsi Elonin some-seikkailusta. Musk menetti paikkansa Teslan hallituksen pääjohtajana, mutta jatkaa toimitusjohtajana.

Yhtiötä aloitettaessa usein Muskin tyylinen yhtiötä ohjastava visionääri voi saada joukon ihmisiä uskomaan kyvyistään johtaa yhtiö uusille tasoille, vaikkei yhtiön tuotteen sopivuutta markkinoille olisikaan vielä todistettu.

Alkuun sijoittajat laittavat rahansa kiinni erinomaiseen ohjastajaan, kunnes tuote on todettu markkinoiden hyväksymäksi. Tässä vaiheessa useimmin sijoitetaan erinomaiseen hevoseen kuin sen ohjastajaan.

Teslan Model 3-auto sai kuluttajakyselyssä mainiot arvostelut. Sadasta mahdollisesta pisteestä Model 3 sai

  • 99 pistettä ajokokemuksesta
  • 84 pistettä mukavuudesta
  • 67 pistettä hinta-laatusuhteesta

Tämän lisäksi 92% vastaajista ostaisi Model 3:n uudelleen, mikä on vahva osoitus Teslan tuotteen onnistumisesta.

Visionääri elää tulevaisuudessa ja ilmaisee tulevaisuuden ”totuuksia”. Steve Jobs ei tuonut markkinoille parempaa tavallista puhelinta tai musiikkisoitinta, hän loi jotain mitä me edes tienneet haluavamme tai tarvitsemamme. Tästä tunnistaa visionäärin.

Media ei välttämättä pidä visionääreistä, sillä tämän hetken dataa tutkiessa Muskin ja Teslan ohjaamat myyntinumerot vaikuttavat liian korkeilta toteutuakseen tavallisen pulliaisen silmin. Nyt Teslalla on karismaattisen johtajan lisäksi erinomainen tuote.

Näkeekö Musk Teslan tulevaisuuden oikein ja onnistuu vastoin muiden odotuksia ohjastamaan Teslansa autonvalmistajien paalupaikalle ja turvallisempaan, luontoystävällisempään tulevaisuuteen? Itse en ole visionääri, joten jätän sen lukijan arvioitavaksi.

Keskustele Teslasta täällä

 

Kuukausittaista korkotuottoa lainasijoittamisesta
Liity Sijoitustiedon jäseneksi