Artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä Nokian Panimo Oyj:n ja Jaakko Heiskasen välillä.
Mitä Nokian Panimo tekee?
Vuonna 2025 pörssin First North -listalle listautunut Nokian Panimo on parhaiten tunnettu Keisari-olutbrändistään. Oluen lisäksi yhtiö valmistaa myös muun muassa siideriä, alkoholittomia mocktaileja sekä virvoitusjuomia. Keväällä 2025 Nokian Panimo toi markkinoille oman lonkerosarjansa, jossa makuina on perinteinen greippi, ananas ja mango.
Nokian Panimo on Suomen toiseksi suurin pienpanimo. Suomen lainsäädännön mukaan pienpanimo saa tuottaa kalenterivuoden aikana enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Pienpanimostatus tuo mukanaan myös helpotuksia oluen alkoholijuomaveroon riippuen toiminnan kokoluokasta. Nokian Panimon tapauksessa helpotus oli vuonna 2024 keskimäärin noin 25 prosenttia.
Historiansa aikana Nokian Panimo on ollut tasainen kasvaja. Viimeisimpänä ja yhtiön historian suurimpana kasvuinvestointina Nokian Panimo rakensi uuden logistiikkakeskuksen. Tätä ja yhtiön kaavailemia tulevaisuuden investointeja käsittelen tarkemmin tässä artikkelissa. Ensin kuitenkin teen yhtiötä tutuksi ja kerron, miksi itse kiinnostuin Nokian Panimosta sijoituskohteena.
Miksi Nokian Panimo on mielestäni kiinnostava sijoituskohde?
Kannattava kasvaja
Pienpanimoille on voinut viimeisen kymmenen vuoden aikana muodostua hieman huono maine suomalaisissa sijoituspiireissä. Monet ovat saattaneet rahoittaa paikallista panimoaan huonoin tuloksin, kun toiminta ei ole koskaan muuttunut kannattavaksi ja lopulta tehtaalla on laitettu pillit pussiin.
Nokian Panimossa ei tarvitse odotella, tuleeko toiminnasta kannattavaa, tai milloin tuotteet lyövät kunnolla läpi. Yhtiö on kasvattanut liikevaihtoaan lähes yhtäjaksoisesti vuodesta 2008 alkaen, jolloin nykymuotoinen yhtiö aloitti toimintansa. Vuodesta 2012 lähtien toiminta on ollut myös kannattavaa. Vuonna 2023 yhtiön liikevoittoprosentti oli 10,2 ja vuonna 2024 14,0. Myyntikate oli puolestaan 53,5 %:ia vuonna 2023 ja 57,3 %:ia vuonna 2024.

Nokian Panimon liikevaihto on jatkanut tasaista kasvuaan siitä huolimatta, että suomalaisten oluen kulutus on ollut pidemmän aikaa laskussa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos mittaa oluen kulutusta vaikeasti hahmotettavalla mittarilla, jossa olut on muunnettu sataprosenttiseksi alkoholiksi. Asiaa voi kuitenkin yksinkertaistaa muuntamalla kaiken oluen kulutuksen keskiolueksi (4,7 %). Vuosi 1992 oli suomalaisten oluen kulutuksen huippu, jolloin yli 15-vuotiaat suomalaiset joivat nuppia kohden 104 litraa keskiolutta. Vuonna 2024 lukema oli enää 70 litraa.
Vaikka olutta menee litroissa mitattuna vähemmän, on olueen käytettävät euromäärät olleet viime vuosina pienessä kasvussa. Kaupan oluthyllyllä asiakkaat siis valitsevat korkeamman hintapisteen tuotteita ja panostavat määrän sijasta laatuun. Muissa Nokian Panimolle olennaisissa tuotekategorioissa kasvu on ollut vauhdikkaampaa.

Alkoholijuomasekoitukset-kategoriassa Nokian Panimo on mukana aiemmin mainituilla Keisari-lonkeroilla, Big Apple -siiderillä ja cocktail-juomilla. Virvoitusjuomapuolella yhtiöllä on puolestaan neljä eri brändiä: Sun’n, Hometown Lemonades, Mocktails ja Brewer's Premium -tonic-vedet.
Kasvupotentiaalia Nokian Panimolla riittää vielä runsaasti. Yhtiö voi kasvattaa esimerkiksi virvoitusjuomiensa tunnettuutta, laajentua uusiin tuotekategorioihin tai luoda enemmän kausituotteita, mutta yksi mahdollisuus on myös laajentaa asiakaskuntaa ravintolapuolella.
Vuonna 2024 Nokian Panimon liikevaihdosta 84 prosenttia tuli kaupan keskusliikkeistä (S-ryhmä, Kesko, Lidl). HoReCa-sektorin (ravintolat, baarit, kahvilat) osuus liikevaihdosta oli vain kahdeksan prosenttia. Nokian Panimon tuotteita löytää ruokakaupoista ympäri Suomen, mutta ravintoloissa ja baareissa Keisaria harvemmin on saatavilla. Avain ravintoloihin laajentumiseen on valmistuskapasiteetin kasvattaminen sekä monipuolinen tuoteportfolio, jotta eri makumaailmojen ravintoloille löytyy juuri sopivasti brändättyä olutta.
Nokian Panimon taloudelliset tavoitteet pitävätkin sisällään reippaasti kasvua. Yhtiö tavoittelee yli 20 miljoonan euron liikevaihtoa vuoteen 2029 mennessä. Vuonna 2024 liikevaihto oli 11,9 miljoonaa euroa, joten tavoitteeseen yltäminen vaatisi liikevaihdon noin 11 prosentin vuosittaista kasvuvauhtia. Kasvutavoite on kunnianhimoinen, mutta ei missään nimessä katteeton, sillä viimeisten kymmenen vuoden aikana yhtiön CAGR on ollut noin kymmenen prosenttia.
Kannattavuuden osalta taloudellisissa tavoitteissa on vuosittainen yli 18 prosentin käyttökatemarginaali, joka on varsin matala taso, kun katsoo yhtiön historiaa. Tavoitteeseen tuli kuitenkin heti pieni kauneusvirhe, kun marraskuussa Nokian Panimo antoi negatiivisen tulosvaroituksen ja ohjeisti käyttökatemarginaalin olevan 16-18 prosenttia (aiempi ohjeistus 18-21 prosenttia).
Nokian Panimon osinkopolitiikka strategiakaudella 2025-2029 on, että tuloksesta pyritään jakamaan noin 30 %:ia osinkoina ottaen huomioon yhtiön rahoituksellisen aseman, strategian, investoinnit sekä tulokseen vaikuttavat kertaluontoiset erät. Vuodelta 2025 ei välttämättä kannata vielä osinkoa odotella, sillä vuotta rasittavat listautumisesta aiheutuneet noin 1,3 miljoonan euron kertaluontoiset kulut.

Vahva brändi
Nokian Panimo on ennen kaikkea tunnettu Keisari-olutbrändistään. Jos yhtiön nimen mainitsee tavalliselle tallaajalle, niin Keisari nousee heti ensimmäisenä esiin ja omien kokemusteni mukaan kommentit ovat positiivisia. Tuotteet ovat pärjänneet hyvin myös virallisempien raatien arvioissa, mutta Nokian Panimo on siitä mukavan yksinkertainen yhtiö, että sijoittaja voi itse käydä lähikaupassa, tehdä makutestit ja muodostaa oma näkemyksensä tuotteiden laadusta.

Keisari-oluet tuovat suurimman osan Nokian Panimon liikevaihdosta. Vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Nokian Panimo myi olutta 3,0 miljoonaa litraa ja muita juomia 1,4 miljoonaa litraa.
Keisarin tuotebrändin alta Nokian Panimolta löytyy monenlaista vaihtoehtoa. Yhtiö on esitellyt eri oluttuotteitaan hyvin havainnollistavassa pyramidissa, jossa kuvataan eri tuotekategorioiden hintapisteitä ja volyymejä. Virvoitusjuomien ja lonkeroiden kohdalla sijoittuminen pyramidissa vaihtelee tuotteesta riippuen, mutta pääasiallisesti niiden voi ajatella kuuluvan kaupallisiin tuotteisiin pyramidin keskivaiheille.

Keväällä 2025 Nokian Panimo hyödynsi vahvaa Keisari-brändiään tuomalla markkinoilla Keisari-lonkerot. Suomalaiset ovat lonkerokansaa, ja tähän asti saatujen lukujen valossa lonkeroiden startti on ollut hyvä. Vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla muiden juomien myynti kasvoi 22 prosenttia vuoden 2024 H1:en verrattuna, vaikka lonkerot ehtivät olla myynnissä vain toisen kvartaalin ajan.
Omistajien huomioiminen
On aina piristävää, kun pörssiyhtiö on aidosti kiinnostunut omistajistaan. Tyypillisesti piensijoittajat tuntuvat olevan pörssiyhtiölle pakollinen paha ja kuluerä IR-panostusten muodossa. Nokian Panimo taas viestii omistajilleen aktiivisesti ja kutsuu heitä jopa kylään.

Esimerkki tästä nähtiin joulukuussa, kun Nokian Panimon omistajat löysivätkin postilaatikostaan kirjeen yhtiöltä. Kirjeessä oli omistajakortti, jolla saa alennuksia yhtiön omasta kaupasta sekä tietyistä ravintoloista, kiitokset yhtiön tukemisesta ja kutsu huhtikuun yhtiökokoukseen.
Omistajien huomioiminen tuskin vaikuttaa osakkeen tuottoon, mutta näin sijoittajana on virkistävää omistaa yhtiötä, joka pitää yhteyttä muutenkin kuin osinkojen ja kvartaaliraporttien muodossa.

Nokian Panimon kasvuinvestoinnit
Logistiikkakeskus
Vuoden 2024 lokakuussa Nokian Panimo teki historiansa suurimman investoinnin, kun yhtiö aloitti uuden logistiikkakeskuksen rakentamisen. Investoinnin hintalappu oli runsaat 4 miljoonaa euroa, ja se valmistui vuoden 2025 toukokuussa.
Investoinnin tavoitteena oli alentaa logistiikkakustannuksia ja tehostaa tavaravirtojen hallintaa. Uudesta logistiikkakeskuksesta onkin saatu tehokkuushyötyjä irti heti ensimmäisestä päivästä alkaen, mutta vielä lisää on tiristettävissä, kun volyymit kasvavat ja toimintatavat uusissa tiloissa kehittyvät.
Helpoiten logistiikkakeskusinvestoinnin kokoluokan ja merkityksen ymmärtää katsomalla yhtiön toimitiloja Nokialla. Alapuolella olevassa kuvassa näkyvä musta neliskanttinen osuus on uusi logistiikkakeskus, joka on merkittävä osuus kokonaislattiapinta-alasta.

Tulevaisuuden investoinnit
Nokian Panimo on esitellyt pitkän listan tulevaisuuden investointimahdollisuuksia, joihin listautumisesta kerätyt 8,6 miljoonan euron nettovarat käytetään. Listautumisen jälkeen näitä hankkeita on jatkosuunniteltu ja aikatauluja tarkennettu sisäisesti, mutta tiedotettavia päätöksiä esimerkiksi investointien toteutusjärjestyksestä ei ole vielä tehty.

Kapasiteetti ja tuotannon tehokkuus
Mahdolliset investointikohteet yhtiö on jakanut kolmeen kategoriaan. Niistä ”Kapasiteetti ja tuotannon tehokkuus” on varsin helppo ymmärtää. Jatkaakseen kasvuaan Nokian Panimon täytyy myös jatkossa panostaa valmistuskapasiteetin kasvattamiseen. Tarkastelussa ovat sekoitejuomatuotannon (lonkerot ja virvoitusjuomat) kapasiteetin ja käymiskapasiteetin (oluet) kasvattaminen. Uusi pakkauslinja taas nostaa tölkityskapasiteettia ja tarjoaa uudenlaisia pakkausratkaisuja.
Sekoitejuomatuotannossa kapasiteetin kasvattaminen johtaa myös parempaan tehokkuuteen ja näin parempiin katteisiin. Sekoitejuomien kohdalla merkittävin vaikutus sekä kapasiteettiin että tehokkuuteen olisi kuitenkin uudella pakkauslinjalla.
Käymiskapasiteetin kasvattaminen on lyhyen takaisinmaksuajan hanke, joka voidaan ketterästi toteuttaa tarpeen vaatiessa. Uusien käymistankkien hankinnan lisäksi tarvitaan pohjalaatta, sääsuoja sekä putkituksia.
Nokian Panimon tämänhetkinen käymiskapasiteetti riittää nykyiseen kysyntään, mutta taloudellisiin tavoitteisiin yltäminen vaatii lisäpanostuksia. Niitä on suunniteltu jo ensi vuoden sesonkiin ja niitä tullaan tekemään vielä lisää sen jälkeenkin, jotta vuoteen 2029 mennessä voitaisiin saavuttaa tavoiteltu yli 20 miljoonan euron liikevaihto.

Vastuullisuus ja energiatehokkuus
Mahdollisia vastuullisuutta lisääviä ja energiatehokkuutta kasvattavia investointeja ovat aurinkopaneelit, nestekaasun korvaaminen höyryntuotannossa sekä hiilidioksidin talteenottolaitteisto, jolla oluen käymisestä syntyvä hiilidioksidi saadaan napattua talteen ja sitä voitaisiin hyödyntää virvoitusjuomien hiilihapottamisessa. En ole ympäristöalan asiantuntija (en kyllä minkään muunkaan), joten jätän ympäristövaikutusten arvioinnin muille ja keskityn näissäkin investointikohteissa pelkästään taloudellisiin vaikutuksiin.
Näitä vastuullisuusinvestointeja on yhtiössä tarkasteltu jo pidemmän aikaa, ja taloudellisesta näkökulmasta ne ovat muuttuneet vuosi vuodelta kannattavammiksi. Tällä hetkellä niillä ei kuitenkaan arvioida olevan merkittävää vaikutusta kannattavuuteen, mutta volyymien kasvaessa tilanne voi muuttua.
Eri vastuullisuusinvestointien välillä on isoja eroja sekä niiden keston että toteutuksen haastavuuden osalta. Esimerkiksi aurinkopaneelien hankinta on suoraviivainen ja nopea prosessi, kun taas nestekaasun korvaaminen voisi olla vuoden tai kahden mittainen hanke.
Johdon kuvausten perusteella epäilen, että tämän kategorian investoinnit eivät ole prioriteettilistan kärkipäässä. Uskon, että rahalle löytyy vielä tässä vaiheessa tuottavampia ja vaikuttavampia investointikohteita muista kategorioista.
Muut kilpailukykyä tukevat asiat
Kolmannen ja viimeisen kategorian investointimahdollisuuksista mielenkiintoisin on alkoholinpoistolaitteisto, joka mahdollistaisi alkoholittomien oluiden valmistamisen. Kokoluokaltaan alkoholittomiin oluihin laajentuminen olisi merkittävä investointi. Hintalappu olisi yli miljoona euroa, jonka lisäksi uuteen tuotekategoriaan laajentuminen vaatisi huolellisen tuotekehitysprosessin. Hankkeen kesto olisi ajallisesti arviolta 1-2 vuotta.
Alkoholittomien juomien kategoria on kuitenkin mielenkiintoinen ja nopeasti kasvava. Viimeisten viiden vuoden aikana alkoholittomien panimojuomien myynti on lähes kaksinkertaistunut. Absoluuttiset myyntimäärät ovat kuitenkin vielä pieniä. Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton mukaan vuonna 2023 alkoholittoman oluen kulutus oli vain kaksi prosenttia kokonaiskulutuksesta.
Vaikka alkoholittomat oluet olisivat jännittävä uusi tuotekategoria, on vaikeaa nähdä, että siihen laajentuminen olisi Nokian Panimon kokoiselta yhtiöltä järkevää aivan lähitulevaisuudessa. Yhtiöllä on kuitenkin hyödyntämätöntä potentiaalia vielä paljon jäljellä tuotekategorioissa, joissa on mahdollista kasvaa ilman miljoonaluokan investointiakin. Nokian Panimon toimitusjohtaja Janne Paavola kommentoi, että investointi alkoholittomiin oluisiin on kiinnostava jo tällä strategiakaudella (2025-2029).
Toinen mielenkiintoinen nosto tässä kategoriassa on pakkauslinja erikokoisia tuotteita varten. Tällä hetkellä Nokian Panimo myy virvoitusjuomansa pääosin 0,33 senttilitran tölkeissä, kun taas oluet, lonkerot ja siiderit myydään puolen litran tölkeissä. Esimerkiksi six pack ananaslonkeroa pienemmissä tölkeissä voisi palvella erilaista kuluttajaa ja nostaa näin myyntiä. Jos kuluttaja on lähdössä vaikkapa viikoksi mökille tai kosteaan saunailtaan, tuskin hän nappaa kaupasta sylillistä puolen litran tölkkejä, vaan valitsee pakkausvaihtoehdon, joka on helppo kantaa ja säilöä.
Toimitusjohtaja sijoittajien tentissä
Lopuksi ääneen pääsevät yksityissijoittajat. Keräsin X:stä ja Inderesin foorumilta viisi kysymystä toimitusjohtaja Janne Paavolalle. Kursiivilla kirjoitetut vastaukset ovat hänen kynästään.
1. Suomen juomamarkkina on suhteellisen kypsä. Missä näette Nokian Panimon seuraavat kasvumahdollisuudet – uusissa tuoteryhmissä, vientimarkkinoilla, kotimaan markkinaosuuden kasvattamisessa vai jossain muualla?
Olemme historiassa onnistuneet kasvamaan markkinaa nopeammin ja uskomme pystyvämme siihen myös tulevaisuudessa. Tavoittelemme kasvua markkinaosuuksia kasvattamalla olemassa olevilla tuotteilla ja tuoteryhmillä sekä uusilla tuoteryhmillä. Olemassa olevissa tuotteissa ja tuoteryhmissä kasvua on tehtävissä myyntipisteiden määrää ja valikoiman laajuutta kehittämällä sekä brändien tunnettuutta lisäämällä. Kasvua tullaan hakemaan myös uusissa tuoteryhmissä. Esimerkkejä tuoteryhmistä, joissa emme tällä hetkellä ole ovat energiajuomat, vedet, alkoholiton olut ja hard seltzerit.
Vientiä emme tällä hetkellä suunnittele tarkemmin. Näemme että Suomen markkinassa on hyvin kasvumahdollisuuksia Nokian Panimon kokoiselle toimijalle. Panimotuotteet painottuvat vahvasti paikallisiin brändeihin ja paikalliseen tuotantoon, jolloin laajentuminen ulkomaille voisi todennäköisemmin toteutua yritysjärjestelyjen kautta, mutta myöskään yritysjärjestelymahdollisuuksia ei tällä hetkellä etsitä aktiivisesti. Markkinaosuutemme on kuitenkin tällä hetkellä kategoriasta riippuen noin 1–2 %, eli näemme paljon kasvun mahdollisuuksia kotimaan markkinassa.
2. Miten pidätte huolen siitä, että monipaukkaukset eivät johda Nokian Panimon brändin heikentymiseen ja tuotteiden niin sanottuun bulkkiutumiseen?
Pidämme laadun korkeana ja panostamme brändiin. Matalalle hinnoitellut isot monipakkaukset ovat suurivolyymisia ja kannattavuuden näkökulmasta haastavia. Emme usko että ”bulkkioluet” olisi sellainen kategoria, jota meidän kannattaisi yrittää voittaa. Monipakkaukset sisältävät myös pienemmät monipakkaukset kuten six packit ja monipakkauksissa myydään myös muita tuoteryhmiä kuin oluita. Seuraamme jatkuvasti kuluttaja-asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja suorien asiakkaidemme toiveita ja näkemyksiä. Jos kuluttajat haluavat joissain tuotteissa tai tuotekategorioissa ostaa tietyn kokoista pakkausta niin pohdimme että pystymmekö sellaista tarjoamaan ja onko se linjassa tavoitteidemme kanssa.
3. Mitä vaikutuksia EU:n uudella pakkaus- ja pakkausjätelainsäädännöllä on Nokian Panimolle? Pakottaako se yhtiön uusiin investointeihin?
Asetuksen mukaan vähittäiskaupassa myytävistä juomista vähintään 10 % tulee olla uudelleenkäytettävissä pakkauksissa vuoteen 2030 mennessä. Mikäli uudelleenkäytettävyysvaatimus toteutuu niin että tölkkiä ei lueta uudelleen käytettäväksi niin silloin joudumme investoimaan uuteen pakkauslinjastoon. Investoinnin koko olisi meille merkittävä, mutta toteutettavissa. Toivomme edelleen, että järki voittaa ja suomen nykyinen toimiva kierrätysjärjestelmä saisi jatkaa ilman merkittäviä muutoksia.
4. Kilpailu juomamarkkinoilla on kovaa. Miten Nokian Panimo erottuu joukosta ja saa omille tuotteilleen kilpailijoita enemmän näkyvyyttä?
Tuotteiden innovatiivisuus, maku ja hyvä hintalaatusuhde luovat pohjan pitkän aikavälin menestykselle. Olemme tähänkin asti onnistuneet kehittämään myyntiämme yli markkinan kehityksen ja pitäneet samalla kannattavuuden hyvällä tai erinomaisella tasolla ja näemme että meidän vahvuutemme kantavat jatkossakin.
Markkinoinnissa panostamme rajalliset resurssimme kokonaisuuden kannalta tehokkaimpiin kohteisiin. Näkyvyyden kannalta olennaista on tuotteiden näkyvyys myymälöissä, ja kaupat antavat kyllä lisätilaa niille ketkä onnistuvat kasvattamaan myyntiä.
5. Yhtiön tuotantokapasiteetti on raportoitu rajoitteeksi kasvulle. Mitä asiakkaita nykyinen kapasiteetti rajaa ulkopuolelle, tai toisin sanottuna, ketkä kiinnostuneet asiakkaat jäävät nykyisellään ilman yhtiön tuotteita?
Historiassa tuotantokapasiteetti on aika ajoin ollut myyntiä rajoittava tekijä ja on silloin näkynyt erityisesti kesäsesongissa heikompana toimitusvarmuutena olemassa oleville asiakkaille. Tällä hetkellä kapasiteetin puolesta pystymme ja haluamme kasvattaa myyntiä vanhoissa ja uusissa asiakkaissa myös kesäsesonkina. Olemme suunnitelleet tuotantokapasiteetin lisäyksiä tuleville vuosille niin että kapasiteetti mahdollistaa vähintään vuodelle 2029 asetetun 20 miljoonan euron liikevaihtotavoitteen saavuttamisen (liikevaihto 2024: 11,9 miljoona euroa).
Artikkeli on tehty kaupallisessa Nokian Panimo Oyj:n ja Jaakko Heiskasen välillä. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia. Artikkelin kirjoittaja omistaa Nokian Panimo Oyj:n osakkeita.



