Olet täällä

Sijoittajan self-help — kuinka pysyt tolkuissasi myös laskumarkkinoilla

Jaa Twiittaa

Kun osakemarkkinat ovat nousseet yhdeksän vuotta, on sijoittaminen suhteellisen helppoa. Sijoittajien menestys punnitaan vasta niissä päätöksissä, jotka tehdään huonompina aikoina.

Nyt maailman pörsseissä optimismi on kääntynyt vasta realismin puolelle, kun osakkeet ovat palanneet normaalimpiin arvostustasoihin. Tästä on kuitenkin vielä pitkä matka pessimismiin, jolloin kaikkeen suhtaudutaan skeptisesti ja valoa tulevaisuudessa ei nähdä. Tämäkin vaihe tulee aina ennemmin tai myöhemmin.

Kirjoitan tämän tekstin ennen kaikkea itselleni. Olen koko alkuvuoden onnistunut surffailemaan markkinoiden aallonharjalla pitkälti ilman takaiskuja. Nyt viime viikkoina takaiskuja on tullut enemmän kuin koko alkuvuonna yhteensä. Huonoja osakevalintoja, vääriä liikkeitä markkinoilla ja huonoa päätöksentekoa. Sitä tapahtuu aivan kaikille meistä. Oma möhliminen yhdessä salkun arvon laskun kanssa tuntuu kivuliaammalta kuin etukäteen uskoisi.

On poskettomasti tutkimustietoa, ettemme me ihmiset tee objektiivisia ja harkittuja päätöksiä edes hyvinä päivinä. No arvaatkin varmaan, mitä ne päätökset ovat sitten stressin ja ahdistuksen avittamina. Näihin tilanteisiin voi varautua kahdella tavalla:

1. Pidä itsestäsi ja hyvinvoinnistasi hyvää huolta.

2. Tee suunnitelmat ja strategiat sijoittamiseesi huonojenkin aikojen varalta. 

On tärkeää panostaa molempiin. Jos päästät itsesi huonoon jamaan, ei millään suunnitelmilla ole enää väliä, koska et niitä kuitenkaan noudata.

Oma hyvinvointi

Lähes kaikki ihmiset kohtaavat työssä ja muussa elämässä ajoittain stressiä ja ahdistusta. Lisätään päälle vähän univajetta, niin helposti alkaa syödä huonosti. Kun syö huonosti, ei oikein jaksa liikkua. Kun ei oikein liiku, niin ei meinaa saada untakaan. Kierre on valmis.

Kun riittävästi vituttaa, niin tuntuu pakolta ottaa lapsen nukkumaanmenon jälkeen se täpötäysi punaviinilasi tai kaksi, joka pilaa sen vähänkin yöunen. Mistään ei tule yhtään mitään, kun vedät päivän läpi zombina. Oma näkökulmani on, ettei mitään hifistelyä tässä tarvita. Se, kuinka monta proteiinipirtelöä vedät tai missä maksimisykkeesi on lenkillä, on yhdentekevää. Seuraavien viiden asian perusjutuilla pääsee pitkälle.

1. Liikunta

Ellet kerkeä salille, pallokentälle tai lenkille, hyppele kyykkyhyppyjä ja lankuta toimistolla. Hyvinvointi leviää kaikkiin elämän toimintoihin. Päätä etukäteen koska liikut, muuten jätät liikaa vastuuta itsekurillesi. Jos mahdollista, hengästy ja hikoile päivittäin.

2. Syöminen

Välttämällä sokeria tai valtavia annoksia hiilihydraatteja pääset jo pitkälle. Juo paljon vettä. Syö pääasiassa vähän prosessoitua ruokaa ja paljon kasviksia. Kun syö hyvin, jaksat myös liikkua ja pysyt pirteämpänä.

3. Uni ja lepo

Uni on hapen ja veden jälkeen ihmisen kolmanneksi tärkein elinehto. Jätä siniset ruudut ennen iltayhdeksää, älä lue niitä stimuloivimpia bisneskirjoja juuri ennen nukkumaanmenoa ja luo säännöllinen unirytmi.

4. Sosiaaliset suhteet

Nämä ovat kaikkein tärkeimpiä juuri silloin, kun niihin ei meinaa energia ja aika riittää. Elämässä pitää olla monta tukipilaria. Yksin ei jaksa. Vältä ankeuttajia ja panosta ihmisiin, jotka saavat olosi hyväksi.

5. Rauhoittuminen ja keskittyminen

Itse suosin meditoimista, vaikka se on kaikkea muuta kuin luontaista minulle. Pitkä kävely keskellä päivää toimii toisille. Joku taas menee kiipeilemään. Tärkeintä olisi päivittäin olla edes hetken verran keskittynyt vain yhteen asiaan. Multitaskaamme aivomme oikosulkuun lähes päivittäin, joten aina välillä kovalevy pitää myös tyhjentää.

Kaikkihan nämä tietävät, mutta miksi niistä aletaan lipsumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun stressi tulee kuvioihin? Stressi tekee ihmisistä välitöntä tarpeentyydytystä etsiviä apinoita. Kun deadlinet paukkuvat, karkkipussit, nikotiini, TV-sarja bingetys, nettiporno ja alkoholi alkavat houkutella ihmisiä tavallista enemmän. Palaamme jälleen luolamiehen tai -naisen tasolle. Olemme kuin se lapsi, joka ottaa vaahtokarkin nyt mieluummin kuin pari hetken päästä.

Itsekuri on ihmisellä rajallinen resurssi. Ennen pitkää houkutukset voittavat melkein kaikki meidät. Ellemme siis luo elämäämme hyviä tapoja. Jos päätät nousta viidenteen kerrokseen aina portaita pitkin, se vaatii ensimmäisen kuukauden itsekuria. Joskus vain haluaisit ottaa sen hissin. Mutta kuukauden tai kahden jälkeen, menet automaationa portaita pitkin. Olet muodostanut tavan. Jotta tavat saa juurtumaan, joudut huijaamaan itseäsi 30-50 päivää. Lahjo, rankaise ja palkitse. Mitä älyttömämmät keinot, sitä paremmin ne toimivat. Hyvä kirja tapojen muodostamiseen on esimerkiksi Charles Duhiggin ’Tapojen voima’.

Pitää myös muistaa armollisuus ja tasapaino. Elämä ei ole suoritus, jossa kaikki pitää tehdä täydellisesti. Lipsahtelua tapahtuu kaikilla, mutta vasta repsahdukset ovat haitallisia. Edes repsahdukset eivät ole kovin vaarallisia, silloin kun kaikki muu menee putkeen. Hyvät elämäntavat kuitenkin kasvattavat ylijäämää hyvinvointiin, mikä taas ehkäisee stressin iskemistä takaiskuja kohdatessa.

Sijoittamisen hyvät tavat ja käytännöt

1. Kirjoita itsellesi sijoitusstrategia ja pysy siinä

Suurin osa sijoittajista laiminlyö ehkä tärkeimmän asian sijoittamisessa. Ajatukset ja mielipiteet muuttuvat uutisvirran ja mielialan mukaan. Siksi on tärkeää, että perusperiaatteet on kirjoitettu ylös, josta niitä voi hädän hetkellä kerrata. Lue, pohdi ja ota kynä käteen.

2. Onko salkussasi liian suuri riskikeskittymä?

Ensimmäinen asia on saada jalat liikkumaan. Ei ole ikinä häpeä myydä omistuksia, jos huomaat riskin muuttuneen turhan suureksi. Myy puolet ja katso sen jälkeen tilannetta uusin silmin. Koko salkkua ei kannata likvidoida mielialojen mukaan, mutta hyvään hajautukseen palaaminen ei ikinä ole väärin. Riskien vähentäminen siedettävälle tasolla on hyvä tehdä jo hyvinä aikoina.

3. Älä tuijottele ruutuja tai median paniikinlietsontaa laskupäivinä

Kun telkkarista alkaa tulemaan ”Markkinat mylleryksessä” -tyylisiä erikoislähetyksiä ja uutisosioita, on jo usein hyvä aika ostaa, ei myydä. Oman salkun laskuprosenttien tuijottelusta ei ole mitään hyötyä. Elämäsi on siellä, mihin huomiosi kiinnität.

4. Tee päätökset markkinoiden ollessa kiinni

Kun pörssit ovat auki, ne tuppaavat varsinkin voimakkaissa liikkeissä aiheuttamaan tunnereaktioita. On siis yleensä parempi tehdä tärkeä päätökset sijoittamisesta markkinoiden ollessa kiinni. Koko markkinoita koskeviin uutisiin ja nopeisiin tilanteisiin reagointi kannattaa jättää ammattilaisille. 

5. Jätä hieman käteistä ja aseta alhaisia ostotoimeksiantoja laatuyhtiöihin.

Kun asetat ostotoimeksiantoja laatuyhtiöihin naurettavan alhaisiin tasoihin, on jotain mitä odottaa kurssilaskun ollessa päällä. Sanotaan vaikka, että haluat omistaa Konetta 30 euron hintaan, kurssin ollessa nyt 42 euroa. Pörssien lasku tuntuu hieman siedettävältä, kun siitä on löydettävissä jotain positiivistakin.

Jos olet sitä vähemmistöä, joka ei osakekurssien heilunnasta hätkähdä, onnittelen sinua. Etenkin nuorille ihmisille osakekurssien lasku on hyvä asia. Saat sijoitettua kasvavia tulojasi aina vain enemmän paremmilla tuotto-odotuksilla. Kurssilaskut kannattaa siis koittaa miettiä mahdollisuuksina uhkien sijaan. Helpommin toki sanottu kuin tehty. Yksi tärkeimmistä asioista onkin kirjata sijoitussuunnitelmaan, että jatkaa osakkeiden ostoa myös uutisvirran käydessä hyvin negatiiviseksi.

Piensijoittajat häviävät indekseille kulujen lisäksi juuri siitä syystä, että he ostavat osakkeita, kun kaikki näyttää hyvältä, ja myyvät osakkeita synkkinä aikoina. Sijoittajat häviävät sekä sijoittamiensa indeksi- että sijoitusrahastojen tuotoille 1-2 prosentilla vuosittain lähteestä riippuen huonon ajoituksen seurauksena. Lisää korkoa korolle vaikutus, ja aletaan puhua melko suuresta tuottojen menetyksestä.

En tiedä, romahtavatko kurssit seuraavaksi vai nousevatko ne uusiin huippuihinsa. Sen tiedän, että ne, joilla on kirjoitettu sijoitussuunnitelma ja voimia pysyä siinä, pärjäävät muita paremmin.

Daytraderin kovimmat tuotot ja julmimmat takaiskut

Samanlaista sisältöä

Kolumnit

Isännätön raha ryssii aina

Aki Pyysing - 20.1.2019
Kolumnit

Transaktiovero kehitteillä – lisäävätkö demarit 0,2 prosenttia ostohintoihisi?

Juhani Huopainen - 15.1.2019
Kolumnit

Kojamo on erinomainen suoja asuntojen hinnannousua vastaan

Aki Pyysing - 13.1.2019

Sisältöä muualta

Artikkelit & kolumnit

Kolumnit

Isännätön raha ryssii aina

Aki Pyysing - 20.1.2019
Artikkelit

Somepoiminnat: #DeadCatBounce #Outokumpu #Verkkokauppa.com #Kauppasota

Sijoitustieto - 18.1.2019
Artikkelit

Tuloskauden kiinnostavin: Nokia

Sijoitustieto - 17.1.2019
Kolumnit

Transaktiovero kehitteillä – lisäävätkö demarit 0,2 prosenttia ostohintoihisi?

Juhani Huopainen - 15.1.2019
Artikkelit

Vaurastuminen on parhaimillaan pitkä ja tylsä tie

Matias Savolainen - 14.1.2019
Kolumnit

Kojamo on erinomainen suoja asuntojen hinnannousua vastaan

Aki Pyysing - 13.1.2019
Artikkelit

Somepoiminnat: #SuomenHoivatilat #Martela #Orion #Robit

Sijoitustieto - 11.1.2019
#IR-kanava

Zijoittaja paikalla Suomen Hoivatilat CMD -tilaisuudessa 10.1.2019.

Zijoittaja - 10.1.2019

Aktiivinen keskustelu

Uusin viesti: KorkoaMorolle, 22.01. 11:06
Uusin viesti: NEANDERTHAL, 21.01. 11:35
Uusin viesti: Lary, 20.01. 16:49
Uusin viesti: Kiinteistöpro, 20.01. 13:06
Uusin viesti: Keskittäjä-Keijo, 20.01. 01:39
Uusin viesti: EkeKeke, 18.01. 21:24
Uusin viesti: Sijoitustieto, 18.01. 20:44
Uusin viesti: Juha, 18.01. 16:22
Uusin viesti: Hynägrande, 18.01. 09:52

Seuraa Sijoitustietoa