Olet täällä

Artikkelit

Airbnb aikoo listautua tappioista huolimatta

Entisestään kiihtyvä koronakriisi ei Airbnb-yhtiötä ole juuri auttanut. Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siitä syystä, yhtiö ilmoitti joulukuun listautumisaikeistaan tekno-osakkeiden lentäessä pörssissä. Suunnitelmat ovat toki olleet vireillä jo hyvän aikaa ja viruskriisi vaikeutti suunnitelmia. Nasdaqiin hamuavan Airbnb:n viimeisin kvartaali oli voitollinen, vaikkei yksikään yhtiön tilivuosista ole ollut positiivinen. Monet Piilaakson start-upeista ovat tappiollisia listautuessaan, eikä Airbnb ole poikkeus.

Yhtiöstä lyhyesti

Airbnb on toimitusjohtaja Bryan Cheskyn luotsaama internetsivusto, jonka kautta voi vuokrata tai ilmoittaa vuokrattavaksi huoneen, huoneiston tai asunnon. Airbnb ei omista asuntoja, vaan asunnot ovat yksityisten henkilöiden tai sijoittajien omistuksessa ja Airbnb perii vuokrasta välityspalkkion.

Chesky, Joe Gebbia ja Nathan Blecharczyk perustivat AirBed & Breakfast-yhtiön vuonna 2008 vuokraamalla halukkaille ilmapatjan San Franciscon asunnossaan. Designia opiskelevat kaverukset matkustivat eri kaupunkeihin järjestämään konferensseja ja kehottivat kaupunkien asukkaita ansaitsemaan lisätuloa vuokraamalla sohvan tai ilmapatjan asunnostaan sivustonsa kautta. Sittemmin yhtiö on tullut tutuksi maailmanlaajuisesti nimellä Airbnb.

Asunnon vuokrattuasi saat asunnon omistajalta ohjeet sisäänpääsystä asuntoon sekä Airbnb-palvelussa että sähköpostin kautta. Usein omistaja tapaa sinut sovittuna ajankohtana asunnolla tai jättää avaimen turvalliseen paikkaan.

Tilastoja Airbnb:n toiminnasta:

  • Airbnb tarjoaa listauksia yli 220 maassa ja yli 81 000 kaupungissa
  • Vuokranantajista 86 prosenttia sijaitsee USA:n ulkopuolella
  • Airbnb:llä on yli 260 miljoonaa käyttäjää
  • Yhtiön nettisivuilla on yli 7 miljoonaa listausta ja aktiivisia listauksia on noin 5,6 miljoonaa
  • 49 prosenttia käyttäjistä vuonna 2016 käytti palvelua hotellien vaihtoehtona, muut käyttivät sitä esimerkiksi perheen tai ystävien luona yöpymisen tai yritysasuntojen sijaan.
  • Saman tutkimuksen perusteella 93 prosenttia käyttäjistä oli tyytyväisiä palveluun
  • USA:ssa Airbnb-vuokranantajat pystyivät maksamaan kahden makuuhuoneen asunnon vuokrasta keskimäärin 81 prosenttia Airbnb-tuloilla kun he vuokrasivat toisen huoneista Airbnb:n kautta.
  • 88 prosenttia kaikista varauksista on 2-4 henkilölle, mikä voi kertoa vuokraajien halusta jakaa kuluja toisten kanssa.
  • “Milleniaalit”, eli 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyt sukupolvi, vastaavat 60 prosenttia kaikista varauksista.
  • Keskimääräinen Airbnb-vuokra on 160 dollaria.
  • 53 prosenttia matkaajista käyttää Airbnb:n palvelua hinnan takia
  • Keskimääräisen asunnon vuokraaminen Airbnb:n kautta on halvempaa kuin yksi huone hotellista

Olen käyttänyt palvelua reilun tusinan kertaa ympäri Kaakkois-Aasiaa ja valtaosaksi kokemus on ollut erittäin hyvä. Ainakin siis 93 prosentin tyytyväisyystilaston voin henkilökohtaisesti allekirjoittaa.

Thaimaassa alle 30 päivän vuokrasopimukset ovat laittomia, mutta eipä se paikallisia ole estänyt vuokraamasta asuntoja lyhyeksi aikaa Airbnb:n kautta. Tästä syystä varsinkin condoissa, eli suurissa asuinrakennuksissa, avaimen nouto-ohjeet saattavat joskus olla huvittavia, sillä rakennuksen henkilökunta yrittää noudattaa lakia ja vuokranantaja kiertää sitä.

Yhtiön tuloskunto ja listautumisanti

Tekno-osakkeille ei ole täysin epätavallista olla tappiota tekeviä listautuessa, kuten esimerkiksi nykyään tutut nimet Uber ja Tesla. Aina se kuitenkin herättää kummastusta.

Airbnb:n tappio kuluvan vuoden yhdeksältä ensimmäiseltä kuukaudelta oli 696,9 miljoonaa dollaria, mikä oli kuitenkin 374,1 miljoonaa vähemmän kuin viime vuoden vertailujaksolla.

Yhtiön liikevaihto tänä vuonna on ollut 2,5 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa 32 prosentin laskua vuositasolla.

Q3-tulos oli 219 miljoonaa dollaria plussalla johtuen voimakkaasta kulukuurista ja aiempia kvartaaleja paremmasta liikevaihdoista. Q3 liikevaihto tosin laski vuositasolla 18 prosenttia, ollen 1,34 miljardia dollaria.

Airbnb:n liikevaihto kvartaaleittain:

Muutamia helmiä Airbnb:n listalleottoesitteestä vapaasti suomennettuna:

  • “Olemme olleet tappiollisia alusta asti, emmekä välttämättä kykene saavuttamaan kannattavuutta. Teimme tappiota 70 miljoonaa, 16,9 miljoonaa, 674,3 miljoonaa ja 696,6 miljoonaa dollaria vuosina 2017, 2018, 2019 ja vuoden 2020 yhdeksänä ensimmäisenä kuukautena. Kertynyt alijäämämme yli 1,4 miljardia ja 2,1 miljardia dollaria vuoden 2019 lopussa ja syyskuun 30. päivänä tänä vuonna. Bruttoliikevoittomme ja vapaa kassavirtamme ovat olleet laskussa ja tämä trendi voi jatkua.”
  • “Merkittävä kokonaisvelkamme voi vaikuttaa negatiivisesti taloudelliseen tilanteeseemme. Syyskuun 30. päivänä velkamme oli yhteensä noin 2 miljardia taalaa.”
  • “Tuloverovastuumme voi olla odotettua korkeampi. Syyskuussa 2020 saimme IRS:ltä ilmoituksen, jonka mukaan verovastuumme vuodelta 2013 voivat nousta ylimääräisellä 1,35 miljardilla dollarilla lisättynä sakoilla ja koroilla. Summa ylittää nykyisen käteisvarantomme yli miljardilla dollarilla.”

Esitteestä käy selville, että ennen koronaviruskriisiä Airbnb haki voimakkaasti kasvua investoimalla teknologiaansa ja markkinointiinsa.

Covid-19 mainitaan esitteessä 215 kertaa: ”Covid-19 on vaikuttanut merkittävästi viimeaikaisiin tuloksiimme ja vaikuttaa merkittävästi myös pitkän aikavälin operatiivisiin ja taloudellisiin tuloksiimme.”

Vuonna 2019 Airbnb raportoi GBV-tuloksekseen (Gross Booking Value, kaikki asiakkailta saadut tulot) 38 miljardia dollaria. Tämän vuoden ensimmäisenä yhdeksänä kuukautena vastaava luku oli 18 miljardia dollaria, mikä vastaa 40 prosentin laskua vuositasolla.

Käteisenä ja käteistä vastaavina yhtiöllä on 4,5 miljardia dollaria. Vuonna 2015 käteisvarat olivat 2 miljardia.

Airbnb aikoo leikata kuluja voimakkaasti ja irtisanoo 25 prosenttia täyspäiväisestä henkilöstöstään. Tämän lisäksi yhtiön perustajat luopuivat palkastaan kokonaan, leikkasivat johtoportaan palkat puoleen ja vähensivät voimakkaasti markkinointikuluja, jotka syövät ison osan yhtiön budjetista.

Myynnin ja markkinoinnin kulut putosivat 54 prosentilla 546 miljoonaan dollariin tämän vuoden aikana verrattuna vuodentakaiseen. Yhteenlasketut kulut laskivat 22 prosentilla. Airbnb:n mukaan 91 prosenttia kaikesta liikenteestä yhtiön nettisivulle on tullut orgaanisista lähteistä.

Toisaalta yhtiön yleiskustannukset ovat pienet eikä se tarvitse vähimmäismäärää vuokraajia pitääkseen firman pystyssä.

Airbnb aikoo listautua joulukuun puolivälissä Nasdaq-pörssiin tickerillä ABNB. Wall Street Journalin lähteiden mukaan yhtiön arvoksi listautumisessa arvioidaan muodostuvan noin 30 miljardia dollaria. Valuaatio voi tosin muuttua kunnes yhtiö hinnoittelee antinsa. Vuoden 2017 pääomakierroksen aikana yhtiö arvioitiin 31 miljardin arvoiseksi.

Airbnb listautumista voit seurata ja kommentoida Sijoitustiedon palstalla.

Black Friday-bonus sijoitukselle 29.11.2020 asti
Liity Sijoitustiedon jäseneksi