Olet täällä

Artikkelit

Affiliate-markkinointi on parhaimmillaan win-win-win-win –bisnestä

  • Kaupallinen yhteistyö

Affiliate-markkinointi, eli kumppanuusmarkkinointi, ei ole monelle edes sanana tuttu, vaikka moni törmää siihen usein. Affiliate-markkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa mainostaja maksaa julkaisijalle komission uusista asiakkaista tai syntyneestä myynnistä.

Kumppanuusmarkkinointiin perustuu moni hyvä bisnesmalli, joka tarjoaa asiakkaalle paljon hyötyä. Matkavertailusivustot, tuotearvostelut, hintavertailut ja muut palvelut, jotka auttavat löytämään parhaan tai edullisimman tuotteen tai palvelun tarjoavat asiakkaalle valtavasti arvoa. Affiliate-markkinoinnista saa toki rakennettu myös asiakkaan kannalta erittäin ärsyttävän bisneksen, joka yleensä näkyy loputtomana roskapostitulvana tai huonosti toteutettuina vertailusivustoina, jotka eivät tarjoa asiakkaalle mitään arvoa.

Affiliate-markkinointi ei ole mikään uusi juttu, mutta ala on ottanut viime vuosina harppauksia eteenpäin juuri siinä suhteessa, että kumppanuusmarkkinointi on kasvanut ihan ”oikeaksi” bisnekseksi. Suomessa kumppanuusmarkkinointia ovat pitkään tehneet lähinnä pienet yhden miehen firmat, jotka mainostavat pikavippejä, nettikasinoita, lehtitilauksia ja muita vastaavia tuotteita ja palveluja nettisivuillaan, blogeissa tai sähköpostitse. Ala muuttuu, kun suuret kansainväliset yhtiöt lähtevät kisaamaan markkinaosuuksista ja yleisesti affiliate-sivustojen laatu kasvaa.

Kumppanuusmarkkinointi on lähes 100 prosenttisesti nettibisnestä. Vuonna 2017 on enää vaikea rakentaa kannattavaa ja kestävää liiketoimintaa, ellei palvelu tai tuote anna asiakkaalle arvoa - tämä taitaa tosin päteä kaikkeen liiketoimintaan. Vaikka meidän hintavertailusivusto Financer.comin ydinsisältöä ovat kuluttajaluotot ja pikalainat, olemme ottaneet lähtökohdaksi sen, että vertailun täytyy olla mahdollisimman kattava ja puolueeton. Näemme suuren potentiaalin myös esimerkiksi vakuutuksiin ja osakkeisiin liittyvissä vertailuissa, joihin haluamme jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.

Kun kumppanuusmarkkinointia tekee oikein ja laadukkaasti, on affiliate-markkinointi erittäin hyödyllistä kaikille osapuolille. Loppuun vielä listaus kumppanuusmarkkinoinnin eri osapuolista, ja miten kukin tästä ketjusta hyötyy.

Win #1 – Kuluttaja säästää aikaa ja rahaa tai löytää parhaan tuotteen

Moni hintavertailusivusto tai tuotearvosteluja tekevä nettisivu perustuu affiliate-markkinointiin.

Halvimman hinnan tai parhaan tuotteen löytäminen on aina tietysti kuluttajan etu. Vertailemalla tuotteen tai palvelun hinnat hintavertailusivustolla kuluttaja säästää rahaa ja aikaa, kun kaikki hinnat näkee yhdestä paikasta.

Win #2 – Lisää myyntiä ja asiakkaita mainostavalle yritykselle

Kumppanuusmarkkinointi on tuotteitaan markkinoivalle yritykselle suhteellisen riskitöntä markkinointia.

Yritys tyypillisesti maksaa julkaisijoille komission ainoastaan ohjatusta asiakkaasta tai syntyneestä myynnistä. Kampanjan tulokset laskutetaan jälkikäteen, jolloin yritys maksaa ainoastaan syntyneiden tulosten mukaan.

Win #3 – Julkaisija saa komission ohjatusta asiakkaasta tai syntyneestä myynnistä

Yritykset maksavat komission julkaisijoille syntyneen tuloksen mukaan. Julkaisija saa siis palkkion ohjatuista asiakkaista. Komissio voi olla esimerkiksi 2 prosenttia syntyneestä myynnistä tai kiinteä komissio.

Win #4 – Affiliate-verkosto ottaa oman osansa

Keskeisessä osassa kumppanuusmarkkinoinnissa on affiliate-verkosto, joka toimii linkkinä mainostajien ja julkaisijoiden välillä. Affiliate-verkosto sopii komissiosta ja palkkioista mainostajien ja julkaisijoiden välillä, jolloin verkoston taskuun jää osa syntyneestä myynnistä. Suorat sopimukset yritysten kannalta ovat tietysti tuottavampia, mutta mahdollisesti jopa satojen yksittäisten sopimusten neuvotteleminen vaatisi sen verran paljon resursseja ja tulosten seuraaminen on teknisesti haastavaa, että saatu hyöty katoaisi. Siitä syystä lähes kaikki julkaisijat käyttävät apuna affiliate-verkostoa.

Jussi Yli-Korhonen
Maajohtaja, Financer.com Suomi

Financer.com on maailmanlaajuisesti toimiva taloudellisten tuotteiden hintavertailusivusto. Me vertailemme lainojen, luottokorttien, säästötilien ja muiden finanssipalveluiden hinnat ja korot puolestasi.

Johannes Ankelo: Mandatum Trader –treidaamista ympäri maailman
Liity Sijoitustiedon jäseneksi