Olet täällä

  stdClass Object
(
    [vid] => 3386
    [uid] => 70
    [title] => Kysymys Euribor-koroista
    [log] => 
    [status] => 1
    [comment] => 2
    [promote] => 0
    [sticky] => 0
    [vuuid] => 54793f32-fe5f-4372-b79f-c5b16a8239e1
    [nid] => 3386
    [type] => forum
    [language] => fi
    [created] => 1589977119
    [changed] => 1589977119
    [tnid] => 0
    [translate] => 0
    [uuid] => eff37349-4be8-4517-b094-d21c83a6df48
    [revision_timestamp] => 1589977119
    [revision_uid] => 70
    [taxonomy_forums] => Array
        (
            [und] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [tid] => 5
                            [taxonomy_term] => stdClass Object
                                (
                                    [tid] => 5
                                    [vid] => 2
                                    [name] => Kahvihuone
                                    [description] => Vapaata keskustelua
                                    [format] => 
                                    [weight] => 8
                                    [uuid] => 5efb4c1e-0b25-4fa8-9318-4ecc4273654f
                                    [vocabulary_machine_name] => sijoituskeskustelu
                                    [rdf_mapping] => Array
                                        (
                                            [rdftype] => Array
                                                (
                                                    [0] => skos:Concept
                                                )

                                            [name] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => rdfs:label
                                                            [1] => skos:prefLabel
                                                        )

                                                )

                                            [description] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:definition
                                                        )

                                                )

                                            [vid] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:inScheme
                                                        )

                                                    [type] => rel
                                                )

                                            [parent] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:broader
                                                        )

                                                    [type] => rel
                                                )

                                        )

                                    [status] => 1
                                )

                        )

                )

        )

    [body] => Array
        (
            [und] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [value] => 

Onkos täällä korkoasiantuntijoita?

Ensinnäkin rajaus: tämä kysymys koskee vain 1, 3, 6 ja 12 kk euriboreja.

Aina tammikuun 2019 loppuun Euribor-koroista noteerattiin sekä /360 että /365-versiot. Sen jälkeen Suomen pankin sivuilta löytyy vain /360 -korko, ei /365-korkoa PAITSI 3kk euribor, josta löytyy molemmat. Onko tietoa miksi 3kk euribor on tässä suhteessa poikkeus? (tämä ei ollut vielä se varsinainen kysymys, vaan uteliaisuutta).

Varsinainen tulee tässä: kaiken järjen mukaan euribor/360 korosta saa laskettu euribor/365-koron kertomalla se 365:llä ja jakamalla 360:lla. Nyt jos otetaan Suomen pankin sivuilta kaikki julkaistut korot tammikuusta 2008 lähtien, tämä pätee seuraavin poikkeuksin:

15.4.2015 12kk euribor/360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (0,18 * 365 / 360 = 0,1825, minkä pitäisi normipyöristyssäännöillä olla 0,183 eikä 0,182)

2.10.2014, 8.10.2014, 14.11.2014 ja 28.11.2014 6kk euribor /360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (ks. ed.)

8.12.2010 1kk euribor/360 oli 0,821 ja vastaava /365 oli 0,833 (0,821 * 365 / 360 = 0,8324 eli 0,832)

8.12.2010 6kk euribor/360 oli 1,259 ja vastaava /365 oli 1,278 (1,259 * 365 / 360 = 1,27649 eli 1,276)

8.12.2010 12kk euribor/360 oli 1,526 ja vastaava /365 oli 1,548 (1,526 * 365 / 360 = 1,5472 eli 1,547)

18.8.2008 6kk euribor/360 oli 5,159 ja vastaava /365 oli 5,234 (5,159 * 365 / 360 = 5,2307 eli 5,231)

18.8.2008 12kk euribor/360 oli 5,304 ja vastaava /365 oli 5,382 (5,304 * 365 / 360 = 5,3777 eli 5,378)

Nämä ovat ainoat erot sillä tarkkuudella kuin Suomen pankki korot julkaisee (1, 6 ja 12 sekä 3kk/360 julkaistaan kolmella desimaalilla, jostain ihmeen syystä 3kk/365 julkaistaan käytännössä 11 desimaalilla - tietääkö joku syyn tähän?)

Siis: mitä noina muutamina päivinä on tapahtunut? Onko jokin looginen selitys joidenkin yksittäisten /360 ja /365 -korkojen erolle, vai onko jollekulle vaan sattunut laskuvirhe?

[summary] => [format] => basic_text [safe_value] =>

Onkos täällä korkoasiantuntijoita?

Ensinnäkin rajaus: tämä kysymys koskee vain 1, 3, 6 ja 12 kk euriboreja.

Aina tammikuun 2019 loppuun Euribor-koroista noteerattiin sekä /360 että /365-versiot. Sen jälkeen Suomen pankin sivuilta löytyy vain /360 -korko, ei /365-korkoa PAITSI 3kk euribor, josta löytyy molemmat. Onko tietoa miksi 3kk euribor on tässä suhteessa poikkeus? (tämä ei ollut vielä se varsinainen kysymys, vaan uteliaisuutta).

Varsinainen tulee tässä: kaiken järjen mukaan euribor/360 korosta saa laskettu euribor/365-koron kertomalla se 365:llä ja jakamalla 360:lla. Nyt jos otetaan Suomen pankin sivuilta kaikki julkaistut korot tammikuusta 2008 lähtien, tämä pätee seuraavin poikkeuksin:

15.4.2015 12kk euribor/360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (0,18 * 365 / 360 = 0,1825, minkä pitäisi normipyöristyssäännöillä olla 0,183 eikä 0,182)

2.10.2014, 8.10.2014, 14.11.2014 ja 28.11.2014 6kk euribor /360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (ks. ed.)

8.12.2010 1kk euribor/360 oli 0,821 ja vastaava /365 oli 0,833 (0,821 * 365 / 360 = 0,8324 eli 0,832)

8.12.2010 6kk euribor/360 oli 1,259 ja vastaava /365 oli 1,278 (1,259 * 365 / 360 = 1,27649 eli 1,276)

8.12.2010 12kk euribor/360 oli 1,526 ja vastaava /365 oli 1,548 (1,526 * 365 / 360 = 1,5472 eli 1,547)

18.8.2008 6kk euribor/360 oli 5,159 ja vastaava /365 oli 5,234 (5,159 * 365 / 360 = 5,2307 eli 5,231)

18.8.2008 12kk euribor/360 oli 5,304 ja vastaava /365 oli 5,382 (5,304 * 365 / 360 = 5,3777 eli 5,378)

Nämä ovat ainoat erot sillä tarkkuudella kuin Suomen pankki korot julkaisee (1, 6 ja 12 sekä 3kk/360 julkaistaan kolmella desimaalilla, jostain ihmeen syystä 3kk/365 julkaistaan käytännössä 11 desimaalilla - tietääkö joku syyn tähän?)

Siis: mitä noina muutamina päivinä on tapahtunut? Onko jokin looginen selitys joidenkin yksittäisten /360 ja /365 -korkojen erolle, vai onko jollekulle vaan sattunut laskuvirhe?

[safe_summary] => ) ) ) [rdf_mapping] => Array ( [rdftype] => Array ( [0] => sioc:Post [1] => sioct:BoardPost ) [taxonomy_forums] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:has_container ) [type] => rel ) [title] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:title ) ) [created] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:date [1] => dc:created ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) [changed] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:modified ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) [body] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => content:encoded ) ) [uid] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:has_creator ) [type] => rel ) [name] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => foaf:name ) ) [comment_count] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:num_replies ) [datatype] => xsd:integer ) [last_activity] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:last_activity_date ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) ) [path] => Array ( [pathauto] => 1 ) [cid] => 0 [last_comment_timestamp] => 1589977119 [last_comment_name] => [last_comment_uid] => 70 [comment_count] => 0 [name] => hauturi [picture] => 0 [data] => a:1:{s:7:"contact";i:0;} [forum_tid] => 5 [entity_view_prepared] => 1 [rate_thumbsup] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
Thumbsup
[#title] => Thumbsup [#type] => item ) [rate_numbersup] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
0
+1
0
-1
0
0
[#title] => numbersup [#type] => item ) [rate_bothnumbers] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
bothnumbers
  • ylös
    50%
  • down
    50%
[#title] => bothnumbers [#type] => item ) )

Kysymys Euribor-koroista

20.5.2020, 15:18
#1
Käyttäjän hauturi kuva
OP
Liittynyt:
25.6.2014, 10:25
Viestejä:
865

Onkos täällä korkoasiantuntijoita?

Ensinnäkin rajaus: tämä kysymys koskee vain 1, 3, 6 ja 12 kk euriboreja.

Aina tammikuun 2019 loppuun Euribor-koroista noteerattiin sekä /360 että /365-versiot. Sen jälkeen Suomen pankin sivuilta löytyy vain /360 -korko, ei /365-korkoa PAITSI 3kk euribor, josta löytyy molemmat. Onko tietoa miksi 3kk euribor on tässä suhteessa poikkeus? (tämä ei ollut vielä se varsinainen kysymys, vaan uteliaisuutta).

Varsinainen tulee tässä: kaiken järjen mukaan euribor/360 korosta saa laskettu euribor/365-koron kertomalla se 365:llä ja jakamalla 360:lla. Nyt jos otetaan Suomen pankin sivuilta kaikki julkaistut korot tammikuusta 2008 lähtien, tämä pätee seuraavin poikkeuksin:

15.4.2015 12kk euribor/360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (0,18 * 365 / 360 = 0,1825, minkä pitäisi normipyöristyssäännöillä olla 0,183 eikä 0,182)

2.10.2014, 8.10.2014, 14.11.2014 ja 28.11.2014 6kk euribor /360 oli 0,18 mutta vastaava /365 oli 0,182 (ks. ed.)

8.12.2010 1kk euribor/360 oli 0,821 ja vastaava /365 oli 0,833 (0,821 * 365 / 360 = 0,8324 eli 0,832)

8.12.2010 6kk euribor/360 oli 1,259 ja vastaava /365 oli 1,278 (1,259 * 365 / 360 = 1,27649 eli 1,276)

8.12.2010 12kk euribor/360 oli 1,526 ja vastaava /365 oli 1,548 (1,526 * 365 / 360 = 1,5472 eli 1,547)

18.8.2008 6kk euribor/360 oli 5,159 ja vastaava /365 oli 5,234 (5,159 * 365 / 360 = 5,2307 eli 5,231)

18.8.2008 12kk euribor/360 oli 5,304 ja vastaava /365 oli 5,382 (5,304 * 365 / 360 = 5,3777 eli 5,378)

Nämä ovat ainoat erot sillä tarkkuudella kuin Suomen pankki korot julkaisee (1, 6 ja 12 sekä 3kk/360 julkaistaan kolmella desimaalilla, jostain ihmeen syystä 3kk/365 julkaistaan käytännössä 11 desimaalilla - tietääkö joku syyn tähän?)

Siis: mitä noina muutamina päivinä on tapahtunut? Onko jokin looginen selitys joidenkin yksittäisten /360 ja /365 -korkojen erolle, vai onko jollekulle vaan sattunut laskuvirhe?

0
+1
0
-1
0
0