Lucky Luke

+96
Liittynyt:
28.1.2015
Viestejä:
366

EU:n suuret maat Ranska ja Saksa "harmonisoivat" eli lobbaavat EU:n autoverokäytäntöjä yhdenmukaisiksi. Viimeiset vastaan haraavat maat ovat olleet Hollanti, Tanska, Kreikka ja Suomi. Näistä Hollanti ja Suomikin aloittivat jo asteittaisen autoveron laskun. Nyt tähän kehitykseen saatiin lisää vauhtia. Viime kuussa tuli  Kreikka vs EU leasingautoverotuspäätös. Päätöksen mukaan Leasing autoilla saa ajaa toisen valtion alueella ja ajajalta ei saa periä nykykäytännön mukaista täysimääräistä autoveroa heti satamassa, vaan maksun on perustuttava auton todelliseen maassaoloaikaan. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001065921.html  

Ilmeisesti EU:lta on tullut ukaasi, että laki on tältä osin päivitettävä yhtenäiseksi, koska uuden lain voimaan astumispäivä on julkistettu. Se on 1.1.2017.

Otetaanpa pikku spekulaatio miten leasing -auton päiväkohtainen verotus määritellään. Jos esim. keksitään autoille kuvitteellinen elinkaari vaikkapa 10v. niin silloinhan 11v. vanhan leasing -Porschen pitäisi tulla verotta. Jos taas määritys tapahtuu jotenkin leasing sopparin pituuden mukaan, niin luultavasti tulemme näkemään hyvin pitkiä leasing sopimuksia, jolloin päiväkohtainen taksa jää väkisinkin aika pieneksi. On lain sisältö sitten mikä hyvänsä, niin vaikuttaa siltä, että jos Suomen autoveroon ei kosketa, tulemme näkemään mittavaa Suomenlahden yli tapahtuvaa leasing -autobusinesta. Tässä häviäjänä olisi Suomi, joka jäisi kokonaan ilman autoverokertymää.   http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kalliit-tyosuhdeautot-halpenevat/FTtZ…

Jotta tätä verovuotoa ei pääse tapahtumaan, lienee välttämätöntä laskea myös varsinaista autoveroa. Painopistettä on varmaan pakko muuttaa vuosittaisten käyttömaksujen suuntaan ja ehkä myös polttoaineverojakin voi korottaa varsinkin nyt kun bensa on edullista. Joka tapauksesa sanoisin, ettei kalliimman hintaluokan autoa kannata ostaa nyt ellei ole ihan pakko. Voi olla iso mahdollisuus, että nyt maksat autoverot ja ensi vuonna sitten korotetut käyttömaksut. Ensi vuonna parhaimmillaan autovero on kokonaan historiaa. (Tuskin kuitenkaan Suomessa mistään verosta kokonaan luovuta.)

Eduskunta ottaa asian käsittelyyn ensi kuussa. Autoliittojen lobbaus on jo täydessä käynnissä. Persujen puoluetoimistolla hiotaan jo sloganeita, kuinka Suomessa tehdään Perussuomalaista politiikkaa vaalilupausten mukaisesti. http://www.uusisuomi.fi/raha/75436-perussuomalaisilta-lupaus-autovero-p… Asiaa tunteville nykyinen pakkomuutos oli tosin jo tiedossa ennen vaaleja.

 

0
0
24.2.2016 - 01:32 #7260

Seniili Seiska

+12
Liittynyt:
9.3.2015
Viestejä:
51

Joo-o. Tämä leasinglaki voi olla hankalampi kierrettävä. Ei riitä enää että vaihtaa autoveron nimen. Ja kyllähän tuosta pitäisi pikkuhiljaa päästä Suomessa eroon. Eikö viimeisimpien joukoissa olevat Tanska ja Hollanti ole luopumassa/juuri luopuneet myös autoverosta. Suomi on viimeinen linnake taas tässäkin nerokkuudessa. Välimatkat ovat Suomessa pitkiä, keliolosuhteet Euroopan surkeimmat. Tähän yhtälöön ei sovi järkyttävän vanha autokantamme kansan hyvinvoinnin osalta. Tuollahan oli tienpientareet vanhoja romuja taas täynnä talven ensimmäisinä pakkaspäivinä. Sen lisäksi, että ovat äärimmäisen turvattomia vehkeitä muutenkin.

0
0
10.4.2016 - 13:52 #8118

Lucky Luke

OP
+96
Liittynyt:
28.1.2015
Viestejä:
366

Lueskelin läpi pitkähkön Hallituksen esityksen autoveron muuttamisesta. Valitettavasti täytyy taas todeta ettei hyvältä näytä. Hallituksella olisi mahdollisuus autoveron purkamisella iskeä monta kärpästä yhdellä iskulla: Kaikki olisivat tyytyväisiä kun autojen hinnat laskisivat, vihreät olisivat tyytyväisiä kun autokanta muuttuisi saasteettomammaksi, kaikkien etu olisi niinikään, että autokanta olisi turvallisempaa. Myös iso byrokratiapesäke purkautuisi, mutta ei kelpaa.

Ajoneuvoista kerätään erilaisia veroja n. 8mrd. Tästä noin kymmenen prosenttia tulee autoverosta. Sen voisi helposti muuttaa vaikka hieman korkeammaksi vuosittaisiksi käyttömaksuiksi ja hiukan lisää polttoaineeseen hintaa. Koko summaa ei varmasti edes tarvitsisi kattaa koska autoveron poisto aiheuttaisi varmasti kunnon piikin autokauppaan ja tätä kautta lisää alv-kertymää. Panin muuten merkille aihetta googlatessani, että KOK pj ehdokas Lepomäki poistaisi nykyisen autoveron. Tässä siis taas syy toivoa muutosta Kok leirissä. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001149748.html

Lyhyt, vapaasti tulkittu tiivistelmä Hallituksen esityksestä: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_34+2016.as… (Alla nimet Stubb, Sipilä, joten tuskin enää muuttuu. Tai no, onhan aika monta muutakin päätöstä tällä kaudella jo peruttu)

Esityksessä autovero periaatteessa säilyy nykyisellään, mutta sen päälle rakennetaan uusi autoveron palautusbyrokratiahimmeli. Kaikkihan tietää, että autoverovalituksia on jonossa useita tuhansia ja tulli käy viivytyskamppailua maahantuotujen autojen verotuskäytännöissä. Nyt tavoitteena on luoda vastaava mekanismi myös toiseen suuntaan. Ulkomailta leasingsopimuksella tuodulla autolla määritetään maahantuotaessa autovero. Tälle verolle sitten esim. kolmen vuoden päästä palautettava autoveron summa perustuen leasing - sopimuksen kestoon . Palautettava autovero tulee lähtökohtaisesti kaavasta, mutta jokainen keissi kuitenkin tarkastetaan manuaalisesti ja tullille jätetään tässä reilusti harkintavaltaa. Kaava löytyy esityksestä, jos kiinnostaa tarkemmin.

Käytännössä homma menee niin hankalaksi, ettei ihan Matti Meikäläinen jaksa alkaa suoraan leasing sopparia virittämään. (Onkohan tämä tavoitteenakin?) Toisaalta ulkomaisia leasing yhtiöitä päätös varmaankin tuo Suomen markkinoille. Karkeasti arvioin, että esim. Virosta pystyy tarjoamaan tänne 50-100e/kk edullisemmalla hinnalla 40k hintaisia autoja. Jokainen auto sitten mikä tällä tavoin tuodaan Suomeen, tulee pienentämään  Alv- kertymää Suomessa.

”Mr Autovero” Petteri Snell kertoo, miksi Suomi ei poista autoveroa http://www.hs.fi/autot/a1460084531309

Tässäkin asiassa varmaan verokertymä kasvaisi jos veroja pudotettaisiin.

EDIT: kirjoitusvirheitä

   

 

 

0
0