13.7.2025 - 11:16

Druuge

+535
Liittynyt:
27.1.2020
Viestejä:
437

Minua lievästi hämmensi, ettei kurssireaktio ollut negatiivisempi. P/E huitelee neljässäkympissä ja kasvu on lähes nolla. Ilmeisesti kova luotto, että se siitä taas kohta putkahtaa käyntiin. Jos se edellyttää merkittävää rakennussektorin piristymistä, niin onkohan se kuitenkaan ihan oven takana? Ei taida edes NATO-rahat kovin laaja-alaisesti sektoria piristää, kun ei niillä ainakaan asuntoja rakennella (paitsi ehkä sotilaille tukikohtiin, mikä ei kuitenkaan ole ihan hirveän suuri bisnes).

trending_up +2
25.11.2025 - 12:56

Almanakka

+1340
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
685

Uutta strategiaa kehiin. Alla omat ajatukset sitä mukaa, kun tiedotetta luin. Muutos itsessään ei ole yllättävä, kirjoitin näin edellisessä Admicom-artikkelissani:

Leisti veistelee 100m euron ARR-tavoitteesta edelleen. No, onhan se vielä virallinen tavoite. En silti ihmettelisi, jos tätä vähän järkevöitettäisiin.

Sitten itse strategia

Uuden strategian myötä Admicomin tavoitteena on vuoden 2028 loppuun mennessä:

  • Palata vahvalle, yli 15% vuotuisen orgaanisen kasvun polulle
  • Saavuttaa yli 40% oikaistu käyttökate nykyisille toiminnoille
  • Tarjota kattavin ja asiakaslähtöisin alusta tuottavaan rakentamiseen
  • Kolminkertaistaa potentiaalisen markkinan koko
  • Rakentaa yksi voittava joukkue

Eli riittääkö, jos vuoden 2018 orgaaninen kasvu on yli 15 %, vai pitääkö koko kauden ajan kasvaa keskimäärin tuota vauhtia? Molemmissa täytyy olettaa vahvaa palautumista Suomen rakennusmarkkinalta, joka edelleen antaa odottaa itseään.

Edelliselläkin kaudella tavoitteena oli kiihdyttää kasvua samalla, kun kannattavuus paranee. Softayhtiöllä toki mahdollista, mutta yleensä lisäliikevaihdon hankkiminen maksaa odotettua enemmän (kuten kävi Admicomillekin edellisen strategiansa kanssa).

Tavoite kolminkertaistaa potentiaalisen markkinan koko. Tämä tarkoittaa uusien markkinoiden avaamista Suomen ja Viron rinnalle. Ei tämäkään uutta.

Tavoitteiden saavuttamiseksi Admicom on määritellyt viisi strategian toteuttamisen painopistealuetta:

  1. Asiakaslähtöinen tarjoama
  2. Tehokas go-to-market -malli
  3. Kansainvälinen laajentuminen
  4. Liiketoimintaa tukevat lisäarvopalvelut ja
  5. Skaalautuvat toiminnot

Konsulttiosuus.

Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

Uuden strategian mukaisesti Admicom on päivittänyt keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa, jotka on tarkoitus saavuttaa vuoden 2028 loppuun mennessä:

 

Kasvu:

  • Jatkuvan vuosilaskutuksen (Annual Recurring Revenue, ARR) orgaaninen kasvu ylittää 15%
  • Asiakaspito (Net Revenue Retention, NRR) on yli 106%
  • Asiakaspoistuma on alle 6%

Kasvu 15 % orgaanisesti ja asiakkaat olisi saatava ostamaan 6 % enemmän tai kalliimmalla keskimäärin joka vuosi. Tai siis strategiakauden viimeisenä vuonna? Edelleen muotoilu mielestäni tukee sitä, että onnistumiseen riittää, kun 2018 luvut ovat kuvatun kaltaisia. Käytännössä tämä loisi Admicom-tiimille insentiivin olla todella surkeita 2026-27 ja sitten loistaa helppoja vertailulukuja vastaan yhden vuoden ajan. Voi olla, että luen tämän väärin, mutta se ei mielestäni mistään selviä.

Kannattavuus:

  • Oikaistu käyttökate nykyisille toiminnoille on yli 40% liikevaihdosta

Tämä on ihan hyvä tavoite. Vuoden 2025 ensimmäisten 9kk aikana ollaan päästy 32 % tasolle, mikä on Admicomin potentiaali huomioiden aika heikko taso. Tekemistä jää kuitenkin riittävästi.

Velkaantuneisuus:

  • Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen on alle 2,5

Tällä hetkellä Admicom on nettokäteisen puolella. Tämä tavoite viestii mielestäni aggressiivisemmasta yrityskauppastrategiasta, jota monet sijoittajat ovat ymmärtääkseni peräänkuuluttaneet. Admicomin tase kieltämättä kestää hyvin tämän verran velkaa, mutta en silti toivo, että yrityskauppojen kanssa lähdetään hötkyilemään. Toisaalta täytyy tunnustaa sekin, että tämä markkina konsolidoituu aika vauhdilla tällä hetkellä Pohjoismaissa, ja Admicom on vaarassa jäädä kelkasta. Ehkä hieman lisää vauhtia velalla on kuitenkin hyvä strategia.

Admicomin tavoitteena on saavuttaa vähintään 60 miljoonan euron jatkuva vuosilaskutus (ARR) strategiakauden loppuun mennessä. Pitkän aikavälin tavoitteena on edelleen 100 miljoonan euron jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) saavuttaminen, mutta tavoitetta ei ole kiinnitetty tiettyyn vuoteen.

ARR-kasvun saavuttamiseksi vaaditaan yli 16 % kasvuvauhti Q3 lopusta (36,7 euroa ARR) mitattuna. Tässä ei kuitenkaan puhuta orgaanisesta tai epäorgaanisesta. Edelleen vaikuttaa siltä, että orgaanisen kasvuvauhdin tarvitsee olla yli 15 % vain vuonna 2028, jotta ollaan onnistuneita. Yrityskaupoilla voi sitten hoitaa tämän toisen strategisen tavoitteen kuntoon. Menee ehkä nipottamisen puolelle, mutta näitä tavoitteita ei olla rakennettu mielestäni kovin hyvin. Johto tuskin kehtaa pelata tavoitteiden kanssa niin paljon, kuin ne mahdollistaisivat, mutta kun omistustakaan ei Leistillä juuri ole, ohjaa tämä väkisinkin tekemistä, myönsi tai ei.

Uusi osinkopolitiikka:

“Admicomilla on kasvustrategia, ja prioriteettimme on ylläpitää vahvaa taloudellista asemaa investoidaksemme kasvuun. Kun kassavirta ja investointitarpeet sallivat, pyrimme kohdentamaan noin 30 % vuosittaisesta tuloksesta pääoman palautuksiin osinkoina tai osakkeiden takaisinostoina tai näiden yhdistelmänä."

Tämä on todella hyvin muotoiltu tavoite! Luvataan investoida ensin kasvuun, ja jos jaettavaa jää, jaetaan jotain myös omistajille, koska pääomakeveys sen mahdollistaa. Taseessakaan ei varsnaisesti kannata käteistä hillota. Hyvä!

Vedetään yhteen näin: Haastavat kasvutavoitteet, jotka vaativat apua markkinoilta, heikosti rakennetut taloudelliset tavoitteet (jos ymmärsin ne oikein) ja erittäin toivottu, ja suomalaiseksi yhtiöksi rohkea, muutos voitonjakopolitiikkaan.

trending_up +2