Olet täällä

Kolumnit

Kolumni: Vähäosaisempien Herlinien Cargotec

Jaa Twiittaa

Pekka Herlin sai aikaan sisarussodan vuonna 1999 tyrkkäämällä Koneen äänivaltaiset osakkeet ja päätösvallan Antti Herlinille. Muut kaltoin kohdellut sisarukset saivat jäädä mököttämään muutaman sadan miljoonan euron arvoisten Koneen tapettipaperien ja Cargotec Oyj:n kanssa. Niklas Herlin ei ole vaihtanut sanaakaan Antin kanssa sen jälkeen, kun kuuli näistä järjestelyistä. Vähempiosaisten Herlinin sisarusten kohtalo vastaakin suurin piirtein ebolapotilaaksi Sierra Leoneen joutumista.

Kone splitattiin sisarusten kesken vuonna 2005 siten, että Koneen hissit jäivät Koneeseen ja kontin- ja kuormankäsittely menivät Cargoteciin.

Cargotecilla on markkina-arvoa noin 1,5 miljardia euroa ja kolme erikseen raportoivaa toimialaa. Markkina-arvoa laskettaessa pitäisi muuten ottaa huomioon Herlineillä olevat äänivaltaiset A-osakkeet toisin kuin useimmissa taulukoissa käytetään.

Kolme toimialaa ovat pyöreästi samankokoiset MacGregor, Kalmar ja Hiab.

Kone osti valtiolta Partekin 2002, MacGregor Ab:n ruotsalaisilta 2004 ja Partekin kontinkäsittely ja koko MacGregor muodostivat uuden Cargotec Oyj:n. Nykyinen Kalmar alkoi muotoutua 1997, kun Partek osti valtiolta Oy Sisu Ab:n ja ruotsalaisilta Kalmar Industries Ab:n. Hiab-tuotemerkin Partek hankki sukellusveneenetsijöiltä 1995. Yhtiö pitää siis sisällään paljon suomalaista ja ruotsalaista teollisuushistoriaa.

MacGregorin tuotteilla pyöreästi puretaan ja lastataan laivat ja Kalmarin laitteilla niitä siirrellään satamissa ja satamiin. Hiabeilla taas nostellaan kaikenlaista myös satamien ulkopuolella. Tuotteista voi päätellä, että kun maailmankauppa pyörii vinhasti, trukkeja ja nostureita menee hyvin kaupaksi ja kun taas laivat seisovat satamissa sinnitellään vanhoilla vimpaimilla. Eli kyseessä on hyvin syklinen yhtiö.

Viime viikolla tullut osavuosikatsaus ylitti analyytikoiden odotukset niukasti ja kurssi nousi hivenen.

Cargotecin kurssissa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita, keväällä oltiin yli kolmen kympin ja viimeisimmässä syysdipissä käytiin lähellä kahta kymppiä. Perjantaina osake sulkeutui 23,50 euroon.

Cargotec tekee liikevaihtoa yli kolme miljardia, joten missään hypehinnoissa se ei ole. Tulosta yhtiö teki 2011 yli kaksi euroa per osake, mutta pari viime vuotta on ollut kärsä kipeä, maa jäässä ja projektitoimituksissa ongelmia. Eli viime vuodelta tulosta tuli 85 senttiä ja toissavuodelta reilu euro. Tänä vuonna tullee noin 1,20 euroa.

Analyytikot ennustavat kilvan yhtiön kohentavan kovasti ensi vuonna. Näin voi käydäkin, sillä tilauskannat kaikilla kolmella brändillä ovat hyvällä mallilla. Varmaa se ei ole. Q2 yhtiö kertoi yllättävistä ongelmista Kalmarissa ja Q3 taas MacGregorissa. Sössittäisiköhän jotakin Hiabissa Q4? Selkeää toki on, että jos Cargotec tekee taas ennustetun yli kaksi euroa 2015, on lappu melko halpa.

Cargotecillä voi hyvin lyödä vetoa Mika Vehviläisen (ex-Finnair tj) ja vähäosaisempien Herlinien puolesta. Kohde ei ole mitenkään toivoton. Jos joskus tulisi jotain noususuhdanteen tynkää, olisi Cargotec ilman muuta isoja voittajia. Tosin kovin noususuhdanteiselta ei tilanne Euroopassa vaikuta.

Treidereille lappu sopii hyvin, koska liikkuu rivakasti, mutta on periaatteessa solidilla pohjalla. Minäkin yritin Q2-osaritreidiä, josta on kädessä Musta Pekka, tosin pienellä average downilla makeutettuna.

Keskustele kolumnista ja Cargotecista Sijoitustiedon Cargotec-ketjussa