TL kirjoitti:
Jatkokysymys on miten tämä bensiinin/dieselin hinnan kehittyminen vaikuttaa sähköautojen kysyntään? Ja miten tarjonta tulee pysymään väistämättä kasvavan kysynnän mukana? Ja miten lataus- ja muun infran kysyntä ja tarjonta kasvavat sähköautoilun kasvaessa? Ketkä ovat pidemmässä juoksussa tämän pelin häviäjiä ja ketkä voittajia? Oma Veikkaukseni on että isoin voittaja on se jolla on tarjota "kuluttajahinnoilla" myytävää. Kaikki myytävä viedään melko varmasti käsistä eli kyky tuottaa on minusta ratkaiseva. Tesla on ottanut omansa high-end markkinasta mutta en usko Teslan vievän massamarkkinaa. Ja sama juttu infran osalta. Oma kristallipallo ei vaan kerro kenellä on kyky tuottaa keskiluokan hinnoilla good enough tuotteitta.
Kun lasketaan autoilun kokonaishintaa, niin Model 3 on edullisempi kuin Corolla. Laskutaitoinen keskiluokka ostaa jo nyt Teslaa, eikä tuijota pelkkää ostohintaa.
Tällä hetkellä todella moni on kyllästynyt odottamaan 6-18 kk autoaan, viikonloppuna jututin Skoda myyjää jolla ei ole vuoteen toimittaa mitään. Ja VW sentään on hyvässä jamassa! Porukka on vaihtanut tilauksia lähinnä Teslaan, sekä osin Polestariin, joita saa 0-4 kk toimituksella. Minusta voittajasta ei ole epäselvyyttä.
Toimitusajat eivät heti lyhene. Esim. MB ja BMW alkuvuoden tuotantomäärät EV-puolella ovat todella noloja. Ei niillä ole toimitusketjut kunnossa. Kiva kun polttismyynti sakkaa samalla.
Giga Berliini kun rampataan ylös ja autoja saa vielä nopeammin, niin entistä useampi ennakkoluuloinen käy kokeilemassa T-merkkiä ja jää sille tielle. Olen pitänyt vuosien saatossa usean etäpäivän huollon loungessa ja kuullut sivusta sellaista juttua asiakkailta, että sormi on heti hamunnut ostonappia. Siellä on siirtymää joka merkistä, ja yllättäen myös monia sellaisia jotka eivät ole ennen omistaneet autoa lainkaan.