Katsoin lopulta Investor Dayn tallenteen. Teslan tehostamisen kulttuuri on kyllä ihailtavaa katsottavaa. Kustannuksia on saatu leikattua ja etenkin vakuutuin vertikaalisen integraation tuomista eduista, joihin perinteiseen alihankkijaverkostoon luottavat kilpailijat eivät kivutta pysty vastaamaan. Toinen huomio oli harvinaisten maametallien karsiminen kokonaan moottorista sekä akkujen raaka-aineketjun ottaminen osin omiin käsiin.
20M auton tuotantotavoite on kova mutta tehtävissä. Markkina taisi rangaista siitä, ettei uutta pienempää mallia vielä esitelty, mutta minusta se oli hyvä veto. Parempi myydä ihmisille pykälää isompi (lue kalliimpi ja parempikatteinen) auto kuin jättää odottelemaan kohta tuotantoon tulevaa mallia. Huonona puolena koen 4680-tuotannon skaalaamisen hitauden joka voi olla todellinen syy Cybertruckin tuotannon aloituksen viivästymiselle.
Pitkällä tähtäimellä näyttää hyvältä, mutta lyhyellä heilunee totutusti. Keskityn holdaamaan.