Olet täällä

Kiinteistö- ja asuntosijoittaminen - 14.3.2023 08.50

Tulkitsen että oleellista on 25% raja, sitä isompi alihinta tulkitaan lahjaksi. Pienempi alle 25% alihinta ei ole lahja, jolloin voi edelleen vähentää tappion.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.3.2023 06.19

Price parity muuten lähestyy. Tein kokeen 60kk rahoituksella ja 5k käsirahalla käyttäen maahantuojien omaa laskuria. 

  1. Model 3 SR 532€/kk
  2. Corolla 1,8 hybrid "karvalakki" 419€/kk

Hintaero 110€/kk eli suunnilleen tankillinen bensaa. Ei tarvitse ihan hirveästi ajella jotta sähkössä on järkeä.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.3.2023 06.11

Katsoin lopulta Investor Dayn tallenteen. Teslan tehostamisen kulttuuri on kyllä ihailtavaa katsottavaa. Kustannuksia on saatu leikattua ja etenkin vakuutuin vertikaalisen integraation tuomista eduista, joihin perinteiseen alihankkijaverkostoon luottavat kilpailijat eivät kivutta pysty vastaamaan. Toinen huomio oli harvinaisten maametallien karsiminen kokonaan moottorista sekä akkujen raaka-aineketjun ottaminen osin omiin käsiin.

20M auton tuotantotavoite on kova mutta tehtävissä. Markkina taisi rangaista siitä, ettei uutta pienempää mallia vielä esitelty, mutta minusta se oli hyvä veto. Parempi myydä ihmisille pykälää isompi (lue kalliimpi ja parempikatteinen) auto kuin jättää odottelemaan kohta tuotantoon tulevaa mallia. Huonona puolena koen 4680-tuotannon skaalaamisen hitauden joka voi olla todellinen syy Cybertruckin tuotannon aloituksen viivästymiselle.

Pitkällä tähtäimellä näyttää hyvältä, mutta lyhyellä heilunee totutusti. Keskityn holdaamaan. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 25.1.2023 05.21

Munron mukaan Tesla tekee hinnanlaskun jälkeenkin yli 20% katetta autoillaan. Kilpailijoilla on kova paikka vastata.



https://www.youtube.com/watch?v=G4ZcxeRq2Io

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 19.1.2023 08.37

JR kirjoitti:

Tesla pystyy ehkä hintakilpailemaan perinteisten autovalmistajien kanssa toistaiseksi tavalla, johon niiden on hankala vastata, mutta sitten meillä on Byd.

Myös BYD ottaa osumaa kotimarkkanallaan, vaikkei ihan yhtä pahasti kuin muut merkit:

Despite the traffic on BYD stores not declining as much as Tesla’s other rivals, a BYD salesperson reportedly stated that over the weekend, “many reservation users have come to cancel their orders and transfer to Tesla.”

https://www.teslarati.com/tesla-china-price-cuts-affecting-byd-reservati...

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.1.2023 08.30

Mentaliteetti keskustelupalstojen perusteella vaikuttaa olevan Teslan osto ja aiemman autokaupan peruminen. Etenkin WV-konserni, korealaiset ja Nissan ovat helisemässä, kun mallisto ei enää olekaan kilpailukykyinen Teslan hinnanleikkauksen jälkeen.

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 10.1.2023 10.17

Artsipappa kirjoitti:

 

Saunatonttu kirjoitti:

Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia. 

 

OK.

Mutta miten tämä sitten? Mistä se lasku tulee jos hankintatuella ei olekaan merkitystä?

 

Saunatonttu kirjoitti:

Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.

 

Syksyllä 2022 (ulkomuistista loka-marraskuussa) ilmoitetaan liittovaltion $7500 tuesta, jonka jälkeen tapahtuu kaksi asiaa:

1) sähköauton ostoa harkitsevat lykkäävät ostamista saadakseen tuen -> tilauskanta alkaa sulaa, koska tilauksia ei haluta tehdä ennen vuodenvaihdetta

2) sähköauton jo tilanneet pyrkivät lykkäämään auton vastaanottoa saadakseen tuen -> pakko antaa tuen suuruinen alennus, jotta autot saadaan luovutettua ennen vuodenvaihdetta

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 9.1.2023 07.13

Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia. 

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 7.1.2023 10.53

JR kirjoitti:

 

Saunatonttu kirjoitti:

Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.

 

Joulukuun loppua kohden Tesla antoi autoihinsa $7500 alen joulukuun loppuun asti, sekä ilmaisen superchargingin 10000 mailille.

Jep, autot haluttiin luovuttaa heti eikä vasta vuonna 2023, joten oli pakko antaa tuen suuruinen ale. Samalla lailla Suomessa kompensoitiin hintaa juuri ennen autoveron alennusta. En näe tätä merkkinä kysynnän laskusta.

Sen sijaan Kiinassa laitettiin hintoihin 6-14% alennus mikä enemmän huolettaa.

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 5.1.2023 08.45

Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.

Sen sijaan Kiina on suurempi huoli jos myynti alkaa hyytyä. Näen tämän skenaarion ajankohtaisena vasta sitten, kun Model Y:n halpismalli (takaveto ja pienempi LFP-akku) tulee myyntiin. 

Olen edelleen lisäillyt positiota pitkään salkkuun. 

Näytä koko viesti