Olet täällä

Swedish Match - 17.11.2019 10.34
teakerbl kirjoitti:

ZYNiä en oo päässy ku kerran testaamaan, ihan kiva tuote mutta itse en oo vaihtamassa. Tosin sitä ei Suomesta käsin oikein saa ostettua, testimielessä kiinnostais kyllä. ZYN kehitys vaikuttaa kyllä lupaavalta, varsinkin Jenkkien osalta. Jos ihan katukuva-analyysiä tekee niin Swma markkinaosuus Suomessa hiipuu kun jengi vetää Denssiä pitkälti, Ruotsin kuvioista ei vastaavaa näkemystä ole. Jos ZYN lähtee hyvin liikkeelle niin Skandinavia tasolla riittänee markkinaosuuden säilyttäminen. 

 

Kuten teakerbl totesi, Suomessa vedetään Odensia eli denssiä.  Fiilis ylipäätään on, että vahvat nuuskat jyräävät ja vanhat herrasmiesnuuskamerkit ovat hinta-laatu -suhteeltaan monen mielestä huono diili. Ännämäärä ei ole yksi, vaan tämä koskee kaikkia vanhoja koulukavereita, kaverin kavereita ja joukkueurheiluporukoita jne. Lisäksi Haaparannan pakettiautot ja farkut myös keskittyvät tuomaan sitä, mitä menee, eli Odensia. Yhtä kaikki, perusnuuska on tällä hetkellä Suomessa Odens. Itse tosin keskityn vain juhlakäyttöön. Minulla ei ole kovin hyvää kuvaa esim. katuhinnoista. Osin Odensin suosiota varmasti selittää myös toleranssin kehittyminen. Kun on yhden tornillisen vetänyt vahvempaa nuuskaa, ei perusnuuskat enää yksinkertaisesti toimi. Vahvuuden ääripää on jo tosin nähty Siberian muodossa. Sitä ei kukaan omaa terveyttään arvostava ihminen käytä. Hyi helvetti.

Alle keräsin pari merkkiä, joiden vahvempia nuuskia menee edes jonkin verran Odensin lisäksi. ZYNit laitoin mielenkiinnon vuoksi. Kovemman luokan nuuskamuikkuset eivät ole muuten olleet kovin ihastuneita ZYNiin. Ei vain potki kuulemma niin kivasti. Erikoista on se, että nikotiinimäärältään vastaava tupakaton pussi LYFTiltä on saanut muikkusilta paljon paremman vastaanoton. En löytänyt kaikista pussikohtaista nikotiinimäärää. Pusseissa nuuskaa yleensä 0,5 - 0,8 g. Eli yleisimmin ilmoitetusta nikotiinipitoisuudesta pystyy kyllä melko hyvin päättelemään kokonaiskuvaa. 

Swedish Match

ZYN 3 mg pouch nikotiinipitoisuus 7,5 mg/g (tupakaton nikotiinipussi), pussissa nikotiinia 3 mg  USA

ZYN  6 mg pouch nikotiinipitoisuus 15 mg/g (tupakaton nikotiinipussi), pussissa nikotiinia 6 mg  USA

ZYN Cool Mint Slim Extra Strong  nikotiinipitoisuus 14 mg/g, (tupakaton nikotiinipussi) pussissa nikotiinia 11,2 mg  Ruotsi

R42 Cool Mint nikotiinipitoisuus 26 mg/g (tupakkanuuska)

GN Tobacco

Oden’s Cold Dry nikotiinipitoisuus 22 mg/g (tupakkanuuska). Pussissa nikotiinia n 16,5 mg.

Siberia nikotiinipitoisuus 43 mg/g (tupakkanuuska) Pussissa nikotiinia n 34,3 mg.

British American Tobacco Sweden (BAT Sweden)

LYFT (ent. Epok) X-Strong nikotiinipitoisuus 16 mg/g (tupakaton nikotiinipussi)

 

Edellä mainittujen lisäksi on toki Göteborgs Rapet, Generalit jne. Näiden menekki ollut arvioni mukaan kuitenkin koko ajan pienempää.

Kysymys: onko Swedish Matchin johto joskus kommentoinut heidän strategiaansa vahvojen nuuskien osalta? Oma näkemykseni on, että Swedish Match on tippunut hieman vahvan bulkkinuuskan kelkasta, ainakin Suomessa siis. Oma toiveeni olisi, että Swedish Match myös terävöittäisi nikotiinipussigenreä todella vahvoilla nuuskilla. ZYN-brändin alla se tuskin tulee  tapahtumaan, koska sitä on nimenomaan ajettu haittojen vähennys -ajatus edellä. LYFT saa nimittäin nuuskankäyttäjissä aitoa iloa aikaiseksi ja osa on siirtynyt Odensista vahvempiin nikotiinipusseihin.

Suomi on tietysti pieni markkina ja seuraan tällä hetkellä ihan hyvillä mielin ZYNin valloitusta Pohjois-Amerikassa.

Omistan Swedish Matchin osakkeita.

 

Näytä koko viesti
Pihlajalinna - 5.11.2019 08.07
Aki Pyysing kirjoitti:

Shortatkaa Pihlajalinnaa. Niiden hinnat ovat nimittäin kestämättömällä tasolla.

Käyn lähinnä yksityisellä. Jossain määrin on huvittanut ainainen kysymys "Onko vakuutusta?".

Mitä ilmeisimmin kilpailu ei ole vielä kovin veristä, koska vartin leikkaus maksaa kolme tonnia. Tämä lienee taso, johon vakuutusyhtiöt juuri ja juuri suostuvat. Ja mie eikä juuri muita. Tuskin kovin moni muu olisi maksanut omalla rahalla 3K leikkauksesta, joka ehkä auttaa.

Lisäksi Pihlajalinnan nettivarausjärjestelmä on ihan paska. Jos olet sisällä omilla tunnareillasi, et voi kuitenkaan varata aikaa, vaan täytyy mennä eri sivulle. Tällainen jälki olisi ymmärrettävää, jos toimitusjohtajana olisi joku ex-poliitikko, mutta kun ei ole.

Asiakaskokemuksen perusteella sijoituspäätösten tekeminen on miulle muuten hyvin tavanomaista. Pihlajalinnan perusteella olen varma, että koko toimiala on hypetetty ja odotukset näiden narikoiden kovista voitoista jäävät odotuksiksi. Luulisi, että vakuutusyhtiöt eivät ikuisesti anna lääkärikeskuksien rahastaa niitä täysin suruttomasti? Nythän OP-ryhmä jo perustelee omia sairaaloitaan.

 

“Onko vakuutusta?”

Syvät pahoittelut offtopicista mutta en malta olla kommentoimatta. Haluan tuoda esiin, että lainausmerkeissä oleva kysymys kuitenkin huvittaa ja joskus ärsyttää myös kysymyksen esittäjää. Kysyjä tietää kuulijan ajattelevan, että nyt laitetaan vakuutuksen avulla piikki auki ja tehdään vaikka mitä leikkauksia, laboratoriokokeita ja hokkuspokkustemppuja. Sehän vaikutelma siitä tulee. Tuo kysymys on kuitenkin esitettävä jokaiselle potilaalle. Lähes aina taustalla on käytönnön syy.

a) leikkauksiin liittyen kullakin vakuutusyhtiöllä on omat kuvionsa. Saattaa olla ensisijaisia sopimuksia tietyn toimijan kanssa. Erikoisuutena toki OP-Pohjola, joka ohjaa leikattavat potilaat omiin sairaaloihinsa (riippumatta siitä missä ensikäynti on ollut).  Jos unohdetaan OP-Pohjola niin maksusitoumuksen haku vakuutusyhtiöön  leikkausta laitetaan heti vireille kun on ilmeistä että vamma on leikattava – jos potilaalla siis on vakuutus. Jos potilaalla ei ole vakuutusta, tiedustellaan halukkuutta maksaa leikkaus itse. Tai lähetetään potilas julkiselle puolelle arvioon. Joka tapauksessa vakuutus nostetaan esiin suunnilleen siinä vaiheessa kun lääkäri näkee että potilas linkkaa tai varoo jotain ruumiinosaa.

Seuraavat tilanteet eivät liity erityisesti leikkauksiin, vaan ihan tavalliseen vastaanottotoimintaan.

b) vakuutusyhtiöt ovat tehneet suoralaskutussopimuksia terveyspalveluyritysten kanssa. Tällöin on jo kesken vastaanoton tiedettävä, maksaako potilas laskun itse, vai onko vakuutusyhtiö mukana. Tämä johtuu potilastietojärjestelmän vaatimuksista. Jos vakuutusyhtiö on mukana, aktivoidaan kirjauksien jne. siirtyminen sähköisesti vakuutusyhtiöön. Tutkimusten hinnoissa ei ole eroja mutta tässä siis ohjataan ihan järjestelmätasolla tiedot menemään suoraan vakuutusyhtiöön  siinä vaiheessa kun potilas poistuu huoneesta. Tässä on alun perin ajateltu potilaan etua eli vakuutuspotilaan ei tarvitse tehdä korvaushakemusrumbaa missään tilanteessa (korvaus tulee diagnoosi-koodin perusteella). Optimitilanteessa tämä koko kuvio on jo selvillä ajanvarausvaiheessa ja vastaanotolla voidaan keskittyä itse asiaan eli potilaan hoitoon. Tässä tulee potentiaalisesti  se kornein tilanne, juuri ennen kuin lääkäri napsuttelee tilattavat tutkimukset, kysyy hän potilaalta, onko sinulla vakuutusta? 

c)  jos potilas maksaa laskun ensin itse, ja  hakee myöhemmin korvaukset vakuutusyhtiöltä, on vuonna 2019 tulostettava allekirjoitettu paperinen lasku diagnoosikoodeineen. Tätä ei voida hoitaa kassalla eli lääkärin on viimeistään ennen vastaanoton loppua kysyttävä, onko sinulla vakuutusta? Luonnollisesti mitään paperilaskuja ei tulostella jos potilas vinguttaa visaansa eikä vakuutusyhtiö ole kuvioissa.

 

*********

Vakuutus monesti suoraviivaistaa vastaanottoa.

Jos potilaalla ei ole vakuutusta, on tehtävien tutkimusten hinnat luonnollisesti käytävä hyvin läpi. Otetaan esimerkki: 59v mies hakeutuu Kamppiin isolle yksityiselle lääkäriasemalle. Oireina yskää ja korkeaa kuumetta viikon ajan. Yleisvointi on heikko ja mies valittaa hengenahdistusta levossakin. Tällaisessa tilanteessa  tulehdusarvo ja keuhkokuva on pakko ottaa, muutoin lääkäri löytää itsensä Iltalehdestä puoli vuotta myöhemmin. Itse lääkärikäynnin hinta on mainittu netissä, esim. 65 € / 20 min, tähän potilas on varautunut. Pikatulehdusarvo kuitenkin maksaa 40e ja  keuhkokuva 120e. Autohuoltojen kikkailuun tottuneelle suomalaiselle miehelle on sanomattakin selvää että tällainen äkillinen kustannusten nousu täytyy potilaalle selvittää hyvin. Kerrotaan miksi tulehdusarvo otetaan, lisäksi perustellaan röntgenkuvauksen hintaa ( käykin ilmi että iso kustannus on erikoislääkärin, radiologin antama lausunto kuvasta). Tällainen kustannusrakenteen avaaminen ja tutkimusten hyödyn pohdinta vs kulut  vie joskus yllättävän paljon aikaa. Jos potilaalla on vakuutus, lääkäri näyttää onnelliselta lähinnä sen takia ettei tarvitse läyhätä mitään ylimääräistä.  

Lääkäriä ei myöskään saa mitään palkkiota labroista eikä kuvantamisista, toisin kuin joskus luullaan. Terveyspalveluyritykset eivät lisätutkimuksiin painosta (onneksi, varoittavia esimerkkejä löytyy hammaslääkäripuolelta). Lisäksi jokainen turha laboratoriokoe tai kuvantaminen aiheuttaa arvaamatonta lisätyötä, jota on jälkikäteen myös toisinaan hankala laskuttaa,  harva lääkäri määrää siis turhia tutkimuksia. 

Ps.

Traumojen leikkauksista yksityisellä vs julkinen ja hintatasosta. Vaikka kyseessä olisi päivänselvä  leikattava vaiva niin julkisella se tapahtunee aikaisintaan lähipäivinä, tilanteesta riippuen vasta viikkojen päästä (esim polvivammat). Ja todennäköisesti erikoistuvan kirurgin tekemänä. Yksityisellä vamman leikkaa kokenut 15-30v hommia tehny ortopedi seuraavan päivänä. Ortopedi on vielä kaiken kukkuraksi erikoistunut leikkaamaan vain jalkaterää, polvea, olkapäätä jne. Tästä syystä voisin esim. itse ilomielin maksaa 3000 -6000 € yksinkertaisestakin ortopedisestä operaatiosta yksityisellä.

En tiedä viittaatko nilkkaasi tuolla vartin ja 3k € leikkauksella mutta huomioisin että vaikka homma on mennyt nopeasti niin lääkäri- ja leikkaussalivarausta tuossa on ollut pidemmäksi aikaa. Eli kohtalaisen halvalla on joka tapauksessa lähtenyt. Ja vakuutusyhtiöt ovat itse asiassa kyykyttäneet leikkaavien yksityispuolen lääkäreiden palkkioita jo tovin aikaa. Suurin osa leikkauspotilaista tulee nimittäin vakuutusyhtiön maksusitoumuksilla, pienet operatiiviset lääkäriasemat eivät tahdo saada riittävästi potilaita kun vakuutusyhtiöt tekevät joka tapauksessa sopimukset jomman kumman ison toimijan kanssa (kohta kaksi jäljellä). Kirurgit eivät voi äänestää jaloillaan ja joutuvat tyytymään palkkioiden alentamiseen. Julkiselle puolelle palaamista en laske tässä jaloillaan äänestämiseksi.

Näytä koko viesti
Optiosijoittajan treidit&makronäkemykset - 4.8.2019 10.24

Joo, kyllähän in-patient -kolonoskopioissakin riittää tahkottavaa, jo pelkästään USA:n volyymeillä. Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen keissi, otin pienen longin nyt. Täällä siis myös yksi lisälukija sun MOTS-pohdinnoille. Kurssi mataa alimmillaan, liikevaihtoahan MOTS ei käytännössä ole vielä aikaiseksi saanut eli loppuvuosi on melko kriittinen kun kerta ovat nyt alkaneet oikeasti markkinoita Pure-Vu kakkosta endoskopiayksiköille.

Pieni mörkö on myös se, miksi VC-t eivät rahoittaneet MOTS:ia pidemmälle, miksi he listautuivat pörssiin noin aikaisessa vaiheessa...

Näytä koko viesti
Optiosijoittajan treidit&makronäkemykset - 16.7.2019 02.01

Motus GI:n liittyen:

Esittelyissä käy ilmi että Motus GI markkinoi Pure-Vu:ta tänä vuonna vain sairaaloille. Suurin ongelmahan on tosiaan potilailla, jotka otetaan gi-kanavavuodon (ja yleistilan / alle 90 Hb:n) vuoksi osastolle ja sitten haluttaisiin tehdä kolonoskopia (CSK) sairaalajakson aikana. Ja em. tyhjennykset onnistuvat huonommin vs terve hyväkuntoinen ihminen tekee tyhjennykset rauhassa kotonaan elektiivistä toimenpidettä varten.

Mikä on arviosi markkinasta: sairaaloiden “subakuutit” CSK:t vs. elektiiviset CSK:t? Tiedän, että puuttellinen tyhjennys haittaa myös elektiivisiä toimenpiteitä mutta haittaako se siinä määrin että julkisen puolen elektiivinen toiminta / yksityiset terveysjätit hankkivat laitteen gastroenterologeilleen? Eli jääkö masiina yo- ja keskussairaalatasolle vai näetkö että tässä olisi jokaisen kolonoskopistin pakko saada -apulaite?

Ja mikä tuon Pure-Vu 2gen:n hinta on? Oletan että “sleeve”, joka puetaan skoopin kylkeen on kertakäyttöinen. Eli tahkotaanko rahaa laitteen lisäksi kertakäyttöisten lisäosien kanssa kuinka paljon. Tarkempaa nippelidataa tuntuu löytyvän heikosti firman sivuilta. Toisaalta olen myös huono kaivamaan kun ei kerralla löydy…

Näytä koko viesti
Optiosijoittajan treidit&makronäkemykset - 15.7.2019 09.36

Kiitos jälleen, erittäin mielenkiintoista seurata ajatuksiasi biopharma-lafkoihin liittyen yes

Näytä koko viesti
Hemingwayz - 9.3.2019 12.04

Kiitos Viikon kuumat linkit -artikkeleista. Hyvä paletti lukemista ja katsottavaa, suurin anti allekirjoittaneelle ovat etenkin ulkomaiset lukusuositukset, videot ja artikkelit. Sitä kun tuppaa urautumaan ja lukemaan vain kotimaista tuotantoa. Virkistävää!

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 7.2.2019 10.42

Ramadaniin liittyen oman aiemman vuorokausirytmin vastainen syöminen on erittäin merkittävä tekijä arvioitaessa vaikutusta vointiin. Ihmiset kuitenkin tekevät silloin (osa) fyysistäkin työtä päivisin ja sitten illalla kun normaalisti menevät nukkumaan aloittavat ruuan syömisen. Itse uskon että siinä vesittyy kaikki paastoamisen mahdolliset hyödyt.

Em aiheeseen liittyen löytyy jotain tutkimuksia, miten sirkadiaaninen rytmi  vaikuttaa ruuansulatushormonien erittymiseen, pitääpä kaivella onko aiheesta tullut lisää julkaisuja.

Näytä koko viesti
Optiosijoittajan treidit&makronäkemykset - 3.9.2018 09.39

Kiitos erittäin mielenkiintoisesta blogista, jatka samaan malliin. On lähes hengästyttävää, että painat samaan aikaan lääkiksessä preklinikkaa (tai ehkä jo klinikkaa) ja suollat tänne kattavaa pohdintaa biopharma-firmoista ja lisäksi treidaat ohessa.

Itse oon lukenu ton Ark Fundsin boss lady Cathie Woodin ajatuksia ja se ainakin osaa muotoilla geeniterapia-asiat niin, että meinaan aina sillä sekunnilla juosta maniassa ostoksille.  Ongelma on just se, että mitään koko markkinaa kattavaa ETF:ää ei edes tee mieli ostaa. Yksittäisten firmojen analysointi vaatisi taas jo todella kovaa osaamistasoa ja lopulta jään näiden kahden valinnan limboon ja ostan jotain aivan muuta sektoria...

 

Tomi Haataja kirjoitti:
  • Geeniterapia ei ole sijoittajien keskuudessa vielä ihan niin mainstream kuin voisi luulla, mutta on silti erittäin iso mahdollisuus, että positiivisten tutkimustulosten myötä suuret massat saattavat rynnätä näiden pariin nostaen arvostukset pilviin.

Tää on just näin.  Väitän, että hyvin pieni osa sijoittajista edes pystyy hahmottamaan sitä tilannetta kun perimän sekvensointi viekin  vuonna 2022 vain joitakin minuutteja ja maksaa paria hassua roposta. Se tulee oikeasti muuttamaan tiettyjen sairauksien hoidon ja vieläpä erittäin radikaalisti. Väitteen, että tilanteen hahmottaminen on hankalaa sijoittajille perustan sille, että kun olen käynyt kuuntelemassa kotimaisia alan huippututkijoita (mm. Aarno Palotie) ja heistäkin välittyy sellainen lapsenomainen innostus kun he eivät oikein vielä tiedä mihin tämä koko juna on etenemässä niin miten sitten edes hedge-fundit asiantuntijoineen voisivat pitää markkinat tehokkaina?

Summa summarum, geeniterapian suhteen tulee erittäin jännittävät seuraavat 10-15 vuotta ja junaan aion hypätä jossain muodossa. Ehkä tuo mainitsemasi equal weight -tyyppinen salkku, jossa otetaan riittäviä EV + heppoja salkkuun pieni kasa, voisi olla pohtimisen arvoinen ratkaisu allekirjoittaneellekin.

Näytä koko viesti
Citycon - 26.8.2018 08.24

Joo, huono termivalinta multa. Pohdin orgaanisella kasvulla juurikin tuota vuokriennostopuolta / muuta rahastuspuolta noihin piikkipaikan "korvaamattomiin" kiinteistöihin liityen. Katzman viittasi Whole Foodsiin ketjun myymälöihin, jotka ovat hänen mukaansa erityisen hyvillä paikoilla. Ja jos Amazon kehittää sinne jonkun pakettiautomaattisysteemin, jonka kauttaa toimitetaan esim. tuhansia paketteja /päivä niin miten sen valjastat rahaksi. Kiinteä vuokra vai jopa vuokra sen perusteella kuinka paljon paketteja kulkee sen läpi? Viimeksi mainittu oli siis vain omaa pohdintaa. Tämähän liittyi siihen, että "viimeinen maili" on nettikaupoille se kallein osa toimitusketjua. Näin ollen nämä pakettiautomaattihässäkät lienee toistaiseksi kova sana. Kunnes dronet tuovat paketit suoraan avoimesta ikkunasta...

Näytä koko viesti
Citycon - 23.8.2018 12.50

Katsoin videon, lyhyt pätkä mutta sitäkin enemmän mielenkiintoisia näkökulmia.  Katzman ei kuitenkaan avaa miten tämä ydinpaikkojen kiinteistöihin keskittyminen muutetaan pitkässä juoksussa kasvavaksi tulokseksi esim. 20 vuoden horisontilla? Nostetaan vuokria aina vaan? Ymmärsin kuitenkin, että he möivät ison osan kiinteistöistä paikoilta, joissa toinen kiinteistösijoitusfirma voisi melko helposti rakentaa vastaavantyyppisen keskuksen vaikka aivan viereen. Mistä he repivät orgaanisen kasvun? Halvalla nuo Manhattanin ja Lontoon ydinpaikkojen kiinteistöt eivät varmasti irtoa.

Näytä koko viesti