Tätä dataa olisi mielenkiintoista seurata koska sen avulla voi todistetusti tehdä ns teknistä analyysiä. Jostain syystä en oikein pääse kärryille näin esitetystä datasta, joku punainen lanka selvästi esitystavasta puuttuu.
Mutta joo, olen seurannyt myös Nurmisen korpivaellusta kun Hartwall selvästi päätti luopua osakkeesta. Olin melko varma ettei osake pääse nousemaan ennen kuin Hartwall on saanut ulostettua suurimman osan tai tehtyä blokkikaupan. Nyt kuitenkin ostopaine ylitti Hartwallin myyntipaineen. Missähän kurssi olisi nyt ilman Hartwallia?
Hartwall Invest, -1M osaketta (jäljellä 6.4M), ei isoja lisäyksiä eli kaikki menneet piensijoittajille? Samalla päivävaihto moninkymmenkertaistui aikaisempaan.
Okei. Tuottomielessä ihan ok mennyt tuo treidaaminen
Siis neljännesvuoteen neljännesmiljoona tuottoa ja vieläpä pienen riskin vedoilla? Uskaltaako kysyä kuinka isolla positiolla treidaat eli mikä on ollut tuotto kassalle? Ja toki kiinnostaisi tietää hiukan enemmänkin millaisiin treideihin vedät.
Teslapositio on toistaiseksi iloisesti tappiolla. Tänään kävi avauksessa -60k, nyt on -37k.
Oon kuitenkin toistaiseksi ihan toiveikas ja tyytyväinen, uutisvirrassa ei mun mielestä ole oikein mitään positiivista Teslan valuaation kannalta. Oon sanonut että ne niiden isot katteet ei voi kestää, ja nythän niitä leikattiin kovasti. Sillä ostettiin taas ensivuodeksi jatkoa volyymin kasvulle, mutta tuloskasvussa tullee tyhjä vuosi.
Tesla pystyy ehkä hintakilpailemaan perinteisten autovalmistajien kanssa toistaiseksi tavalla, johon niiden on hankala vastata, mutta sitten meillä on Byd. Kiina on kova polkemaan hintoja muutenkin, ja on valmis kaikenlaiseen likaiseen kotiinpäinvetoon. Niistä akkumineraaleista, joiden uskotaan muodostavan jonkinlaista pullonkaulaa sähköautojen yleistymiselle, aika iso osa tulee Kiinasta. Voi olla, että toiset saa niitä jossain vaiheesa halvemmalla kuin toiset. USA kykenee kyllä protektionismiin siinä missä Kiinakin, ja pitänee Teslan kotimaanmarkkinat kunnossa vaatimalla kotimaisten akkumineraalien käyttöä, mutta Euroopassa Byd muodostanee Teslalle pahan kilpailijan.
Veikkaisin, että autonhankkijat jakautuu vähän kahteen leiriin - Jos haluaa laatikon joka kulkee lujaa, niin Teslan sijaan usein ehkä valitaan jatkossa Byd. Jos haluaa laadukkaasti kasatun auton, niin ehkä osa maksaa hiukan enemmän jostain klassisesta länsimerkistä.
Teslanhan ei tarvitse kadota mihinkään, sillä on varaa vielä kasvaakin, ja silti nykyinen valuaatio on todella korkea.
Q4 tulos ja ennusteet vuodelle 2023 otettiin vastaan markkinoilla positiivisesti ja jenkeissä odotetaan +6% avausta.
Mites shortti? Vieläkö on uskoa ja kuinka pitkälle uskallat katsoa tämän kortin?
Olet oikeassa että suurin tekijä autojen myynnin lisäämiselle on tarjonta ja ennen kaikkea akkujen tuotannon skaalaaminen ja ennen kaikkea sen nopeus. Mutta jos hiukan tutkii tarjontaa sekä ennusteita sen noususta niin ei autojen sähköistäminen siihen kaadu. Ja tuotantoa ollaan ylösajamassa myös Euroopassa jolloin Kiinan dominanssi on heikkenemässä.
While 90% of the world’s battery manufacturing was in the Asia-Pacific region, and most of that in China, by 2030 that share will have fallen to 69%. Europe will have a 20% share at that stage, Wood Mackenzie forecast.
That forecasting is broadly in line with recent figures from another analysis group, Clean Energy Associates, which said China — as opposed to Wood Mac’s reporting of Asia-Pacific region percentage — had a share of about 75% of global battery cell production capacity in 2020, set to fall to 66% by 2030.
Another group, Benchmark Mineral Intelligence, calculated that Europe is on track for 27 gigafactories by 18 different producers by 2030, accounting for 789.2GWh of capacity by then, a 14% share of the global total market.
Älytön prosentti on siis nykyään noin 75% ja tulee laskemaan vuosikymmenen loppuun mennessä noin 66%:iin.
Uskallan väittää ettei koko uusien autojen globaali markkina oli siirtynyt sähköiseksi 2030-35; tuskin edes Euroopassakaan.
Ja väitteesi perustuu mihin? Jos vuonna 2022 markkinaosuus oli 12% ja se on kaikkien tilastojen mukaan kiihtyvä niin miksi ei olisi 2035 käytännössä 100%? Itse uskon että ollaan Euroopassa jo lähes 100%:ssa lähempänä vuotta 2030. Norjassa EV osuus oli 12% noin vuonna 2016. Viime vuonna eli 6 vuotta myöhemmin oltiin jo 80%:ssa. Kaikkien tärkeimpien markkinoiden EV osuus tuntuu orjallisesti seuraavan Norjan esimerkkiä.
Siihen että koko autokanta sähköistyy menee kuitenkin vielä 20-40 vuotta joten ei hätää, kyllä niitä V8:a on tarjolla vielä pitkään kaltaisillesi.
Täytyy kuitenkin muistaa että kun joskus vuonna 2030-35 uusien autojen myynti on siirtynyt lähes kokonaan sähköisiin niin koko autokannasta on muuttunut vasta noin 15% sähköiseksi. Siitä menee vielä pitkään että koko autokanta sähköistyy.
Totta, Tuo on yksinkertaistettu mutta kertoo erinomaisesti pitkän kuvan. Lyhyellä tähtäimellä tarjonta ei välttämättä pysy perässä koska akkumineraalit ei riitä ja niiden tuotannon nostaminen voi kestää hieman pidempään mitä kysyntää olisi. Ja toisaalta kysyntään voi tulla haasteita.
Markkinan suunnasta ei kuitenkaan ole mielestäni epäselvyyttä. Se ollaanko sähköautoissa 90-100% markkinaosuudessa vuonna 2030 vai 2035 on vain mielestäni epäselvää mutta sinne ollaan kuitenkin matkalla. Yksikään markkina ei ole suuremmin poistunut osbourne efektin viitoittamalta tieltä.
Linkkaamani artikkeli on vuodelta 2019 ja yllättävän hyvin todellisuus on mennyt sen mukaan.