Olet täällä

Koronavirus Covid-19 - 8.9.2021 01.10

Meuro kirjoitti:

Ivermektiini-saaga jatkuu.

 

Ihan lyhyesti aiheesta vielä - muistatteko kun lehdistössä kirjoitettiin keväällä suomalaisesta lääketutkimukseen erikoistuneesta firmasta nimeltä Therapeutica Borealis. Yritys siis kehittää Covid-19 vastaan nenäsumutelääkettä, jonka tarkoitus on toimia ennaltaehkäisevästi, että hoitaa jo sairastuneita.

 

Turussa toimiva lääkeinnovaatioyhtiö Therapeutica Borealis Oy on kehittänyt lääkkeen koronan aiheuttaman Covid-19 sairauden hoitoon.

Lääke on saanut Yhdysvaltojen patenttitoimiston hyväksynnän patenttihakemukselleen viime vuonna ja lääkeyhtiö arvioi nyt, että patentti tullaan myöntämään jopa tämän kuun aikana.

...

Lääkeen vaikuttavat aineet ovat aprotiniini, hydroksiklorokiini ja ivermektiini, jotka ovat ennestään tunnettuja aineita, mutta nyt kehitetyssä lääkkeessä niitä käytetään uudella tavalla.

– Lääkkeen etuina ovat, että aineet ovat ennestään tunnettuja, se on edullinen ja helppokäyttöinen. Tavoitteena on saada sumute itsehoitolääkkeeksi, kertoo Kalervo Väänänen.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11916413

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 5.9.2021 09.23

AnonymousBettor kirjoitti:

 

Basso Pasanen kirjoitti:

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/gunshot-victims-hors...

Idiootit haittaa idioottien uhreja. Pääasia tuntuu olevan että kauppa käy. Helposti saadaan aseet ja mömmöt.

 

 

Valitettavasti elämme sellaista aikaa, jossa kaikkeen mediassa julkaistuun sisältöön ei voi luottaa sellaisenaan. Kriittinen suhtautuminen olisi hyvä tämänkin uutisen suhteen.

Uutisessahan:

  • Ei mainita sairaalaa
  • Ei kerro mitään lukuja tapauksista, ei absoluuttia, ei edes prosentuaalisia. Kuinka monta vakavaa yliannostusta, ampumatapausta, sairaalapaikaa, tehohoitopaikkaa, ambulanssia käytössä?
  • Suhtaudun skeptisesti siihen, että ambulanssit jäisivät sairalan ulkopuolelle odottamaan sänkyjen vapautumista ("All of their ambulances are stuck at the hospital waiting for a bed to open so they can take the patient in and they don’t have any, that’s it.")
  • Priorisoidaanko Ivermectin tapaukset oikeasti tehohoito-osastolla ohi ampumatapausten? Epäilen suuresti.

 

Nähdäänkö vastaavia tapauksia muualla Yhdysvalloissa?

  • Mississipin terveysministeriö tiedotti 20. elokuuta 2021 että sairaanhoitopiiriin on kyllä tullut soittoja, joissa henkilö on mahdollisesti ottanut liian suureen annoksen Ivermectiniä.
  • 85% näistä tapauksista oireet olivat lieviä.
  • Yhtä tapausta piti tutkia tarkemmin.
  • Yksikään näistä tapauksista ei vaatinut sairaalahoitoa.

Lähde: https://msdh.ms.gov/msdhsite/_static/resources/15400.pdf

 

Ivermectinin annoskoko ja myrkyllisyys?

  • Safety, tolerability, and pharmacokinetics of escalating high doses of ivermectin in healthy adult subjects (The Journal of Clinical Pharmacology, 2002)

Ivermectin was generally well tolerated, with no indication of associated CNS toxicity for doses up to 10 times the highest FDA-approved dose of 200 μg/kg

 

Linkki tutkimukseen:

https://www.researchgate.net/profile/Kenneth-Lasseter/publication/110948...

 

Huomioiden lukuisat aiemmat tapaukset, joissa media on vääristellyt tietoja tai uutisoinut asioista harhaanjohtavasti, suhtautuisin äärimmäisen skeptisesti tähän uutiseen. Juuri samasta syystä en jakaisi täällä niitä median korkealle nostamia nyyhkytarinoita, joissa "terve" henkilö on kuolinvuoteella ystävän mukaan syvästi katunut, ettei ottanut rokotetta.

 

Ei mennyt kauan:

Rolling Stone 'Horse Dewormer' Hit-Piece Debunked After Hospital Says No Ivermectin Overdoses

 

https://www.zerohedge.com/covid-19/rolling-stone-horse-dewormer-hit-piec...

https://nhssequoyah.com/

 

tonza kirjoitti:

...Puhut siitä että media johtaa harhaan ja oletat, että kykenet suhtautumaan informaatioon objektiivisesti. Samaan aikaan dumaat median juttuja pelkästään mutusi perusteella. Kutsuisitko mutuun perustuvaa skeptisyyttä luotettavaksi?...

 

"Kriittinen ajattelu". Yrittäkää nyt vähän käyttää sitä, kun luette ja jaatte tällaisia "uutisia". On huomattavaa, että Rolling Stonen alkuperäistä, täysin vääriin tietoihin perustunutta juttua olivat jakaneet isoimmista valtamedioista mm. Business Insider, Independent ja Guardian..

https://archive.is/d0QN8

https://archive.is/DhqhZ

https://archive.is/iIYB7

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 4.9.2021 12.33

Basso Pasanen kirjoitti:

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/gunshot-victims-hors...

Idiootit haittaa idioottien uhreja. Pääasia tuntuu olevan että kauppa käy. Helposti saadaan aseet ja mömmöt.

 

Valitettavasti elämme sellaista aikaa, jossa kaikkeen mediassa julkaistuun sisältöön ei voi luottaa sellaisenaan. Kriittinen suhtautuminen olisi hyvä tämänkin uutisen suhteen.

Uutisessahan:

  • Ei mainita sairaalaa
  • Ei kerro mitään lukuja tapauksista, ei absoluuttia, ei edes prosentuaalisia. Kuinka monta vakavaa yliannostusta, ampumatapausta, sairaalapaikaa, tehohoitopaikkaa, ambulanssia käytössä?
  • Suhtaudun skeptisesti siihen, että ambulanssit jäisivät sairalan ulkopuolelle odottamaan sänkyjen vapautumista ("All of their ambulances are stuck at the hospital waiting for a bed to open so they can take the patient in and they don’t have any, that’s it.")
  • Priorisoidaanko Ivermectin tapaukset oikeasti tehohoito-osastolla ohi ampumatapausten? Epäilen suuresti.

 

Nähdäänkö vastaavia tapauksia muualla Yhdysvalloissa?

  • Mississipin terveysministeriö tiedotti 20. elokuuta 2021 että sairaanhoitopiiriin on kyllä tullut soittoja, joissa henkilö on mahdollisesti ottanut liian suureen annoksen Ivermectiniä.
  • 85% näistä tapauksista oireet olivat lieviä.
  • Yhtä tapausta piti tutkia tarkemmin.
  • Yksikään näistä tapauksista ei vaatinut sairaalahoitoa.

Lähde: https://msdh.ms.gov/msdhsite/_static/resources/15400.pdf

 

Ivermectinin annoskoko ja myrkyllisyys?

  • Safety, tolerability, and pharmacokinetics of escalating high doses of ivermectin in healthy adult subjects (The Journal of Clinical Pharmacology, 2002)

Ivermectin was generally well tolerated, with no indication of associated CNS toxicity for doses up to 10 times the highest FDA-approved dose of 200 μg/kg

 

Linkki tutkimukseen:

https://www.researchgate.net/profile/Kenneth-Lasseter/publication/110948...

 

Huomioiden lukuisat aiemmat tapaukset, joissa media on vääristellyt tietoja tai uutisoinut asioista harhaanjohtavasti, suhtautuisin äärimmäisen skeptisesti tähän uutiseen. Juuri samasta syystä en jakaisi täällä niitä median korkealle nostamia nyyhkytarinoita, joissa "terve" henkilö on kuolinvuoteella ystävän mukaan syvästi katunut, ettei ottanut rokotetta.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 3.9.2021 08.08

Tinggeli kirjoitti:

Tästä rokotevastaisuudesta. Sitä olen ihmetellyt, että rokotevastaiset epäilevät rokotteen turvallisuutta (*) mutta samaan aikaan kaatavat kurkusta alas korona-taudin hoitoon mitä ihmeellismpiä mömmöjä kuten malarialääkettä (tätä Trump suositteli vuonna 2020) ja hevosten matolääkettä (ivermektiini) vain muutaman mainitakseni. Tätä en kyllä käsitä lainkaan.

...

 Rokotetta on annettu EU alueella heinäkuun loppuun  mennessä jo yli 330 miljoonaa annosta. Tästäkin on jo melkoisen paljon dataa olemassa. Varmasti enemmän kuin hevosten matolääkkeestä joka otetaan omahoitona millä lie annoksella. Kuitenkin kaikenlaisia internetin kautta löytyviä limenttejä kipataan surutta kurkusta alas mutta tutkittua rokotetta ei suostuta ottamaan, kun se on niin vaarallinen.

 

Ivermektin ei kyllä ole mikään hevosten matolääke, vaikka sellaiseksi sitä on osa valtamediaa kutsunut (miksi?). Kyseessä on WHO:n välttämättömien lääkeaineiden luetteloon kuuluva lääke, jota on käytetty ihmisillä jo 40 vuotta. Ei siis mikään ihmeellinen mömmö. Toki sitä voidaan käyttää ihmisten lisäksi myös eläimiin, kuten esimerkiksi antibioottejakin. Dataa turvallisuudesta joka tapauksessa löytyy. En siis ota kantaa lääkkeen puolesta enkä vastaan, kunhan korjaan tietoja.

 

AnonymousBettor kirjoitti:

 

Johannes Ankelo kirjoitti:

FDA ei sille ainakaan lämpene.

 

You are not a horse. You are not a cow. Seriously, y'all. Stop it. https://t.co/TWb75xYEY4

— U.S. FDA (@US_FDA) August 21, 2021

 

Ihmettelen kyllä suuresti kansallisten organisaatioiden viestintää Covid-19 asioissa, jotka valitettavan usein ovat olleet harhaanjohtavia.

Esimerkiksi tuo FDA:n viesti antaa lukijan ymmärtää, että Ivermectin olisi vain eläimille suunnattu lääke. Varsinainen artikkeli toki kertoo enemmän, mutta harvapa sitä päätyy lukemaan.

Tosiasiassa Ivemectiniä on käytetty yhtä lailla loistautien hoitoon ihmisillä, jo 40 vuotta, ja WHO luokitteleekin sen välttämättömien lääkeaineiden luetteloon (EML).

Essential Medicines List or EML, published by the World Health Organization (WHO), contains the medications considered to be most effective and safe to meet the most important needs in a health system.

 

Covid-19 ei tietenkään ole mikään loistauti, mutta monessa maassa on saatu lupaavia tuloksia kun sitä ollaan käytetty koronaoireiden hoitoon. Konsensusta ei silti ole sen tehokkuudesta Covid-19 kanssa. On siis toki ymmärrettävää, ettei Ivermectiniä suositella koronan hoitoon, koska siitä ei ole tarpeeksi kliinistä tutkimusdataa (toki on 40 vuotta muuta dataa sen turvallisuudesta ihmisillä, ja on toki mainittava, että myös koronarokotteiden kliiniset tutkimukset ovat myös edelleen kesken, aina 2023 asti).

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 30.8.2021 09.12

JR kirjoitti:

Siis jos nyt pitää alkaa oikeasti arvioida Bidenin tähänastisia suorituksia, niin mun mielestä näkyvin, ja positiivisin, esimerkki on Afganistanista vetäytyminen. Juu, sitä olisi voinu vähän optimoida vetäytymällä kun Talibanien taisteluvuodenaika on ohi, mutta pääasia on, että vetäytyi. Kyseessä oli välttämätön päätös (koska USA ei ollut saavuttamassa Afganistanissa mitään, peli täysin menetetty), jota kumpikaan edellinen presidentti ei tehnyt, koska se olisi hyvin epäsuosittu, koska seuraukset olivat välttämättä juuri nämä mitä nyt nähtiin.

Jo tämä tekee Bidenistä keskimääräistä paremman USA:n presidentin, mutta kertoo myös siitä, että ei todennäköisesti elättele toiveita jatkokaudesta.

Muu politiikkansa ei ole ollut sekavaa, mikä tekee hänestä ainakin Trumpia paremman presidentin.

 

Käytännössähän päätös vetäytymisestä tehtiin jo 2020 helmikuussa Trumpin hallituksen aikana, jolloin Yhdysvallat ja Taleban allekirjoittivat ehdollisen sopimuksen Dohassa, jossa USA sitoutui vetämään kaikki joukkonsa pois Afganistanista asteittain 1. toukokuuta 2021 mennessä. Hieman huvittavaa tietysti, ettei Afganistanin hallitus ollut mukana näissä neuvotteluissa. Samanaikaisesti Afganistanin hallituksen ja Talebanin oli kyllä määrä sopia vallan jaosta, jota Yhdysvaltojen joukot olisivat tukeneet vetäytymiseen asti. Bidenin hallinto ei kumonnut joukkojen poisvetämistä, mutta viivästytti aikataulua 2021 elokuun/syyskuun vaihteeseen.

Bidenin jatkokausi on mielestäni täysi mahdottomuus henkilön korkean iän (=koko USA:n historian iäkkäin presidentti virkaan astuessaan, 78 vuotta, 8 vuotta vanhempi kuin Trump, joka oli siis toiseksi iäkkäin) ja nykyisen heikon terveystilan takia.

Näytä koko viesti
Afganistan - 29.8.2021 04.49

Alla yhteenveto siitä, mitä sotatarvikkeita Talibaneille on päätynyt. Aivan käsittämätön määrä aseita, varusteita ja ajoneuvoja, joilla varustelisi kokonaisen armeijan, ja siihen tarkoitukseenhan ne olivat. Huomioiden vetäytymisen seurauksena tämän kaluston menettäminen, tuhannet evakuoitavat, ja käytännössä miltei 20 vuoden työpanoksen hukkaan heittämisen, ei Yhdysvaltojen joukkojen vetäytymistä voi kuvailla muuten kuin umpisurkeasti toteutetuksi. Vastuu on tietysti yhtä lailla Afganistanin hallituksella, mutta tällainen lopputulos on anteeksiantamaton, etenkin kun tiedusteluraportit olivat varoittaneet tästä riskistä.

 

Näytä koko viesti
Sijoitustieto.fi - Kehitysehdotukset ja palaute - 27.8.2021 07.05

Paranisi varmasti tietyiltä osin, ainakin mitä tulee näihin uusiin provokäyttäjiin. Harmi vain, että tuota alapeukutusjärjestelmää on hyväksikäytetty usein sen suhteen, ollaanko kirjoittajan kanssa samaa mieltä vai ei.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 27.8.2021 06.42

tonza kirjoitti:

Darwin Awardseja jaetaan taas.

Cappella-yhtyeen Marcus Birks, 40, on kuollut koronaan – vastusti kiivaasti koronarokotteita

Birks nousi hiljattain otsikoihin sairastuttuaan pahaan koronatautiin. Birks ei ollut ottanut koronarokotetta, ja ennen sairastumistaan hän vastusti niitä. Taudin sairastaminen sai hänet kuitenkin muuttamaan mieltään rokotteista.

BBC:n mukaan Birksiä jouduttiin hoitamaan sairaalassa teho-osastolla. Birksin lähipiiriin kuuluva henkilö julkaisi vuorokautta ennen kuolemaa julkisen päivityksen, jossa hän kertoi Birksin olevan koomassa.

Birks oli muodostanut mielipiteensä taudista ja rokotteista sosiaalisen median ja salaliittoteorioiden pohjalta.

– Olin aika välinpitämätön sitä kohtaan ja oikeastaan sivuutin sen täysin, Birks myönsi.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/2986102f-1af2-4687-9eda-30cbc4c...

 

Ottamatta kantaa siihen mitä mieltä kukin on, lopetettaisiinko nämä postaukset yksittäisten ihmisten kuolemista ja vammautumisista tähän ketjuun? Näitä tapahtumia on niin paljon, että jokainen pystyy valitsemaan sieltä sellaisen tapauksen, joka on oman näkökulman mukainen.

Koskien joitain aiempia viestejä, keskitytäänkö kaikki yhdessä asiakeskusteluun ja jätetään turha provoilu pois?

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 22.8.2021 12.04

Johannes Ankelo kirjoitti:

FDA ei sille ainakaan lämpene.

 

You are not a horse. You are not a cow. Seriously, y'all. Stop it. https://t.co/TWb75xYEY4

— U.S. FDA (@US_FDA) August 21, 2021

Ihmettelen kyllä suuresti kansallisten organisaatioiden viestintää Covid-19 asioissa, jotka valitettavan usein ovat olleet harhaanjohtavia.

Esimerkiksi tuo FDA:n viesti antaa lukijan ymmärtää, että Ivermectin olisi vain eläimille suunnattu lääke. Varsinainen artikkeli toki kertoo enemmän, mutta harvapa sitä päätyy lukemaan.

Tosiasiassa Ivemectiniä on käytetty yhtä lailla loistautien hoitoon ihmisillä, jo 40 vuotta, ja WHO luokitteleekin sen välttämättömien lääkeaineiden luetteloon (EML).

Essential Medicines List or EML, published by the World Health Organization (WHO), contains the medications considered to be most effective and safe to meet the most important needs in a health system.

 

Covid-19 ei tietenkään ole mikään loistauti, mutta monessa maassa on saatu lupaavia tuloksia kun sitä ollaan käytetty koronaoireiden hoitoon. Konsensusta ei silti ole sen tehokkuudesta Covid-19 kanssa. On siis toki ymmärrettävää, ettei Ivermectiniä suositella koronan hoitoon, koska siitä ei ole tarpeeksi kliinistä tutkimusdataa (toki on 40 vuotta muuta dataa sen turvallisuudesta ihmisillä, ja on toki mainittava, että myös koronarokotteiden kliiniset tutkimukset ovat myös edelleen kesken, aina 2023 asti).

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 17.8.2021 07.39

AnonymousBettor kirjoitti:

HS: Australia vitkutteli rokotuksissa, ja nyt armeija saapui valvomaan koronasulkua Sydneyssä: ”Merkki siitä, että he ovat menettäneet otteensa täysin”

"Tartunnat keskittyvät vahvasti Uuden Etelä-Walesin osavaltioon, jossa Sydney sijaitsee. Tiistaina osavaltiossa kirjattiin 199 uutta tartuntaa. Yhteensä koko maassa raportoitiin samana päivänä 223 tartuntaa, joista seitsemän oli koronahotelleissa karanteenissa olevilla ihmisillä."

 

> 199 uutta tartuntaa päivässä sellaisessa osavaltiossa, jonka väkiluku on 8.2 miljoonaa. Ote menetetty täysin? Armeija kadulle valvovamaan rajoitusten noudattamista.

Onko median paniikkiuutisoinnilla mitään rajaa? Ovatko toimet järkevässä suhteessa vallitsevaan tilanteeseen?

Vertailun vuoksi, Helsingissä ja muualla Eurooppaa on ollut lukuisia päiviä, jolloin todettuja koronatartuntoja on ollut enemmän kuin 199. Helsingin väkiluku on kuitenkin vain murto-osa New South Walessin vastaavasta, eli ilmaantuvuus on täällä "pahempi". Onko meilläkin siis peli menetetty? Kun katsotaan esimerkiksi kuolleisuutta ja tehohoitopaikkojen käyttöä, niin tilanne meillä on varsin hyvä, yhtä alhaisia lukuja varten pitää palata 2020 syksyyn asti.

Australiassa on koko epidemian aikana (1.5 vuoden aikana siis) menehtynyt < 1000 ihmistä koronaan, vähemmän kuin täällä, ja väkiluku on kuitenkin n. 4.5 kertaa suurempi kuin Suomessa.

 

Lähteet:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008167531.html

https://www.hel.fi/helsinki/korona-fi/sote-palvelut/korona-tilanne/koron...

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/

 

Vielä Australiaakin mielivaltaisempia toimenpiteitä tehdään Uudessa-Seelannissa, jossa todettiin yksi tartunta (väkiluku 4.9 miljoonaa) ja koko maa asetetaan lockdowniin 3 päiväksi, pl. Auckland, joka on kiinni 7 päivää.

Schools, offices and businesses will close and only essential services will be operational.

Shoppers crowded supermarkets as news of the new case and the imminent lockdown spread.

Ardern said authorities were assuming the patient, a 58-year-old man from Auckland who was not identified, had contracted the highly contagious Delta variant of COVID-19 although genome sequencing was yet to be completed.

The country has overall reported about 2,500 confirmed coronavirus cases and 26 related deaths.

Ardern said that under the level-four lockdown people must stay at home, leaving only for essential services. Protective face masks should be worn at all times when leaving home.

Uudessa-Seelannissa on koronaepidemian aikana (~1.5 vuotta) laskettu tautiin menehtyneen 26 ihmistä (edelleen, ainoa luotettava tapa mitata menehtymisiä on ylikuolleisuuden seuraaminen). Vertailun vuoksi, Suomessa koronaan kuolleita on THL:n mukaan 1004 henkilöä vastaavana ajanjaksona. Suomi ja Uusi-Seelanti ovat väkiluvultaan lähes samankokoiset, ja esimerkiksi täällä influenssaan menehtyy vuosittain noin 500 ihmistä ylikuolleisuudella mitattuna (Duodecim).

Ei liene tarpeen avata sitä, että lockdownit ovat täysin järjettömiä tällaisessa tilanteessa. On sula mahdottomuus, että taudista - joka ei ole niin vakava, kuin luultiin - päästäisiin kokonaan eroon. Jostain tulee aina uusia ilmentymiä, ellei tarkoitus ole ikuisesti pitää ihmisiä kotona ja maan rajoja kiinni. Tuhoa näillä ZeroCovid-toimenpiteillä saadaan ainakin valtavasti aikaan. Mittaako niitä kukaan? Eletäänkö sellaisessa psykoosissa, että tämä näyttäytyy normaalina/tarkoituksenmukaisena?

 

Lähde: https://www.reuters.com/world/asia-pacific/virus-free-new-zealand-invest...

Ylikuolleisuus EU:ssa: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Edit: olisi mielenkiintoista kuulla alapeukuttajilta, että mistä oikein olette eri mieltä.

Näytä koko viesti