Olet täällä

Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 16.2.2019 01.50

Ensinnäkin kiitos Jeanssille erittäin mielenkiintoisesta blogista. Ajattelin vielä kommentoida yleisesti aiemmilla sivuilla käytyä keskustelua liittyen paastoon, kun Juha Hulmilta on tänään tullut paastoon liittyvä blogiteksti laihduttamisen näkökulmasta. Erittäin mielenkiintoisia tekstejä näyttöön perustuvasta tuloksista hyvinvointiin ja treenaamiseen liittyen. Suosittelen tutustumaan.

Ennen paaston miettimistä eliniän pidentämiseen tarkastelisin oman hyvinvoinnin kokonaisuutta ja lähtisin peruasioita. Onko omat perusasiat kunnossa unen,ruoan ja liikkuntamäärän suhteen? Onko kuormittavaa stressiä liikaa, eikä kerkeä palautua? Kuinka paljon menee alkoholia viikossa? Onko ylimääräistä painoa? Näitä voi jokainen kysyä itseltään.

1. Uni. 

Yksi tärkeimmistä asioista on aiemmin mainittu vuorokausirytmi. Pyrkikää menemään nukkumaan samaan aikaan ja heräämään aina samaan aikaan. Nukkumiseen vaikuttaa myös ulkoinen stressi ja nukkumisympäristö. Pitäkää huoli, että huone on pimeä ja älylaitteita ei käytetä nukkumaan mennessä. Lukekaa vaikka kirjaa. Kofeiini ja alkoholi. Itsestään selvyys. Molemmat vaikuttavat unen laatuun. Alkoholi rikkoo unen rakennetta vaikuttamalla melatoniinin eritykseen ja vain 1-2 annosta voi viivästyttää palautumista jopa 6 tuntia. Vai oletteko huomanneet ,että vähän pitkäksi venynyt viikonloppu olisi parantanut seuraavan päivän vireyttä ja unta? Kannattaa myös kokeilla onko iltapalalla hiilihydraattien määrällä vaikutusta unen laatuun. Itse olen huomannut, että lisäämällä hyvän proteiinilähteen kaveriksi maltillisesti hiilihydraatteja unen laatu olisi parempaa.

V-käyrän saat koholle helposti  ja varmasti kaikkoaa myös unet, kun laitat sen herätyskellon aamuksi ja näyttää, että viisi tuntia herätykseen. Huolehdi siis riittävästä unesta. Tee myös aamusta mukavampi. Onko pakko olla se ärsyttävin herätyskellon ääni? Uneen vaikuttaa myös muita tekijöitä, mutta näillä voit kokeilla onko positiivisia muutoksia juuri sinun arkeesi. Unen korjaamisella on ainakin itsellä ollut erittäin positiivisia vaikutuksia. Aamusta asti skarppina, eikä väsytä ja päivä ei mene zombina. Muita uneen vaikuttavia tekijöitä on mm. stressi, liikunta ja ravinto.

 

2. Ravinto

Jeans sanoit syöväsi mahdollisimman paljon ja huomannut treenin kulkevan. Hyvä. Oletko kuitenkaan miettinyt kuinka paljon syöt oikeasti päivässä? Tätä voit miettiä itse. Hyvä proteeinimäärä olisi n. 2g painokiloa kohden vuorokaudessa. Paastoamisella ollaan energiavajeessa, joten lihasmassan kasvatukseen se ei oikein toimi. Lähipiirissä olen huomannut, että useampi ihminen syö liian vähän energiankulutukseen nähden. Sitten kun ruokamääriä ovat nostaneet, niin paino jopa meinannut tippua, kun metabolia lähtenyt toimimaan.

 

Ainiin ja se linkki pätkäpaastoon: https://lihastohtori.wordpress.com/2019/02/16/patkapaasto/?fbclid=IwAR1X...

Näytä koko viesti
Ostin/Myin tänään - 17.6.2016 02.45

Ostettu Sampoa ja SRV:tä salkkuun.

Näytä koko viesti