Olet täällä

Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 23.11.2014 05.28

Jeans: "En silti näe mitenkään, että nämä syyt vaikuttaisivat negatiivisesti yhtä paljon kuin öljyn laskun hinta positiivisesti. Silti joidenkin eurooppalaisten lentoyhtiöiden hinnat eivät ole juurikaan liikkuneet viime aikoina. Finnairilla taitaa olla aika suuri riski lentojen kanssa joiden reitti on Venäjän yli joten ei välttämättä sitä, mutta otan mielelläni kommentteja vastaan miksi ei esim Lufthansan tai SASin osake ole lähtenyt nousuun tai pikemminkin reagoinut millään tavalla öljyn hintaan?"

 

Polttoaineen muodostaessa suuren osan lentoyhtiöiden kuluista, useimmat alan yhtiöt suojautuvat polttoaineen hinnan nousun riskiltä johdannaisilla. --> Kun öljyn hinta nousee, lisääntyvät polttoainekulut, mutta öljyn hintaan sidottujen johdannaisten arvon kasvu kumoaa (jos suojaus on 100%) polttoainekustannusten nousun. Ja toisinpäin. Tällöin lyhyen aikavälin (riippuen kuinka pitkälle ajalle suojaukset on tehty) öljyn hinnan muutoksilla ei ole vaikutusta yhtiön polttoainekuluihin, vaan ne pystytään melko tarkasti ennustamaan öljyn hinnan kehityksestä riippumatta. Tietysti on olemassa eriasteisia suojauksia, jolloin voidaan säätää öljyn hinnan muutoksien aiheuttamaa varianssia polttoainekuluissa.

 

Näytä koko viesti