Olet täällä

Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 9.3.2020 02.10

vsquid kirjoitti:

 

Staden kirjoitti:

Tietääkö joku joustetaanko tästä? Suurin osa Nordnetin salkusta on laajalti hajautetuissa ETF:issä, suurimman osuus n 80% salkusta (XDWD). Kuvittelisin että tuo ehto on olemassa riskienhallintasyistä, missä tapauksessa luulisi salkkuni olevan merkittävästi vähäriskisempi kuin esim salkku, jossa tasakokoiset suorat sijoitukset 5 eri osakkeeseen (joka taas täyttää vaaditun ehdon...).

Laitoin jo kysymyksen suoraan Nordnetille, mutta ajattelin kysellä täälläkin.

 

Ei ole joustoa. Korkotaso lasketaan päivittäin perustuen salkun sisältöön. Voit toki hakea luoton ja superluoton käyttöön, vaikkei salkkusi rajoja täyttäisikään. Tälläin näet luottosivulta rajat eri koroilla jne, vaikkei luottoa olisi edes käytössä.

Normaali rahasto saa olla jostain syystä kultatasolla 60% mutta etf ainoastaan 20%. Tästä syystä itselläni on esim useita saman sisältöistä etf:iä salkussa.. lisäksi normi rahastoista löytyy esim handelsbankenin Amerikka-indeksirahasto noin 0,2% kuluilla

Kiitos, näin pelkäsinkin! Olisi pitänyt aikanaan olla fiksumpi salkkua rakentaessa, mutten tuolloin osannut varautua tähän tilanteeseen.

Näytä koko viesti
Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 9.3.2020 11.43

Alkoi kutkutella ajatus ostoista, jos rytinä jatkuu, mutta käteisvarat tällä hetkellä rajalliset.

Superluotosta: Jos salkkusi täyttää seuraavat ehdot, saat luottoosi 0,99 % koron: Yksittäinen osake tai ETF edustaa enintään 20 % salkun koko markkina-arvosta.

Tietääkö joku joustetaanko tästä? Suurin osa Nordnetin salkusta on laajalti hajautetuissa ETF:issä, suurimman osuus n 80% salkusta (XDWD). Kuvittelisin että tuo ehto on olemassa riskienhallintasyistä, missä tapauksessa luulisi salkkuni olevan merkittävästi vähäriskisempi kuin esim salkku, jossa tasakokoiset suorat sijoitukset 5 eri osakkeeseen (joka taas täyttää vaaditun ehdon...).

Laitoin jo kysymyksen suoraan Nordnetille, mutta ajattelin kysellä täälläkin.

Näytä koko viesti
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset - 4.3.2020 09.07

Aki Pyysing kirjoitti:

 

Olen osin pahalla tuulella, koska olin unohtanut ensimmäisen kerran moneen vuoteen puhelimen päälle ja päädyisn tiuskimaan puhelinmyyjälle 08.30. Lämpenin kurkkaamaan hoitaako Biden Texasin, kuten 04.30 nukkumaan mennessä vaikutti. Siinä oliikin sitten unet. Olen kyllä aina sanonut kaikille, että voi soittaa milloin vain, koska puhelin on nukkuessa äänettömällä. Olen muuten oikein triplamoukari. 1.) puhelin päällä 2.) vastaan, enkä lyö suoraan luuria korvaan 3.) kurkkaan vaalitulosta.

En tiedä miten modernia luuria käytät, mutta iOS:stä ja Androidista löytyy molemmista hyvät "do not disturb" -ominaisuudet, joilla voi konfiguroida kellonajat, jolloin puhelin hälyttää ääneen vain tietyistä valituista numeroista (tai koko kontaktilistasta) tulevat puhelut. Muut numerot soivat lähtökohtaisesti äänettömästi. Itselleni erittäin kätevä ominaisuus, joka säästänyt monelta turhalta aamuherätykseltä.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 15.2.2019 09.57

Jeans kirjoitti:
Staden kirjoitti:

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto pyöräilyinfrainvestoinneista: "Hyöty-kustannussuhteet ovat moninkertaiset tavanomaisiin tiehankkeisiin verrattuna: kummankin tavoiteskenaarion hyöty-kustannussuhde on lähellä kahdeksaa." (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2014-5.pdf)

Lisätään vielä disclaimerina että itse kuljen lähinnä jalan ja julkisilla. Joskus harvoin laina-autolla, kesällä toisinaan fillarilla.

Kiitti tästä, vaikka tällä hetkellä ei kyllä aika ja mielenkiinto riitä perehtymään tähän. Olisi mielenkiintoista nähdä jonkun perehtyneen kritiikki kyseiselle julkaisulle. Kun hyödyt ovat aika subjektiivisia aika- ja terveyshyötyjä, niin mulla on fiilis, että näitä voi laskea aika monella eri tavalla riippuen minkälaisten lasien läpi tätä katsoo.

Jos isompi osa hyödyistä olisi ollut edes ympäristöhyötyjä, niin olisin lämmennyt enemmän. Varsinkin kun onnettomuuksia näköjään syntyy huomattavasti enemmän. On myös jännä, että politiikassa näyttää aina löytyvän loputtomasti näitä sijoituskohteita, jotka tuottavat moninkertaisesti rahansa takaisin. Mutta silti on tietenkin tärkeetä ottaa huomioon toinenkin puoli argumentista ja jos olisin päättämässä asioista pitäisi tän perusteella ehdottomasti perehtyä tarkemmin asiaan.

Ei mitään! Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jostain syystä pyöräilyyn suhtaudutaan havaintojeni perusteella Suomessa vahvan ideologisesti ja polarisoituneesti. Ilmeisesti sillä on varsinaista merkitystään suurempi symboliarvo tms.

Oma kompetenssi ei riitä arvioimaan lukuja kriittisesti, ja on varmasti totta että lopputulos riippuu jossain määrin tutkijoiden tulokulmasta. Asiasta varsinaisesti tietämättä luulisin kuitenkin että ainakin aikasäästöjen osalta olisi olemassa jotain suht standardilaskukaavoja, joita käytetään muitakin liikenneinvestointeja arvioitaessa. Säästetty minuutti on säästetty minuutti kulkuvälineestä riippumatta. Tietysti vielä täytyy saada käyttäjien määrä ja todellinen säästyvä aika kohdilleen, mutta luulisi että pääsevät ainakin sinne päin.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 15.2.2019 11.05

Jeans kirjoitti:

- Vähemmän pyörähifistelyä. Suomen ilmasto on yksi huonoimpia pyöräilyä varten. Pidetään pääpaino siinä, että autoliikenteen sujuvuus pysyy mahdollisimman hyvänä.

Samoilla linjoilla suurimmasta osasta listaa, mutta tästä eri mieltä. Oletan että tarkoitat lähinnä Helsingin kaupunkisuunnittelua, koska valtakunnallista pyörähifistelyä taitaa olla aika vähän. Itse helsinkiläisenä olen sitä mieltä että varsinkin kantakaupungin liikenteen suunnittelussa prioriteettien pitää mennä järjestyksessä 1. kävely, 2. julkinen liikenne, 3. pyöräily, 4. yksityisautoilu.

Myös yksityisautoilijat hyötyvät siitä että muu liikenneinfra on kunnossa. Helsingin kaduilla on rajallisesti tilaa, ja jokainen kävelyn, fillarin tai julkisen liikenteen valinnut tekee tilaa niille, joiden syystä tai toisesta täytyy kulkea omalla autolla. Bonuksena tulevat pyöräilyn kansanterveydelliset hyödyt (polkemisen terveysvaikutukset + ei autojen pienhiukkaspäästöjä, melua etc).

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto pyöräilyinfrainvestoinneista: "Hyöty-kustannussuhteet ovat moninkertaiset tavanomaisiin tiehankkeisiin verrattuna: kummankin tavoiteskenaarion hyöty-kustannussuhde on lähellä kahdeksaa." (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2014-5.pdf)

Lisätään vielä disclaimerina että itse kuljen lähinnä jalan ja julkisilla. Joskus harvoin laina-autolla, kesällä toisinaan fillarilla.

Näytä koko viesti
Osta ja unohda - laiskan sijoittajan strategia - 16.10.2018 05.04

Jääkarhu kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä ei ole onnellisimmillaan pienessä (vuokra)kopissa stadin keskustassa näin karrikoiden :) 

Väittäisin että Helsingin keskusta-asuntojen kysyntä vs. lähiöt ja kehyskunnat todistaa että ihmiset haluavat nimenomaan asua siellä (= "ovat siellä onnellisimmillaan").

Suuri kysyntä ja rajallinen tarjonta on ajanut hinnat sellaiselle tasolle, että joudutaan asumaan pienissä asunnoissa. Varmasti keskimääräinen keskusta-asukas mielellään ottaisi samalla rahalla lisää neliöitä, mutta kun pitää valita pienen asunnon ja vähemmän keskeisen sijainnin välillä, päädytään ensimmäiseen.

Näytä koko viesti
Sijoitustiedon kysymysketju - 5.1.2018 02.03

https://www.seligson.fi/suomi/ajankohtaista/kysymys_vastaus/show_item.as...

"Kuuluvatko rahastot talletussuojan piiriin? Miten käy rahastosijoitusten, jos Seligson ajautuu konkurssiin?"

Ja https://www.seligson.fi/suomi/ajankohtaista/kysymys_vastaus/show_item.as...

"Haluaisin tietää millainen riski suomessa on pienemmillä rahastoyhtiöillä joutua ns. vaikeuksiin. Tarkoitan tällä jopa konkurssin uhkaa. Ovatko rahamme varmasti turvassa sijoittaessamme Seligsonin rahastoihin? Ja onko Suomen historiassa tapahtunut mitään sellaista mikä antaa aihetta "pelätä" tätä asiaa?"

Nabsuu kirjoitti:

Moi!

Oon nyt viitisen vuotta sijoitellut kuukausittain Marko Erolan kirjan oppien mukaan passiivisiin indeksirahastoihin Seligsonilla, ja sinne alkaa olla kertynyt itselle todella huomattava summa rahaa ja iso prosentti koko omaisuudesta. Nyt on viimeaikoina alkanut vaivaamaan päätä seuraava; kuinka järkevää olisi hajauttaa myös eri yhtiöihin sijoituksia, vaikka sijoittaakin pelkkiin rahastoihin? Eli kuinka riskialttiina pidätte samassa sijoitusyhtiössä kaikkien rahojen pitämistä yhtiön kaatumisen tai muun vastaavan (marginaalisen) uhan takia? En siis itse edes tiedä mitä tapahtuisi rahoilleni vaikkapa Seligsonin ajautuessa konkurssiin, eli niin kujalla olen tästä asiasta. Pistetään vielä sellainen lisäys, että tarkoitus on edelleen jatkaa kuukausittaista sijoittamista ja jatkaa sitä pitkälle tulevaisuuteen. End goal olisi lähinnä joku päivä sijoitusvoitoilla eläminen eli rahojen pitäisi olla turvassa pitkälle tulevaisuuteen.

Kiitos paljon!

Näytä koko viesti
KK-sijoittamisen suunnitelmani, sanity check - 18.9.2017 11.28

Aika USA-painotteista olettaen että Brands ja Pharma ovat molemmat paljolti jenkkiosakkeita, kuten uskon niiden olevan. Suomalaisen tuskin kannattaa myöskään omistaa Suomi-osakkeita viidenneksen painolla salkustaan (syy: Riskienhallinta. Ei liikaa munia Suomi-koriin, kun oma toimeentulo muutenkin on jossain määrin maan menestyksestä kiinni). Itsekin tosin elän toisin kuin opetan, koska suomalaisia lappuja on kiinnostavin / helpoin seurata.

Harkitsisin kehittyvien lisäämistä joukkoon jollain painolla (vaikka se 20%) ja kavennusta USA:sta tai Suomesta.

 

Näytä koko viesti
Eurot poikimaan - miljonääriksi seitsemässä vuodessa - 14.2.2017 01.18

Dhrm kirjoitti:

 

hauturi wrote:

 

Tuo on Lankilassa. Mitä tarkoittaa "vesistön ääreen"? (ja ajomatkaa Hesan keskustaan on ennemmin kolme varttia kuin tunti, jos ei ruuhka-aikaan liiku)

 

Minulle Nummela on tällä hetkellä Suomen ykkösaluetta. Lohjalle en voi muuttaa, koska anoppini asuu siellä, mutta Nummela on hyvä kakkonen.

Tämä luultavasti selittää yksityisautoilufiilistelyäsi ja joukkoliikennekammoa. Maaseudulla ei varmasti ole herkkua liikkua pelkkien julkisten varassa liikkua, mutta oletko kokeillut asumista vaikkapa Helsingin keskustassa?

Itse kuljen 90% matkoista kävellen (kesällä myös pyörällä), eikä tulisi mieleenkään hankkia tänne autoa riesaksi. Jos ja kun joskus ostan kesäpaikan pitää autottomuutta harkita uudestaan, mutta luultavasti silloinkin car sharing tms olisi fiksumpi ratkaisu.

Näytä koko viesti
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset - 3.11.2016 03.43

Turskanpyytäjä kirjoitti:

 

Näitä oksennuksia on nyt putkahdellut muuallakin viimeaikoina. Tämänkään järjettömyyttä ei liene syytä täyspäisille ryhtyä tavaamaan.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1477192893647

Akin blogi ei ehkä ole oikea paikka tälle keskustelulle, mutta minusta perintöverotuksen kiristäminen on huomattavasti järkevämpi idea kuin Aamulehden kolumnistin 10k maksipalkkaprovo, vaikka onkin selvää että myös Hesarin kirjoituksen tarkoitus on lähinää herättää debattia.

Jos hyväksytään että ihimisiä pitää ylipäänsä verottaa, on mielestäni reiluinta kohdistaa verot ansiottomiin tuloihin - kuten perintöihin - ei ihmisen omiin ansioihin. Voisi siis jopa väittää että kirjoitukset edustavat aika vastakkaisia aatteita.

Ei, en itse nostaisi perintöveroa 100%:iin, enkä ihan lähellekään. En kuitenkaan missään nimessä lähtisi veroa poistamaankaan ja voisin jopa harkita sen korottamista, jos muuta verotaakkaa voitaisiin näin keventää.

Disclaimer: Olen näillä näkymin aikanaan saamassa selvästi keskimääräistä suomalaista suuremman perinnön.

Näytä koko viesti