Olet täällä

PikkuPro mutuilee sijoitushommeleita - 19.10.2020 05.47

Rogue kirjoitti:

Toki tässä päälle 40v iässä kaikenlaista tulee helpommin. Mut onko hajua että onks nää pohjevammat tyyliin standardeja juoksemista aloitellessa ja onko ongelmaa ennaltaehkäistävissä jotenkin?

Kenkien ja alustan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös juoksutekniikkaan. Jos esim harppoo liian pitkiä askelia, jalka osuu maahan helposti painopisteen etupuolella, mikä on sekä epätehokasta että rasittavaa jaloille, esim just pohkeille. Tiheän askelluksen lisäksi juoksun taloudellisuudelle tärkeää on hyvä keskivartalon ryhti, eli siihen kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Voi olla että nää on sulle ihan perusjuttuja, mutta ajattelin varmuudeksi mainita. Itsellä pohkeiden (ja akillesjänteiden) kanssa ollut ajoittain ongelmia, joten niitä tullut erikseen jumpattua ja pohdittua, ja pohkeet yritän venytellä nykyään aina urheilun / juoksun päälle, jopa niillä kerroilla kun lihashuolto muuten jää väliin.

PikkuPro kirjoitti:

Itelleni unelma-alusta on metsässä/luonnossa kulkeva leveähkö polku jossa pehmeä pohja mutta niin tasainen, että voi välillä kattella maisemia ilman, että on iso pelko kompastua puun juuriin tms.

Ihan sama homma! 😍 Asfaltilla en itse oikeastaan edes juokse, vaikka se tarkoittaa sitä, että lenkille ei koskaan pääse suoraan kotiovelta . Varsinaista polkujuoksua juurineen ja kivineen on tullut jonkin verran kokeiltua, ja se on hauskaa pienissä satseissa, mutta aika intensiivistä, kun täytyy koko ajan olla fokus askeleissa ja katse maassa.

 
Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 30.4.2020 12.01

Niin paljon kuin sijoitusfoorumeilla vihervassareita keskimäärin lymyileekin (sarkasmivaroitus), myös moni talouspoliitiikan ja yksilönvapauksien suhteen liberaalisti ajatteleva lukija voi olla kanssasi täysin eri linjoilla viruspandemian hoidosta. Joku alapeukku saattanut tulla siitäkin suunnasta.

Lopetan keskustelun aiheesta tällä kertaa tähän, jotta ketju pysyisi aiheessa.

Proteus81 kirjoitti:

Staden , ohi aiheen tuo joo. Mutta ei koske vaan mun postauksia , vaan monen muunkin missä ei olla menty ohi aiheen. Näin äkkiseltään löyty 8 Vihervassaria , ohi aiheen oli taas tämä postaus. 

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 30.4.2020 08.55

Alapeukkujen määrä voi myös liittyä siihen, että monologisi alkaa mennä aikalailla ohi ketjun aiheesta...

Proteus81 kirjoitti:

Miten huomaa , että peukuttaja edustaa Vihervasemmistoa? Se on yksinkertaista , vastausten sijaan on huomattavasti helpompaa painaa vain 👎. Eikä tarvi miettiä katsos , mitä vastaa. Riittää , kun on erimieltä ja painaa 👎 ilman mitään kommenttia. Tähän vois Aki Pyysing tehdä muutoksia muuten myös , vähenisi alapeukutusten määrä huomattavasti , jos olisi pakko kommentoida samalla kirjoitusta 👍. 

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 26.4.2020 01.49

mskomu kirjoitti:

Vähän liikaa kaivetaan yksittäistapauksia. Kun kymmenet miljoonat sairastavat koronan, niin totta helvetisti sieltä löytyy kaikenlaisia omituisuuksia. Jotkut sitten tuntuvat yleistävän nämä koskemaan kaikkia. Tuttu sai futispelissä pallon päähänsä ja kuoli seuraavana päivänä. Se on mahdollista jalkapallossa, mutta äärimmäiaen harvinaista. 

Nimenomaan näin. Yksittäistapauksiin perustuvissa lehtijutuissa harvoin edes yritetään avata todennäköisyyksiä, niitä kirjoitetaan yksinkertaisesti siksi, että paniikki myy. Ohitan kohinana kaikki tällaiset, joissa numeroita ei ole mukana.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 24.4.2020 05.36

Proteus81 kirjoitti:

Tolla viitattiin nyt varmaankin allekirjoittaneen postauksiin 😊. Eihän kaikkea mun mielestä tarvi avata sen enempää , jos ei ole jotain erityistä näkemys eroa linkkeihin ... lähinnä nuo 3 viime postausta olivat vaan tiedoksi antoja Sijoitustietolaisille...

Itse en ainakaan lähes koskaan klikkaa linkkiä, jossa ei ole mukana saatetta. Toisin kuin joillain muilla sivuilla, noissa Iltalehden urleissa ei edes ole otsikon sanoja mukana, joten niistä ei voi yhtään tietää mihin on päätymässä. Ei siis kovin toimivaa tiedoksiantoa tuollaisenaan.

Näytä koko viesti
Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 9.3.2020 02.10

vsquid kirjoitti:

 

Staden kirjoitti:

Tietääkö joku joustetaanko tästä? Suurin osa Nordnetin salkusta on laajalti hajautetuissa ETF:issä, suurimman osuus n 80% salkusta (XDWD). Kuvittelisin että tuo ehto on olemassa riskienhallintasyistä, missä tapauksessa luulisi salkkuni olevan merkittävästi vähäriskisempi kuin esim salkku, jossa tasakokoiset suorat sijoitukset 5 eri osakkeeseen (joka taas täyttää vaaditun ehdon...).

Laitoin jo kysymyksen suoraan Nordnetille, mutta ajattelin kysellä täälläkin.

 

Ei ole joustoa. Korkotaso lasketaan päivittäin perustuen salkun sisältöön. Voit toki hakea luoton ja superluoton käyttöön, vaikkei salkkusi rajoja täyttäisikään. Tälläin näet luottosivulta rajat eri koroilla jne, vaikkei luottoa olisi edes käytössä.

Normaali rahasto saa olla jostain syystä kultatasolla 60% mutta etf ainoastaan 20%. Tästä syystä itselläni on esim useita saman sisältöistä etf:iä salkussa.. lisäksi normi rahastoista löytyy esim handelsbankenin Amerikka-indeksirahasto noin 0,2% kuluilla

Kiitos, näin pelkäsinkin! Olisi pitänyt aikanaan olla fiksumpi salkkua rakentaessa, mutten tuolloin osannut varautua tähän tilanteeseen.

Näytä koko viesti
Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 9.3.2020 11.43

Alkoi kutkutella ajatus ostoista, jos rytinä jatkuu, mutta käteisvarat tällä hetkellä rajalliset.

Superluotosta: Jos salkkusi täyttää seuraavat ehdot, saat luottoosi 0,99 % koron: Yksittäinen osake tai ETF edustaa enintään 20 % salkun koko markkina-arvosta.

Tietääkö joku joustetaanko tästä? Suurin osa Nordnetin salkusta on laajalti hajautetuissa ETF:issä, suurimman osuus n 80% salkusta (XDWD). Kuvittelisin että tuo ehto on olemassa riskienhallintasyistä, missä tapauksessa luulisi salkkuni olevan merkittävästi vähäriskisempi kuin esim salkku, jossa tasakokoiset suorat sijoitukset 5 eri osakkeeseen (joka taas täyttää vaaditun ehdon...).

Laitoin jo kysymyksen suoraan Nordnetille, mutta ajattelin kysellä täälläkin.

Näytä koko viesti
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset - 4.3.2020 09.07

Aki Pyysing kirjoitti:

 

Olen osin pahalla tuulella, koska olin unohtanut ensimmäisen kerran moneen vuoteen puhelimen päälle ja päädyisn tiuskimaan puhelinmyyjälle 08.30. Lämpenin kurkkaamaan hoitaako Biden Texasin, kuten 04.30 nukkumaan mennessä vaikutti. Siinä oliikin sitten unet. Olen kyllä aina sanonut kaikille, että voi soittaa milloin vain, koska puhelin on nukkuessa äänettömällä. Olen muuten oikein triplamoukari. 1.) puhelin päällä 2.) vastaan, enkä lyö suoraan luuria korvaan 3.) kurkkaan vaalitulosta.

En tiedä miten modernia luuria käytät, mutta iOS:stä ja Androidista löytyy molemmista hyvät "do not disturb" -ominaisuudet, joilla voi konfiguroida kellonajat, jolloin puhelin hälyttää ääneen vain tietyistä valituista numeroista (tai koko kontaktilistasta) tulevat puhelut. Muut numerot soivat lähtökohtaisesti äänettömästi. Itselleni erittäin kätevä ominaisuus, joka säästänyt monelta turhalta aamuherätykseltä.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 15.2.2019 09.57

Jeans kirjoitti:
Staden kirjoitti:

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto pyöräilyinfrainvestoinneista: "Hyöty-kustannussuhteet ovat moninkertaiset tavanomaisiin tiehankkeisiin verrattuna: kummankin tavoiteskenaarion hyöty-kustannussuhde on lähellä kahdeksaa." (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2014-5.pdf)

Lisätään vielä disclaimerina että itse kuljen lähinnä jalan ja julkisilla. Joskus harvoin laina-autolla, kesällä toisinaan fillarilla.

Kiitti tästä, vaikka tällä hetkellä ei kyllä aika ja mielenkiinto riitä perehtymään tähän. Olisi mielenkiintoista nähdä jonkun perehtyneen kritiikki kyseiselle julkaisulle. Kun hyödyt ovat aika subjektiivisia aika- ja terveyshyötyjä, niin mulla on fiilis, että näitä voi laskea aika monella eri tavalla riippuen minkälaisten lasien läpi tätä katsoo.

Jos isompi osa hyödyistä olisi ollut edes ympäristöhyötyjä, niin olisin lämmennyt enemmän. Varsinkin kun onnettomuuksia näköjään syntyy huomattavasti enemmän. On myös jännä, että politiikassa näyttää aina löytyvän loputtomasti näitä sijoituskohteita, jotka tuottavat moninkertaisesti rahansa takaisin. Mutta silti on tietenkin tärkeetä ottaa huomioon toinenkin puoli argumentista ja jos olisin päättämässä asioista pitäisi tän perusteella ehdottomasti perehtyä tarkemmin asiaan.

Ei mitään! Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jostain syystä pyöräilyyn suhtaudutaan havaintojeni perusteella Suomessa vahvan ideologisesti ja polarisoituneesti. Ilmeisesti sillä on varsinaista merkitystään suurempi symboliarvo tms.

Oma kompetenssi ei riitä arvioimaan lukuja kriittisesti, ja on varmasti totta että lopputulos riippuu jossain määrin tutkijoiden tulokulmasta. Asiasta varsinaisesti tietämättä luulisin kuitenkin että ainakin aikasäästöjen osalta olisi olemassa jotain suht standardilaskukaavoja, joita käytetään muitakin liikenneinvestointeja arvioitaessa. Säästetty minuutti on säästetty minuutti kulkuvälineestä riippumatta. Tietysti vielä täytyy saada käyttäjien määrä ja todellinen säästyvä aika kohdilleen, mutta luulisi että pääsevät ainakin sinne päin.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 15.2.2019 11.05

Jeans kirjoitti:

- Vähemmän pyörähifistelyä. Suomen ilmasto on yksi huonoimpia pyöräilyä varten. Pidetään pääpaino siinä, että autoliikenteen sujuvuus pysyy mahdollisimman hyvänä.

Samoilla linjoilla suurimmasta osasta listaa, mutta tästä eri mieltä. Oletan että tarkoitat lähinnä Helsingin kaupunkisuunnittelua, koska valtakunnallista pyörähifistelyä taitaa olla aika vähän. Itse helsinkiläisenä olen sitä mieltä että varsinkin kantakaupungin liikenteen suunnittelussa prioriteettien pitää mennä järjestyksessä 1. kävely, 2. julkinen liikenne, 3. pyöräily, 4. yksityisautoilu.

Myös yksityisautoilijat hyötyvät siitä että muu liikenneinfra on kunnossa. Helsingin kaduilla on rajallisesti tilaa, ja jokainen kävelyn, fillarin tai julkisen liikenteen valinnut tekee tilaa niille, joiden syystä tai toisesta täytyy kulkea omalla autolla. Bonuksena tulevat pyöräilyn kansanterveydelliset hyödyt (polkemisen terveysvaikutukset + ei autojen pienhiukkaspäästöjä, melua etc).

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto pyöräilyinfrainvestoinneista: "Hyöty-kustannussuhteet ovat moninkertaiset tavanomaisiin tiehankkeisiin verrattuna: kummankin tavoiteskenaarion hyöty-kustannussuhde on lähellä kahdeksaa." (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2014-5.pdf)

Lisätään vielä disclaimerina että itse kuljen lähinnä jalan ja julkisilla. Joskus harvoin laina-autolla, kesällä toisinaan fillarilla.

Näytä koko viesti