Olet täällä

Musti ja Mirri - 20.1.2020 07.37
Lahtarovic kirjoitti:

Tjoo ei ole ehkä ollut kovassa huudossa, mutta ehkä vähän maine petraantumassa. Ruokien huonoudesta tiedä, ihan samaa ruokaa sieltä saa kuin muualtakin. Koirankasvattajat ovat aika erikoista sakkia, eikä niitä pidä sotkea meihin muihin koiranomistajiin ja harrastajiincheeky Mutta ostivat pari vuotta sitten petenkoiratarvikkeen joka taas on ihan suosittu. Ehkä olen vähän skeptinen, mutta riippuu hinnasta...

Kieltämättä ovat erikoista sakkia. Mutta heidän pohjavaikutus on todella suuri. Jos viidessä vuodessa tulee 20-100 pentua (1-5 pentuetta / vuosi riippuen kasvattikannasta) ja he kehottavat ostamaan ruoat jostain muualta, niin se kertautuu. Varsinkin kun nämä ensimmäiset (osa näistä) pennunomistajat kertovat eteenpäin. Myöskin kasvattajat tykkäävät laittaa pentupakkauksia koirilleen mukaan. Penturuoat, hihnat/valjaat, ensimmäinen lelu jne. Long tail-myyntiä olisi tuhottomasti, jos vain saataisiin kasvattajien kanssa luottamus takaisin.

Kissapuolesta en tiedä. Järkeviä kasvattajia on käsittääkseni kiitettävä määrä, mutta kissanpentumarkkinassa nuo maatiaiset taitaa myydä aika paljon "kun ei maksa paljon". Siellä tuntuu olevan järkyttävä määrä pentuja ja ABC:n peräkonttimyyntihommia. Näissä toki varmaan jotain lelumyyntejä löytyy pitkällä tähtäimellä. Mutta kun se raha ei ole siellä.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 17.1.2020 08.09
Jeans kirjoitti:

Noho - Luvut näyttävät hyvältä. Inderesin Vilen, Taalerin Heikkilä ja Evlin Kujala ovat bulleja. Ostopäätöksen ratkaisi kuitenkin kun keskustelin pikkujoulukaudella tuttavani kanssa, joka on kovan luokan tekijä ravintola-alalla Suomessa. Jotenkin keskusteluaihe meni Nohoon, ja kyselin hieman läpällä mitä mieltä hän on Nohosta ja niiden bulkkikamasta, koska hän on sellainen safkahifisteliä, että oletin häneltä tulevan kunnon dissausta. Yllätyksekseni hän vastasi tosissaan, että he ovat erittäin hyviä siinä mitä tekevät, hän on ostanut niiden osakkeita ja uskoo kovasti niiden tulevaisuudennäkymiin. Eikä hän tietääkseni ole edes mikään pörssisijoittaja.

Kirjottelin NoHosta itse kun myin vahingossa ATH:ssa osakkeet. Resta ei osannut hoitaa sataa puljua ja Smile piti hommaa pystyssä. Olen edelleen sitä mieltä, että varsinkin Tampereen suunnalla (90% rafloista ja baareista) hoitaa asiansa päin sitä itseään. Toki kovaan kasvuun on käytetty rahaa ja nyt näkyy vihdoin viivan alla. Management on keskitasolal silti ihan totaalisen hanurista. 

Tuostakin lafkasta olisi saanut ja saisi paremman, mutta Royalin osto on mielestäni aivan pommi. Ei rahallisesti, mutta tota hommaa hoidetaan niin päin mäntyä, että yllättävän hyvää jälkeä ovat saaneet. Tuokin korttitalo romahtaa aika hätäseen kohta.

Näytä koko viesti
Disney - 26.11.2019 03.51

Juurikin IP-oikeuksissa varmasti tällä hetkellä se suurin potentiaali on. Järkevän pelitalon pystyttäminen Disneylle nyt ei välttämättä olisi niin suuri riski, mutta se pitäisi toki tehdä historiaa paremmin. Disney Infinity olisi voinut toki olla parempi. 

Yksi ongelmahan noissa ennen menestyneissä Disney-peleissä (esim. Lion King) on se, että EA on käytännössä ostanut ja tappanut kaikki nuo pelit tehneet studiot. Varsinkin Westwoodin kaltaiset, joista tuli loistavia pelejä. Juurikin EA:n kanssa yhteistyö on huono yhdistelmä. Esimerkiksi Battlefront II:n katastrofista Igerillä ei tuntunut haastatteluissa olevan mitään käsitystä. Luulisi noin arvokkaiden IP-pelien menestys nyt hieman kiinnostavan. 

Näytä koko viesti
Disney - 26.11.2019 12.07

Sopivasti tuli juuri yliopistolla mietittyä eräässä casessa Finnkinoa ja tarkemmin ensi-iltaelokuvien levitystä, jota tässä ei ole vielä mietitty ollenkaan. Disneyllä on 42% osuus Jenkkien box officesta, varsinkin kiitos uusimman Avengersin. Myös Finnkino omistava AMC julkisti oman streamauspalvelunsa viikko-pari sitten. Mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun Disney päättää julkaista ensi-iltaelokuvat Disney+ -palvelussa PPV:nä? Nykyäänhän käsittääkseni 90 päivän julkaisuestoa käytetään normaalisti. Jos normaalia ensi-iltajakelua leffoissa jatketaan, mutta päädytäänkin hylkäämään tuo 90 päivää. Disneyn leffat ovat sen verran tuottavia, että jätti voi ottaa vain "ota tai jätä"-linjan.

Netflixin tapauksessa tämä taas ei päde, se nähtiin heidän ensimmäisen leffan kanssa jo. Myös toisin kuin Kapteeni Ilmiselvä sanoi, niin kaikkia Netflixin sarjoja ei julkaista kausi kerrallaan, vaan osassa sarjoissa on myös sama jakso/viikko -tahti. 

Jenkeissä +100usd/kk on ollut aikalailla normaali kaapelitelevisiopakettien hinta. Streamauspalvelut ovat halvempia ja niissä ei tarvitse maksaa turhasta. Netflixistä Sijoitustiedossa jo kirjoitettiinkin hyvin ja heidän businessmalli on täysin kestämätön tällä hetkellä. Viiden vuoden päästä voi olla ihan hyvin tilanne, jossa kaikki palvelut omistaa Amazon ja Disney. 

Disneyllä on myös lähes täysin käyttämättä pelipuolen jättimäinen ja kasvava segmentti. Iger sanoi alkuvuodesta, ettei Disney ole ollut koskaan kovin hyvä pelien kanssa. Lisensoinnit on nyt tehty EA:n kanssa ja sieltä tuli uusi Jedi-peli, joka saanut harvinaisen hyvän vastaanoton. Igerin aikana tuskin tuota puolta tullaan kehittämään, mutta tulevaisuudessa siinä on taas yksi jättimäinen markkina, jonka Disney voisi vallata. Squaresoft teki hyvää jälkeä uuden Kingdom Heartsin kanssa, mutta tuo EA:n kelkassa heiluminen ei ainakaan pelipuolella auta.

Näytä koko viesti
Daytraderin kovimmat tuotot ja julmimmat takaiskut - 13.10.2019 10.19

Blizzussa on nyt kuitenkin tärkeä muistaa, että tuo metelöinti ei tuhottomasti vaikuta tulokseen. Jengi unohtaa hyvinkin nopeasti. Edellisen quarterin 1,15 miljardin liikevaihdosta "vain" 384M oli Blizzardia. 300M liikevoitosta 25% on Blizzardia. Kingin ostaminen oli Blizzulle lottovoitto, se on jo hetken kattanut yli puolet liikevaihdosta ja liikevoitosta. Tencentillä on käsittääkseni 5% ATVI:sta ja käytännössä kyseessä ainoa firma joka saa mobiilipelejä Kiinan markkinoille läpi. Tuostakin syystä Blizzu ottanut ehkä tämän kannan.

Blizzardin puolella on ongelmana aivovuoto ja järkyttävät päätökset. Virheitä ja PR-painajaisia on tullut historiaan eniten nyt viimeisen vuoden aikana. Itse myin omat osakkeet tämän "Don't you guys have a phone"-casen jälkeen. Oli sillon tullut jo yli 80 usd piikistä 70 usd pintaan ja pääsin jossain 65usd kai irti. Markkinoilla on tuhoton määrä loistavia peliyhtiöitä. Blizzard taisi tehdä 13 vai 17 quarteria putkeen käytännössä ennätystä ja ylittää analyytikoiden odotukset. Silti osake ei karmeasti kiipeilly, osingot on järkyttävän pieniä ja yksi lause saattaa syödä kolmessa päivässä 25% osakkeen arvosta. Mitä Hearthstoneen tulee, niin Blizzu vähenteli jo aiemmin sieltä esports-puolelta jengiä. 

Esimerkiksi Paradox Interactive tekee jatkuvasti kokoajan kovaa tulosta ja Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 tulossa alkuvuodesta. Odotan tuosta Blizzconista tulevan semmoinen pannukakku, että mielummin vaikka Ruotsiin sijoittaa, jos salkusta pakko on jokin tasainen peliyhtiö löytyä.

Näytä koko viesti
Sijoitustieto.fi - Kehitysehdotukset ja palaute - 26.7.2019 11.08

Mobiilissa voisi tuohon Keskustelut ja blogit alle pistää samanlaisen "Näytä lisää"-painikkeen kuin on artikkeleissakin. Kiitos. 

Näytä koko viesti
Pelimiehet, onko kommentteja Vici iGamingin Pre-IPO antiin? - 9.7.2019 11.39

Ajattelin ensin, että tässä on kyse kiinalaisen esports-jengin ViCi Gamingin IPO:sta. Nimi on siis ainakin ongelmallinen. 

Mitä tähän caseen tulee, niin tuntuu ettei tästä perustajakolmikosta olla lopulta kovin hyvin hommista selvillä. Esittely ja esitteet ei tuo mitään uutta, mitä joku ei tekisi jo. Koko case on perinteistä affijargonia. Mitä tuohon jo launchattuun saittiin tulee, niin tuollaisen pystyttämiseen menee viikko. Kyseessä on valmis PokaThemen päälle tehty saitti. 

Osaavat myös kertoa, että ovat sijoittaneet 100k euroa ja 1000 tuntia tähän projektiin. Tuo tuhat tuntia on kolmella tyypillä noin reilun kuukauden homma. Ainakin tällä hetkellä näyttää kovin heppoiselta viritykseltä. Ainakin löysää rahaa näköjään markkinalta löytyy, kun yli 40% tavoitteesta tuolla valuaatiolla on täyttynyt.

"With basis in the Company’s competitive competences and the profitable business model, the founders of Vici iGAMING estimate that the business will be cash-flow- positive by 2020 and that the Offering is the only necessary round of bringing in external capital. "

Tämä vaivasi ehkä eniten. Jos saitti on tämän vuoden puolella pistetty pystyyn ja hommassa olisi mukana alan kovia ammattilaisia, pitäis ekana vuonna nyt tuo 100k ainakin saada kasaan ja kassa plussalle. Kiva et CTO on kuullu lohkoketjuista, mutta tekee ilmeiseseti WordPress-sivuja.

Tämä myös hieman ongelmallinen. Pelkästään Suomen markkinalta löytyy muutamia saitteja, jotka tekevät tuon FTD-määrän jo nyt, mitä näillä on ennusteella Q2 ja Q3 2021.

Lisäksi viidelle markkinalle suunnatut markkinointikulut on laskettu todella pienelle. Toki markkina on iso ja sinne kyllä riittää tekijöitä. Kannattaa kuitenkin funtsia, että kenen petiin hyppää.

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 26.4.2019 06.06

Next Games on näköjään saanut vihdoin hommat jiiriin. Rahaa meni toki vielä tässä neljänneksessä, mutta suunta on muuttunut. Kassassa on vielä viisi miljoonaa euroa. Myös Our Worldiin on saatu pelaajia ihan kiitettävästi. Omassa salkussa on sen verran miinuksella, että eipä noita tarvi myydä kuin verotussyistä. Liikevaihto tuplaantui vuoden takaiseen. Our Worldin DAU pyörii yli kahdensadantonnin ja vastaavasti MAU peräti miljoonan luokkaa. ARPDAU on ihan kiitettävä 26 senttiä euroissa, joten ei muuta kuin lisää pelaajia hankkimaan.

Saa nähdä koska tuo Blade Runner Nexus tulee vihdoin pihalle. Toivotaan, että se löytää fanikuntansa. Ajoitus tuon kanssa on kuitenkin omaan järkeen täysin idioottimainen. Nähtäväksi jää firman kehitys, mutta en itse ainakaan osakepainoa tuon kohdalla lähde suotta lisäilemään. 

In other news. Rovio kävi tänään jo yli seitsemän euron. Bileet!

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 25.4.2019 02.41

No eipä tullut Roviolta superylläreitä. Ihan odotettu positiivinen tulos ja hyvältä näyttää. Q1 liikevaihto rapiat 70 miljoonaa, eli kasvua 7,8%. Liikevoitto hieman putosi, mutta se ei järkyttävä uutinen ollut. Uusasiakashankintaan mennyt enemmän rahaa, kuin vuosi sitten. Toki uusi peli markkinoilla, joten tämäkin ihan selitettävissä. Ihan pirtsakka Q1 siihen nähden, että tänä vuonna edessä vielä leffan julkaisu ja Angry Brids AR jo esirekisteröinnissä. Pelejä on putkessa tällä hetkellä peräti 14 kappaletta. Näistä kaksi ovat jo soft launchiin asti ehtineitä pelejä. 

Hatchistakin firma omistaa vielä 80%. Jotkut analyytikot oli sitä mieltä, että Hatch olisi Roviolle riippakivi, mutta mistä nuo mitään tietäisivät. Kunhan omistus lopulta pysyy 50% luokassa, niin tulevina vuosina kyseinen sovellus tulee olemaan rahasampo. Nyt varsinkin kun Samsung saatiin kelkkaan mukaan, tullaan todennäköisesti Hatch näkemään esiasennettuna Sampan luureissa jatkossa. Vuoden ohjeistus ei vielä ole muutunut mihinkään, mutta en pitäisi yllätyksenä odotukset ylittävää vuotta. 

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 23.4.2019 12.10

Tuli pääsiäinen aloitettua ajoissa ja viikonloppuna kurkkasin Paradox Interactiven kurssia, josta aiemmin kirjoittelin. Osake oli pompannut mukavan reilu 9% ylös torstaina ja kiipeäminen jatkuu tänään. Simppeli syyhän tuohon löytyy vuosiraportista, joka julkaistiin keskiviikkona. Olin alunperin katsovinani, että tuo tulisi vasta kolmen viikon päästä. Tuolloin 14.5. tuleekin Q1-raportti ulos.

Viime vuoden liikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa miljardi SEK (1 127M SEK), kun se oli viime vuonna 813,8M. Kasvua siis peräti 39%. Näistä vanhoilla peleillä tehtiin lähes miljardi ja uusilla peleillä sitten loput. Tulos oli lopulta 34% viime vuotta suurempi, 455M SEK ennen veroja ja 353.9M verojen jälkeen. Viime vuonna tuli vain kaksi uutta peliä, eli Battletech ja Surviving Mars. Vanhoja pelejä laajennettiin myös muille alustoille ja vanhojen pelien lisäosat saivat hyvän vastaanoton. 

2019 näyttää ihan hyvältä. Stellaris-pelin konsoliversio sai kiitettävän vastaanoton, ylihuomenna markkinoille tuodaan Imperator: Rome ja loppuvuodesta nähdään vielä Age of Wonders: Planetfall. Ehkä suurin alkuvuodesta ilmoitettu julkaisu tulee kuitenkin olemaan tuo Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2. Peli julkaistaan alkuvudoesta 2020. Tuolta peliltä odotetaan paljon, sillä sen ensimmäisellä osalla on vankka fanipohja. Peli julkaistiin 2004 samoihin aikoihin Half-Life 2 kanssa, joten se hävisi markkinoilla alkuperäisessä julkaisussa. Nyt myyntejä voidaan odottaa kovinkin reilu määrä.

Reilu kuukausi sitten Paradox myös ilmoitti avaavansa Californiaan oman kehitysstudion, Paradox Tectonicin. Tuota studiota palkattiin vetämään Rod Humble. Mies on entinen Linden Labin CEO, joka teki 2000-luvun alkupuolella Second Life-virtuaalimaailman. Hän on ollut myös Executive Vice President EA Playlla. Hän on ollut vahvasti mukana tälläisissä pienissä peleissä, kuten Sims 2 ja Sims 3. Mielenkiintoista nähdä Paradox Tectonicin tuotokset jatkossa. 

Mikään osinko-osakehan kyseessä ei ole, sillä osinkoa maksetaan 1 SEK/osake. Arvon nousua tälle voi kuitenkin vieläkin odotella. Tänään kurssi pyörii noin 159 SEK paikkeilla vielä. Itse lisäilen tuohon positiota näillä tiedoilla ilomielin. Ebba Ljungerud on lyhyessä ajassa osoittanut olevansa lähes täydellinen CEO Paradox Interactiven peräsimeen.

Näytä koko viesti