Olet täällä

Sijoitustieto.fi - Kehitysehdotukset ja palaute - 26.7.2019 11.08

Mobiilissa voisi tuohon Keskustelut ja blogit alle pistää samanlaisen "Näytä lisää"-painikkeen kuin on artikkeleissakin. Kiitos. 

Näytä koko viesti
Pelimiehet, onko kommentteja Vici iGamingin Pre-IPO antiin? - 9.7.2019 11.39

Ajattelin ensin, että tässä on kyse kiinalaisen esports-jengin ViCi Gamingin IPO:sta. Nimi on siis ainakin ongelmallinen. 

Mitä tähän caseen tulee, niin tuntuu ettei tästä perustajakolmikosta olla lopulta kovin hyvin hommista selvillä. Esittely ja esitteet ei tuo mitään uutta, mitä joku ei tekisi jo. Koko case on perinteistä affijargonia. Mitä tuohon jo launchattuun saittiin tulee, niin tuollaisen pystyttämiseen menee viikko. Kyseessä on valmis PokaThemen päälle tehty saitti. 

Osaavat myös kertoa, että ovat sijoittaneet 100k euroa ja 1000 tuntia tähän projektiin. Tuo tuhat tuntia on kolmella tyypillä noin reilun kuukauden homma. Ainakin tällä hetkellä näyttää kovin heppoiselta viritykseltä. Ainakin löysää rahaa näköjään markkinalta löytyy, kun yli 40% tavoitteesta tuolla valuaatiolla on täyttynyt.

"With basis in the Company’s competitive competences and the profitable business model, the founders of Vici iGAMING estimate that the business will be cash-flow- positive by 2020 and that the Offering is the only necessary round of bringing in external capital. "

Tämä vaivasi ehkä eniten. Jos saitti on tämän vuoden puolella pistetty pystyyn ja hommassa olisi mukana alan kovia ammattilaisia, pitäis ekana vuonna nyt tuo 100k ainakin saada kasaan ja kassa plussalle. Kiva et CTO on kuullu lohkoketjuista, mutta tekee ilmeiseseti WordPress-sivuja.

Tämä myös hieman ongelmallinen. Pelkästään Suomen markkinalta löytyy muutamia saitteja, jotka tekevät tuon FTD-määrän jo nyt, mitä näillä on ennusteella Q2 ja Q3 2021.

Lisäksi viidelle markkinalle suunnatut markkinointikulut on laskettu todella pienelle. Toki markkina on iso ja sinne kyllä riittää tekijöitä. Kannattaa kuitenkin funtsia, että kenen petiin hyppää.

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 26.4.2019 06.06

Next Games on näköjään saanut vihdoin hommat jiiriin. Rahaa meni toki vielä tässä neljänneksessä, mutta suunta on muuttunut. Kassassa on vielä viisi miljoonaa euroa. Myös Our Worldiin on saatu pelaajia ihan kiitettävästi. Omassa salkussa on sen verran miinuksella, että eipä noita tarvi myydä kuin verotussyistä. Liikevaihto tuplaantui vuoden takaiseen. Our Worldin DAU pyörii yli kahdensadantonnin ja vastaavasti MAU peräti miljoonan luokkaa. ARPDAU on ihan kiitettävä 26 senttiä euroissa, joten ei muuta kuin lisää pelaajia hankkimaan.

Saa nähdä koska tuo Blade Runner Nexus tulee vihdoin pihalle. Toivotaan, että se löytää fanikuntansa. Ajoitus tuon kanssa on kuitenkin omaan järkeen täysin idioottimainen. Nähtäväksi jää firman kehitys, mutta en itse ainakaan osakepainoa tuon kohdalla lähde suotta lisäilemään. 

In other news. Rovio kävi tänään jo yli seitsemän euron. Bileet!

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 25.4.2019 02.41

No eipä tullut Roviolta superylläreitä. Ihan odotettu positiivinen tulos ja hyvältä näyttää. Q1 liikevaihto rapiat 70 miljoonaa, eli kasvua 7,8%. Liikevoitto hieman putosi, mutta se ei järkyttävä uutinen ollut. Uusasiakashankintaan mennyt enemmän rahaa, kuin vuosi sitten. Toki uusi peli markkinoilla, joten tämäkin ihan selitettävissä. Ihan pirtsakka Q1 siihen nähden, että tänä vuonna edessä vielä leffan julkaisu ja Angry Brids AR jo esirekisteröinnissä. Pelejä on putkessa tällä hetkellä peräti 14 kappaletta. Näistä kaksi ovat jo soft launchiin asti ehtineitä pelejä. 

Hatchistakin firma omistaa vielä 80%. Jotkut analyytikot oli sitä mieltä, että Hatch olisi Roviolle riippakivi, mutta mistä nuo mitään tietäisivät. Kunhan omistus lopulta pysyy 50% luokassa, niin tulevina vuosina kyseinen sovellus tulee olemaan rahasampo. Nyt varsinkin kun Samsung saatiin kelkkaan mukaan, tullaan todennäköisesti Hatch näkemään esiasennettuna Sampan luureissa jatkossa. Vuoden ohjeistus ei vielä ole muutunut mihinkään, mutta en pitäisi yllätyksenä odotukset ylittävää vuotta. 

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 23.4.2019 12.10

Tuli pääsiäinen aloitettua ajoissa ja viikonloppuna kurkkasin Paradox Interactiven kurssia, josta aiemmin kirjoittelin. Osake oli pompannut mukavan reilu 9% ylös torstaina ja kiipeäminen jatkuu tänään. Simppeli syyhän tuohon löytyy vuosiraportista, joka julkaistiin keskiviikkona. Olin alunperin katsovinani, että tuo tulisi vasta kolmen viikon päästä. Tuolloin 14.5. tuleekin Q1-raportti ulos.

Viime vuoden liikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa miljardi SEK (1 127M SEK), kun se oli viime vuonna 813,8M. Kasvua siis peräti 39%. Näistä vanhoilla peleillä tehtiin lähes miljardi ja uusilla peleillä sitten loput. Tulos oli lopulta 34% viime vuotta suurempi, 455M SEK ennen veroja ja 353.9M verojen jälkeen. Viime vuonna tuli vain kaksi uutta peliä, eli Battletech ja Surviving Mars. Vanhoja pelejä laajennettiin myös muille alustoille ja vanhojen pelien lisäosat saivat hyvän vastaanoton. 

2019 näyttää ihan hyvältä. Stellaris-pelin konsoliversio sai kiitettävän vastaanoton, ylihuomenna markkinoille tuodaan Imperator: Rome ja loppuvuodesta nähdään vielä Age of Wonders: Planetfall. Ehkä suurin alkuvuodesta ilmoitettu julkaisu tulee kuitenkin olemaan tuo Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2. Peli julkaistaan alkuvudoesta 2020. Tuolta peliltä odotetaan paljon, sillä sen ensimmäisellä osalla on vankka fanipohja. Peli julkaistiin 2004 samoihin aikoihin Half-Life 2 kanssa, joten se hävisi markkinoilla alkuperäisessä julkaisussa. Nyt myyntejä voidaan odottaa kovinkin reilu määrä.

Reilu kuukausi sitten Paradox myös ilmoitti avaavansa Californiaan oman kehitysstudion, Paradox Tectonicin. Tuota studiota palkattiin vetämään Rod Humble. Mies on entinen Linden Labin CEO, joka teki 2000-luvun alkupuolella Second Life-virtuaalimaailman. Hän on ollut myös Executive Vice President EA Playlla. Hän on ollut vahvasti mukana tälläisissä pienissä peleissä, kuten Sims 2 ja Sims 3. Mielenkiintoista nähdä Paradox Tectonicin tuotokset jatkossa. 

Mikään osinko-osakehan kyseessä ei ole, sillä osinkoa maksetaan 1 SEK/osake. Arvon nousua tälle voi kuitenkin vieläkin odotella. Tänään kurssi pyörii noin 159 SEK paikkeilla vielä. Itse lisäilen tuohon positiota näillä tiedoilla ilomielin. Ebba Ljungerud on lyhyessä ajassa osoittanut olevansa lähes täydellinen CEO Paradox Interactiven peräsimeen.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 23.4.2019 10.04
Jeans kirjoitti:
Mahdollisimman kevyt, pitkä akun kesto ja suhtkoht iso näyttö, tyyliin 15,6 tuumaa. Hinnalla ei oo merkitystä. Ihan hyvä jos voi jotain uusia pelejä pyörittää, mutta ei tarvii mitenkään ylitehokas olla. Joskus kun oon automaattisesti ostanut sen kalleimman ja tehokkaimman version, niin se ei ookkaan ollut hyvä kun on saattanut ylikuumentua helposti ja kuluttaa akkua nopeammin. Googlauksella Dellin XPS läppäri vaikuttaa parhaimmalta. Noita telakointiasemia ei oo koskaan ollut käytössä niin niistä en tiedä mitään. Sijoitustietolaiset, suositelkaa jotain!

Itsellä edellinen läppäri oli Lenovo ja nyt on tuo XPS 15 kärkimalli käytössä. Vaikka on parhaalla prossulla ja näyttiksellä, akunkesto on pitkä. Omassa käytössä ainakin alkuun ollut jopa +10h. Ainoa mikä itseä haittaa tuossa, on surkea touchpad verrattaen Lenovoon. Se toki ei ole ongelma, kun käyttää telakkaa. Toki myös pidän järkyttävän suunnitteluvirheenä XPS15 pohjaa. Se on jonkinlaista metallia ja sen tuuletusaukko on pohjassa. Tämä toki ymmärrettävää läppärin ohuen ulkomuodon takia, mutta läppäriä on käytännössä mahdoton pitempään käyttää sylissä. Se kuumenee aivan liikaa.

Jos et tarvi johkin PUBGin pelaamiseen kunnon näyttistä, kallistuisin ehdottomasti Lenovoiden suuntaan. X1 Carbon tai X1 Extremen suuntaan. Oma vanha läppäri oli Thinkpad E460, joka oli tyyliin 13,5". Silti fyysiseltä kooltaan XPS15 ei ole kuin noin sentin leveempi. 

Jos haluat kunnollisella näyttiksellä läppärin, niin sitten vaihtoehtoja on vähemmän. Ainakin tälläiseen törmäsin itse syksyllä. Kannattaa myös koneen löydyttyä piruuttaa tsekkaa esim. Elisan ja Telian verkkokaupat (myös yrityspuoli). Oma XPS 15 maksoi 550€ vähemmän Elisalla, kuin missään muualla Suomessa. 

Tuon kokoiseen läppäriin ei toki FHD ole ehkä paras, joten kannattaa yrittää löytää jokin WQHD HDR (2560x1440) -näytöllinen. Myös SSD-levy kannanttaa olla M.2. Osassa kalliimmissa tuo kovo meinaan on vielä SATA-mallia. Myös RAMia mielestäni ehdoton olla 16gt. Nämä rajaa vaihtehtoiset mallit jo kovin pieneen. Vielä jos sen näyttiksen haluat, niin ei markkinoilta löydy kuin kourallinen koneita.

Vaikka kuinka ajattelee käyttävänsä konettta vain telakassa, tulee sitä käytettyä ilmankin. Sen takia kannattaa melkein käydä kävellä johkin liikkeeseen ja testata esimerkiksi näppäimistön soveltuvuus itselle. 

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 17.4.2019 12.19

Jaahas. Atari listautuu First Northiin. Anti on ollut käynnissä jo 8.4. asti, mutta ylimerkintää ei ilmeisesti vieläkään ole tapahtunut. Atari on tulossa taas konsolimarkkinoille jollain keskinkertaisella boksilla, jonka ilmeisesti on tarkotus toimia myös media-PC:nä. Ysärillä Lynx ja Jaguar kyykkäsi niin pahasti, että tuosta Atari VCS:tä on vaikea uskoa mitään jättimenestystä. Konsolin pitäisi tulla vuoden 2019 lopussa, mutta itse esimerkiksi kuulin tästä tänään ensimmäistä kertaa. Toki muistelen jostain 2017 kuulleeni, että tuollainen on tulossa, mutta en sitä pahemmin silloin tutkinut. Indiegogossa tuota oli tilattu 10k kappaletta.

Yrityksen riskeissä mainitaan yhtiön nimi. Käytännössä muotoilu listautumisesitteessä on "Jos joku tarjoo tarpeeks fyffee, Atari-nimi on myynnissä. Se kuitenkin tarkoittaa todella huonoa meille." Firma on tehnyt kasvavaa liikevaihtoa nyt parisen vuotta, mutta suurin osa rahasta on tullut Rollercoaster Tycoon-pelisarjan lisensoinnista. Tuohon peliin heillä on oikeudet vain vuoteen 2022 asti. Tämän jälkeen se voidaan menettää. Myöskin esitteessä mainitaan halukkuus myydä IP-oikeuksia pois Atarin alta.

Firmalla on hyvin vähän tekemistä alkuperäisen Atarin kanssa. Ainakin näin olen saanut käsityksen. Rahavaikeuksia on ollut pariinkin kertaan ja esimerkiksi 2013 tarvittiin neljännesmiljoona, että firma pysyy hengissä. Toki firman kulut ovat pienet. 2016 piti kerätä melkein viisi miljoonaa, jotta siltalaina saatiin hoidettua ja lisää lainaa saatiin firmaan. Toki nykyään laina ei ole enää muuttuvakorkoista. Jos sitä on edes ollenkaan. Sivulla 36 esitetyn taulukon mukaan firma olisi velaton. Ota sitten selvää, jotenkin tuntuu hieman sekavalta koko esite.

Listautumisannissa on kuitenkin yllättävän hyvä markkinakatsaus erilaiseen pelaamiseen. Tämä yllätti jopa itseni. 

Kymmenen prosenttia Atari Groupin liikevaihdosta tulee Atari Casinosta. Pariplayn lisensoi noita pelejä ja maksaa Atarille sitten hiluja tuotosta. Pakko sanoa, että Pariplay oli itselleni kohtuullisen tuntematon firma slottipelivalmistajissa ja sellaiseksi nopealla selauksella jääkin. Pelimekaniikat ja grafiikat on vahvasti ysäriä ja kovin vähään nettipelaajista nuo varmasti iskevät. Itselleni ei ainakaan. 

Atari Games on firman suurin osa, joka on lähes 84% firman liikevaihdosta. Tuo puoli nojaa vahvasti Rollercoaster Tycooniin. Toki pelilä on 150k päivittäistä käyttäjää, mutta muuta suurempaa ei vielä ole ilmestynyt. Pelejä on kuulemma putkessa ja niitä pitäisi tulla julki tänä vuonna lisää. 

Bisnesmalli on mielestäni selitetty jokseenkin ympäripyöreesti. "Panostamme sinne, mistä rahaa tulee". Ok... Pääpaino on kuitekin digitaalisissa julkaisuissa ja mobiilin freemium-peleissä. Firman rahatilanne näyttäisi olevan kuitenkin kohtuullisen hyvä kuluihin nähden. Tosin puolet omaisuudesta ovat luokkaa "Intangible assets". Liikevaihto firmalla oli 2017 18 miljoonaa euroa ja voittoa tuli noin 14%, eli noin 2,5 miljoonaa. 

Huhtikuussa 2018 on ollut edellinen rahoituskierros. Tuolloin kerättiin 7,5 miljoonaa euroa 0,55e osakehintaan. Nyt firma listautuu pörssiin 3,60 SEK hinnalla ja merkintäkatto on 10 miljoonaa kruunua. 

En jaksanut antiesitettä selata jokaista riviä, mutta firman rahoituskuvioiden historia on hyvin erikoinen ja sekava. Brändillä toki on arvoa, mutta sitä on hoidettu vuosikaudet todella huonosti. Lisäksi esitteestä saa käsityksen, että kaikki on myynnissä, kun hinnasta sovitaan. Nykysukupolven peleissä ei pahemmin ole trackrecordia ja tuo konsoli voi syödä firman kassan tyhjäksi, jos siinä epäonnistutaan. 

Kaikinpuolin vaikuttaa todelliselta gämbläysosakkeelta. Tämä voi hyvinkin raketoida, mutta jos anti on yhdeksän päivän jälkeen vielä auki, niin ilmeisesti muitakin ihmetyttää. Näillä vähillä tiedoilla kyllä skippaan tuon annin. Ei houkuta tarpeeksi. Holdailen mielummin Roviota ja katson, että mihin asti tuo kiitää. Osari tulee noin viikon päästä, joten kirjoittelen varmaan silloin seuraavaksi.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 27.3.2019 01.14
Jeans kirjoitti:

Vaikka joidenkin mielestä jo tämä on rasistinen ajatus, niin mun mielestä esimerkiksi tässä vaiheessa on sen verran dataa olemassa, että vähintään pitäisi pyrkiä tekemään laskelmia siitä, kuinka paljon eri maiden turvapaikanhakijat keskimäärin tulevat elinkaarensa aikana kustantamaan Suomelle. Tällöin päättäjät pystyisivät paremmin verrata sijoitusta suhteessa muihin rahantarpeessa oleviin kohteisiin, tai vaikkapa siihen, pystyykö sellaisella summalla auttamaan turvapaikanhakijoita tehokkaammin jollain muulla tapaa.

Sipilä tilasi tästä tutkimuksen, mutta sitä ei pahemmin mediassa rummutettu. Luvut olivat ikäviä ja tästä syystä huudeltiin ettei tutkimuksen aluetta ollut tarpeeksi tarkennettu. Varsinkin ikäviä osia kun ei ollut jätetty pois. Suomalaisten työllisyysaste tuota tehdessä oli 74%, mutta esimerkiksi työperäisen maahanmuuton kautta tulleita oli prosentti keskimäärin noin 87%. Pakolaisstatuksella saapuneissa vain yli 10 vuotta asuneissa päästiin yli 50% työllisyyden.

Jotenkin tuon luettuani, en enää niin paljon ihmetellyt tuota muuttoaallon tuomaa möyhöömistä. Opiskelijoilta, työttömiltä, vanhemmilta ja siltä köyhimmältä osalta säästettiin 195 miljoonaa euroa, mutta jännästi sisäministeriön määrärahat maahanmuuttoon nousivat 2015 vuoden 90 miljoonasta vuoden 2016 718 miljoonaan euroon. Vuodesta 2004 maahanmuuttajien määrä on tuplaantunut ja samaan aikaan vallankahvassa ovat olleet kokkarit ja kepulaiset.

Tuossa viitatataan mm. Salmisen vuonna 2015 julkaistuun Maahanmuutot ja Suomen julkinen talous-tutkimukseen, jossa ainoastaan suomalaiset ja saksalaiset ovat nettovaikutukseltaan positiivisella puolella ja järjestään muut ovat miinuksella. Somaliasta ja Irakista tulleet henkilöt maksavat Suomelle +12 000€/henkilö/vuosi. 

Koko raportin voi lukea täältä: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160396 tai http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3877-9 . Löytyy myös nimellä "Mitä tiedämme maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista? Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten kokonaisuudesta"

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 19.3.2019 12.30
Saapasmono kirjoitti:

Pelifirmojahan pörssistä löytyy vaikka kuinka. EA:n osakkeeseen en tule koskaan koskemaan, koska vihaan heidän tyyliä tehdä hommia. 

Nyt joutuu omia sanomisia oikeasti jo miettimään. Tänään on se odotettu päivä, kun Respawnin tekemään ja EA:n julkaisemaan Apex Legendsiin julkaistaan Battle Pass. Kyseessä on siis noin 10 dollarin hintainen passi, jonka omistamalla ja peliä pelaamalla saa kivaa sälää itse peliin. Tämä malli on ollut aiemmin käytössä mm. Fortnitessä. Fortnite teki Epic Gamesille rahaa 3 miljardia dollaria vuonna 2018. Siis voittoa, ei liikevaihtoa.

Apex Legends julkaistiin 4.2. Kyseinen Battle Royale-peli tuli ns. puskista, mutta markkinointi tehtiin oikein. Viime viikolla julkisuuteen tuli uutinen, jossa kerrottiin EA:n maksaneen miljoona dollaria pelin julkaisupäivänä tämän hetken yhdelle suosituimalle twitch-streamaajalle Tyler "Ninja" Blevinsille. Tuo kannatti, sillä pelin pelaajamäärät levisivät käsiin. Peli tavoitti kahdeksassa tunnissa ensimmäisen miljoona pelaajaa, vuorokaudessa 2,5 miljoonaa asennusta ja vain kolmessa vuorokaudessa pelin oli asentanut jo 10 miljoonaa pelaajaa. 25 miljoonan pelaajan määrä saavutettiin viikossa ja 4.3. Apex julkaisi Youtube-kanavallaan videon kertoen pelin pelaajamäärän olevan jo 50 miljoonaa. Fortnitellä meni peräti 16 viikkoa saavuttaa 40 miljoonan pelaajan raja.

Apexin menestys nosti EA:n Q3-rapsan jälkeen romahtaneen kurssin heti +10%. Apexin julkaisussa kurssi pyöri 88usd paikkeilla, mutta kävi raportin jälkeen jopa 80 dollarissa. Nyt hinta huitelee satasessa. Markkina-arvo lafkalla on noin 30 miljardia ja PE yli 20.

EA:n 2018 tulos julkistetaan toukokuun vaihteessa, mutta vuoden 2017 lapuista on nähtävissä, että liikevaihto firmalla pyörii viidessä miljardissa ja voittoa tulee noin miljardi. Vaikea tietää, että paljonko EA tulee tästä pelin rahaliikenteestä kermaa pyyhkimään kakun päältä, mutta kaikella järjellä se on vähintään 30%, ellei jopa enemmän.

EA:lla on myös yksi jättimäinen valtti kädessä, missä Epic Games epäonnistui. Turnausten järjestäminen. Epic halusi sulkea muut järjestäjät ulos ja ainoastaan heillä oli oikeus järjestää turnauksia peliin niin, että kaikki pelaajat pelasivat toisiaan vastaan. Battle Royale on tällä hetkellä se kuumin juttu pelipuolella ja varsinkin esportsissa. Jos EA mahdollistaa custom-turnausten järjestämisen, lähtee peli leviämään entisestään.

Jenkeissä arvioitiin Apexin tuovan 400-600 miljoonaa dollaria, eli 10% liikevaihdosta lisää EA:lle vuonna 2020, mutta asian kanssa voisi olla optimistisempikin. Toki paljon riippuu EA:n prosenttiosuudesta. Respawnilla on kuitenkin pelin suhteen suurimmat avaimet käsissä ja fanikuntaa kuunnellaan. Pelistä voi potentiaalisesti kasvaa jopa Fortniteä suurempi.

Mitä itse peliin tulee, se tekee monta asiaa paremmin kuin Fortnite. Se on FPS-peli, eikä Fortniten tapaan kolmannesta persoonasta. Näin ollen nurkkien takaa ei kurkita ilman, että tulee luotia päähän. Pelin pingaussysteemi on loistava. Käytännössä tämä mahdollistaa myös pelaamisen ilman, että tarvitsee muiden pelaajien kanssa keskustella. Pelimekaniikka on hyvä, vaikka suurien pelaajamäärien takia satunnaisia pieniä bugeja servuissa onkin. 

Fortnitessä Battle Passin osti noin kolmannes pelaajista Yhdysvalloissa. Itse en löytänyt hätäisellä googletuksella, että kuinka suuri prosentti oli kaikista pelaajista. Tällä arviolla Respawnin ja EA:n kassaan läsähtää tänään noin 200 miljoonaa dollaria löysää. Olettaen että pelaajamäärät on siellä noin 60 miljoonan luokilla nyt ja ainakin kolmas ostaa tuon kympin Battle Passin. Syytä myös huomata tänään julkaistavat uusi hahmo, jonka voi ostaa kyllä pelivaluutalla jota saa pelaamalla, mutta osa varmasti ostaa uuden hahmon välittömästi myös rahalla. 

Harkitsen EA:n kelkkaan hyppäämistä. Rovion omistaminen on tällä hetkellä kuitenkin niin kivaa ja Blizzardin osakkeen kanssa leikkimisestä jäänyt varsi otsassa ei kuitenkaan täysin innosta jenkkimarkkinoille suuntaamaan. Eiköhän tässä päätöksiä tule tehtyä seuraavan kolmen tunnin aikana ennen kuin jenkkipörssi aukeaa.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 6.3.2019 02.28
Jeans kirjoitti:

Oon aina ottanut liian lepsusti tietoturvajutut ottaean huomioon miten isoja rahoja pyörittelen. 2 factor authenticationit on kaikkialla käytössä mutta toki pokerissa iso riski on just se, että joku pääse käsiksi näyttöön ja sitä kautta näkee pelikortit.

Areenasta kannattaa piruuttaan tsekkaa Team Whack (https://areena.yle.fi/1-4664681). Siinä saa tunnissa aika hyvän käsityksen, kuinka helppoa tietomurrot on osaavalle tyypille. 

Näytä koko viesti