Olet täällä

Saapasmono

Saapasmono

  • Liittynyt 9.7.2014
  • 40 viestiä
  • 1 aloitettua ketjua

Viimeisimmät viestit

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 19.3.2019 12.30

Saapasmono kirjoitti:

Pelifirmojahan pörssistä löytyy vaikka kuinka. EA:n osakkeeseen en tule koskaan koskemaan, koska vihaan heidän tyyliä tehdä hommia. 

Nyt joutuu omia sanomisia oikeasti jo miettimään. Tänään on se odotettu päivä, kun Respawnin tekemään ja EA:n julkaisemaan Apex Legendsiin julkaistaan Battle Pass. Kyseessä on siis noin 10 dollarin hintainen passi, jonka omistamalla ja peliä pelaamalla saa kivaa sälää itse peliin. Tämä malli on ollut aiemmin käytössä mm. Fortnitessä. Fortnite teki Epic Gamesille rahaa 3 miljardia dollaria vuonna 2018. Siis voittoa, ei liikevaihtoa.

Apex Legends julkaistiin 4.2. Kyseinen Battle Royale-peli tuli ns. puskista, mutta markkinointi tehtiin oikein. Viime viikolla julkisuuteen tuli uutinen, jossa kerrottiin EA:n maksaneen miljoona dollaria pelin julkaisupäivänä tämän hetken yhdelle suosituimalle twitch-streamaajalle Tyler "Ninja" Blevinsille. Tuo kannatti, sillä pelin pelaajamäärät levisivät käsiin. Peli tavoitti kahdeksassa tunnissa ensimmäisen miljoona pelaajaa, vuorokaudessa 2,5 miljoonaa asennusta ja vain kolmessa vuorokaudessa pelin oli asentanut jo 10 miljoonaa pelaajaa. 25 miljoonan pelaajan määrä saavutettiin viikossa ja 4.3. Apex julkaisi Youtube-kanavallaan videon kertoen pelin pelaajamäärän olevan jo 50 miljoonaa. Fortnitellä meni peräti 16 viikkoa saavuttaa 40 miljoonan pelaajan raja.

Apexin menestys nosti EA:n Q3-rapsan jälkeen romahtaneen kurssin heti +10%. Apexin julkaisussa kurssi pyöri 88usd paikkeilla, mutta kävi raportin jälkeen jopa 80 dollarissa. Nyt hinta huitelee satasessa. Markkina-arvo lafkalla on noin 30 miljardia ja PE yli 20.

EA:n 2018 tulos julkistetaan toukokuun vaihteessa, mutta vuoden 2017 lapuista on nähtävissä, että liikevaihto firmalla pyörii viidessä miljardissa ja voittoa tulee noin miljardi. Vaikea tietää, että paljonko EA tulee tästä pelin rahaliikenteestä kermaa pyyhkimään kakun päältä, mutta kaikella järjellä se on vähintään 30%, ellei jopa enemmän.

EA:lla on myös yksi jättimäinen valtti kädessä, missä Epic Games epäonnistui. Turnausten järjestäminen. Epic halusi sulkea muut järjestäjät ulos ja ainoastaan heillä oli oikeus järjestää turnauksia peliin niin, että kaikki pelaajat pelasivat toisiaan vastaan. Battle Royale on tällä hetkellä se kuumin juttu pelipuolella ja varsinkin esportsissa. Jos EA mahdollistaa custom-turnausten järjestämisen, lähtee peli leviämään entisestään.

Jenkeissä arvioitiin Apexin tuovan 400-600 miljoonaa dollaria, eli 10% liikevaihdosta lisää EA:lle vuonna 2020, mutta asian kanssa voisi olla optimistisempikin. Toki paljon riippuu EA:n prosenttiosuudesta. Respawnilla on kuitenkin pelin suhteen suurimmat avaimet käsissä ja fanikuntaa kuunnellaan. Pelistä voi potentiaalisesti kasvaa jopa Fortniteä suurempi.

Mitä itse peliin tulee, se tekee monta asiaa paremmin kuin Fortnite. Se on FPS-peli, eikä Fortniten tapaan kolmannesta persoonasta. Näin ollen nurkkien takaa ei kurkita ilman, että tulee luotia päähän. Pelin pingaussysteemi on loistava. Käytännössä tämä mahdollistaa myös pelaamisen ilman, että tarvitsee muiden pelaajien kanssa keskustella. Pelimekaniikka on hyvä, vaikka suurien pelaajamäärien takia satunnaisia pieniä bugeja servuissa onkin. 

Fortnitessä Battle Passin osti noin kolmannes pelaajista Yhdysvalloissa. Itse en löytänyt hätäisellä googletuksella, että kuinka suuri prosentti oli kaikista pelaajista. Tällä arviolla Respawnin ja EA:n kassaan läsähtää tänään noin 200 miljoonaa dollaria löysää. Olettaen että pelaajamäärät on siellä noin 60 miljoonan luokilla nyt ja ainakin kolmas ostaa tuon kympin Battle Passin. Syytä myös huomata tänään julkaistavat uusi hahmo, jonka voi ostaa kyllä pelivaluutalla jota saa pelaamalla, mutta osa varmasti ostaa uuden hahmon välittömästi myös rahalla. 

Harkitsen EA:n kelkkaan hyppäämistä. Rovion omistaminen on tällä hetkellä kuitenkin niin kivaa ja Blizzardin osakkeen kanssa leikkimisestä jäänyt varsi otsassa ei kuitenkaan täysin innosta jenkkimarkkinoille suuntaamaan. Eiköhän tässä päätöksiä tule tehtyä seuraavan kolmen tunnin aikana ennen kuin jenkkipörssi aukeaa.

Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 6.3.2019 14.28

Jeans kirjoitti:

Oon aina ottanut liian lepsusti tietoturvajutut ottaean huomioon miten isoja rahoja pyörittelen. 2 factor authenticationit on kaikkialla käytössä mutta toki pokerissa iso riski on just se, että joku pääse käsiksi näyttöön ja sitä kautta näkee pelikortit.

Areenasta kannattaa piruuttaan tsekkaa Team Whack (https://areena.yle.fi/1-4664681). Siinä saa tunnissa aika hyvän käsityksen, kuinka helppoa tietomurrot on osaavalle tyypille. 

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 5.3.2019 16.24

Välillä paistaa aurinko risukasaankin pelisijoituksissa . Rovio porskuttaa jo yli 5,60€ hinnassa. Salkussa kuitenkin ylipaino kyseistä osaketta ja lähdin etsimään vaihtoehtoa osalle rahoista. Päädyin lähtemään Paradox Interactiven kelkkaan. Tällä hetkellä itselle mielenkiintoisimmat olisivat olleet Tencent ja CD Projekt, mutta kumpaankin sijoittaminen on tehty turhan hankalaksi käyttämissäni palveluissa, joten suunnattiin Ruotsin pörssiin.

Paradox Interactive

Vaikka itse tulee haastavia strategiapelejä vähemmän pelattua, on kuitenkin skeneä tullut seurattua. Pääsääntöisesti ehkä juuri suomalaisen Cities: Skylinesin takia. Suomalaisen Colossal Orderin tekemä peli on juurikin Paradoxin julkaisema peli ja kyseessä on Paradoxin yksi suurimpia pelititteleitä.Muita listalta löytyy mm. Stellaris, Hearts of Iron, Crusader Kings ja Age of Wonders.

Firma vaihtoi CEO:ta viime vuoden helmikuussa ja jälki ainakin uudella jehulla on ollut hyvää. Liikevaihto kasvoi 39% (813,8M SEK -> 1 127,7 SEK) ja liikevoitto verojen jälkeen oli reilu 31%. Osingoillahan näillä firmoilla ei juhlita. Paradoxin kurssi pyörii 150 SEK pintaan ja osinkoa päätettiin maksaa vain yksi kruunu per osake. 

Cities: Skylines oli ainoa oikeasti tuttu nimi itselleni, joten joutui vähän kaivelemaan. Firma käytti viime vuonna 115M SEK erinäisten yritysten ja brändien / IP ostamiseen. Prison Architectin IP:n firma hankki ja vuonna 2019 on tulossa ulos kaksi täysin uutta peliä. Age of Wonders: Planetfall julkaistaan syksyllä ja Imperator: Rome julkaistaan 25.4.2019. Mikä itsellä iski silmään, oli Stellaris-pelin konsoliversion julkaisu viime kuun loppupuolella. Peli on saanut ihan kiitettävästi positiivisia arvioita varsinkin ohjauksen toimivuudesta kyseisessä pelissä, joten Paradoxilla on parhaassa tapauksessa konsolipuoli vielä valloitettavana. Nythän pääsääntöisesti firma on julkaissut pelejä vain PC:lle.

Viime vuonna Q1:n tulosjulkistuksen jälkeen nähtiin kunnon piikki firman osakkeen arvossa. Kurssi nousi 130 SEK jopa 228 SEK tasolle vain kahdessa viikossa, josta se sitten lasketteli alaspäin. Osake kävi 120 tienoilla ja nyt hinta pyörii 150 SEK kohdilla. Mielestäni osake vaikuttaa tällä hetkellä ihan ostokelpoiselta, vaikka osinkoja tuolta tosiaan on turha odottaa. Heillä on vahva positio juuri tuosta strategiapelimarkkinasta ja tittelit ovat sen verran vakuuttavia olleet, että jatkossakin Paradoxin nimeä voidaan pitää takuuna hyvälle tuotteelle. 

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 14.2.2019 10.13

Jaahas. Rovion tilinpäätös tuli ja yllättävän maltilliset odotukset annettiin vuodelle 2019. Viime vuoden odotuksissa pysyttiin kuitenkin ihan mukavasti, vaikka käyttäjähankintainvestoinnit nousivatkin viime vuonna ja yhtäkään peliä ei julkaistu 2018.

2018 näkymät oli: 

  • 260-300 miljoonaa lv
  • 9-11 prosenttia liikevoitto
  • Hatchiin investoidaan 10-15 miljoonaa
  • Brand Licensing laskee 40%

2018 toteutuneet:

  • Liikevaihto 281,2 miljoonaa
  • Liikevoitto 31,2 miljoonaa (11,1%)
  • Brand Licensing putosi 37,4%
  • Liikevoitto ilman Hatchia 38,4 miljoonaa (13,7%)

Osakekohtainen tulos nousi 27 sentistä 31 senttiin ja 9 sentin osinkoa esitetään. Angry Bird 2 kasvoi peräti 77% Q4:ssa. Firman ovavaraisuusaste nousi 77,9 prosentista 83,7 prosenttiin. Nettovelkaantumisaste toki nousi 62,9% -> 75,3%. Saa nähdä miten pörssi reagoi, mutta ainakin lupauksista pidettiin kiinni ja se on tärkeintä. Varsinkin lukuja pidän hyvänä, vaikka pelejä tosiaan 2018 ei tullut ulos.

Mitäs Roviolla on sitten tulevaa? Marraskuussa firma osti PlayRaven Oy:n, joka on erikoistunut mobiilipuolella strategiapeleihin. Pakko sanoa, että ei itselle tutuin firma, mutta 2016 ilmestynyt kaksi peliä, jotka saaneet ihan hyvät arvostelut. 2019 aikana tarkoitus julkaista kaksi peliä, joista toinen on jo ulkona. Angry Birds Dream Blastiin jäin ainakin itse koukkuun, vaikka en mobiilipelejä normaalisti pelaakkaan. Toinen peli tulee vuoden toisella puolikkaalla. Samoin Angry Birds 2 -leffa. 

2019 ohjeistus on kuitenkin todella maltillinen siihen nähden, että Hatchilla on tehty strategisia sopimuksia (NTT DoCoMo Japanissa) ja hommaa jatketaan. Hatch ei ole julkaistu vielä edes jokaiselle markkinalle. Rovio toki ilmoitti olevansa valmis laskemaan omistuksensa Hatchissa peräti alle 50%, mutta toisaalta sitä on kiva omistaa noin puolet miljardin jutusta, kuin 90% sadanmiljoonan jutusta. Lisäksi pelejä on putkessa tällä hetkellä peräti 13 peliä, joista yksi on jo koemarkkinoinnissa. Näiden julkaisuaikataulu 2019-2021. 

Silti vuoden 2019 ohjeistus on "vain" 300-330 miljoonaa liikevaihtoa ja 9-11 prosenttia liikevoittoa. Ilman Hatchia liikevoiton odotetaan olevan 12-14%, joten suurta profittia ainakaan Hatchista ei vielä odoteta. Itse olen tyytyväinen lukuihin, mutta hieman pettynyt tämän vuoden ohjeistukseen. Toki jos leffa tullaan julkaisemaan vasta joskus joulukuussa, ei se toki tämän vuoden luvuissa ehdi paljon näkymään. En oikein tiedä mitä odottaa pörssin aukeamiselta. Ainakaan semmoista paniikkia ei nähdä, kuin vuosi sitten.

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 13.2.2019 14.37

Eilen tuli Remedyn luvut ja suurempia yllätyksiä ei nähty. Lisää jengiä on palkattu, Control on tulossa tänä vuonna, CrossFire 2 osuus saatettu loppuun viime vuoden lopulla. Lisäksi yksi peli putkessa ja yksi konseptointivaiheessa. 

Eilisen julkistuksista mielenkiintoisempi on ehdottomasti tuo Activision Blizzard. Ennätysvuosi, ennätysluvut ja silti 800 henkee saa kenkää. Hearthstonen Esports ja Commonity Managerit kuulemma ainakin etsivät uusia töitä. Overwatch Leaguee ollaan laajentamassa Eurooppaan. Kurssi nousi eilen nelisen prosenttia, vaikkakin tulosjulkistus tuli pörssin sulkeutumisen jälkeen. Kurssi sulki 41,67usd ja jälkipörssissä hinta pyöri 42,90usd pintaan. Tänään varmaan pompannee taas ylöspäin.

Mitä lukuihin tulee. 7,5 miljardin liikevaihdo on vajaa 400 milliä enemmän kuin viime vuonna. Merkittävintä on se, että EPS nousi 36 sentistä peräti 2.35 dollariin. 2017 ATVI teki 273 nettovoittoa, kun vastaavasti 2018 lukemat olivat vaatimattomat 1,8 miljardia dollaria. Odotukset vuodelle 2019 on hieman yli kuuden miljardin liikevaihdon. Activisionin operating margin oli ennätyksissä, kun se oli 41%. Blizzulla sama lukema 30% ja Kingillä 36%

Vaikka firma antoikin kenkää 800 hengelle, jatkoon panostetaan reilusti. Devauspuolelle nostetaan kuluja peräti 20%, joten uusia pelejä on odotettavisssa. Lisäksi priorisointia parannetaan hyvin menestyviin peleihin. Osinkoa lafka nyt ei kuitenkaan maksa kuin 37 snt/osake, joten niillä tällä firmalla ei juhlita. Osakkeitakin on tällä hetkellä 771 miljoonaa kappaletta.Rahallisesti firma menee hyvään suuntaan, mutta 2019 tuskin mitään jättimäistä nähdään.

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 6.2.2019 17.56

recreational kirjoitti:

Tulkitsenko rivien välistä, että sun arvio että osarissa tulee lisää hyviä uutisia?

Tämä on vahvasti toiveissa. Aiemmin tuossa mainitsinkin, että mitä kaikkea pitäisi olla tulossa. Odotan mielenkiinnolla juuri tuota 14. päivää. Vuosi sitten tuo päivä oli järkyttävä pettymys kaikille, koska ohjeistettiin että 2018 tehdään samat liikevaihdot kuin 2017. Tuolloin kuitenkin tuloista poistui mm. edellisen leffan merkkarimyynnit jne. Sillon päivässä suli arvosta 60%, mutta päästiinkin markkina-arvolta lähemmäksi totuutta. Listautumisesta joskus kirjoittelinkin, että se haisi vähän rahastukselta.

Rovio kuitenkin jo listautuessa kertoi tavoitteeksi 30% voiton ja voitosta 30% osingonmaksun. En näe mitään syytä, miksi Rovion liikevaihto ei tuplaantuisi tai triplaantuisi lähivuosina. Ja pysyisi myös suuresti voitollisena. Nythän voittoa on tehty vain jotain 10% luokkaa. Suuri osa jengistä ei näe Angry Birdin taakse, vaikka tällä hetkellä Hatch on se isoin juttu.

Forbesilla ja Business Insiderillä on mielenkiintoisia juttuja välillä. Myös Yahoo Financesta löytyy mielenkiintoisia uutisia, varsinkin pörssiyhtiöiden sivujen alta. Osa jutuista vain sivuaa kyseistä yhtiötä, mutta kertovat alasta suurempaa tarinaa.

Mielenkiintoista muuten jenkeistä viime vuodelta. Esportsin katseluluvut sivusivat NBA:n katsojalukuja (63 miljoonaa) ja ennustuksessa mainittiin 2021 ennustettavan esportsin nousevan Yhdysvaltain toiseksi katsotuimmaksi lajiksi. Linkki

Telia ja Elisa on esimerksi tutuista firmoista panostanut suuresti esportsiin. Suurin syy on yksinkertaisesti se, että kyseessä on maailman nopeimmin kasvava markkinasegmentti ja missään muualla et pysty yhtä hyvin tavoittaan 16-29v miehiä.

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 6.2.2019 12.38

Rovio aloitti pienoisen kiipeämisen jo reilu viikko ennen "pääpäivää". Tänään kurssia on nostanut DOMOCO-ilmoitus. Hatch on tehnyt Japanin suurimman teleoperaattorin NTT DOMOCOn kanssa yhteistyödiilin ja DOMOCO myös sijoitti rahaa Hatchiin. 5G on tulossa lujaa markkinoille ja 2020 on Hatchin tarkoitus suunnata suuremmin mukaan markkinaan. Diili tarkoittaa käytännössä sitä, että nyt 13.2. aloitetaan Japanissa Hatchin softlaunch. Juuri sopivasti ennen tilinpäätöstä. 

Samana päivänä Hatch ilmestyy myös DOMOCOn Android-TV -setteihin ja asiakkaille tarjotaan 90 päivän Hatch premium. Iso avaus Hatchilta, varsinkin kun mukana ovat jo japanilaisten pelitalojen TAITOn ja Bandai Namcon pelejä. Segasta ja muista puhumattakaan. 

Sitten se isoin asia. Tätä odotin Hatchilta ja eihän se pettänyt. Esports on todellakin tulossa mobiilille entistä lujemmin. Ihan kiva, että Suomessa Elisan kanssa järkätään pelikiertue, mutta Hatch lähtee DOMOCOn kanssa EVO Japan 2019-tapahtumaan 15.-17. tätä kuuta. Kyseessä siis alunperin Losissa pidetty taistelupelitapahtuma, joka on maailman suurin. Nykyään tapahtuma on laajentunut jo Japaniinkin. Voidaan puhua jättimäisestä tapahtumasta, sillä viime vuonna esimerkiksi Street Fighter ja Tekken-turnauksiin rekisteröityi yli 5000 pelaajaa. 

Japani on kuitenkin maailman kolmanneksi suurin pelimarkkina ja tuolla mobiiliesportsin läpilyöminen tasoittaa tien muualle maailmaan. Myöskin Japanissa 5G on pisimmällä tällä hetkellä maailmassa. Ei ole tuota tullut tarkemmin seurailtua sen jälkeen, kun dumppasin Nokian osakkeet aikanaan pois.

Toivotaan 14.2. kivoja lukuja Roviolta. Myös 12.2. tulee Activision Blizzardin julkistukset. Saa nähdä onko niillä mitään loogista vaikutusta kurssiin.

Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 21.1.2019 14.52

Michael Scofield kirjoitti:

Ois kiva kuulla sun päivitetty näkemys, missä mennään pelifirmojen suhteen tällä hetkellä! Niin kotimaisten, kuin isojen jättiläistenkin (ActivisionB, EA..) tilanne kiinnostaa. Arvostukset tullut kovaa alas melkein kautta rannan ja ainakin muutamalla ollut vähän isompaakin hikkaa matkalla.

Itse uskon alaan ainakin pitkässä juoksussa, kun osais vaan valita oikeat hevoset. Ehkä tää viimeaikainen hermoilu tarjoaa hyviä ostopaikkoja??

No kirjoitellaan pitkästä aikaa. Itse ollu osakkeissa myyntikannalla loppuvuoden puolella. Nokian renkaista pääsin eroon yli kolmenkympin hintaan, Restamaxissa lähes 12,50€ hintaan ostin itseni ulos. Verkkokaupasta tuli hieman yli 20% turpaan. Tällä hetkellä salkku on hyvinkin Rovio-painotteinen ja mennään hirveellä riskillä. Onneksi salkku on vain nelinumeroinen ja olen valmis ottamaan nuo kuokkaan. Tarkoitus olisi lähiaikoina paketoida tuo yliopisto pakettiin ja painella töihin. Sen jälkeen tarkoitus olisikin tehdä tätä sijoittamista ja säästämistä fiksummin. Nyt meno on todellakin gämbläystä. Mutta otetaanpa pieni katselmus pelifirmoihin.

Next Games

Tässä osu sitten tuote tuulettimeen ja lujaa. Our World sai hyvän startin ja DAU (päivittäisten aktiivisten pelaajien määrä) ylitti jopa 600k määrän. Stressitestit oli tehty beta-vaiheessa todella surkeasti ja servut käytännössä sulivat käsiin. En tajua, että miten tasoisella yritysjohdolla tämä pääsi tapahtumaan ja se nähtiinkin sitten kurssissa. Itsellä salkussa näyttää tällä hetkellä -70% arvo, vaikka se oli julkaisun jälkeen jo +30%. Odottelen ihmettä tai konkurssia, mutta enpä noita hiluja ajatellut pois enää myydä. Muutenkin alkanut firman johdon toimet epäilyttämään. Bladerunner oli leffana yhtä surkea, mitä ekassa postauksessa sillon ounastelin. Tuon peliähän NG ei ole vieläkään saanut ulos. Firmassa on YT-neuvottelut ja firma yritetään jotenkin pitää pinnalla. Tässä on esimerkki siitä, kun panostetaan yhteen peliin suuresti ja sit tehdään asiat vähän puolivillaisesti. Päivätasolla tuo osake heiluu julmetusti, mutta tuskin se sinne 2017 kesän tienoille on enää nousemassa. Toivotaan kuitenkin, että saavat firman pidettyä elossa ja saavat vielä tulevaisuudessa jotain hyvää aikaan!

Remedy

Itsellä oli nelinumeroisella summalla Remedyä, mutta päädyin myymään nuo hetkellisesti pois. Tarkoitus on ostaa takaisin. Toki ajoitin loppujen osakkeiden myynnin huonosti, kun ulostin 6,80e hintaan ja muutamia viikkoja myöhemmin hinnat pyörii jo 7,70e pinnassa. Controlin julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa, mutta sen pitäisi tulla 2019 aikana. Ennen pelin julkaisua ajattelin itse siirtyä Remedyn kelkkaan. Olen viimeisen 6kk aikana firmaa vähemmän seurannut, mutta odotan innolla heidän tilinpäätöstään 25.3. Kirjoittelen Remedystä myöhemmin ehkä lisää.

Rovio

Oma lempilapsi tällä hetkellä. Omavaraisuusaste yli 80%, yksi maailman tunnetuimpia brändejä, Hatch on julkaistu Briteissä ja pohjoismaissa, pelejä putkessa kymmenkunta ja uusi leffa saapumassa 2019. Ostin jokin aikaa sitten lisää Rovioo hieman yli neloseen ja oma keskihinta pyörii 4.80 euron pinnassa. 14.2. tulee tilinpäätös ja muutenkin varmasti kurssin kannalta suuri päivä. En usko, että tuo osake lähtisi tuosta mitenkään romahtamaan enää. Osake tuli alas, kun ilmoitettiin yhtiön johdon kuittaavan vähemmän bonuksia 2018. Itse olen odottanut Roviolta juuri tätä vuotta ja olin iloinen päästyäni mukaan alle vitosella. Listautuminen aikoinaan haisi rahastukselta ja Varma aikoinaan sitten pistin kurssia kunnolla kakkoseen, kun he dumppasivat omistuksensa.

Hatch ottaa pikkuhiljaa jalansijaa esportsin puolella. Elisan kanssa järjestettävä mobiilipelikiertue huipentuu ensi kuussa Lantrekeille ja odotan mielenkiinnolla millainen tapahtuma tulossa. Varsinkin mobiilipuolella. Omakin uusi projekti on yksi Lantrekin yhteistyökumppaneista ja tulen itse olemaan koko tapahtuman paikan päällä. 

Katsotaan ensi kuun puolivälissä Rovion laput ja kirjoitellaan siitä lisää sitten.

Activision Blizzard

Aivovuoto, väärinkäytöksestä potkuja, Blizzcon-katastrofi. Blizzun osake on ottanut turpaan ja rumasti. Itse ostelin noin 60 usd hintaan Blizzua vuosi sitten Blizzconin jälkeen ja osakehan kävikin jo melkein 84 dollarissa. Ennen Blizzconia firmasta lähti toinen Blizzardin isoista tyypeistä. Kyseessä oli siis Blizzardin toinen perustaja Mike Morhaime. Se ei vaikuttanut kurssiin vielä tuhottomasti, mutta sitten tuli Blizzcon. Mitään erikoista ei julkaistu, mutta jengi odotti Diablosta jotain uutta ja mielenkiintoista. Firma ilmoitti työskentelevänsä lukuisten Diablo-projektien takia, mutta esitteli tilaisuudessa vain mobiilipelin. Tämä sai jengin suuttumaan suuresti. Ensin kerrottiin, ettei PC-peliä olla tällä hetkellä kehittämässä ja sen jälkeen syyllistettiin pelaajia "Don't you guys have phones?"-kommentilla, joka räjäytti internetin.

Blizzuhan takoo ihan naurettavia summia rahaa. Varsinkin mobiilipuolella King tuo sisään fyffeä ovista ja ikkunoista ja jengi pelaa aivan tajuttomia määriä mobiilipelejä päivittäin. AB myös lopetti Heroes of The Stormin esports-tuen kokonaan ja se suututti varsinkin aasialaisia pelaajia. Myös joitakin YT-neuvotteluja ainakin aspan suuntaan on tulossa. 

Activisionin puolelta Call of Duty Black Ops 4 myi puolella miljardilla kolmessa päivässä ja se oli yksi 2019 parhaita launcheja. Itsekin tykkäsin pelistä, vaikka en lähes kymmeneen vuoteen CoD-peleihin olekkaan koskenut. Pelin mukana tuli myös Battle Royal-peli, joka hetki sitten muutettiin ilmaiseksi. Nähtäväksi jää miten tuo vaikuttaa sitten firman tuloihin. Blizzun osake on kuitenkin osoittanut, että jenkkeihin hypeyhtiöihin sijoittaminen on aivan hanurista. Yksi kommentti voi syödä markkina-arvosta yhtäkkiä 30%, vaikka firma tekee tulosta tuhottomasti. 

Muut lafkat

Pelifirmojahan pörssistä löytyy vaikka kuinka. EA:n osakkeeseen en tule koskaan koskemaan, koska vihaan heidän tyyliä tehdä hommia. Tencentillä taas on niin monessa lafkassa pelienkin ulkopuolella kätensä, ettei siitäkään saa oikein mitään irti. Fortnite teki muuten viime vuonna kolme miljardia dollaria plussaa ja Tencent omistaa Epic Gamesista 40%. Take Two Interactive julkaisi Red Dead Redemption 2:n viime vuonna ja sehän oli menestys. Silti firman osake seilaa miten sattuun. Peliyhtiöihin sijoittamalla ei tule tylsää päivää pörssissä. Homma on kuitenkin kaukana fiksusta sijoittamisesta ja se on enemmän gämbläämistä. 

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.8.2018 7.59

Saudien ulkomaan investointirahasto osti alle 5% osuuden Teslasta (lähde). Ei välttämättä ihan täysin pommi tuo idea. Saudit olisi ilmeisesti annista halunnut osakkeita, mutta Tesla ei suostunut tähän ja nyt Saudit on ostanut ison läntin vapailta markkinoilta ja keskustelee suuremmasta osuudesta.

Restamax - 7.8.2018 12.48

Aki Pyysing kirjoitti:

Jos yhdessä yksikössä mättää, on se yleensä indikaatio organiosaation vakavammista ongelmista. Restamax siis osti Royalin kesäkuussa.

Tuosta tuli itsekin blogissa kirjoiteltua. 220 ravintolan vahvuus ei voi mitenkää nykyisellä menolla pysyä hanskassa. Ravintolapääliköt vaihtuu osassa paikassa useammin kuin javakoodari vaihtaa boksereita. Kovaa on kasvu, mutta jotain on tapahduttava ettei tuote lävähdä tuulettimeen. Tänä kesänä nähnyt sellaista peliälyn puuttumista pikkumanagementilta, ettei uskoisi tuloksen olevan tuota luokkaa.