Citycon menettäisi tässä informaatioetua. He varmaan lähtökohtaisesti lähtisivät hakemaan kaavaa, jossa tulee lisää liiketilaa ja sen päälle vaikka 20 000kem asuintilaa, ja autot jäisivät viereiseen parkkihalliin. Kaupungin kaava-arkkitehti saattaisi ehdottaa samaa määrää liketiloja + 5000kem asuntoja ja autot parkkiluolaan rakennuksen alle. Jos Citycon on jo julkisesti kertonut millaisella suunnitelmalla ovat valmiita rakentamaan ja paljonko sillä tekevät voittoa, niin tuossa vaiheessa on paljon vaikeampaa neuvotella siitä millainen kaavan tulee olla jotta siihen saadaan kaupallisesti kannattava projekti. Tai neuvotella maankäyttömaksusta.
Hain pari vuotta sitten yhtä asemakaavamuutosta pienelle kerrostalotontille. Jos olisin kertonut etukäteen kuinka paljon arvonnousua uskon kaavan tuovan, niin olen suht varma, että olisin ollut heikommassa asemassa vastaavissa keskusteluissa ja projektilta olisi saattanut hävitä joitain satoja tuhansia euroja. Ei kaava-arkkitehdeillä ollut tietoa millainen rakentaminen on kannattavaa, ja maankäyttömaksun arvioinnissa käytettiin tilastoja jotka eivät olleet vertailukelpoisia.