Olet täällä

One more Push 28.6.2021 - 26.10.2027 - 25.4.2022 07.14

https://hobbyhall.fi/fi/tietokoneet-ja-pelaaminen/kannettavat-tietokoneet-ja-lisatarvikkeet/tietokonelaukut/lenovo-156-thinkpad-professional-kannetavan-laukku?id=288153&mid=445203&gclid=CjwKCAjwjZmTBhB4EiwAynRmD5l7RuDSZftOwl8ZL_T7ybZlp1e-5Rbvhi5qu6fp3otwU04bxoGPeRoCnPYQAvD_BwE

Lenovon reput voisivat sopia kuvailemaasi käyttöön paremmin kuin hyvin. Tässä linkki tuohon viimeisimpään malliin, joka ei tosin ole yhtä hyvä kuin edellinen (mielestäni). Uusin malli on kuitenkin kaikkein mukavin selässä ja suojaa läppäriä parhaiten. Vanhempaa mallia en löytänyt myynnistä. Siinä on monipuolisemmin taskuja. Itseltä löytyy noita kolme kappaletta. Vanhin on vuodelta 2018 ja näyttää edelleen uudelta, vaikka onkin ollut lähes 4-vuotta päivittäisessä käytössä ja käynyt ulkomaan reissuissa kymmenkunta kertaa. Hintalaatusuhdetta voi pitää erinomaisena. Suojaa läppäriä hyvin, on mukava selässä ja taskuja erikokoisille tavaroille on riittävästi. 

Näytä koko viesti
Maersk - 9.4.2022 10.45

Baltic dry index seuraa irtorahdin hintakehitystä. Maerskia omistavalle osuvampi indeksi on SCFI, Shanghai Containerized Freight Index, jota voi seurata täältä:

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp

 

Irtorahtia kuljetetaan täysin erityyppisillä aluksilla (BB eli Break Bulk). Irtorahti on lähinnä kuivia raaka-aineita, kuten hiiltä, malmia, sellua yms. Baltic dry index soveltuu paremmin esimerkiksi Aspon omistaman ESL-varustamon spot-rahtien hintakehityksen seuraamiseen. 

 

ietenkin molempien indeksisn kehitykseen vaikuttaa oleellisesti taloussuhdanne, joten ne tapaavat kulkea enemmän tai vähemmän yhdensuuntaisesti. Irtolastin hinnoittelussa tosin on huomattavasti suurempaa volatiliteettia, aivan kuten raaka-aineidenkin hinnoissa

 

Maersk on kuitenkin viime vuosina muuttanut strategiaansa pidempiin sopimuksiin kiinteillä rahdeilla - fiksua, kun konttirahdin hinnat ovat toimitusketjujen haasteiden vuoksi pilvissä ja kapasiteettiin on ali-investoitu vuosia, liiketoiminnan marginaalien oltua hyvin matalia. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet äärimmäisen poikkeuksellisia ja tuottoisia.

 

Maersk tulee tekemään vielä ainakin tämän vuoden erittäin hyvää tulosta. Alan rakenteelliset haasteet eivät ole lähivuosina katoamassa mihinkään. Kuten todettu, kapasiteettiin ei ole investoitu ja suuri osa nykyisestä kapasiteetista joudutaan jättämään ankkuriin, mikäli päästörajoja tiukennetaan suunnitellun mukaisesti. Alan suuri haaste on ollut selkeiden linjauksien puuttuminen siitä, millä polttoaineella lähitulevaisuuden alukset kulkevat. Mikäli päästökauppa tullaan ulottamaan merikuljetuksiin, aluksia tullaan poistamaan liikenteestä kiihtyvään tahtiin

 

Deglobalisaatio on suuri kysymysmerkki ja toteutuessaan tulee vähentämään globaalien konttivarustamoiden volyymeja merkittävästi. Luonnollisesti myös merkittävimpien talouksien taantuma olisi varustamoille myrkkyä. 

Maerskin strategia on muuntautua konttilaivaajasta one stop end-to-end toimitusketjupalveluiden tarjoajaksi. Mikäli protektionismi ja deglobalisaatio jäävät lyhytaikaisiksi ilmiöiksi, yhtiöllä on hyvä tulevaisuus edessään.

Näytä koko viesti
Mielenkiintoisia pienyhtiöitä maailmalla - 2.2.2021 04.34

GLNG kurssi edelleen 11 dollarin kieppeillä.

Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä ? Ilmaista rahaa pöydällä ? En ole vielä käynyt rikkomaan lukuja, mutta GLNG:n julkaisussa on hyvin kiteytettynä koko kuvio https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/03d5d4a4-ac47-4f99-a7b...

Maakaasu on energiamarkkinasta se itselleni kaikkein vierain otus. Käsittääkseni kaikesta green energy-, biokaasu- ja vetyhypestä riippumatta, maakaasua tullaan kuitenkin vielä käyttämään pitkän aikaa. Maakaasuhan on itseasiassa varsin ympäristöystävällistä (vaikka sen käyttö tietysti purkaa sitoutunutta hiilidioksidia ilmakehään) ja tukee hyvin biokaasua paitsi siirtymäaikana, myös sen jälkeen. Nämähän ovat käytännössä keskenään vaihdettavissa ja maakaasulla on olemassaoleva "pumppaus"infra ja jakeluverkosto.

Voisiko joku tästä keissistä parhaiten perilläoleva avata, mitä riskejä, ja millainen downside tähän GLNG-kuvioon liittyy?

Edit: ja tosiaan, ensimmäinen viesti ja niin edespäin. Olen kuitenkin seuraillut sivusta keskusteluja täällä jo tovin. Arvostan täällä käyskentelevän ( ja artikkeleita kirjoittelevan) porukan näkemyksiä äärimmäisen paljon. Pidän myös siitä, että keskustelu Sijoitustiedolla on säilyt erittäin laadukkaana, huolimatta kansankapitalismin räjähdysmäisestä inflaatiosta. Vertailukohtana esimerkiksi Inderes-foorumi, josta toisinaan saa vähän WallStreetBets-viboja.

Tosin mikä se minä olen huutelemaan. Ihan yhtä laadutonta materiaalia suollan itsekin eetteriin.

 

Näytä koko viesti