Lokis
Viimeisimmät viestit
Maersk
8.2.2024 - 16:53
Märski ottaa oikein huolella pataan Q4-lukujen ja vuoden 2024 ohjeistuksen julkaisun jälkeen. Konttirahtauksessa edelleen ylikapasiteettia ja Punaisenmeren sekoilusta aiheutuneet haasteet eivät sada viivan alle. Osinkoa tarkoitus maksaa edelleen, mutta omien ostot pistettiin jäihin. Luotsitoiminta spinnataan ulos konsernista. Ohjeistuksen alalaita (EBIT -5 jaardia vuonna 2024) tarkoittaisi osinkojen maksun kanssa sitä, että pulskien vuosien kassa olisi förbi. Ansaittu reaktio ja tämän hodlaajat saavat nähdäkseni odottaa kurssin kääntymistä vielä kauan.
KILPAILU: Sijoitustiedon foorumin Sijoitusguru 2024
20.12.2023 - 17:59
- Kempower (29,3€)
- Nurminen Logistics (0,944 €)
- Orion B (38,46€)
UPM-Kymmene
6.1.2023 - 12:12
Mikähän tuon selittää? ainakin niiden pörssitiedotteissa löytyi aikaisemmilta vuosilta infoa YT:neuvotteluista.
Metsäyhtiö UPM on aloittamassa muutosneuvottelut paperitehtaillaan. Uutisen kertoo ensimmäisenä Kouvolan Sanomat. Neuvottelut voivat johtaa mahdollisiin lomautuksiin. Yhtiö ei ole lähettänyt muutosneuvotteluista tiedotetta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kouvolan-sanomat-upm-aloittaa-pap...
Paperiteollisuuden toimitusketjuihin on kertynyt ylimääräistä varastoa vähän sinne sun tänne (tuotantolaitoksille, välivarastoihin, satamiin, matkalle kontteihin ja breikkeihin, asiakkaille, treidaajille, painotuotteiden valmistajille). Nyt toimitusketjuhaasteiden helpotettua ja vuoden vaihduttua taseita puretaan. Joulukuu on tavallisesti tässä teollisuudessa kuukausi, jolloin varastoon sitoutunut pääoma ajetaan minimiin. Tuottajat reagoivat tilauskannan kutistumiseen nopeasti ja käytännössä kaikki Suomen paperitehtaat seisoivat viime kuussa 10-31 päivää. Osa seisoo edelleen. Näin pyrittiin tietenkin välttämään hintojen romahtaminen, johon ei ole varaa, sillä graafiset paperit eivät ole hyväkatteista bisnestä. Graafiset paperit, joita UPM Communication papers valmistaa, ovat edelleen varsin syklinen tuotekategoria. Nyt on ilmeisesti jouduttu toteamaan, että kysynnän heikkeneminen näyttää pitkäkestoisemmalta, tai siihen on ylipäätään mahdollisuus. UPM reagoi tavallisesti hyvin nopeasti ja ennakoivasti. Siinä on yksi yhtiön menestymisen syistä. Se, kuinka pitkäkestoista kysyntäshokkia tullaan näkemään, selviää tietysti vasta peräpeilistä. Nyt yhtiö hakee valmiiksi keinon sopeuttaa kiinteitä kustannuksia.
Venäjän tilanne
3.10.2022 - 21:28
Meillä löytyy ihan omasta historiastakin esimerkki siitä, miksi puolustussotaa käyvän ei kannata käydä ahneeksi. Neuvostoliittoa vastaan käydyssä jatkosodassa suomalaiset pysähtyivät ensin vuoden 1939 rajoille. Loppukesästä 1941 - muistaakseni elokuussa - ylitettiin vanhat rajat ja edettiin aina Syvärille ja Maaselän kannakselle asti. Nämä olivat luonnon muovaamien esteiden näkökulmasta otollisia asemia ja siten sodankäynnin strategisesta näkökulmasta otollisia, hyvin puolustettavia linjoja. Karjalan kannaksella offensiivia Leningradia vastaan ei kuitenkaan koskaan aloitettu, kuten ei myöskään hyökkäystä puna-armeijan huollon kannalta elintärkeään Murmanskin-Leningradin-ratalinjaan.
Diplomaattisesta näkökulmasta nämä olivat kuitenkin virheitä. Välit Suomea (diplomaattisesti) tukeneiden Yhdysvaltojen, Ranskan ja Englannin kanssa kiristyivät ja Englanti oli jopa pakotettu julistamaan sota Suomelle. Suomen aloittama hyökkäys vaikeutti rauhanneuvotteluita ja teki Suomen diplomaattisesta asemasta huomattavasti hankalamman. Tietysti Suomen tilanne tuolloin oli hyvin erilainen, kuin Ukrainan nyt ja sodassa oli koko maailma.
Ukraina voi jatkaa erikoisjoukkojen operaatioita Venäjänkin rajojen sisäpuolella keskittyen sotilaallisiin ja strategisesti merkittäviin kohteisiin, edellyttäen, että kiinni ei jäädä. Hyökkäyssodan aloittaminen Venäjän rajojen sisäpuolella olisi kuitenkin kohtalokasta Ukrainalle, sillä silloin se menettäisi paitsi lännen diplomaattisen, myös sotamateriaalisen ja tiedustelullisen tuen, joidin Ukrainan armeija hyvin vahvasti nojaa.
One more Push 28.6.2021 - 26.10.2027
25.4.2022 - 19:14
Lenovon reput voisivat sopia kuvailemaasi käyttöön paremmin kuin hyvin. Tässä linkki tuohon viimeisimpään malliin, joka ei tosin ole yhtä hyvä kuin edellinen (mielestäni). Uusin malli on kuitenkin kaikkein mukavin selässä ja suojaa läppäriä parhaiten. Vanhempaa mallia en löytänyt myynnistä. Siinä on monipuolisemmin taskuja. Itseltä löytyy noita kolme kappaletta. Vanhin on vuodelta 2018 ja näyttää edelleen uudelta, vaikka onkin ollut lähes 4-vuotta päivittäisessä käytössä ja käynyt ulkomaan reissuissa kymmenkunta kertaa. Hintalaatusuhdetta voi pitää erinomaisena. Suojaa läppäriä hyvin, on mukava selässä ja taskuja erikokoisille tavaroille on riittävästi.
Maersk
9.4.2022 - 22:45
Baltic dry index seuraa irtorahdin hintakehitystä. Maerskia omistavalle osuvampi indeksi on SCFI, Shanghai Containerized Freight Index, jota voi seurata täältä:
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Irtorahtia kuljetetaan täysin erityyppisillä aluksilla (BB eli Break Bulk). Irtorahti on lähinnä kuivia raaka-aineita, kuten hiiltä, malmia, sellua yms. Baltic dry index soveltuu paremmin esimerkiksi Aspon omistaman ESL-varustamon spot-rahtien hintakehityksen seuraamiseen.
ietenkin molempien indeksisn kehitykseen vaikuttaa oleellisesti taloussuhdanne, joten ne tapaavat kulkea enemmän tai vähemmän yhdensuuntaisesti. Irtolastin hinnoittelussa tosin on huomattavasti suurempaa volatiliteettia, aivan kuten raaka-aineidenkin hinnoissa
Maersk on kuitenkin viime vuosina muuttanut strategiaansa pidempiin sopimuksiin kiinteillä rahdeilla - fiksua, kun konttirahdin hinnat ovat toimitusketjujen haasteiden vuoksi pilvissä ja kapasiteettiin on ali-investoitu vuosia, liiketoiminnan marginaalien oltua hyvin matalia. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet äärimmäisen poikkeuksellisia ja tuottoisia.
Maersk tulee tekemään vielä ainakin tämän vuoden erittäin hyvää tulosta. Alan rakenteelliset haasteet eivät ole lähivuosina katoamassa mihinkään. Kuten todettu, kapasiteettiin ei ole investoitu ja suuri osa nykyisestä kapasiteetista joudutaan jättämään ankkuriin, mikäli päästörajoja tiukennetaan suunnitellun mukaisesti. Alan suuri haaste on ollut selkeiden linjauksien puuttuminen siitä, millä polttoaineella lähitulevaisuuden alukset kulkevat. Mikäli päästökauppa tullaan ulottamaan merikuljetuksiin, aluksia tullaan poistamaan liikenteestä kiihtyvään tahtiin
Deglobalisaatio on suuri kysymysmerkki ja toteutuessaan tulee vähentämään globaalien konttivarustamoiden volyymeja merkittävästi. Luonnollisesti myös merkittävimpien talouksien taantuma olisi varustamoille myrkkyä.
Maerskin strategia on muuntautua konttilaivaajasta one stop end-to-end toimitusketjupalveluiden tarjoajaksi. Mikäli protektionismi ja deglobalisaatio jäävät lyhytaikaisiksi ilmiöiksi, yhtiöllä on hyvä tulevaisuus edessään.
Mielenkiintoisia pienyhtiöitä maailmalla
2.2.2021 - 16:34
GLNG kurssi edelleen 11 dollarin kieppeillä.
Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä ? Ilmaista rahaa pöydällä ? En ole vielä käynyt rikkomaan lukuja, mutta GLNG:n julkaisussa on hyvin kiteytettynä koko kuvio https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/03d5d4a4-ac47-4f99-a7…
Maakaasu on energiamarkkinasta se itselleni kaikkein vierain otus. Käsittääkseni kaikesta green energy-, biokaasu- ja vetyhypestä riippumatta, maakaasua tullaan kuitenkin vielä käyttämään pitkän aikaa. Maakaasuhan on itseasiassa varsin ympäristöystävällistä (vaikka sen käyttö tietysti purkaa sitoutunutta hiilidioksidia ilmakehään) ja tukee hyvin biokaasua paitsi siirtymäaikana, myös sen jälkeen. Nämähän ovat käytännössä keskenään vaihdettavissa ja maakaasulla on olemassaoleva "pumppaus"infra ja jakeluverkosto.
Voisiko joku tästä keissistä parhaiten perilläoleva avata, mitä riskejä, ja millainen downside tähän GLNG-kuvioon liittyy?
Edit: ja tosiaan, ensimmäinen viesti ja niin edespäin. Olen kuitenkin seuraillut sivusta keskusteluja täällä jo tovin. Arvostan täällä käyskentelevän ( ja artikkeleita kirjoittelevan) porukan näkemyksiä äärimmäisen paljon. Pidän myös siitä, että keskustelu Sijoitustiedolla on säilyt erittäin laadukkaana, huolimatta kansankapitalismin räjähdysmäisestä inflaatiosta. Vertailukohtana esimerkiksi Inderes-foorumi, josta toisinaan saa vähän WallStreetBets-viboja.
Tosin mikä se minä olen huutelemaan. Ihan yhtä laadutonta materiaalia suollan itsekin eetteriin.