Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 9.7.2020 06.45

Artsipappa kirjoitti:

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä väliä kiihtyykö auto nollasta sataan 4,4 vai 7 sekunnissa? Se tuntuu usein olevan jonkin sortin argumentti teslojen puolesta. Ehkä se suurinta osaa kiinnostaa sitten ja sen perusteella tehdään ostopäätös.. Itseä ei kiinnosta kyllä yhtään. 

Sillä on merkitystä Teslan ostajakunnalle. Facessa oli mielenkiintoinen gallup Tesla-ryhmässä, jossa kysyttiin, mikä oli edellinen autosi. Vastaukset eivät todellakaan menneet rekisteröintitilastojen jakaumalla, vaan saksalais merkit olivat vahvasti yliedustettuina. Teslan siis (ainakin Suomessa tällä pienellä otoksella) ostaa ihminen, joka tykkää ajaa "hyvillä" autoilla ja jota autoilu kiinnostaa. Ero on silmiinpistävä vaikkapa Sähköautot-Nyt ryhmään, jossa on enemmän hipppimeininki. Kia/Hyundai ei tarjoa kiinnostavaa vaihtoehtoa ihmiselle, joka on tottunut ajamaan Bemarin 5-sarjalaisella tai Mersun E-sarjalaisella. Model 3 tähtää toki lähinnä 3-sarja A4 linjalle, ja onhan tämä ostajakunta Teslan kannalta paljon houkuttelevampi kuin Corollan ja Kian ostajat, joille auto lienee lähinnä kehon kuljetin pisteestä A pisteeseen B.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.7.2020 11.40

tomjar kirjoitti:

 

rockafella kirjoitti:

 

tomjar kirjoitti:

... Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".

 

Höpö höpö. Se, että sinä ja pari muuta nickiä toistaa näitä hokemia jatkuvasti, ei tee niistä tosia. Nimimerkillä vuosi ja 20000km kolmosella, ei mitään ongelmia, ei yhtään visiittiä huoltoon, ja maalitkin on vielä pinnassa. Ja samankaltaisia kokemuksia on mun tuntemilla kolmoskuskeilla. 

Ässissä on ollut enemmän korjattavaa, ja suomeen on tuotu vanhempia ässiä. Suomalaiset tykkäävät ostaa käytettyjä, uusina kalliita autoja. Mutta ässä on vanha ja nykyään marginaalinen tuote, kolmonen ja Y ovat Teslan päätuotteet ja tulevaisuus. Eikä ne muutkaan autot täydellisiä ole. Mulla on ollut paljon kalliimpiakin autoja ja kyllä niitä ongelmia riittää saksalaisissakin. Jos taas tuotteen laatua ja hyvyyttä arvioidaan mittaamalla panel gappeja, on fokus aika lillukan varsissa. 

Mä jotenkin voisin vielä ymmärtää tämän Tesla-vihan, jos sä olisit omistanut Teslan ja pettynyt siihen. Mutta ei, et ole omistanut tuotetta, tuskinpa olet ajanutkaan. Etsit netistä kauhutarinoita, yleistät ja mutuilet ja esiinnyt täällä jonkinlaisena Tesla-laadun asiantuntijana. 

Lopetin jo kertaalleen tämän threadin seuraamisen, kun jutut oli degeneroitunut Iltalehden kommenttikentän tasolle. 

Ps. Voit rauhassa lytätä tämänkin postauksen internetistä löytämilläsi “faktoilla”, mä en ala sun kanssa netissä keskustelemaan. Kunhan halusin muille jakaa kokemuksia kolmosen kanssa elämisestä, ja oikoa sun levittämää väärää kuvaa.

 

 

Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).

Näistä postauksistasi on kyllä hyvin käynyt selväksi että sulle sopiva auto on 7 siqman Toyota.. Sitä voi keskittyä hiomaan paneeli gäpit 0,1 milliin tai mullistamaan autoilun.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 4.7.2020 10.20

Tinggeli kirjoitti:

 

Jimbomonster kirjoitti:

Ylivoimaisesti yleisin sulakekoko omakotitalossa on 3x25, seuraavaksi yleisin 3x35. 3x

 

Siis ne sähkökeskuksen pääsulakkeet nousujohdon päässä. Eli kun pistät Teslan lataukseen, niin sitten et voi katsoa Netflixiä ja ladata älypuhelinta, koska kaikki kiinteistön sähkö menee Teslalle. Jos normaalioloissa 3x25 A on max kuorma, niin et voi laittaa siihen Teslaa lataukseen 8 kW teholla. Silloin täytyy vaihtaa mällit 3 x 50 A ja samalla vaihtaa kiinteistn nousujohdot järeämpiin.

Elä nyt höpäjä. 8kw on noin 12ampeeria, eli reilu puolet jää vielä käyttämättä. Eilen illalla yhtäaikaa Teslan kanssa oli pyykkikone, kuivausrumpu, liesi, kuumavesivaraaja, ilmalämpöpumppu ja TV plus toki kaikki kiinteät sähkövehkeet kiinni, eikä mitään ongelmaa, 3x25 mennään. Kiuas saattaisi tehdä tiukkaa, mutta se on luonnollisesti mallia puu. Ja Teslan lataustehoa voi toki säätää kännykällä 1 ampeerin välein jos jotain hassua olisi.

Tinggeli kirjoitti:
Jimbomonster kirjoitti:

Teslan wall Chargeri kustantaa 500e plus sähkömiehen asennuksen, jolloin on kiinteä piuha avauspistokkeella käyttömukavuuden maksimoimiseksi.

 

 

Pääsulakkeet (nousujohdoissa olevat) jakaantuvat sähkökeskuksessa kiinteistön eri sähkönkuluttajille. Jokaisessa haarassa on oma sulake. 10 A sulake on ylivoimaisesti yleisin ja sen perässä on MMJ 2 x 1,5mm2 kaapelointi. Saunassa ja liedessä on sitten usein 16 A mälli ja sen perässä MMJ 2 x 2,5 mm2 kaapelointi. 25 A mälli vaatisi jo MMJ 5 x 6 mm2 kaapeloinnin. Eli ei tuossa tapauksessa pelkkä 500 egen seinälaturi + sähkömiehen pikainen käynti riitä.

Harvalla omakotisujalla on 3-vaihepistorasia valmiina. Maaseudulla varmaan vähän yleisempi, mutta ei rakennetullla kaupunkialueella lainkaan yleinen koska se on ollut tähän saakka tarpeeton. Koko sähköjärjestelmä on mitoitettu käytön mukaan eli ei ole tarvetta 3-vaihepistorasialle.

En nyt ole ihan varma mitä äskeisellä tekstillä tarkoitat, haaroitus tehdään ulkoseinössä olevasta keskuksesta, pikkusulakkeet on talon sisällä olevassa erillisessä keskuksessa. Joka tapauksessa minulla on käynyt sähköasentaja (sähköinsinööri) katsomassa mitä ja miten pitää tehdä.

Tuo on toki totta että kaupunkialueilla vähemmän on 3-vaihe pistokkeita valmiiksi, itsellä oli siinä hyvä tuuri. Muussa tapauksessa vähän enemmän vaatisi töitä sähkömieheltä, tai sitten voi ostaa sellaisen latausaseman jossa on valmiiksi enemmän tavaraa sisällä, valinnanvaraa löytyy..

Tämä meni nyt tarpeettoman yksityiskohtaisesti, mutta pointti on, että myös tehokkaan kotilatauksen järjestäminen varsinkin omkt asuvalle on aika helppoa ja halpaa. Jos kilsoja ei tulisi niinkuin minulla, riittäisi perus schukosta lataaminen.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 11.22

Tinggeli kirjoitti:

 

Kolmivaihepistorasia (400 Vac) ei ole mikään normaali kotitalouspistoke eikä yksikään lämpötolppa ole 3-vaiheinen. 3-vaihesähköllä vaaditaan 25 A mällli tuollaiselle 8 kW teholle. Monellako sellainen on kotona? Edes omakotiasujalla.

 

Ylivoimaisesti yleisin sulakekoko omakotitalossa on 3x25, seuraavaksi yleisin 3x35. 3x230x10=6,9kw, jolla pärjää jo aika hienosti. Yleisin voimavirtapistoke (jollainen myös itsellä sattui valmiiksi olemaan) on 16a. Eli 3x230x16=11kw, joka on noin 50km rangea tunnissa. Jos pistoketta ei ole ennestään, Teslan wall Chargeri kustantaa 500e plus sähkömiehen asennuksen, jolloin on kiinteä piuha avauspistokkeella käyttömukavuuden maksimoimiseksi.

Kerrostaloasujilla luonnollisesti omat haasteensa, mutta elämähän on valintoja.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 09.31

hauturi kirjoitti:

 

Jimbomonster kirjoitti:

Mutta hybridit on järjettömiä wink

 

Varmaan siksi ykkösautoni onkin hybridi. Muutaman tunnin kotilatauksella (schukosta) vajaa 50km sähköajoa, joka riittää useimpina päivinä koko päivän ajoihin. Jos joutuu toimistolle, voi siellä ladata ja pääsee takaisinkin sähköllä. Harvoilla pidemmillä reissuilla palaa sitten jonkun verran bensaa. Toisaalta kokonaisteho on 390hv, jolla kampe kiihtyy tarvittaessa n. 5sekunnissa 0-100, joten kiireisempikin ehtii. Ja on vielä neliveto, joten talvellakin pääsee kotipihaan asti.

No tämähän sopivasti sitten sattui angel

Lyhyesti perustellen hybridi on siksi mielestäni hölmö, että se on surkea sähköautona, ja huono normaalina autona. Sähkö riittää kaupunkipyörittelyyn, mutta tähän kelpaisi sähköautokin, eikä mukana olisi kaikkea polttomoottorin ja vaihteiston painoa ja vikakohteita. Pidemmillä matkoilla taas hybridin akku on turhaa painolastia, jolloin normaali polttomoottori auto olisi parempi. Hybridin paperilla olevaa hyötyä on siis vaikea ulosmitata, koska aina jompikumpi ajoprofiili kärsii. Jos 95% ajosta on kaupunkipyörittelyä, saneleeko sen lopun 5% kusematta lappiin ajot auton valinnan? Ja kääntäen, jos pitkää ajoa paljon, hybridistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, verrattaessa kumpaan tahansa, sähkö-tai polttomoottori autoon. Pitkin hampain voisin jonkun T8 hyväksyä jos tarvitaan myös vetoautoa, sillä Model X isolla akulla on kuitenkin vielä melko hintava, eikö rangea vetäessä taida olla paljon 300 päälle. X ja S on molemmat nykyään aina nelivetoja, ja yleensä riittävällä ja joskus jörjettömällä (pun intended) suorituskyvyllä varustettuja.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 06.28

hauturi kirjoitti:

Tiedän olevani poikkeus, mutta kerron silti: Euroopan reissulla 1. päivän (lähtö Tukholmasta hieman kuuden jälkeen kun Turun laiva tulee satamaan) normipäivämatka on n. 1300km. Pari lyhyttä taukoa, pidempi lounastauko Rödy-Puttgarden -lautalla. Mökille ajan 6-10 kertaa vuodessa reilun 600km / sivu (mökkimatkalla pysähdyn kerran n. viideksi minuutiksi). Jos saisin sähköpakun jolla saa vetää 1250kg traileria ja jolla on toimintasädettä n. 650km, niin ottaisin.

Euroopan suuntaan lähtiessä superchargeri verkosto on tosi mainio, ja siellä alkaa yleistyä gen2 tai jopa gen3 superit (aloituslataus yli 1600km tunnissa), ja itsellä tulevia reissu kynnyksiä madaltaa auton ilmaiset superilataukset, Madridiin ja takaisin pääsee ilman "polttoaine" kuluja. Jos niillä kuluilla nyt sijoitusfoorumilla on väliä. laugh 

Uusilla model s sen kuutisensataa pääsee, mutta toki hinta on vielä kova. Ei sähköauto mikään patenttiratkaisu ole kaikille, se vaatii vielä jonkin verran suunnitelmallisuutta verrattuna polttiksiin.  Pitää vain punnita mitkä ominaisuudet itselle ovat tärkeitä.

Mutta hybridit on järjettömiä wink

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 10.52

tomjar kirjoitti:

 

Jimbomonster kirjoitti:

 

Credit_Default kirjoitti:

Muutenkin tuntuu, että kaupungistuminen ajaa ihmisiä enemmän autottomiin talouksiin. Ja ne jotka käyttävät autoa pitkiin työmatkoihin, eivät todellakaan ole sitä porukkaa jotka maksavat siitä kulkuvälineestä 50.000€.

 

Itse ostin Teslan juuri siksi, että kilometrejä tulee paljon. Exceli näyttää että 8ke diesel tulee 6 vuoden aikana selvästi kalliimmaksi kuin 40ke Tesla. Tällöin kaikki Teslan ominaisuudet (etähallinnointi, mediaominaisuudet, suorituskyky) tulevat käytännössä kaupanpäälle. Eilen tein vajaan 400km lenkin asiakkaan luona, ei lataustarvetta, välillä olisi toki latureita ollut (Pohjanmaa). Kauemmas mentäessä superchargerit pitävät matka-ajan samana kuin dieselissäkin.

Minulle täysin no-braineri.

 

 

Paljonko on paljon kilometrejä ja missä suunnalla ne yleensä ajat ja kuinka pitkinä siivuina?

40tkm vuodessa, 2/3 työajoa. Etelä-Pohjanmaalta sukkuloin vähän pohjoiseen ja pääasiassa etelään ja itään. Yleensä pidemmät reissut (kuten Turku, Heinola ja Kouvola joita nyt on kalenterissa) ovat yön yli reissuja, joten auto saa ladata yöllä. Mutta vaikka ei saisi, osuvat superchargerit aika hyvin noiden isojen teiden varsille. Tyypilliset päivä kilometrit ovat sitten jossain 200-300 välissä (edestakaisin asiakkaalle saman päivän aikana) jolloin ei tarvitse edes ladata. Noita hidaslatureitahan on joka paikassa, niissä puolen tunnin vessa/kahvi/sometauko tuo 50km rangea, jos niitä sattuu tarvitsemaan.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 10.00

Credit_Default kirjoitti:

Muutenkin tuntuu, että kaupungistuminen ajaa ihmisiä enemmän autottomiin talouksiin. Ja ne jotka käyttävät autoa pitkiin työmatkoihin, eivät todellakaan ole sitä porukkaa jotka maksavat siitä kulkuvälineestä 50.000€.

Itse ostin Teslan juuri siksi, että kilometrejä tulee paljon. Exceli näyttää että 8ke diesel tulee 6 vuoden aikana selvästi kalliimmaksi kuin 40ke Tesla. Tällöin kaikki Teslan ominaisuudet (etähallinnointi, mediaominaisuudet, suorituskyky) tulevat käytännössä kaupanpäälle. Eilen tein vajaan 400km lenkin asiakkaan luona, ei lataustarvetta, välillä olisi toki latureita ollut (Pohjanmaa). Kauemmas mentäessä superchargerit pitävät matka-ajan samana kuin dieselissäkin.

Minulle täysin no-braineri.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 09.58

-

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.6.2020 12.35

tomjar kirjoitti:

 

r0g3r_m00r3 kirjoitti:

Tämä on erittäin hämmentävää. Tesla tekee jenkkityyliin autoja jotka on kelvottomia laadultaan sekä jälleenmyyntiarvoltaan ja silti menestyneet ihmiset sijoittaa tähän.

Lukujen valossa nykyvaluaatio yritykselle on aivan järjetön - mitä en tässä ymmärrä? 

Itse "autoharrastajana" arvostan uusia innovaatioita ja olen päässyt kohtuu pitkät koeajot tekemään kaikista Teslan tuotteista paitsi X:stä. Kivoja tuotteita mutta aivan käsittämättömän huonoja autoja laadultaan. 

Itse ajan suurimman osan ajoistani pari vuotta vanhalla Volvon S60-autolla - etsin jatkuvasti korvaajaa tälle, mutta Teslan leiristä valitettavasti tätä ei löydy.

 

 

Sama. Ite tosin olen ollut Mercedes-miehiä, mutta merkin laaduttomuuden lisääntyessä olen siirtynyt Lexukseen.

 

Ei Tesloja ostakaan autoihmiset ja petrolheadit vaan softa-/tietokonefriikit eli ostokriteereinä ei ole ajo-ominaisuudet, laadukkuus yms. vaan featuret ja brändi vrt. Apple/iPhone. Hinnassa on tulevaisuuden märät unet ja Muskin paikkaansapitämättömät väitteet, realismia siinä ei ole nimeksikään.

 

On herroilla osakkeen arvon määritys hienossa kunnossa.. Pitäisi varmaan itsekin todeta vaikka Olvi täysin surkeaksi yhtiöksi kun tekee kaiken maailman Koffin kuraa 😁

Näytä koko viesti