Olet täällä

Ostin/Myin tänään - 5.5.2020 12.34

ItiksenKiekko kirjoitti:

Ostettu Aspire Global @20. Kelasin nyt vaan nauttia kyydistä, säästyy myös samalla sijoitushommelien miettimiseltä nyt kesäaikaan.

https://www.youtube.com/watch?v=-_mRpQKPcIM

"Cashflow ku Niili, wussup, ei ne pysty tätä fiilist tappaa"

Sama @20,05. Tai oikeastaan lisätty, olihan tämä jo ennestään salkun isoin lappu. 

Näytä koko viesti
Eurot poikimaan - miljonääriksi seitsemässä vuodessa - 5.5.2020 09.48

Mulla on mennyt joka vuosi heittämällä nuo perus pienin työhuone, puolet netistä, säilytyskulut ja sitten pari kertaa puolet normi läppärin hankinnasta. Puhelinta en ole yrittänyt kun se on tullut työsuhde-etuna. Ja sijoitustoiminnan laajuus lienee aika samaa luokkaa.

Näytä koko viesti
Aspire Global - 5.5.2020 09.44

Late kirjoitti:

Sehän olikin huono Q1-rapsa. Tänään lyödään laitaan urakalla... itse jätän laput vielä odottelemaan.

En uskaltaisi kyllä tuon rapsan perusteella sanoa että lyödään urakalla laitaan. En oikeastaan uskalla edes veikata kumpaan suuntaan lähdetään kun markkina aukeaa. Sisäänsä aika tunteita herättämättömät luvut, ei missään nimessä mikään "jytky", mutta tuo 20% pinnan kasvu huhtikuulle kuulostaa jatkoa ajatellen aika lupaavalta. 

Itsellänikin tämä obv salkun suurin lappu, ja ihan reilulla marginaalilla. smiley Ja kelpaa kyllä lisääkin, jos oikeasti lähtee kunnolla rommaamaaan.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 5.5.2020 08.56

Pakko vähän kommentoida tuohon teho-/nopeusasiaa. Itse olen kuski, joka ajaa yleensä aina matka-ajossa sen rajoitus+10km/h, ja tunnustan tiltanneeni muutaman kerran "hidastelijoihin", ja yleensä niistä ensimmäisen paikan tullen pyyhkäisen ohi.

Nyt on Teslasta (AP1 Model S) kokemusta ~1v / 20tkm, ja sellaisen jännän havainnon tehnyt että oma ajotyyli on selvästi rauhoittunut (ja varmaan keskinopeus hieman laskenut). Enkä ole ainoa, olen kuullut muiden Tesla-kuskien suusta samaa. Pidemmätkään letkat eivät samalla tavalla ärsytä, ja ohi pyyhkäisyn sijaan usein tulee nykyisin kytkeydyttyä autopilotilla "junan" jatkoksi ja nautiskeltua melko stressittömästä kyydistä.

Autopilot (ainakin tuo ensimmäinen versio, uudemmista ei juurikaan kokemusta) on kyllä mainio peli. Vertaisin tuota matka-ajossa jopa vakionopeudensäätimeen. Manuaaliohjauksella rampilta motarille, ja vakkari päälle. Seuraavan kerran tarvitsee, jotain satunnaisia tietöitä tms lukuunottamatta, itse ohjata kun haluaa poistua moottoritieltä. Sama homma ~80% maanteistä, toki niissä täytyy hieman enemmän olla hereillä jos tiemerkinnöissä on jotain bugia tms.

Jotenkin kulutustakin tulee seurattua paljon tarkemmin kuin polttisvehkeillä. Ja tällä ei ole juurikaan tekemistä omien ajojen suhteen rangen, ja vielä vähemmän kustannusten suhteen. Tuntuu vaan jännästi "palkitsevalta" kun pääsee jonkin tietyn matkan alle xx -keskikulutuksella. Toki tuosta seuraamisesta on hyötyäkin pidempiä matkoja ajatellen, niin osaa sitten ennakoida paljonko se räntäsade/vastatuuli/muuttuja x vaikuttaa kulutukseen ja sitä kautta toimintasäteeseen.

Oma pisin "säännöllinen" ajomatka on toinen mummola reilun 300km päässä, ja tuo menee käytännössä kelissä kuin kelissä lataamatta. Talvella tuli käytyä reilu 650km päiväreissu, ja käytännössä ihan samat kahvi- ja ruokatauot pidin kuin mitä olisi polttisautonkin kanssa pitänyt.

Tästä tuli näköjään nyt tällainen lyhyt Model S:n käyttäjäkokemus, mutta oman vuoden mittaisen kokemukseni perusteella olen kyllä hyvin tyytyväinen. Yleensä näitä kirjoittavat ovat nähneet Teslan vilaukselta jossain parkkipaikalla, ja ovat lukeneet Iltalehdestä miten huono auto se on...

Toki mitään huoltoa vaativaa vikaa ei tässä vuoden mittaan ole ollut (kop kop), joten tuota puolta ei ole vielä "päässyt" koeajamaan. Ja auton oma nettiyhteys on ollut pitkään mykkä, Tesla syytti alkuun tuosta Teliaa, mutta nyt ilmeisesti Hollannista käsin noita korjataan yksi kerrallaan kuntoon etänä. frown Vika ei koske ilmeisesti kuin pientä osaa autoja, eikä tuo itselleni _niin_ suuri harmi ole ollut kun kotona auto on wifissä ja matkalla voi halutessaan tuon jakaa puhelimesta, mutta miinus kuitenkin. Kai tuokin aikanaan tulee kuntoon. Ja tämäkään ei siis ole "huoltoa vaativa" -vika, kun eivät autoa huoltoon huolineet vaan kertoivat että odottele vaan rauhassa, kyllä se aikanaan korjaantuu... Voin kuvitella että jotain tuo asia ärsyttää, eikä ole todellakaan minunkaan mielestäni ok. odotella näin kauan vian korjaamista, varsinkaan tämän hintaluokan autossa.

Mutta tuostakin huolimatta seuraavakin auto tullee olemaan saman valmistajan tekele, ellei ne "perinteiset valmistajat" nyt vihdoin saa jotain hinta-/ominaisuussuhteeltaan parempaa aikaiseksi. Polttismaailmaan tuskin (toivottavasti) tulee palattua.

Näytä koko viesti
Arsin matka vapaaherraksi - 3.1.2020 02.45

Vuosi 2019 tuli ja meni, salkun arvonkehityksellisesti erittäin mukava vuosi oli kyseessä.

Salkun suurimman heppakaksikon muodostaa tällä hetkellä Citycon ja Ålandsbankken. Jos teki 2018 lopussa vähän mieli keventää osakepainoa, niin nyt tekee vielä kolmanneksen kovemmin. Tammirallikin näytti tänä vuonna rajoittuneen tuohon ensimmäiseen pörssipäivään, ja siihen valmistautuessa osakepaino heilahti pitkästä aikaa karvan yli 100%:n. Joku fiksumpi olisi ehkä eilisen rallailun aikana jostain lapuista luopunut, nyt jäi jostain syystä myyntinappia painamatta ja kaikki rallihepat kyytiin.

 

Muutakin tuli vuoden aikana osteltua kuin osakelappuja. Hieno peli, eikä ole patteritkaan kertaakaan loppuneet vielä kesken. Olisi pitänyt vaan älytä printata valmiiksi joku "usein kysytyt kysymykset, ja vastineet Esson baarin väitteille" -läystäke mukaan, niin olisi säästynyt selittämästä samoja asioita ja vastaamasta samoihin kysymyksiin x+n -kertaa jokaiselle vastaantulijalle erikseen. Talviominaisuuksiltaan kirkkaasti paras auto mitä omistanut, ei huono suoritus Kalifornialaiselta start-upilta.

Ja sen kaskon otin tällä kertaa.

Näytä koko viesti
Veikkaus, rahapelimonopoli - 1.11.2019 07.35

Olipahan objektiivinen juttu Veikkauksen pelikoneiden vähentämisestä Maikkarin seiskan uutisissa. Eri edunsaajien edustajat vuoroin itkivät koiranpentuilmeet naamalla, kuinka hirveää on kun tukirahuleita mahdollisesti leikataan peliautomaattien vähennyksen myötä. 

Muistettiin kertoa että jaettava potti vähenee 200miljoonalla, mutta unohdettiin kuitenkin mainita, että samalla jätetään vastaava summa riistämättä peliongelmaisilta.

Loppuun toteamus että kyllä tämä uudistus kokonaisuutena on "miinusmerkkinen" Suomen kannalta.

Montakohan euroa tuollainen mainos maksaa?

Näytä koko viesti
Tammiralli - 2.1.2019 01.10

Aki Pyysing kirjoitti:

Ei tullut tammiralliabroken heart

Taisi alkaa vain pari tuntia myöhässä. smiley Vai mitä vaaditaan tammirallin tunnusmerkistön täyttymiseksi? Ainakin nousija-laskijasuhde näyttää ihan hyvältä.

Näytä koko viesti
Arsin matka vapaaherraksi - 19.12.2018 10.18

Jospa sitä lähestyvän Joulun kunniaksi aktivoituisi, ja tätäkin välillä päivittäisi. Viime päivityksen jälkeen tapahtunutta:

  • Pojan syntymä (kohta 2v...)
  • OKT:n hankinta 
  • Työtehtävien sisäinen vaihtaminen

Pörssissä 2016 ja 2017 saatiin likimain markkinatuotto (riippuu vähän vertailuindeksistä..), tämä vuosi taitaa jäädä vähän jälkeen. Salkun YTD näyttää tällä hetkellä -11%, mikä ei varsinaisesti hurraa -huudoille anna aihetta.

Suurimpana riippakivenä tälle vuodelle on, ilmeisen monelle muullekin täällä tuttu, Lehto Group. Lehto oli lokakuun negarin aikaan obv salkun suurin lappu, tosin Suomisesta oppineena, tällä kertaa paino ei ollutkaa 30+%, vaan 10+%. Tämä antoi jopa tiettyä tyydytystä, kun kerrankin oli toiminut järjevästi hajautuksen suhteen cool

Kolmea edellisvuotta tarkasteltuani tulin sellaiseen johtopäätökseen, että tein Nordnetissä kk-säästösopimukset kahteen ETF:n (EUNL ja IS3N). Näiden avulla kuvittelen saavuttavani maksimaalisen hajautuksen minimaalisella vaivalla.

1k€ jakaantuu kuukausittain noihin suhteessa 80:20. Katsotaan miten kauan tuota tylsää "indeksisijoittamista" jaksaa katsella, tosin 4kk tuo on jo pyörinyt ja olen itsekin yllättänyt miten pitkään olen tuota jaksanut. Jaksamista auttaa tosin se, että tänä vuonna palkkatöistä on keskimäärin jäänyt kaikkien kulujen jälkeen vielä toinenkin 1k€ itse sössittäväksi osakkeisiin. 

Tästä päästään ovelasti seuraavan kappaleen aiheeseen. 2016 olin dippainssien palkkakäppyrystössä alimmalla desiilillä, nyt yhden paikkakunnan ja kahden työtehtävien vaihdon jälkeen ylimmällä. Eikä olla edes kehä 3:n sisäpuolella. Jossain mainoksessa vielä väitettiin, ettei se vaihtamalla parane. Ja miksi tämän asian kirjoittaminen saa miettimään kehtaako tällaista nyt edes kirjoittaa, en tiedä. Ehkä siinä piilee osin selitys sille, miksi suomalaiset ovat keskimäärin totaalisen pihalla kaikkeen rahaan liittyvissä asioissa.

Tammirallikin olisi pian edessä, ja pitäisi sitä varten hepat valjastaa. Olen tässä viime viikkoina lisäillyt mm. UPM:ää ja Ålandsbankkenia, mutta vielä olisi salkussa hieman rahulia. Lisäksi tietty 100k€ superluotto odottelisi koskemattomana, mutta vuoden 2014 tammirallin muistelu hillinnee suurimpia gämbläyshimoja.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 6.12.2016 10.22

Pedro kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla kirjoittavat/lukevat ihmiset kasvavat jo viljaa siinä vaiheessa kun mobiiliappsilla voi kutsua kuskittoman taksin/bussin kotiovelle.

Aika rohkea kommentti, kun miettii miten tekniikka on esim. kuluneen 20 vuoden aikana kehittynyt. Itsekin muistan vielä ajan, kun pankkikortit "höylättiin" sillä mankelilla mikä siirsi kortin kohokirjoituksen maksulärpykkään. Ei ollut lähimaksukortteja, tietokoneita (kuluttajilla), eikä edes Otto-automaatteja. Itse veikkaan että 20 vuoden kuluttua on sellaista tekniikkaa arkikäytössä, josta tämän palstan lukijat (saati kukaan muukaan) eivät osaa vielä haaveillakaan.

Ja mitä tuohon sensori"ongelmaan" tulee, niin aika uskomattomalta kuulostaisi jos jonkun automaatiojärjestelmän käyttöönotto siihen kaatuisi, että sensoreihin kertyisi lunta/likaa. Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, eikö tuon saisi estettyä sopivalla lämmityksellä ja vaikka jollain paineilmapuhalluksella? Tuskin "vuosikymmeniä" tuon ongelman ratkomisessa joka tapauksessa kestää.

Näytä koko viesti
Turvallinen sijoittaminen perheelliselle (vinkkejä kaivataan) - 10.8.2016 02.29

Jos rahoille ei ole lähiaikoina suunniteltua käyttöä, niin en näe tilanteessasi oikein muuta järkevää vaihtoehtoa kuin pörssiosakkeet (indeksirahastot & ETF:t). Sijoitusten arvo voi silloin tällöin laskea kymmeniä prosentteja, jos tämä tuntuu ihan sietämättömältä ajatukselta, niin laita sitten johonkin pankkitalletukseen (jotka todennäköisesti häviää inflaatiolle).

Nuo Nordnetin kuluttomat superrahastot ovat mainio paikka säästää muksuille se muutama kymppi / kk. Omat sijoitukset jos hajautat Seligsonin indeksirahastoihin ja Nordnetin kautta Superrahastoihin / ETF:iin, siten että saat myös maantieteellistä hajautusta (ei pelkästään Suomea/Pohjoismaita/Eurooppaa), niin näkisin että et ainakaan hirveän väärin voi toimia. Toki pörssikurssit ovat joillain mittareilla nyt korkealla, mutta ostojen ajoittamista ei kannata yrittää harrastaa. Kun jatkat noita ostoja tasaisin väliajoin (esim. joka kk) myös kurssien laskiessa / kaikkien panikoidessa, saat sijoituksillesi automaattisesti myös ajallista hajautusta ja vältät "ostamista huipulta".

Kun et sitten ensimmäisen vähänkään isomman dipin koittaessa myy paniikissa salkkuja tyhjiksi, ja julista kaikille että "pörssipeleissä" menettää vaan rahansa, olet jo huomattavasti etevämpi kuin keskivertosijoittaja.

Näytä koko viesti