Olet täällä

Aspire Global - 29.3.2021 07.09

Tiesithän, että vuoden aikana saa myydä verovapaasti osakkeita enintään 1000€:lla. Tähän lasketaan siis kaikki myynnit (myös esim asunnot), eikä summa saa ylittää tuota tonnia.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/osakkeiden_myynt/

"Jos kuitenkin olet myynyt osakkeita kalenterivuoden aikana yhteensä enintään 1 000 eurolla, sinun ei tarvitse maksaa myyntivoitosta veroa. 1 000 euron myyntihintaan luetaan kaikki vuoden aikana tehdyt myynnit, ei pelkästään osakemyynnit. Verovapaita myyntejä ei lasketa mukaan."

 

Näytä koko viesti
Rahapeliyhtiöt - 11.3.2021 05.30

JAG67 kirjoitti:

Aspirea ja Evolutioolempien paino salkussani on melko tasan 1:1.

Joten jos ja kun luovun jommasta kummasta, niin mikä olisi heittonne: kumpi lihoiksi ja kumpi jää salkkuun

Onko pakko valita? Myy puolet molemmista positioista?

Näytä koko viesti
Nimbus Group - Listautumisanti (IPO) - 9.2.2021 04.51

2000kpl merkinnällä irtosi 0kpl.. Ei taida maksaa vaivaa näihin hiuspussipäiden anteihin jatkossa osallistua, kun vähän kusetuksen makuista hommaa tuo lappujen jakaminen tuntuu olevan..🙄

Näytä koko viesti
PikkuPro mutuilee sijoitushommeleita - 8.2.2021 06.42

PikkuPro kirjoitti:

Onko Ruotsista mitään ostettavaa? Cibus on omaan makuun liian kallis...joku kiinteistölafka vois kiinnostaa mut en tiiä yhtään niin kiitollisena otan tutkittavaksi jos jollain on heittää.

Mites tämä:

https://www.sijoitustieto.fi/sijoituskeskustelu/osakkeet/backaheden-fast...

Näytä koko viesti
Reddit Wallstreetbets - 28.1.2021 10.04

Profeetta kirjoitti:

Siis mitä helvettiä, nyt Robinhood myy automaattisesti ihmisten puolesta noita GME:n osakkeita liian suuren riskin takia, eikä myyntiä voi itse perua?!

Samalla shortteja oli ainakin jossain vaiheessa 250% floatista. Ei kuulosta millään tavalla epäilyttävältä.

Onko tälle lähdettä? Jos pitää paikkansa, niin kuulostaa kyllä aikamoiselta. 😮

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 15.1.2021 09.42

Tinggeli kirjoitti:

Tesloihin (2012-2018) asennetuissa kosketusnäytöissä jatkuvasta käytöstä johtuvia kestävyysongelmia eli 158000 Teslaan taidetaan vaihtaan näytöt Muskin piikkiin.

The federal government has asked Tesla to recall approximately 158,000 vehicles, including the 2012-2018 Tesla Model S and the 2016-2018 Tesla Model X, for failures that would result in the loss of rearview camera views and “other safety-related vehicle functions.”

Specifically, the National Highway Traffic Safety Administration’s Office of Defects Investigation (ODI) points to the media control unit, and an integrated flash memory device with storage capacity that’s used every time the system starts up. 

Because Tesla decided to put the defroster/defogger button and other climate controls on the screen, rather than as a standalone button set, a screen failure falls into the safety domain. Prior to Tesla’s lead in moving a number of those functions to the screen, the failure of an infotainment system that covered radio, entertainment, calling or navigation functions wasn’t considered a critical safety issue meriting a recall.

https://www.greencarreports.com/news/1130929_failing-touchscreens-on-tes...

Kyseessä on siis yksittäinen eMMC -muistipiiri, joka jossain vaiheessa tulee tiensä päähän vanhemmissa, MCU1 -tietokoneilla varustetuissa autoissa. Tesla muutti jossain vaiheessa ohjelmistopäivityksellä tuon piirin käyttöä jonkun lokitiedoston kirjoituksen osalta, ettei olisi niin kovalla käytöllä ja tuolla saatiin ilmeisesti lisää elinikää piirille.

Koko kosketusnäyttöä/tietokonetta ei siis vaihdeta, periaatteessa tuon yksittäisen ~10$ muistipiirin vaihtaminen  riittäisi, mutta Tesla taitaa nykyisin uusia jonkun irrallisen piirikortin jolla tuo kyseinen muisti sijaitsee (lienee halvempaa kuin muistipiirin kolvailu). Piirikortin valmistus maksanee Teslalle luokkaa kymppejä ja harjaantuneelta asentajalta menee tunti tuon vaihtoon. Suomessa vaihtavat noita ilmaiseksi sitä mukaa kun tarve vaatii takuun ulkopuolellakin 8v/160tkm ajan.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.1.2021 10.19

tonza kirjoitti:

Teslalla, kuten kaikilla sähköautojen valmistajilla, on edessään pitkäksi aikaa rajattomat kasvunäkymät. Vasta kun valtaosa autokannasta on sähköistetty, voidaan alkaa puhumaan kilpailun kiristymisestä.

Tämä. Huvittuneena aina saa seurata kaikenmaailman klikkiotsikoita "Teslan tappajista", vaikka todellisuudessa jokainen uusi sähköauton valmistuslinjasto nopeuttaa vain polttomoottorien sukupuuttoa (henkilöautoissa). Sähköautomarkkinan kasvunopeus on tällä hetkellä aika brutaali.

Teslaa on vielä pieni jämäerä salkussa. Eihän tuossa arvostuksessa ole enää järjen hiventäkään, mutta voisi ihan mielenkiinnosta nuo loput laput pitää, ja katsoa mihin saakka tuo hulluus kantaa. laugh

Näytä koko viesti
Luottokortit ja näiden bonusohjelmat - 6.1.2021 11.42

Itse maksan kaikki korttiostot Norwegianin kortilla, ja sitten kerran kuussa maksaa koko saldon pois kulutta. Lentopisteitä taitaa olla melkein 500€ edestä, kunhan vaan pääsisi nuo käyttämään ennenkuin menee kiinni koko pulju. frown

Näytä koko viesti
Etätyö ja tulonhankkimismenot - 6.1.2021 11.39

Jos on ollut suuren osan ajasta etätöissä ja lisäksi viime vuodelta on kertynyt pääomatuloja "huomattama" summa, ~30k€, niin voiko työhuoneen ja nettiliittymän vähentää sekä ansio-, että pääomatuloista? Molempien tulolajien hankkimiseenhan noita on kuitenki käytetty.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 6.1.2021 10.20

DeJargon kirjoitti:

 

cyberkone kirjoitti:

 Pari vinkkiä: Energiatuotanto ja varastointi, robotaxit, raskasliikenne.

 

Trollaatko vai mikä nyt on ?

Niin, montakos noista mainitsemistasi jutuista on muulla kuin Elonin fantasiatasolla ?

Robotaxi nyt on vähän häilyvämpi käsite, mutta noista muista 3/3 on fyysisesti olemassa, ja energiantuotanto ja -varastointi ovat olleet jo kaupallisessa tuotannossa ties kuinka kauan.

"Solar Rooffeja" on myyty Jenkeissä pitkän aikaa kuluttajille, toki liikevaihdollisesti aika marginaalinen tuote kyseessä. Energiavarastoja myydään kuluttajien lisäksi myös jakelu- ja siirtoverkkojen haltioille "hieman" suuremmassa mittakaavassa, tässä esimerkiksi rakennetaan maailman suurinta verkkoon liitettyä energiavarastoa:

https://insideevs.com/news/461525/world-largest-battery-under-constructi...

Kyseessä on siis valmistuessaaan maailman suurin verkkoon liitetty energiavarasto, nykyään suurin (193,5MWh Australiassa) on sekin Teslan toimittama. Noiden kysynnän voisi ennustaa räjähtävän uusiutuvan energiatuotannon lisääntyessä.

Raskaasta liikenteestä voi katsella youtubesta "Tesla Semi" -videoita, noilla (muutamalla prototyyppi-) rekoilla on ajeltu yleisen liikenteen seassa jo useamman vuoden. Viime vuoden lopulla haettiin Tesla Semin valmistavaan portaaseen työntekijöitä, joten eiköhän noidenkin valmistus tämän vuoden aikana alkane.

Uusin FSD Beta -päivitys ajaa San Franciscon kaduilta Los Angelesiin ilman, että kuski puuttuu koko matkan aikana kertaakaan tilanteeseen:

https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8

Toki ollaan vielä kaukana mistään robotaxeista, mutta samalla kuitenkin aika kaukana toiseen suuntaan myös muiden valmistajien kaistavahdeista. Ja kyllä tuonkin perusteella sanoisin että robotaxi pidemmällä kuin "Elonin fantasioissa"

Rahallisesti itse näkisin noista eniten potentiaalia noissa energiavarastoissa, lisäksi olemassa olevissa autoissa on iso massa energiavarastoa sekä potentiaalisesti ohjattavaa kulutusta. Teslahan pystyisi etänä ohjaamaan autojen latautumista, ja näin ollen rakentamaan ison virtuaalivoimalaitoksen, käyttäjien suostumuksella ja niille maksettavan korvauksen kera toki. Tällaisia toimijoitahan Jenkeistä jo löytyy, joilla on iso massa esim. ohjattavia ilmastointilaitteita, joita sitten tarpeen tulleen rajoitetaan kun tehontarve verkossa on suurimmillaan.

Toinen autojen hyödyntämisvaihtoehto on V2G (vehicle to grid), eli autojen akkuja jossain tilanteessa purettaisiin verkkoon päin, mutta tähän ei Eloni ole ilmeisesti vielä oikein lämmennyt. 

Näytä koko viesti