Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 15.1.2021 09.42

Tinggeli kirjoitti:

Tesloihin (2012-2018) asennetuissa kosketusnäytöissä jatkuvasta käytöstä johtuvia kestävyysongelmia eli 158000 Teslaan taidetaan vaihtaan näytöt Muskin piikkiin.

The federal government has asked Tesla to recall approximately 158,000 vehicles, including the 2012-2018 Tesla Model S and the 2016-2018 Tesla Model X, for failures that would result in the loss of rearview camera views and “other safety-related vehicle functions.”

Specifically, the National Highway Traffic Safety Administration’s Office of Defects Investigation (ODI) points to the media control unit, and an integrated flash memory device with storage capacity that’s used every time the system starts up. 

Because Tesla decided to put the defroster/defogger button and other climate controls on the screen, rather than as a standalone button set, a screen failure falls into the safety domain. Prior to Tesla’s lead in moving a number of those functions to the screen, the failure of an infotainment system that covered radio, entertainment, calling or navigation functions wasn’t considered a critical safety issue meriting a recall.

https://www.greencarreports.com/news/1130929_failing-touchscreens-on-tes...

Kyseessä on siis yksittäinen eMMC -muistipiiri, joka jossain vaiheessa tulee tiensä päähän vanhemmissa, MCU1 -tietokoneilla varustetuissa autoissa. Tesla muutti jossain vaiheessa ohjelmistopäivityksellä tuon piirin käyttöä jonkun lokitiedoston kirjoituksen osalta, ettei olisi niin kovalla käytöllä ja tuolla saatiin ilmeisesti lisää elinikää piirille.

Koko kosketusnäyttöä/tietokonetta ei siis vaihdeta, periaatteessa tuon yksittäisen ~10$ muistipiirin vaihtaminen  riittäisi, mutta Tesla taitaa nykyisin uusia jonkun irrallisen piirikortin jolla tuo kyseinen muisti sijaitsee (lienee halvempaa kuin muistipiirin kolvailu). Piirikortin valmistus maksanee Teslalle luokkaa kymppejä ja harjaantuneelta asentajalta menee tunti tuon vaihtoon. Suomessa vaihtavat noita ilmaiseksi sitä mukaa kun tarve vaatii takuun ulkopuolellakin 8v/160tkm ajan.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.1.2021 10.19

tonza kirjoitti:

Teslalla, kuten kaikilla sähköautojen valmistajilla, on edessään pitkäksi aikaa rajattomat kasvunäkymät. Vasta kun valtaosa autokannasta on sähköistetty, voidaan alkaa puhumaan kilpailun kiristymisestä.

Tämä. Huvittuneena aina saa seurata kaikenmaailman klikkiotsikoita "Teslan tappajista", vaikka todellisuudessa jokainen uusi sähköauton valmistuslinjasto nopeuttaa vain polttomoottorien sukupuuttoa (henkilöautoissa). Sähköautomarkkinan kasvunopeus on tällä hetkellä aika brutaali.

Teslaa on vielä pieni jämäerä salkussa. Eihän tuossa arvostuksessa ole enää järjen hiventäkään, mutta voisi ihan mielenkiinnosta nuo loput laput pitää, ja katsoa mihin saakka tuo hulluus kantaa. laugh

Näytä koko viesti
Luottokortit ja näiden bonusohjelmat - 6.1.2021 11.42

Itse maksan kaikki korttiostot Norwegianin kortilla, ja sitten kerran kuussa maksaa koko saldon pois kulutta. Lentopisteitä taitaa olla melkein 500€ edestä, kunhan vaan pääsisi nuo käyttämään ennenkuin menee kiinni koko pulju. frown

Näytä koko viesti
Etätyö ja tulonhankkimismenot - 6.1.2021 11.39

Jos on ollut suuren osan ajasta etätöissä ja lisäksi viime vuodelta on kertynyt pääomatuloja "huomattama" summa, ~30k€, niin voiko työhuoneen ja nettiliittymän vähentää sekä ansio-, että pääomatuloista? Molempien tulolajien hankkimiseenhan noita on kuitenki käytetty.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 6.1.2021 10.20

DeJargon kirjoitti:

 

cyberkone kirjoitti:

 Pari vinkkiä: Energiatuotanto ja varastointi, robotaxit, raskasliikenne.

 

Trollaatko vai mikä nyt on ?

Niin, montakos noista mainitsemistasi jutuista on muulla kuin Elonin fantasiatasolla ?

Robotaxi nyt on vähän häilyvämpi käsite, mutta noista muista 3/3 on fyysisesti olemassa, ja energiantuotanto ja -varastointi ovat olleet jo kaupallisessa tuotannossa ties kuinka kauan.

"Solar Rooffeja" on myyty Jenkeissä pitkän aikaa kuluttajille, toki liikevaihdollisesti aika marginaalinen tuote kyseessä. Energiavarastoja myydään kuluttajien lisäksi myös jakelu- ja siirtoverkkojen haltioille "hieman" suuremmassa mittakaavassa, tässä esimerkiksi rakennetaan maailman suurinta verkkoon liitettyä energiavarastoa:

https://insideevs.com/news/461525/world-largest-battery-under-constructi...

Kyseessä on siis valmistuessaaan maailman suurin verkkoon liitetty energiavarasto, nykyään suurin (193,5MWh Australiassa) on sekin Teslan toimittama. Noiden kysynnän voisi ennustaa räjähtävän uusiutuvan energiatuotannon lisääntyessä.

Raskaasta liikenteestä voi katsella youtubesta "Tesla Semi" -videoita, noilla (muutamalla prototyyppi-) rekoilla on ajeltu yleisen liikenteen seassa jo useamman vuoden. Viime vuoden lopulla haettiin Tesla Semin valmistavaan portaaseen työntekijöitä, joten eiköhän noidenkin valmistus tämän vuoden aikana alkane.

Uusin FSD Beta -päivitys ajaa San Franciscon kaduilta Los Angelesiin ilman, että kuski puuttuu koko matkan aikana kertaakaan tilanteeseen:

https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8

Toki ollaan vielä kaukana mistään robotaxeista, mutta samalla kuitenkin aika kaukana toiseen suuntaan myös muiden valmistajien kaistavahdeista. Ja kyllä tuonkin perusteella sanoisin että robotaxi pidemmällä kuin "Elonin fantasioissa"

Rahallisesti itse näkisin noista eniten potentiaalia noissa energiavarastoissa, lisäksi olemassa olevissa autoissa on iso massa energiavarastoa sekä potentiaalisesti ohjattavaa kulutusta. Teslahan pystyisi etänä ohjaamaan autojen latautumista, ja näin ollen rakentamaan ison virtuaalivoimalaitoksen, käyttäjien suostumuksella ja niille maksettavan korvauksen kera toki. Tällaisia toimijoitahan Jenkeistä jo löytyy, joilla on iso massa esim. ohjattavia ilmastointilaitteita, joita sitten tarpeen tulleen rajoitetaan kun tehontarve verkossa on suurimmillaan.

Toinen autojen hyödyntämisvaihtoehto on V2G (vehicle to grid), eli autojen akkuja jossain tilanteessa purettaisiin verkkoon päin, mutta tähän ei Eloni ole ilmeisesti vielä oikein lämmennyt. 

Näytä koko viesti
Arsin matka vapaaherraksi - 2.1.2021 08.37

Arsi kirjoitti:

Vieläköhän ehtii Jinxata reilun kymmenvuotisen "sijoittajauran" todennäköisesti tuottavimman yksittäisen vuoden

Ei onnistunut, loppuvuonna otettiin vielä hienoinen loppukiri ja salkku päätyi lopulta reilun 74% nousuun cool

 

Tammiralliin lähdetään viime vuosien tapaan taas salkku täynnä lappuja, ja osakepainokin pääsi pitkästä aikaa lipsahtamaan vuoden viimeisinä pörssipäivinä karvan yli 100 pinnan. Eiköhän se tästä vielä itkuksi jossain vaiheessa muutu...

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 2.1.2021 06.24

Puoli miljoonaa toimitettua autoa 2020, ohjeistuksen mukaisesti (okei, 450kpl vajaa):

https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q4-2020-vehicle-production-deli...

 

Ihan kaikki eivät tuohon Muskin v.2014 "lupaamaan" tavoitteeseen pääsyyn uskoneet:

 

Näytä koko viesti
Tammiralli - 29.12.2020 09.45

RaimoRaitis kirjoitti:

En tiedä kuuluisiko ennemmin Nordnetin alle, mutta tammiralli mielessä tekisi mieli ottaa ensimmäistä kertaa Nordnetin luotto käyttöön. Jos otan maksimit 4.xx%-korolla (superluottoon ei saumoja kun liian iso osa salkusta Aspirea) ajatuksena myydä tammikuussa pois, niin maksanko korkoa vain 4,xx/12 prosenttia?

Korko tosiaan lasketaan vain niiltä päiviltä kun se on käytössä, kuten Hauturikin tuossa oletti. Kertynyt korko näkyy eriteltynä salkussa kuluvan kuun loppuun saakka, jonka jälkeen se pääomitetaan, eli vähennetään salkun saldosta.

Näytä koko viesti
Thunderful Group/ Lelumyynti Ky / Amo Oy IPO - 7.12.2020 11.25

hauturi kirjoitti:

 jos on voittanut 50kpl, on niillä saanut jonkinlaisen pikavoiton?

Reilu pari sataa (€) tuosta sai vainvanpalkkaa, kun heti aamusta nuo myi.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 2.12.2020 07.57

Heikin Ashi kirjoitti:

 

Teslan sähköautomarkkinaosuudet eri alueilla 

 

Maailma  nro 1 (17 %)

 

Eurooppa nro 4 ( 7%)

 

Kiina nro 2 (12 %)

 

USA nro 1 (toistaiseksi)

 

Tässä vielä tuo jenkkien markkinaosuus, kun sen jätit mainitsematta:

According to data gathered by Buy Shares, Tesla has maintained an 81.66% market share of the EV market in the US during the first half of 2020

https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-t...

Näytä koko viesti