Huonoja juttuja myös, että pakon edessä teetättivät kumeja Kiinassa ja resepti on nyt siellä tiedossa. Tullee siis parempia halpa-renkaita kohtapuoliin markkinoille.
Lisäksi Pietarissa tehdään nyt Nokian muoteilla "nokialaisia", tosin pelkästään Venäjän markkinoille. Mutta jolleivat ahneuden lait petä, noita rinkuloita tulee lähivuosina taas kilpailemaan länsimarkkinoille aitojen romaniassa tehtyjen, mutta kalliimpien "nokialaisten" kanssa.
Huonoja juttuja myös, että pakon edessä teetättivät kumeja Kiinassa ja resepti on nyt siellä tiedossa. Tullee siis parempia halpa-renkaita kohtapuoliin markkinoille.
Halvemmat rengasmerkit ovat tarjonneet jo vuosia varsin hyvää laatua huomattavasti edullisempaan hintaan kuin vaikkapa Nokia. Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan. Yleinen taloustilannekin vie kuluttajan valinnan yhä useammin edullisempien renkaiden luo.
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Jos valittavana on ainoastaan Nokialaiset tuplahintaan ja Linglongit puoleen hintaan, niin omaan autoon otan kyllä kerran kerrasta Nokialaiset. Ja jos kyse on talvirenkaista, niin vähän useamminkin.
Kesärenkaiksi en ota kumpiakaan, jos muitakin vaihtoehtoja on. Talvirenkaiksi voisi periaatteessa valikoitua nokialaisetkin, varsinkin jos käyttäisin vielä nastarenkaita.
Itselle taas ei kiinalaisia rinkuloita tule, mutta ei kyllä tullut "Made in Russia" nokialaisiakaan. Seuraavat lienevät taas nokialaiset kun on salkussa nyt omistustakin.
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Jos valittavana on ainoastaan Nokialaiset tuplahintaan ja Linglongit puoleen hintaan, niin omaan autoon otan kyllä kerran kerrasta Nokialaiset. Ja jos kyse on talvirenkaista, niin vähän useamminkin.
Epäilemättä edelleen hyvin toimeentulevat valitsevat renkaansa kuten aikaisemminkin, mutta ne joilla mm. korot painavat päälle ja käytettävissä on vähemmän irtorahaa kuin aikaisemmin, joutuvat valitsemaan monien kulutustavaroiden ja -hyödykkeiden suhteen toisin.
Merkkivalmistajalle tässä on sekin uhkakuva, että kun kuluttaja huomaa ettei merkistä maksettu hintaero ole enää perusteltua, asiakas on menetetty jatkossakin.
Sinänsä ei miinukset haittaa, mutta mielenkiinnosta utelen, miksi parikin miinusti edellistä viestiäni, jossa totesin ainoastaan vallitsevan todellisuuden?
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Jos valittavana on ainoastaan Nokialaiset tuplahintaan ja Linglongit puoleen hintaan, niin omaan autoon otan kyllä kerran kerrasta Nokialaiset. Ja jos kyse on talvirenkaista, niin vähän useamminkin.
Epäilemättä edelleen hyvin toimeentulevat valitsevat renkaansa kuten aikaisemminkin, mutta ne joilla mm. korot painavat päälle ja käytettävissä on vähemmän irtorahaa kuin aikaisemmin, joutuvat valitsemaan monien kulutustavaroiden ja -hyödykkeiden suhteen toisin.
Merkkivalmistajalle tässä on sekin uhkakuva, että kun kuluttaja huomaa ettei merkistä maksettu hintaero ole enää perusteltua, asiakas on menetetty jatkossakin.
Sinänsä ei miinukset haittaa, mutta mielenkiinnosta utelen, miksi parikin miinusti edellistä viestiäni, jossa totesin ainoastaan vallitsevan todellisuuden?
Sinänsä ei miinukset haittaa, mutta mielenkiinnosta utelen, miksi parikin miinusti edellistä viestiäni, jossa totesin ainoastaan vallitsevan todellisuuden?
Minusta tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan on puhdas mielipide:
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Eikähän siinä mitään, tiedän paljonkin ihmisiä jotka ovat samaa mieltä. Näkeehän tuolla niitäkin, jotka vetelevät menevään 10v vanhoilla pinnoitetuilla lähes sileillä renkailla, ja niiden mielestä siinäkin on hyvä hinta-laatusuhde.
Minusta ei pidä sekoittaa sitä, mihin kenelläkin on varaa (jos ei ole varaa Nokialaisiin tai joihinkin vielä parempiin renkaisiin, niin toki on parempi ostaa uudet Linglongit mieluummin kuin vaikka loppuunajetut käytetyt), ja mikä on laadun puolesta järkevää, olettaen että on varaa.
Sinänsä ei miinukset haittaa, mutta mielenkiinnosta utelen, miksi parikin miinusti edellistä viestiäni, jossa totesin ainoastaan vallitsevan todellisuuden?
Minusta tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan on puhdas mielipide:
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Myös Marraskuulle testivaihtaria:
"Linglong GreenMax Winter Grip 2 -talvirenkaassa on markkinoiden suurin nastamäärä suosituimmassa kokoluokassa 205/55-16. Suomalaisen rengastestaajan Test Worldin testeissä Ivalossa renkaan jarrutuspito jäällä oli parempi kuin viime vuoden ja tämän vuoden lehtitestit voittaneilla Continentalilla ja Michelinillä."
Sinänsä ei miinukset haittaa, mutta mielenkiinnosta utelen, miksi parikin miinusti edellistä viestiäni, jossa totesin ainoastaan vallitsevan todellisuuden?
Minusta tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan on puhdas mielipide:
Laadun puolesta ei ole enää mitään ideaa maksaa nokialaisista renkaista tonnia, kun Linglongit saa puoleen hintaan.
Myös Marraskuulle testivaihtaria:
"Linglong GreenMax Winter Grip 2 -talvirenkaassa on markkinoiden suurin nastamäärä suosituimmassa kokoluokassa 205/55-16. Suomalaisen rengastestaajan Test Worldin testeissä Ivalossa renkaan jarrutuspito jäällä oli parempi kuin viime vuoden ja tämän vuoden lehtitestit voittaneilla Continentalilla ja Michelinillä."
Näitä vannetukun ja muiden mainostarkoituksessa ostettuja testejä ei ehkä kannata ottaa vakavasti. Käsittääkseni TM ja Tuulilasin testeissä kiinalaisten renkaiden tulokset on ollut huonoja, jossain tapauksissa kiinalaiset renkaat on todettu jopa hengenvaarallisiksi. Mitä olen tuttavapiiristä käsittänyt, vaihtoehto kohtuullisesti tai paljon ajaville on ns. Premium- merkkien kakkosmerkit tai sitten itsenäiset omat "perus" merkit kuten Hankook.
Tämä testivaihtari taitaa olla Vannetukun eli tuotteen myyjän oma testi markkinointia varten, kun tässä ei mainita edes testaajan nimeä.
Ei mainittu? Ei kai tuo nyt niin pitkä lainaus voinut olla että asia pystyi menemään ohi?
Ivalossa toimiva UTAC Ivalo (entinen Test World Oy) on puolueeton ja useasti maailman parhaana palkittu ajoneuvojen, renkaiden ja komponenttien testaukseen erikoistunut yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ympärivuotiset talviolosuhteet ulkoradoilla ja sisätestaushalleissa.
Tämä testivaihtari taitaa olla Vannetukun eli tuotteen myyjän oma testi markkinointia varten, kun tässä ei mainita edes testaajan nimeä.
Ei mainittu? Ei kai tuo nyt niin pitkä lainaus voinut olla että asia pystyi menemään ohi?
Ivalossa toimiva UTAC Ivalo (entinen Test World Oy) on puolueeton ja useasti maailman parhaana palkittu ajoneuvojen, renkaiden ja komponenttien testaukseen erikoistunut yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ympärivuotiset talviolosuhteet ulkoradoilla ja sisätestaushalleissa.
Oli vain maininta Vannetukun testeistä ja tuo Vannetukku on kyseisen renkaan maahantuoja/myyjä? Test World tarjoaa testausratoja ja palveluja monille eri toimijoille. Mikäli ei ole mainintaa esim. jonkin alan lehden "puolueettomasta" testistä, niin kyseessä voi olla myös valmistajan tai maahantuojan omista ei niin "puolueettomista" testeistä.
Edellinen ei käy ilmi tuosta viestistäsi vaikka kyseessä on toki voinutkin olla "puolueeton" vertailutesti esim. jonkin alan lehden lukuun.
Eli puolueettomaan testaukseen toimintansa perustavan testaajankaan tulokset eivät käy. Asia kunnossa. :)
Tarkoitus oli siis heittää ilmoille yksi näkemys siitä, miksi Nokian Renkaiden tulevaisuuteen saattaa liittyä negatiivisia odotuksia. Osa halvemmista merkeistä on kuronut, ja kuroo edelleen, laatugäppiä kiinni, ja kun yleinen taloustilanne on mitä on, kysyntä valuu väkisinkin edullisempiin vaihtoehtoihin. Kun kuluttaja lisäksi huomaa, ettei tuplahintaan ole laadullisia perusteita, ostospäätös jää todennököisesti pysyväksi myös tulevien rengashankintojen suhteen.
Mielelläni lukisin vasta-argumentteja siitä, miksi näkemykseni on virheellinen.
Eli puolueettomaan testaukseen toimintansa perustavan testaajankaan tulokset eivät käy. Asia kunnossa. :)
Tarkoitus oli siis heittää ilmoille yksi näkemys siitä, miksi Nokian Renkaiden tulevaisuuteen saattaa liittyä negatiivisia odotuksia. Osa halvemmista merkeistä on kuronut, ja kuroo edelleen, laatugäppiä kiinni, ja kun yleinen taloustilanne on mitä on, kysyntä valuu väkisinkin edullisempiin vaihtoehtoihin. Kun kuluttaja lisäksi huomaa, ettei tuplahintaan ole laadullisia perusteita, ostospäätös jää todennököisesti pysyväksi myös tulevien rengashankintojen suhteen.
Mielelläni lukisin vasta-argumentteja siitä, miksi näkemykseni on virheellinen.
Linglongilla ja vastaavilla on sama tilanne kuin Huyndailla ja Hankookilla aikoinaan. Korealaisilla brändeillä kesti pitkään saada länsimaissa luotto, vaikka monet tuotteet olivat laadultaan hyviä ja edullisia. Katsottiin vaan jostain syystä kieroon, kun oli uusi toimija. Nykyään Huyndait ja Hankookit ovat arkipäivää. Kuten kiinalaisten sähköautot ja Linglongitkin tulevat olemaan.
En epäile lainkaan, etteikö kiinalaisten renkaiden laatu suhteessa "premium"-merkkeihin aikaa myöten paranisi. Kurottavaa on vaan toistaiseksi aika paljon. Ei se Linglongkaan enää ihan pohjamudissa pyöri, vaan jotkut ominaisuudet ovat jo ihan kelpo tasolla.
"Samalla auto- ja rengasmarkkina jatkui haastavana, ja jakeluportaan rengasvarastot olivat korkealla tasolla. Jälleenmyyjäasiakkaiden keskittyminen varastonhallintaan sekä alhainen kuluttajaluottamus vaikuttivat kolmannen neljänneksen liikevaihtoon negatiivisesti. Alhaisemmista volyymeistä huolimatta katteet olivat hyvällä tasolla, ja asiakkailtamme saadun palautteen perusteella arvioimme, että markkinaosuutemme premium-talvirenkaissa on säilynyt ennallaan tai parantunut."
"Romanian tehtaasta tulee maailman ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas, ja ensimmäisten renkaiden on tarkoitus valmistua siellä vajaan vuoden sisällä."
Jos tehtaasta tulee ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas, niin välttääköhän yhtiö sillä jatkossa jotain veroja tai maksuja? Tietysti on markkinointietu vastuullisille kuluttajille tuitetra markkinoitaessa.
Isoilla pankeilla laitamarkkinafirmoja annetaan usein junioreille seurantaan ja he päivittävät näkemyksiään max. muutaman kerran vuodessa, kun tärkeämmät hommat antavat myöden. JP Morganin analyytikko päivitti tänään Nokian Renkaiden suosituksensa tasolta "overweight" tasolle "neutral" ja leikkasi tavoitehinnan 11 eurosta 7,3 euroon. Vaikka touhu on parhaimmillaankin puolivillaista, on näillä isojen pankkien suosituksilla silti usein kurssiin vaikutusta.
Tekniseltä näkökulmalta Renkaissa on laukeamassa herkullinen tilanne, joka on tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana vain 3 kertaa. Lähtötelineistä markkina-arvo on aiemmilla kerroilla kasvanut suuruusluokkana 100% leikkausta seuranneen 12 kk:n aikana. TSI leikkaa nyt kaavionsa alapuoliskolla ylös. Pisin leikkausta seurannut nousutrendi oli 2001-2005, jolloin renkaiden pörssiarvo nousi 48 kuukautta.
Itse seuraan uutena rengastehtaan omistajana kuinka matka etenee.
Nokian Renkaat pääsi jälleen Dow Jonesin vastuullisuusindeksiin – Kuuluu Euroopan vastuullisimpiin yrityksiin
Nyt:
Euroopan komissio on tänään aloittanut ennalta ilmoittamattoman tarkastuksen Nokian Renkaat Oyj:n (”Nokian Renkaat”) pääkonttorilla Nokialla. Komissio on ilmaissut huolensa siitä, että sen tarkastuksen kohteena olevat rengasvalmistajina toimivat yhtiöt ovat saattaneet rikkoa EU:n kilpailuoikeussääntöjä, joiden tarkoituksena on estää kartelleja ja kilpailun rajoittamista koskevia toimia.
Aiemmin tämä vastuullisuuden perikuva kusetti testituloksissa. Varmaan sama raati, joka valitsi joukkuekaverinsa vaimosta vähän liian hyvää huolta pitävän John Terryn aikanaan vuoden isäksi.
Nokian Renkaat mukana Euroopan komission ennalta ilmoittamattomassa tarkastuksessa
Euroopan komissio on tänään aloittanut ennalta ilmoittamattoman tarkastuksen Nokian Renkaat Oyj:n pääkonttorilla Nokialla.
Komissio on ilmaissut huolensa siitä, että sen tarkastuksen kohteena olevat rengasvalmistajina toimivat yhtiöt ovat saattaneet rikkoa EU:n kilpailuoikeussääntöjä, joiden tarkoituksena on estää kartelleja ja kilpailun rajoittamista koskevia toimia.
Nokian Renkaat tiedottaa, että sillä ei ole tietoa tarkastuksen lopputuloksesta, eikä se voi kommentoida käynnissä olevaa tutkintaa. Nokian Renkaat ilmoittaa tekevänsä täyttä yhteistyötä viranomaisten kanssa.
Ei vaikuta mitään sijoituscasen isoon kuvaan. Tehdas käynnistyy 11 kuukauden kuluessa, tuotantokapasiteetti kasvaa muutaman vuoden kuluessa yli kolmanneksen nykyisestä.
Seuraavan 10 vuoden aikana Tyres maksaa osinkoja 9-11 euroa, ja osake maksaa tänään vähän yli 8 euroa. Ei ole vaikeaa matematiikkaa nähdä mitä on tulossa.
Ulkoiset riskit on tottakai olemassa, mutta niin ne on kaikille muillekin. Maailmassa ”kaiken epävakaus”, lama, sota, jne jne. Mikäli kaikki menee ulkoisten tekujöiden osalta smoothisti, rinkuloista joutuu maksamaan vuonna 2027 20-30 euroa. Osinkoa vuodelta 27 tullaan maksamaan reilusti yli euro.
Taas oli jo tilipäivän maku suussa kun ohjeistuksen luettuani ostin mitä salkkuun mahtui, mutta ei tämä nyt hirveämmin tästä piristynyt, mutta katsellaan nyt vielä.
Katselin niin jonain vuonna Inderes oli tulkinnut merkittävästi tarkoittavan +15% kasvua, mikä tässä asettaisi liikevaihdon kasvun pohjan konsensukseen, mitä muuta voi toivoa? Joku saa nopeasti korjata jos yhtiön politiikasta on paremmin vihiä.