Vallitseva tilanne on ollut positiivinen verkkokaupoille yleisesti. Samaan aikaan myös monet kilpailijat ovat heränneet verkkokauppaan entistä enemmän ja sitä myötä myös kulut ovat nousseet alalla(esim markkinointi ja kuljetuskulutkin joiltain osalta). Varsinkin kun ihmisiä on entistä enemmän Internetistä googlettelemassa klikkimäärät ovat nousseet, mutta samaan aikaan konversio% on laskenut.
Sanoisin että verkkokauppa.com on nauttinut edelläkävijänä asemaansa verkkokauppana, mutta edelläkävijän etu ei mielestäni verkkokaupassa ole suuren suuri. Itse odottaisin, että verkkokauppa.com panostaisi enemmän logistiikkaan(kuljetuksiin jne.) ja omien tuotteiden tuontiin.
Myymälästä ovat olleet lisäksi ainakin ennen plussa monikanavaisuutensa puolesta, mutta en ole varma, että onko niidenkin hyöty katoamassa koronatilanteen takia ja niitä ei verkkiksellä kuitenkaan kovin paljoa ole. Ja varsinkin Amazonin tultua Suomeen myymäläverkosto on mielestäni yksi suuria etuja sitä vastaan, esim Tokmanniin Amazonin tulo ei mielestäni vaikuta, kun taas verkkokauppa.com voi olla sitä vastaan helisemässä.
Näiden seikkojen takia omasta salkustani ei verkkokauppaa löydy, kun Amazonia ja Tokmannia löytyy.
Itse olen verkkokaupoissa yrittäjänä, esim https://preeco.fi/ ja uskoisin, että markkinasta on ihan hyvä kuva :)