Olet täällä

Technopolis - 24.11.2017 09.08

Mielestäni tuossa käsitellään luovutusvoiton verotusta, ei osakkeiden kirjaamista käypään arvoon tulosvaikutteisesti.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 3.3.2017 01.11
KepilläJäätä kirjoitti:

 

Osakkeiden markkintatuotto on vaihtoehto kaikkiin sijoituksiin.

Itse käytän vipua paljon levollisemmin mielin tasaista kassavirtaa suhdanteessa kuin suhdanteessa tuottaviin kohteisiin, kuten asuntoihin, kuin osakemarkkinoille. Tämä on myös fiilispuolen juttuja, eikä minulla ole kaiken kattavaa tilastoa tätäkään kommenttia tukemaan:)

 

Ymmärrän, että tämä oli vähän suoraviivaistettu vastaus ja olet perehtynyt riskeihin, mutta uskoisin tuon olevan monien argumentti ja ehkä hieman liikaa tuudittaudutaan tasaiselle kassavirralle. Suomessa pienten asuntojen kohdalla toki yhteiskunta takaa kassavirran monien asuntojen osalta kaikissa suhdannetilanteissa, mutta silti mielestäni Jeansin kirjoittama yhden asunnon suurempi riski suhteessa REIT:iin on aika kiistaton, jos riskinä pidetään arvon heiluntaa. Yksittäiselle asunnollehan voi tapahtua mitä vaan. Vuokralainen muuttua ongelmalliseksi, yllättäviä kuluja, yliopisto muuttaa kaupungista, asumistukijärjestelmää muutetaan, asuntotuotantoa juuri k.o. alueella lisätään jne. Uskoisin REIT:ien myös pystyvän hankintaan alle markkinahinnan, jos markkinahintana pidetään yksittäisen asunnon kauppahintoja.

Oliko muuten vuokrataulukkosi nimellisvuokria vai reaalivuokria? Oletan nimellisiä, koska muuta ei ollut mainittu. Silloin 90-luvulla näyttäisi vähän reaalisesti laskevan. Ei toki merkittävää, mutta uskoisin, että suurin osa vuokrasopimuksista on pysynyt voimassa ja uudet neuvotellut vuokrat ovat voineet laske taulukon näyttämää selkeästi enemmän.

Monesti noteeraamattomuutta pidetään riskejä alentavana tekijänä muutenkin kuin vakuuksien kannalta. Esim. että omistetaan se ainoa vielä vuokrattu asunto koko seudulla ja kassavirtaa tulee, niin arvo on edelleen hankintameno.

 

 

Näytä koko viesti
DNA - 1.12.2016 12.25

Danskea ei näy enää 10,10 tasolla ostolaidalla.

Näytä koko viesti
Luovutusvoiton verotus jos käy tiheästi kauppaa - 4.11.2016 08.54
remolod kirjoitti:

eli pitääkö aina miettiä että kun ostaa osaketta niin hinnan pitää nousta ainakin (ostokomissio + myyntikomissio) / 0,7 jotta voittoa alkaa kertyä?

En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta varmuuden vuoksi: Komissiot ovat verotuksessa vähennyskelpoisia eli voittoa alkaa kertyä heti, kun myyntihinta vähennettynä ostohinnalla ylittää palkkioiden määrän eli ei tarvitse enää jakaa 0,7:llä.

Näytä koko viesti
Technopolis - 7.9.2016 11.52

Technopoliksen annin markkinointiesitteestä:

Mitä tapahtuu, jos osakkeita ei riitä
kaikille merkintätoimeksiannon antaneille
osakkeenomistajille ja sijoittajille
toissijaisessa merkinnässä?
Mikäli kaikkia osakkeita ei ole merkitty ensisijaisten merkintä-
oikeuksien perusteella, yhtiön hallitus päättää ilman merkin-
täoikeuksia merkittyjen osakkeiden allokaatiosta seuraavasti:
a)
Ensiksi niille osakkeenomistajille ja/tai muille sijoittajille,
jotka ovat merkinneet osakkeita myös merkintäoikeuksien
perusteella. Mikäli kyseiset merkitsijät ylimerkitse-
vät osakeannin, allokaatio kyseisille merkitsijöille mää-
räytyy arvo-osuustilikohtaisesti osakkeiden merkintään
ensisijaisen merkintäoikeuden mukaisesti käytettyjen
merkintäoikeuksien lukumäärän mukaisessa suhteessa,
kuitenkin enintään kultakin arvo-osuustililtä ilman mer
-
kintäoikeutta tehtyjen merkintöjen määrään saakka, ja
mikäli tämä ei ole mahdollista, arpomalla
 
Näytä koko viesti
Turvallinen sijoittaminen perheelliselle (vinkkejä kaivataan) - 19.8.2016 11.51
bullero kirjoitti:

Molemmat voi ainakin omasta mielestäni unohtaa, valuuttakaupankäynti on hyvin turhaa erittäin likvidien markkinoiden takia ja käytännössä yksityissijoittajan kannalta riskin hajauttamisen mielessä tuon voi hoitaa vaikkapa omistamalla Yhdysvaltain dollareissa ja eurossa noteerattuja osakkeita. Korkomarkkinat ovat taas aika kuumentuneet, erityisesti valtioiden bondien osalta. Kenties hajauttamismielessä suuryhtiöiden joukkovelkakirjat voisivat vielä tuodakin jotain (pientä) tuottoa. Tuottoa halutessaan joutuu riskiä kasvattamaan ja molempia onkin sitten tarjolla junk bondeissa niin valtioiden kuin firmojenkin puolelta.

Samaa mieltä, että voi unohtaa, koska koron valitseminen osakkeiden sijaan tulee mielestäni kysymykseen vain, jos sijoitusaika on lyhyt tai jos haluaa hajauttaa suurempaa kertasijoitusta ajallisesti.

Valuutoistakin muuten samaa mieltä, mutta yhtiön noteerausvaluutalla ei ole merkitystä muuhun kuin valuutanvaihtokustannuksiin tai muihin kuluihin tms. Valuuttariskiin sillä ei pysty vaikuttamaan.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 10.7.2016 09.06

Onnittelut! Huikeaa kyllä käydä ottamassa ainoasta osallistumastasi turnauksesta voitto. Tuli jopa seurattua vähän aikaa heads-uppia, vaikka en mitään omahasta ymmärräkään.

Näytä koko viesti
Sijoittajan verotus - 20.5.2016 10.24
Aki kirjoitti:

 

Lehtopöllö wrote:

 

Mitenkäs se myyntitappioiden kerääminen tapahtui verottajan mielestä? Jos myyn Outotecit tappiolla, niin kuinka kauan pitää odottaa niiden takaisin ostamisen kanssa? Muistelisin verottajan suhtautuneen aika nihkeästi myyntiin ja samana tai seuraavana päivänä tapahtuneeseen takaisin ostamiseen tappioiden realisoimiseksi vähentämistä varten.

 

 

Tämä luullakseni riippuu vähän verotoimistosta ja tähtien asennosta. Lähtökohtaisesti myynti on myynti ja osto on osto ja sitten verottaja pohtii, onko kyseessä oikeustoimi vain verojen välttämiseksi. Erityisesti välttäisin samana päivänä samaan hintaan tapahtunutta takaisinostoa.

Käsittääkseni varsinaista lainsäädntöä tai verohallinnon ohjetta asiasta ei ole. 

Yleinen käsitys ymmärtääkseni on, että kun on yksi yö kauppojen välissä, niin ne ovat ok. Tosiaan tätä ei ole kirjoitettu minunkaan käsitykseni mukaan mihinkään ja voi olla, että jos teet vuodessa 2 kauppaa ja ne ovat joulukuun 29. ja 30. tehdyt saman lajin ja kappalemäärän osto ja myynti, niin voi näyttää erilaiselta kuin aktiivisemman kaupankävijän "veromyynti".

Tuo käsitys perustunee KHO 2009:53:n.

https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tulover...

 

 

Näytä koko viesti
200 k € asunnon myynnista - 13.5.2016 02.08

Superrahastoilla saa sijoitettua Pohjoismaihin. Indeksirahastoilla/ETF'illä sitten muualle.

Ajallinen hajautus on varmaankin mielipideasia, mutta itse en ihan kerralla laittaisi kaikkea sisään, vaan vuoden parin sisällä. Tuottoa jää saamatta alusta, mutta saa hankintahinnat hajautettua.

Näytä koko viesti
Pohdittavia seikkoja liittyen päätökseen ostaako omistusasunto - 12.5.2016 01.18
Lääninvaiva kirjoitti:

Toteutuneita kauppoja tällä aluella vastaavista kiinteistöistä on tehty viime aikoina haarukassa 140 000-175 000, riippuen talon kunnosta. Talon hankinta ja remontoiminen kustansivat yhteensä tuon 140 000. Kuntonsa puolesta tämän pitäisi perusparannusten jälkeen liikkua haarukan yläpäässä, mutta inhorealistina olen varautunut alalaitaan tai jopa 10% alle, mikäli olisi ns. "pakko myydä." Pahan päivän varoja (suunnitellusti kuitenkin hyvän päivän) on siksi asiallisesti, että henkilökohtainen musta joutsen ei heti kaada tätä projektia.

1400 e vuokra ja 300e kulut tekisivät 13200 euroa nettotuottoa vuodessa. Tämä tekee 7,5% - 9,5% vuokratuoton tuolle asunnolle. Melkoinen tuotto ja tuohon arvonnousu päälle. Ilman muuta kannattaa asua itse mieluummin kuin vuokralla.

Kadehdin kulutasoa myös. Kerrostalossa vastaavan kokoisessa kämpässä ei 300e/kk pärjäile. Teillä kun on kuluja lämmityksen jälkeen vain 100 e niin kerrostalossa veteen menee jo se 100e 5 hengellä aika helposti.

Näytä koko viesti