Olet täällä

Vetyosakkeet - 7.12.2020 06.31

Viimeaikoina kova hype etenkin Nikolan ympärillä on nostanut vetykeskustelun ajankohtaiseksi Suomessakin.

Kuorma-automarkkinassa täytyy huomioida, että paikalliset regulaatiot määrittää pitkälti mnkälaista kalustoa missäkin päin maailmaa / Eurooppaa käytetään. Määrällisesti yhden käden sormiin mahtuvat globaalit merkit ovat hallitsevia lähes koko maailmassa, mutta kun tarkastellaan lähemmin niin esim. Suomessa mentiin vasta muutamia vuosia sitten Tinggelin mainitsemiin 76t yhdistelmäpainoihin, kun käytännössä kaikkialla muualla painot ovat alhaisempia kuin meillä Suomessa, jolloin kalusto eroaa esim. Suomen ja Ruotsin välillä huomattavasti, kun puhutaan puuautoista. Huomioitavaa on myös se, että Venäjällä uudet kuorma-autot ovat edelleen EU5 -luokitettuja, kun meilläkin on ollut Euro 6 jo kohta 10v ajan.

Syy Suomen suurille massoille tulee työntilaajan tarpeesta, lähinnä metsäyhtiöiden vaatimukset ovat ajaneet hallituksen toteuttamaan raskaat yhdistelmät, eritoten tukki- ja hakekuljetuksissa. Tämä yhdistettynä siihen, että Suomen pitkät välimatkat ja vaillinainen infra esim. rautateiden osalta ei mahdollista sitä, että sähkö- ja vetyautoja voitaisiin käyttää näissä kuljetuksissa. Nämä tulevat kyllä yleistymään kaupunkiliikenteessä ja lyhyen matkan jakelukuljetuksissa. Tälläkin hetkellä pohjoismaissa on jo Scanioita vetytekniikalla kenttäkokeissa, mutta näiden työtehtävät ovat jakelua. Täyssähköautot ovat jo markkinoilla ja etenkin Euroopassa tulee olemaan kysyntää, kun tarvitaan kalustoa jakelemaan vaikkapa elintarvikkeita yöaikana suurissa kaupungeissa. Kaasu sekä LNG että CNG ovat jo tulleet Suomeenkin, jopa kevyempään rahtiliikenteeseen. 

Eli summasummarum, Dieselille tulee riittämään käyttöä vielä huomattavasti pidempään kuin 10v ajan. Kysehän ei ole öljynloppumisesta, vaan ympäristö vaikutuksista. EU6 Diesel koneissa on ureat sekä partikkelisuodattimet puhdistamassa pakokaasuja ja päästöt ovat vain murto-osan siitä mitä olivat 10-15v sitten. Dieselistä taas tehdään vaihtoehtoisesti puhtaampia versioita kuten HVO, joka valmistetaan jätteistä ja tähteistä. HVO:ta on jo nyt saatavilla ja se käy suoraan uusiin kuorma-autoihin, tällä saadaan -90% pienemmät pienhiukkaspäästöt. Eli ratkaisu meillä jo on, mutta miten verotuksella halutaan tämän käyttöä edistää on sitten taas toinen asia... 

Näytä koko viesti