Olet täällä

Oma Säästöpankki - 17.6.2020 03.07

Ei tätä voi kyllä kalliina pitää kun analyytikon ennusteilla 2022 PE 6,1 ja PB 0,58. Toimari lupaili, että kasvuvauhti tulee olemaan vähintään samaa tasoa kuin se on ollut keskimäärin viimevuosina. Korosti viellä, että kasvu tulee olemaan kannattavaa kasvua. Euribor on ollut selkeästi korkeampi tällä kvartaalilla kuin aikaisemmin minkä pitäis näkyä korkotuloissa ja lisäksi talletuksille maksettava keskimääräinen korko laski tälle kvartaalille 0,09% -> 0,02%

Näytä koko viesti
Pankkien toimintaperiaatteet ja tulonmuodostus - 31.5.2020 08.57

Pankit saa lainattua rahaa yleensä halvemmalla kuin korolla, joka peritään myönnetyistä lainoista. Nollakorot pienentävät korkotuottoja ja korkokuluja, mutta korkokate saattaa silti pysyä saman suuruisena.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Euribor

 

Näytä koko viesti
Ålandsbanken - 10.2.2020 08.36

Jos Ålandsbanken kelpaa PE 12 hintaan niin luulis Oma säästöpankin kelpaavan PE 9 hintaan. Ålandsbankenilla palvelutuottojen osuus on jonkun verran suurempi, jos niitä kovin arvostaa. Kasvua ja huono likviditeetti löytyy molemmista. Omistuspohja on ehkä vähän erikoiinen pörssiyhtiölle, mutta ei kai sillä niin kauheesti voi olla merkitystä. https://www.marketscreener.com/OMA-SAASTOPANKKI-OYJ-47382023/financials/

Näytä koko viesti
Ålandsbanken - 9.2.2020 10.22

Osaako joku sanoa miksi luottotappioissa esim. vaiheen 3 saamiset yleisöltä, varausaste, % on muuttunut 47 -> 33?

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 17.10.2019 10.58

Kiinnostavaa juttua tässä blogissa. Voisitko laittaa listan/kuvan mitä kirjoja luette?

Näytä koko viesti
Kamux - 8.10.2019 08.48

Kasvu tai osinko saattaa olla Kamuxilla vaarassa. Kaksi vuotta sitten rahavarat oli 17,3 miljoonaa ja viime osarissa enään 3,0 miljoonaa jäljellä. Osinkoihin on käytetty tällä ajanjaksolla 11,2 miljoonaa ja vaihto-omaisuuden(autojen) kasvuun 25,0 miljoonaa. Yhteensä 36,2 miljoonaa, tarkastelujakon voiton jäädessä 24,8 miljoonaan. Pitkällä aikavälillä sama toiminta ei voi mielestäni jatkua ilman jotakin muutosta. Velkarahalla voi tietysti jatkaa johonkin pisteeseen asti, mikä nyt tuskin on ihan heti tulossa vastaan.

PE ja EV/Ebit vuokraveloilla oikaustuna näyttää ihan houkuttelevilta. Ehkä pitäis ennen sijoituspäätöstä vähän tutustua miten käytettyjen autojen kauppa kehittyy.

Näytä koko viesti
Mitä P/E-luku oikeasti kertoo? - 6.10.2019 11.49

Investointilaskelmat ja kirjanpito ei kulje ihan käsikädessä. Esimerkiksi Finnairilla Airbus 350 koneen poistosuunnitelma on seuraava:
 
"Lentokoneet ja moottorit (lentokalusto) sekä lentokonesimulaattorit (muu kalusto) tasapoistoina:
−− Airbus A350-laivasto 20 vuodessa 10 %:n jäännösarvoon" Finnairin vuosikertomus 2017

A350 käyttöaika on kuitenkin todennäköisesti pidempi. Alla kuvataan mahdollisuuksia käytölle.

"Kaupallisessa matkustajaliikenteessä toimivan lentokoneen tyypillinen käyttöikä on noin 25 vuotta. Matkustajaliikenteestä poistamisen jälkeen koneen elinkaari voi jatkua varsin monella tavalla. – Käytöstä poistamisen jälkeen koneita voidaan esimerkiksi vuokrata toiselle lentoyhtiölle tai muille toimijoille, palauttaa takaisin omistajalleen vuokrasopimuksen päätyttyä tai muuttaa koneen käyttötarkoitusta. Aikoinaan esimerkiksi kaksi Finnairilla matkustajakäytössä ollutta MD11-konetta muutettiin rahtilentokoneiksi. Matkustajalentoliikenteessä ne eivät olleet enää ekonomisesti kannattavia, kertoo Finnair Aircraft Finance Oy:n toimitusjohtaja Riku Aho." https://yle.fi/uutiset/3-7429872

Näistä voidaan päätellä, että poistosuunnitelma on nopeampi kuin koneen todellinen käyttöaika.
Tuloslaskelmassa se tarkoittaa ensimmäiset 20v suurempia poistoja ja siten pienempää tulosta kuin todellista käyttöaikaa vastaavilla poistoilla. 20 vuoden jälkeen tulos näyttää suuremmalta kun poistoja koneesta ei enään tehdä.

Rahavirtalaskelmassa hankintahetkellä rahaa kuluu hankintahetkellä hankintahinnan verran. Seuraavina vuosina rahavirta on tuoton suuruinen eli tulos lisättynä poistoilla. 20 vuoden jälkeenkin rahavirta pysyy samana.

Taseessa koneen kirjanpitoarvo pienenee poistosuunnitelman mukaisesti. Pankkitilille kertyy kahisevaa rahavirtalaskelmaa vastaavasti. Oma pääoma kasvaa tuloksen verran. Tulos riippuu poistojen määrästä ja kun poistoja tehdään 20-vuotta nopeampaa tahtia, näyttää tulos aikajaksolla pienemmältä kuin sen pitäisi oikeasti olla. 10%-jäännösasarvon osalta en osaa sanoa miten sitä käsitellään loppuvuodet.

Nyt jos Finnair arvostettaisiin aina samalla PE-luvulla pysyisi markkina-arvo samana ensimmäiset 20-vuotta. Sen jälkeen tulos nousee selvästi, koska poistoja ei tehdä. 20-vuoden jälkeen markkina-arvon pitäisi nousta selvästi tietyllä PE-luvulla arvostettaessa vaikka liiketoiminnassa ei tapahdu mitään muutoksia.

(Luvut ei vastaa todellisuutta, mutta osoittaa vaikutuksen)

Jos poistosuunnitelma olisi hitaampi kuin koneen käyttöaika, kasvattaisi se tulosta koko käyttöajan. Tietyllä PE-luvulla markkina-arvo olisi liian suuri koneen käyttöajan. Kun A350 poistetaan käytöstä pitäisi kuitenkin tehdä alaskirjaus koneen arvossa. Tiedotteessa voisikin ilmoittaa, ettei alaskirjauksella ole kassavirta vaikutuksia, joten se ei sijoittajia liikuta. Ei kuitenkaan kannata kertoa, että menneiden vuosien raportoidut tulokset oli liian suuria.

Yritykselle voi myös kertyä varallisuutta, jonka poisto suunnitelma on viety loppuun, mutta tuottaa edelleen. Tällöin pitkäaikaisista varoista ei kyseisiä varoja löydy, mutta ne vaikuttavat tuloslaskelmaan, rahavirtalaskelmaan ja omaan pääomaan.

 

Näytä koko viesti
Incap - 21.9.2019 04.52

Voit tarkistaa tiedot vaikka ostamalla tilinpäätöksen tuolta https://creditreports.ee/incap-electronics-estonia-ou. Incap on kyllä ollut mullekine sijoitusuran paras valinta. Intiassa on taidettu kasvaa niin nopeasti, että seinät on vaan yksinkertaisesti tullut vastaan. Ensi vuoden aikana valmistuva laajennus kasvattaa tuotantotiloja reilu 40%, joten ehkä kasvu on siihen saakka vähän rauhallisempaa. Virossa pitäisi olla mahdollista kasvaa, sieltä pitäisi seuraavat luvut tulla kuukauden sisällä.

Näytä koko viesti
Incap - 20.9.2019 06.28

Viimevuonna Viron liikevaihto laski -10% vuodesta 2017 päätyen 15,5 miljoonaan. Liikevoitto parani +7,5% vuodentakaisesta ollen 0,53 miljoonaan.

Taseen loppusumma 5,5 miljoonaa

Kertyneitä tappioita -8,0 miljoonaa

Oma pääoma 1,0 miljoonaa

 

Liikevaihdosta (merkittävimmät)

Maa, Liikevaihto, 2018, 2017

Viro 1,3 miljoonaa, 0,1 miljoonaa

Suomi 4,7 miljoonaa, 5,7 miljoonaa

Ruotsi 1,3 miljoonaa, 0,3 miljoonaa

Norja 5,6 miljoonaa, 10,4 miljoonaa

Canada 2,5 miljoonaa, 0,0 miljoonaa

 

Näytä koko viesti
Kone - 18.9.2019 08.26

Liikevaihto on kasvanut tarkasteluvuosista nykyhetkeen:
2006 163%
2010 90%
2015 10%

Liikevoitto ei ole kasvanut vastaavasti
2006 198%
2010 54%
2015 -14%

Vähän epäilyttää paljonko synergioita on oikeasti saatavissa kun vuodesta 2010 saakka liiketulos on kasvanut heikosti vaikka liikevaihto on kasvanut. Ei niitä ainakaan huollosta luulisi tulevan, koska Kone on vahva Aasiassa ja Thyssen Pohjois-Amerikassa. Koneen hinta on törkeän kallis. Muutaman vuoden takaiseen verrattuna hinta on noussut selvästi.

Indereksen mukaan Koneen 2019
Kurssi 52,10
P/E 27,7
EV/EBIT 21,0

2016 Indereksen luvut olivat
Kurssi 42,57
P/E 21,3
EV/EBIT 15,4

Oman exelin(2005-2019) mukaan P/B, P/E ja EV/EBIT on lisäksi tällä hetkellä korkeimmillaan koko ajanjaksolla

Näytä koko viesti