puolapuu
Viimeisimmät viestit
Kojamo
23.4.2025 - 22:11
Voi toki olla, että vian juurisyy löytyy taloautomaation puutteista. Koko hommasta jää kuitenkin aika vahva tuntuma siitä, että todellista kykyä/halua korjata asiaa ei löydy. Isännöitsijä väittää kätensä olevan sidotun. (isännöitsijään suoran yhteyden saaminenkin oli tehty hankalaksi. Kaikki palvelu hoidetaan lumo asiointipalvelun kautta eikä muita suoria yhteystietoja ole missään nähtävillä.) Lämpötilamittauksen tehneiden ulkoisten mittaajien raportteja ei saa nähtäville. Ensimmäisten vikailmoitusten jälkeen käsittelyajat venyvät ja ilmoitukset suljetaan ilman mitään kommentteja. (Asiakaspalvelu kehottaa vaan uusien vikailmoituksen luomiseen mikäli vika ei ole korjaantunut.) Asunnon lämpötilaa mitanneet myös kertoivat käyneensä useissa asunnoissa tässä kiinteistössä aiemminkin. Oli syy automaatiossa tai jossain muualla niin lopputulemana lienee joka tapauksessa se, että tällaisen kohteen vuokraus ilman suurta vaihtuvuutta on aika haastavaa.
Kojamo
23.4.2025 - 19:04
Palstaa jo pitkään seurannut ja nyt omat kokemukset kojamon vuokralaisena innoittivat kirjoituspuolellekin.
Olettaisin löytäneeni merkittävän syyn miksi kojamon kämpissä on suuri vaihtuvuus ja matalahkot vuokrausasteet.
Muutin itse kojamon vuokra-asuntoon noin 2kk takaperin. Asunnon vuokra oli oman maksuhaluni ylärajalla, mutta sijainti ja hyvä pohjaratkaisu saivat allekirjoittamaan vuokrasopimuksen. Pian asuntoon muuton jälkeen selvisi, että kämppä on vetoisa ja kolea. Ei siinä mitään, lumolla on näppärä vikailmoitusjärjestelmä ja pattereita tultiinkin pian ilmaamaan ja hajonneita ikkunansulkijoitakin korjattiin muutaman vikailmoituksen ja pienen huutelun jälkeen.
Nämä korjaukset paransivat tilannetta hieman, mutta silti sisälämpötila ei noussut kuin 18C haminoille vaikka pattereissa oli nupit kaakossa. Tämän asian korjaamiseksi saikin jo valittaa ihan urakalla ja lopulta asuntoon saatiin lämpötilan mittaaja. Tämä totesi patterien runkoveden noin 10 C normaalia pienemmäksi suhteutettuna sen hetkiseen ulkolämpötilaan.
Näiden mittausten jälkeen pattereihin tulikin lämpöä ja kämpän sisälämpö nousi 20C tienoille. Tämän saavuttaminen vaati noin kuukauden pallottelua, 5-10 kpl eri vikailmoituksia ja 180 minuuttia lumon asiakaspalvelussa. Jokseenkin työlästä, mutta ajattelimme, että asiat olivat nyt kunnossa.
Tämä ajatus osoittautui vääräksi. Lämmöt pidettiin päällä noin 2 viikkoa, jonka jälkeen pattereista hävisi taas tehot. Ilmeisesti jonkun säädettyä taloautomaatiota vanhoihin asetuksiin. Sama valitusrumba siis alkoi alusta, sillä erolla, että nyt vikailmoituksiin ei reagoida mitenkään eikä puhelimeen saa ketään, jolla olisi valtaa/halua tehdä mitään. Kuitataan ilmoitukset vastaanotetuiksi, jonka jälkeen mitään ei tapahdu.
Tänään soitettu kaupungin terveystarkastajalle, jotta saisi lisäaseita asian hoitamiseksi. Virkailijan kanssa keskustelusta kävi kuitenkin ilmi, että sillä puolella on 3 kk:n jonot lämpötilan mittauksiin ja lumo kodeista tulee ilmoituksia paljon. Lisäksi heillä ei ole valtuuksia antaa kuin suosituksia ja kojamossa kyllä tiedetään se. Kämpissä siis minimoidaan kuluja laskemalla lämpötila reilusti alle suositusten täysin tietoisesti. Siinäpä oikea uroslohi konsanaan.
Jotta asiakkaan vitutuksen saisi maksimoitua hehkuttaa lumo omissa infokanavissaan vielä ekologisuutta ja sitä kuinka hiilijalanjälkeä voi pienentää lämpötilaa laskemalla. Omalta osaltani ajattelin seuraavaksi selvittää miten vuoden vuokrasopimuksen saa purettua ilman vuokrasakkoa ja katsella ennen syksyä uuden kämpän itselleni. Lumon asunnot eivät ole tässä etsinnässä mukana.