Olet täällä

Fortum - 6.3.2022 05.40

A kirjoitti:

Onko kellään näkemystä Uniperin johdannaissalkun rahoitustarpeesta? Aiempi 10 miljardin laina (josta Fortumin osuus 8 mrd) oli, kun kaasun hinta oli jonkin verran vähemmän kuin nyt. Liekkö koko 10 miljardia mennyt vakuuksiin jo aiemmin -- milloin tulee limiitti vastaan ja joutuu taas hakemaan (todennäköisesti melko kallista) rahaa vakuuksia varten?

Rauramo sanoi tilinpäätöksen yhteydessä, että vakuusvaateet ovat tällä hetkellä "murto-osa" siitä mitä ne olivat vielä vuodenvaihteessa. Jos oikein ymmärsin, niin ovat siirtäneet johdannaisia sellaisille vastapuolille jotka eivät vaadi vakuuksia (sulkeneet pörssipositioita ja tehneet kahdenvälisiä kauppoja), ja toisaalta ajan kuluessa purkautuu kokoajan erittäin kovasti "turskalla" olevia johdannaisia, eli vakuusvaade laskee sitäkin kautta.

Likviditeettitilanne ei oman ymmärrykseni mukaisesti ole siis tällä hetkellä ongelma Fortumille eikä Uniperille.

Näytä koko viesti
Citycon - 17.2.2022 08.26

Tilinpäätös aukaisi nyt vihdoin Lippulaivan arvioidut investointikustannukset. Kauppakeskuksen bruttoinvestointi nousee tasolle 410m€, mutta rakennusoikeuksien yms myynnit tiputtavat nettoinvestoinnin hintaan 357,2m€. Tähän päälle sitten asunnoista vielä 90,5m€.

Kovasti tämä siis pitkäksi meni ja alaskirjauksiakin oli Lippulaivasta näköjään taas tehty, vuoden 2021 osalta kokonaisuudessaan 29,4m€. Linkin takaa asiaa vähän tarkemmin avattu kilpailevalla palstalla, en jaksanut tänne alkaa kuvakaappauksia pasteamaan kun on tällä alustalla sen verran hankalaa smiley

https://keskustelut.inderes.fi/t/citycon-sijoituskohteena/620/836

 

Näytä koko viesti
Citycon - 17.2.2022 01.47

Aki Pyysing kirjoitti:

Toinen mitä mököttelen oli, ettei omien lisäostoista puhuttu. Eikä kysytty. Huomattavaa on, että lisäostoista ei oikein hiljaisena aikana voinut hallitus päättää. Jos nyt tämänkään oikein ymmärsin, niin vanha valtuutus on voimassa. Ehkä hallitus parhaillaan kokoontuu ja päättää asiasta🤔.

Vanha valtuutus on toki teknisesti voimassa, mutta se on käytetty jo kokonaisuudessaan. Tarvitaan siis ymmärtääkseni uusi yhtiökokous ja sen antama uusi valtuutus ennenkuin ostoja voidaan jatkaa.

Täysin samaa mieltä olen siitä, että ihmeellistä on jos omien ostoja ei jatketa kunhan yhtiökokous tähän taas valtuutuksen antaa. Norjasta myytävistä keskuksista irtoaa taas hyvin pelimerkkejä pöydälle, eikä vaikuta missään määrin realistiselta saada niitä muutoin investoitua paremmalla tuotto-odotuksella kuin omia osakkeita ostamalla. Tämä toki sillä oletuksella, että tase on kuranttia ja johto/hallitus pitää sitä kuranttina.

"Takaisinosto-ohjelman päättymisen jälkeen Citycon on varsinaisen yhtiökokouksen 22.3.2021 antaman valtuutuksen nojalla hankkinut yhteensä 10 000 000 osaketta, ja hallitus on käyttänyt täysimääräisesti mainitun varsinaisen yhtiökokouksen hallitukselle antaman valtuutuksen omien osakkeiden hankkimisesta."

https://www.citycon.com/fi/uutishuone/citycon-oyj-on-saanut-paatokseen-o...

 

Näytä koko viesti
Kamux - 29.1.2022 09.37

TL kirjoitti:

Toisaalta jos olen ymmärtänyt oikein, perustuu isohko osa Kamuxin arvosta kasvuodotuksiin. Ja kasvuodotukset taas ovat pääosin Suomen ulkopuolella. Lienee selvää kumpaan määrittelemistäsi kategorioista Kamux Saksassa lasketaan. Ruotsissa taas ehkä vähän niiden väliin.

Kamux hinnoitellaan tällä hetkellä toteutuvan 2021 tuloksen perusteella noin P/E 19x. Eihän tämä toki minkään flättiä tulosta tekevän yhtiön kerroin ole, mutta varsin maltillisesta kertoimesta omaan silmääni puhutaan, kun suhteuttaa tätä siihen miten Kamux halutessaan pystyisi optimoimaan tulosta kasvun sijaan. Tästä on nähty monta esimerkkiä, niin koronakeväänä 2020 kuin nyt Q4/2021. Näinä ajanjaksoina yhtiö on käytännössä täysin lennosta säätänyt kasvumoodia pienemmälle ja tulosmoodia suuremmalle, lopputulos on historiaa. Itse uskonkin, että jos Kamux jostain kumman syystä päättäisi lopettaa kasvunsa, niin tuloksella olisi jo nykyorganisaatiolla valmiutta nousta varsin merkittävästi. Tämä laskee sijoituksen downside riskiä erittäin voimakkaasti, mutta tähän skenaarioon en toki missään nimessä usko enkä sitä toivo, niin kauan kuin yhtiö kasvaa kannattavasti sen kannattaa sitä myös tehdä, tietysti.

Vaikka Kamux on Saksassa pieni toimija myyntiluvuilla mitattuna, niin ei se siitä kankeaa ostajaa siellä missään nimessä tee. Myyntiorganisaation kasvattamisessa on siellä kuitenkin selvästi ollut haasteita, osin varmasti koronan takia mutta myöskään maajohtajan potkut eivät varmasti tilannetta ole helpottanut. Kalliokoski on sanonut webcasteissakin ettei nimenomaan Saksassa ole ollut ongelmaa ostojen teon suhteen, siellä volyymit ovat suhteessa markkinaan niin pieniä että autoja kyllä löytyy (tältä osin on toki skitsofreenista, että nimenomaan Saksassa kävi paha kämmi uuden hankintakumppanin kanssa). Suomessa ja Ruotsissa hankintapää on ollut kommenttien perusteella kuitenkin paljon haastavampi, ja muistaakseni esimerkiksi Suomeen tuotiin kommenttien mukaan jonkun viime vuoden kvartaalin aikana autoja 18 eri euroopan maasta. Tämä on nimenomaan se Kamuxin kilpailuetu, jota harvan kilpailijan on vaikea lähteä kopioimaan. Isot tähän toki vähintäänkin jossain määrin pystyvät, mutta markkina on niin fragmentoitunut, että tilaa kasvaa on muillekin.

Itse näen Kamuxin tämän hetken kurssin niin, että jos nyt ei ostoja näe järkeviksi, niin silloin käytännössä sanoo Kamuxin 18 vuotta yhtäjaksoisesti kestäneen kannattavan orgaanisen kasvun tulleen päätökseensä. Tämä on toki täysin mahdollista, mutta antaako historialliset näytöt, viimeisimmät tulosluvut tai oikeastaan mikään tälle näkemykselle perusteita? Mielestäni ei, mutta todella mielelläni kuulen kyllä eriäviäkin mielipiteitä. Sen verran iso osa salkusta on kiinni Kamuxissa smiley

 

 

Näytä koko viesti
Kamux - 27.1.2022 08.54

AlterEgo kirjoitti:

Järkevät eli uudehkot ja vähän ajetut autot ovat koko euroopan tasolla vähissä, kun uusia autoja ei saa komponenttipulan vuoksi (esim. Mercedeksellä seisoo yli 50000 autoa odottamassa ja tämän hetken tiettyjen mallien toimitusajat on yli 1 vuosi!!!)

-> ei ole tulossakaan vähään aikaan noita haluttuja käytettyjä markkinoille.

 

Olet täysin oikeassa siitä, että käytetyn auton kauppa on ollut ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa varsin erikoisessa ja hankalassa tilanteessa saatavuuden suhteen. Kysytään nyt kuitenkin näin:

1. Onko realistista olettaa uusien autojen saatavuusongelmien vähentävän autojen loppuasiakaskysyntää? Vai käykö ennemminkin niin, että uusien autojen pitkät toimitusajat ohjaavat jopa normaalia suuremman osan ostajista nimenomaan käytetyn auton ostoon?

2. Jos/kun hyvien käytettyjen autojen saatavuus on ongelmallista, niin kärsiikö tästä eniten pienet toimijat, vai Kamuxin kaltaiset toimijat joilla on hankintakanavat valmiina ympäri Eurooppaa?

Markkina on siis todellakin erikoisessa tilanteessa, mutta vaikea on silti nähdä, että autojen kysyntä mitenkään dramaattisesti olisi laskemassa vaikka uusia autoja saakin odotella pitkään. Kysyntä ohjautuu sinne mistä tavaraa on saatavilla (käytetyn auton markkinaan) ja siellä niihin toimijoihin jotka kykenevät myös tässä vaikeassa tilanteessa autoja haalimaan mitä kummallisemmista lähteistä. Tässä ottaa kovasti turpaan siis nimenomaan pienet yhden myymälän jobbarit, ei Kamuxin kaltaiset toimijat joilla ostoprosessit on laajat ja monimuotoiset. Se on nimittäin hyvä muistaa, että vaikka uusien autojen valmistuksessa on tosiaan pullonkauloja niin kyllä niitä silti ihan kokoajan liikenteeseenkin saadaan. Ei tämä käytettyjen autojen kaupan syöttöfunktio täysin tukossa siis tietenkään ole, vaan käy vain vajaalla mikä tekee elämästä heikoille toimijoille hankalampaa.

Kamuxin varastot ovat heti näin vuoden alkuun aikalailla uusissa ennätyslukemissaan ja takana on tuloksenkin osalta erinomainen Q4. Hirveästi ei siis jo jonkin aikaa päällä ollut kireä hankintatilanne ole menoa haitannut smiley

 

Näytä koko viesti
Konecranes - 12.1.2022 06.39

Aki Pyysing kirjoitti:

Vaihdoin siis Cargoteccini Konecraneseiksi, kun joku luotettavan oloinen nick sanoi eilen, että Konecranesiä saa halvemmalla. Tänään sitten jo laskin itsekin. 

Kun nyt oikein luotettavan oloiseksi kehutaan, niin pitää vastata huutoon 😅

Laskentatapoja on monia, itse olen käyttänyt Tradingviewissä kaavaa (OMXHEX:CGCBV*64708168/((OMXHEX:CGCBV*64708168+(OMXHEX:KCR-2)*79134459)*0.50087767535635)-1)*2*100. Tuossa siis  käytännössä lasketaan Cargotecin omistajien osuus yhtiöiden yhteisestä markkina-arvosta Konecranesin lisäosinko vähennettynä, jolla jaetaan Cargotecin nykyinen markkina-arvo. Tuloksena saadaan Cargotecin osakkeen yli-/aliarvostus fuusiosuhteeseen, mikä kerrotaan kahdella, koska jos Cargotec on esim 3% yliarvostettu, niin se samalla automaattisesti tarkoittaa että Konecranes on 3% aliarvostettu, eli spread on kokonaisuudessaan 6%. 

Linkin takaa myös kilpailevan sivuston ajatelmia asiaan liittyen https://keskustelut.inderes.fi/t/joko-alkaa-olla-aika-hypata-konepajojen...

Näytä koko viesti
Cargotec - 11.1.2022 11.22

Aki Pyysing kirjoitti:

En ole laiskuuttani saanut viritettyä edes Cargotec/Konecranes laskuria aikaisesti, koska imo pitäisi yrittää tarkastella fuusioyhtiötä ja ottaa aina halvempaa.

Vahvasti täytyy suositella laskurin virittämistä, sen verran iso "hinnoitteluvirhe" markkinoilla vallitsee (tänään saisi Konecranesia 8% "alennuksella"). Markkina ei siis fuusiota lainkaan varmaksi hinnoittele, tai sitten laskelmani ovat väärin blush

Toki fuusion läpimenoon epävarmuuksia liittyy, siitä ei pääse mihinkään. Itse kuitenkin uskon, että yhtiöt ovat valmiita isoihinkin kärrynpyöriin kilpailuviranomaisten seulan läpäisemiseksi, tuskin tähän harjoitukseen muuten oltaisiin koskaan lähdettykään. Jotenkin olen myös taipuvainen uskomaan, että yhtiöiden yhteinen historia vaikuttaa kun "ostamassa" on kuitenkin käytännössä perheyhtiö, joka on nyt saattamassa näitä nuorina erotettuja sisaruksia takaisin yhteen. Halu saada fuusio toteutumaan voi siis perustua osittain muuhunkin kuin kylmiin numeroihin, mutta tällaisia asioita markkina ei varmastikaan ota fuusion toteutumisen todennäköisyyttä arvioidessaan ja siten osakkeita hinnoitellessaan huomioon.

 

Näytä koko viesti
Citycon - 3.11.2021 01.04

Yksi ihan merkittävä tekijä joka tällä hetkellä puhuu myös Gazit Globen mahdollista ostotarjousta vastaan on se, että yhtiöllä on paraikaa meneillään ostotarjous Atriumista, eli sen toisesta pääomistamasta pörssiyhtiöstä.

https://www.gazitglobe.com/media/4561/gazit-globe-atr-merger-announcemen...

Kyseinen ostotarjous syö Gazitilta rapiat 300m€, mikä on luonnollisesti pois mahdollisten muiden ostojen/investointien rahoittamisesta. Olin itseasiassa henkilökohtaisesti yllättynyt, että Gazit sai edes Atriumista aikaiseksi ostotarjouksen, kun ovat kuitenkin ilmeisesti edelleen samanaikaisesti suunnittelemassa mahdollista Brasilian toimintojen listaamista. Eli suunnittelevat siis omistuksen liudentamista Brasiliassa, mikä on yksiselitteisesti vastoin Gazitin strategiaa kasvattaa nimenomaan suorassa täydessä omistuksessa olevien assettiensa määrää.

https://www.gazitglobe.com/media/4523/pr-gazit-brazil-listing-final-eng-...

Itse olin nämä Brasilian toimet tulkinnut jonkinasteiseksi kassa-/rahoituskriisin välttelyksi, mutta ehkäpä kyse on kuitenkin vain siitä, että Atriumissa nähtiin houkutteleva mahdollisuus jonka edestä kannattaa Brasilian toimintoja osittain lahdata, vaikka se vastoin strategiaa onkin. Tätä skenaariota tukisi ehkäpä hiukan se, että tuosta Brasilian listautumisesta en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään uudempaa statusta sitten helmikuun tiedotteen. Ehkäpä listautumista venytetään siihen saakka kunnes saadaan varmuus meneekö Atriumin valtaus läpi. Tämän suhteenhan on epäonnistuttu jo kertaalleen heinäkuussa 2019 vaikka tällöin tarjouksen takana oli myös Atriumin hallitus ja sen riippumaton komitea, ja nyt elokuussakin 2021 tehtyä bidiä jouduttiin korottamaan Atriumin hallituksen tuen saamiseksi. Ei tämän läpimeno siis vieläkään taida täysi selviö olla.

No mutta joka tapauksessa siitä olen täysin samaa mieltä, että Cityconista ei Gazit ostotarjousta hyvin suurella todennäköisyydellä tule pitkään aikaan tekemään. Liian iso pala haukattavaksi, mikä toki voi muuttua jos yhtiö tekee vähän muuta jumppaa taseessaan. Ihan valtavaa jumppaa tämä ei vaatisi, kun suhteuttaa Cityconin assetit kokonaisuuteen. Citycon muodosti Q2:n lopussa noin 21% Gazitin kokonaisasseteista kirja-arvolla laskettuna ja 15% markkina-arvolla laskettuna. Ei nuo kovenanttirajat ihan taivaissa tämän suhteen siis ole.

 

Näytä koko viesti
Citycon - 28.10.2021 12.40

Hiski_jr kirjoitti:

Ketään ei tunnu kiinnostavan ylihintainen rakentaminen tai se, ettei asiasta Cityconin puolelta puhuta. Lippulaivaan mennyt Q2 lopussa 307milj. ja nyt Q3 lopussa 332milj., eli 25milj. lisää kvartaalissa. Kolme kvartaalia tulee vielä kuluja, oletettavasti loppupäässä Skansa ja muut saavat vasta laskutettua katteensa. Täytynee myöntää olleensa väärässä alkuvuodesta, Lippulaivan kokonaiskustannukset menevät yli 400milj. :(

Citycon kyllä avasi tätä asiaa niin osavuosikatsauksessaan kuin erityisesti konffapuhelussaan. Lippulaivasta tehtiin noin 13m€ alaskirjaus/kuluvaraus, kohonneiden kustannusten takia. Tämän osalta konffapuhelussa mainittiin useampaan otteeseen kyseessä olevan "one-off" erä, eli kovasti ainakin lupailtiin ettei lisää ole tulossa.

Yllättävän pienellä varauksella tästä näytettäisiin selviävän kun vertaa noihin Hiskinkin esille tuomiin jo uponneisiin kustannuksiin. Riskejä tähän kuitenkin edelleen varmasti liittyy, siitä ei pääse mihinkään. Toki pitää myös muistaa, että verrattuna alkuperäisiin suunnitelmiin Cityconin investointikokonaisuuteen on tullut yhteensä kuusi isohkoa asuinkerrostaloa lisää (tänään kerrottiin ensimmäistä kertaa myös kahden viimeisen talon tulevan omaan taseeseen). Tämä nostaa huomattavasti investointikustannuksia, tuoden kuitenkin samalla myös merkittävän määrän erittäin korkeasti arvostettua vuokratuottoa lisää yhtälöön.

 

Asiasta kukkaruukkuun...konffapuhelussa pisti kivasti korvaan kommentti "we continue to sell assets with a premium to book value, and buying own shares with approximately 40% discount sounds like a good deal". Lisämyyntejä on todennäköisesti siis luvassa, tätä uumoiltiin myös erikseen vielä Q&A osiossa.

 

Näytä koko viesti
Citycon - 5.10.2021 10.32

Kilppari kirjoitti:

Luulisi siis, että olisi itse Cityconinkin intresseissä listata missä on potentiaalia kaavoitusmuutoksille ja missä on valmista asuinrakennusoikeutta. Ei olisi mitän syytä pitää sitä salassa.

Ihan kohtalainen lista potentiaalisista paikoista löytyy kyllä julkisesti Cityconin nettisivuilta https://www.citycon.com/fi/kauppakeskukset/kehityshankkeet

"Putkessa" olevista kehityshankkeista ainakin RE:Liljeholmenin, Stenungstorg Centrumin ja Oasenin osalta puhutaan myös uusista asunnoista. Osassa puhutaan asuntojen lukumäärästä, osassa neliömetreistä ja osassa ihan vain asunnoista, eli kuten keskeneräisen kaavoituksen kanssa aina, on tässäkin aika paljon kysymysmerkkejä lopullisten numeroiden osalta. Tähän kun lisää sen minkä kirjoitit itsekin, että prosessit ovat tosiaan pitkiä (näkyy myös kyseisten hankkeisen arvioiduissa valmistumivuosissa), niin aika mahdotonta ja mielestäni tarpeetonta näitä on sijoittajille lähteä tämän tarkemmin tässä vaiheessa avaamaan. Näiden kolmen lisäksi toki myös tiedämme, että nimenomaan sitä valmista asuinrakennusoikeutta löytyy jo Lippulaivan ja Herkules Senterin yhteydestä, näistä molemmista on tiedotettu erikseen.

Minun silmiini Cityconin strategia asuntojen suhteen vaikuttaa tosi simppeliltä, eli niitä pyritään kaavoittamaan/rakentamaan kaikkien sellaisten nykyisten kauppakeskusten yhteyteen joihin niitä kaupallisesti on järkevää rakentaa. Kaupunkien päättäviä elimiä on selvästikin juostu jo läpi, ja ainakin nyt tosiaan nuo yllämainitut kaupungit ovat vähintään haalean vihreää vilauttaneet, kun asioita on ainakin jollain tasolla lähdetty edistämään ja kahdessa kohteessa päästy ihan rakennushommiinkin.

 

Näytä koko viesti