Päivän politiikka

24.1.2022 - 16:27
#80471
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031

Vaalituloksesta päättelen edelleen, että turkulaiset ovat kummallinen kansa. Mitä isompia rötöksiä, sitä varmemmin valitaan. Aki Lindenin kunnia Turussa mitä ilmeisimmin vain kasvoi, kun tämä HUSissa keskittyi edellisen soteuudistuksen kaatamiseen eikä niinkään töittensä tekoon.

"Tarkastuksen tehnyt tarkastuspäällikkö tai hänen esimiehensä tarkastusjohtaja eivät kertomansa mukaan saaneet mitään tietoa siitä, mihin toimiin raportin saaneet toimitusjohtaja Aki Lindén ja sairaanhoitoalueen johtaja ryhtyivät."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/80b688fc-86d8-430b-ac5c-777f67e00… Tämä jamppa oli siis melkein valtakunnan äänikuningas.

Vaalikeskustelujen seuraaminen oli yllättävän masentavaa. Kaikki vaativat terveyskeskusta jokaiseen kuntaan ja olla leikkaamatta mitään, vaikka kaikki tietävät, että rahat eivät riitä. Miun pitäisi siis olla aika paatunut kuuntelemaan poliitikkojen paskapuheita, mutta tällä kertaa tulivat mukin reunat vastaan ja katsoin vain 1,5 vaalitenttiä.

Pienenä ilonpilkkuna oli, että analysoin persujen bensakampanjan täysin väärin. Oletin sen purevan hyvin, vaikka bensan hinta ei ole vähimmässäkään määrin aluevaltuustojen asia. Suomen kansa tai ainakin persujen äänestäjät ovat selkeästi fiksumpia kuin luulin. 

Anoja löytyi 1,3 prosenttia, pelkäämääni vähemmän. Toivottavasti persut eivät paina paniikkinappulaa ja lähde juoksemaan anojen perässä.

24.1.2022 - 16:41
#80472
-11
Liittynyt:
17.9.2020 - 15:02
Viestejä:
Viestejä: 212

Maksammeko kehitysapua vai palkkaamme sillä rahalla 20t hoitajaa? Ylivoimaisesti paras ja rehellisin asia mitä poliitikkojen suusta on tullut vuosiin ja vieläpä teidän vihaamilta Persuilta. Mikä vika on rakastaa omaa maata ja kansalaisia? 

24.1.2022 - 16:45
#80473
+143
Liittynyt:
29.1.2020 - 20:35
Viestejä:
Viestejä: 146
Aki Pyysing kirjoitti:

Vaalituloksesta päättelen edelleen, että turkulaiset ovat kummallinen kansa. Mitä isompia rötöksiä, sitä varmemmin valitaan. Aki Lindenin kunnia Turussa mitä ilmeisimmin vain kasvoi, kun tämä HUSissa keskittyi edellisen soteuudistuksen kaatamiseen eikä niinkään töittensä tekoon.

"Tarkastuksen tehnyt tarkastuspäällikkö tai hänen esimiehensä tarkastusjohtaja eivät kertomansa mukaan saaneet mitään tietoa siitä, mihin toimiin raportin saaneet toimitusjohtaja Aki Lindén ja sairaanhoitoalueen johtaja ryhtyivät."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/80b688fc-86d8-430b-ac5c-777f67e00092 Tämä jamppa oli siis melkein valtakunnan äänikuningas.

Vaalikeskustelujen seuraaminen oli yllättävän masentavaa. Kaikki vaativat terveyskeskusta jokaiseen kuntaan ja olla leikkaamatta mitään, vaikka kaikki tietävät, että rahat eivät riitä. Miun pitäisi siis olla aika paatunut kuuntelemaan poliitikkojen paskapuheita, mutta tällä kertaa tulivat mukin reunat vastaan ja katsoin vain 1,5 vaalitenttiä.

Pienenä ilonpilkkuna oli, että analysoin persujen bensakampanjan täysin väärin. Oletin sen purevan hyvin, vaikka bensan hinta ei ole vähimmässäkään määrin aluevaltuustojen asia. Suomen kansa tai ainakin persujen äänestäjät ovat selkeästi fiksumpia kuin luulin. 

Anoja löytyi 1,3 prosenttia, pelkäämääni vähemmän. Toivottavasti persut eivät paina paniikkinappulaa ja lähde juoksemaan anojen perässä.

 

Joo katsoin yhtä tenttiä viime viikolla. Siellä väiteltiin paljon mm. maakuntaverosta. Ei siitäkään päätetä maakuntavaltuustoissa. 

 

Eilen Marin ja Saarikko sanoivat tuloksen olevan osoitus siitä, että kansalta on tuki sote-uudistukselle. Ei siitä itse uudistuksestakaan päätetä valtuustoissa. 

 

Politiikka toisaan on mahdollisuuksien taidetta. Jollain narratiivilla kannattaa kääntä valokeila naapuriin, koska sitten voi tehdä itse samaa vähän varjoissa. 

24.1.2022 - 16:46
#80474
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031
Crusader kirjoitti:

Maksammeko kehitysapua vai palkkaamme sillä rahalla 20t hoitajaa? Ylivoimaisesti paras ja rehellisin asia mitä poliitikkojen suusta on tullut vuosiin ja vieläpä teidän vihaamilta Persuilta. Mikä vika on rakastaa omaa maata ja kansalaisia? 

Ainakaan mie en vihaa Persuja. Jotkut muut varmaan vihaavatkin. Mutta sitä vihaan sydämeni pohjasta, että jos kirjoitan jotain vaalianalyysiä, niin aina se yritetään kääntää joko maahanmuutoksi tai kehitysavuksi😎.

24.1.2022 - 16:51
#80475
+214
Liittynyt:
27.1.2020 - 10:26
Viestejä:
Viestejä: 181
Crusader kirjoitti:

Maksammeko kehitysapua vai palkkaamme sillä rahalla 20t hoitajaa? Ylivoimaisesti paras ja rehellisin asia mitä poliitikkojen suusta on tullut vuosiin ja vieläpä teidän vihaamilta Persuilta. Mikä vika on rakastaa omaa maata ja kansalaisia? 

Toisaalta kortistosta ei löydy 20k hoitajaa, eikä varsinkaan kotimaisia. Eli jos tänne 20k uutta hoitajaa palkattaisiin, siellä olisi varmaan aikamoinen kasa ulkomaalaisia seassa. Persut ei toisaalta halua tänne niitä ulkomaalaisiakaan. Mikä ratkaisuksi? Toisekseen, pieni käytännön ongelma voi olla se, että kehitysapu maksetaan valtion budjetista, kun taas hoitajat on/oli kunnan palkkalistoilla. Nyt vissiin näiden uusien hyvinvointialueiden. Onko valtion käytännössä mahdollista pakottaa hyvinvointialueet palkkaamaan lisää hoitajia? Jos on, mihin oikeastaan erillistä hyvinvointialueiden hallintoa tarvitaan? Mikä on todennäköisyys että lopetetun kehitysavun rahat päätyisivät hyvinvointialueiden budjettiin? Rehellisyyden nimissä tällaisiinkin kysymyksiin tarvittaisiin niiltä persuilta vastauksia, muuten se menee katsomosta huuteluksi. Toivon että persut voisivat tarjoja oikeasti hyviä vaihtoehtoja, tilausta selvästi olisi. Valitettavasti vain se on toistaiseksi näyttäytynyt enemmän katsomosta huutelemisena.

24.1.2022 - 19:09
#80481
+1054
Liittynyt:
31.3.2019 - 16:16
Viestejä:
Viestejä: 568

Olisi mielenkiintoista nähdä vaaleissa äänestäneiden ikäjakaumaa. Siis, että kuinka monta prosenttia mistäkin ikäluokasta äänesti. Itse yllätyin persujen huonoa ja demareiden hyvää tulosta. Yllätyin myös (itselleni) yllättävän korkeaa äänestysaktiivisuutta, mutta ehkä olin vain oman kuplani sokaisema.

Joka tapauksessa, kun vanhat suuret vetivät noin kovat luvut tauluun, niin olisikohan nuoret (alle 5-kymppiset) vähemmän liikkeellä verrattuna muihin vaaleihin? Mitään väliähän sillä ei ole, mutta jotenkin politiikan miettiminen on toisinaan kiinnostavaa.

24.1.2022 - 20:04
#80485
+416
Liittynyt:
2.6.2020 - 19:40
Viestejä:
Viestejä: 425

Oli huvittavaa kuinka Kokoomuksen yhteinen vaalimainos tipahti postiluukusta tänään, siis päivä vaalien jälkeen. Siellä on selvästi säästetty jakelusta.

24.1.2022 - 22:21
#80493
+772
Liittynyt:
31.7.2020 - 19:26
Viestejä:
Viestejä: 624
mskomu kirjoitti:

Itse yllätyin persujen huonoa ja demareiden hyvää tulosta.

Mitä pienempi äänestysprosentti sitä paremmin perinteiset kolme suurta pärjäävät ja vastaavasti persut ja vihreät taas huonommin. Perinteisillä puolueilla on omat uskolliset äänestäjänsä jotka äänestävät satoi tai paistoi, kun taas vihreiden ja persujen äänestäjät vaihtavat helpommin nukkuvien puolueen jäseniksi. Alle 50% äänestysprosentti tarkoittaa tosi monen peruspersun ja -vihreän jääneen kotiin.

Pääministerimme mielestä tulos tosin johtui kansan halusta ilmaista tukensa koko "uudistukselle". Jos olisin tajunnut tällaisen tulkinnan, olisin käynyt antamassa ääneni persuille. Sen verran hanurista tuo uudistus jo nykytiedolla väistämättä tulee olemaan ja koko kauheus on tuskin vielä edes paljastunut (joo, olisi pitänyt ymmärtää että noin sen alhaisen äänestysprosentin seuraukset tietysti tulkitaan).

Kun muistaa miten kokoomuskin viime vaalikaudella maakuntien kanssa sekoili, täytynee oikeasti harkita persujen äänestämistä ihan protestina nykymenolle vaikka ideologiansa kuinka mädältä muuten tuntuukin. 

24.1.2022 - 22:21
#80495
+1054
Liittynyt:
31.3.2019 - 16:16
Viestejä:
Viestejä: 568

Paras juttu oli kyllä, että Paavo Väyrynen tiputti Kärnän. Surullisinta, että Anon sekopäillekin on enemmän kysyntää kuin Liberaalipuolueelle.

5.2.2022 - 00:54
#81085
+3015
Liittynyt:
30.1.2020 - 19:23
Viestejä:
Viestejä: 1944

Ajatusten Tammerkoski Iiris Suomela (vih) tänään Twitterissä

.@iiris_suomela: Tarvitsemme myös nopean aikavälin toimia. Olen tänään esittänyt, että voitaisiin tehdä alueellinen korvausmalli, jossa nimenomaan huomioidaan se, että inflaatio osuu eri tavalla eri alueille.#yleastudio

— Vihreät - De Gröna (@vihreat) February 3, 2022

Selvästi Iiris on kaikki talousopin kirjat lukenut. Ei sitä muuten ministeriksi tai puolueen varapuheenjohtajaksi pääsisi.

 

Energian hinnannousu vaatii toimia ihmisten toimeentulon turvaamiseksi. 4 ratkaisua:

1⃣Kohdennetut korvaukset
2⃣Sähkösopimusten kuluttajansuojaa kehitettävä
3⃣Valtion takaamilla lainoilla tukea siirtymään
4⃣Korotuksia perusturvaan - alennuksia tuloveroon. https://t.co/RdhfEFXoLg

— Iiris Suomela (@iiris_suomela) February 3, 2022

 

Ja tyttö on jäätävän analyyttinen syistä ja seurauksista.

Riippuvaisuus kansainvälisestä fossiilitaloudesta aiheuttaa merkittäviä haasteita niin ilmaston kuin elinkustannusten heilahtelun osalta.

Siksi fossiilitaloudesta kannattaa pyrkiä eroon. Muutos on tehtävä reilusti. Esitimme tähän laajaa ohjelmaa jo 2020: https://t.co/ylTUZb7a73

— Iiris Suomela (@iiris_suomela) February 4, 2022

 

 

 

8.2.2022 - 15:09
#81225
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ulkoasiainvaliokunnan-puheenjohtaja…

Nyt pitäisi persujen sitten vielä oikeasti vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja eikä pelkästään torua. Silläkin riskillä, että lähtee pitämään Anolle seuraa. Venäjämyönteisyys ja rokotevastaisuus yhdistävät. Ja jos Niikko vetää seitsemän kertaa maksiminsa maastavedossa, saa se Anon ennätyksen kasaan. Ja seitsemän on hirveän suosittu luku Raamatussa. Jota Niikko on lukenut paljonkin ja Anokin väittää lukeneensa.

Joka tapauksessa hyvä asia, että Purra ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio reagoivat nopeasti.

8.2.2022 - 15:59
#81229
+2012
Liittynyt:
9.2.2019 - 09:20
Viestejä:
Viestejä: 751
Aki Pyysing kirjoitti:

 

Nyt pitäisi persujen sitten vielä oikeasti vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja eikä pelkästään torua.

Eduskunnan ulkoasianvaliokunta tehtävänkuva: 

Ulkoasiainvaliokunta käsittelee merkittävät valtiosopimukset sekä yleistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ulkomaankauppapolitiikkaa, kehitysyhteistyötä, kansainvälisiä järjestöjä ja suomalaisten rauhanturvajoukkojen asettamista koskevia asioita samoin kuin Euroopan unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat asiat.

Mistäs me Suomessa  tähän ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan erittäin vastuulliseen ja kivenkovaa harkinta- ja arviointikykyä ja osaamista vaativaan tehtävään löydetään koulutukseltaan ja työkokemukseltaan  pätevämpi?

  • Koko nimi:

    • Niikko, Mika Ilari
  • Syntymävuosi ja -paikka:

    • 1967 Lahti
  • Kotikunta:

    • Vantaa
  • Koulutus:

    • sähköasentaja 1986 (Tikkurilan ammattioppilaitos), seurakuntatyöntekijä 1998 (Iso Kirja -opisto)
  • Työura- ja elämäkertatietoja:

    • yrittäjänä Loistotalot oy:ssä 1992-2000
    • Takaisin Elämään ry 2000-2011.
8.2.2022 - 16:44
#81233
+7
Liittynyt:
1.1.2016 - 21:33
Viestejä:
Viestejä: 33
Heikin Ashi kirjoitti:

Mistäs me Suomessa  tähän ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan erittäin vastuulliseen ja kivenkovaa harkinta- ja arviointikykyä ja osaamista vaativaan tehtävään löydetään koulutukseltaan ja työkokemukseltaan  pätevämpi?

Lahden kaupungin yläasteilta vois tiedustella olisko kukaan tänä vuonna valmistumassa. Tosin en tiedä kiinnostaako niitä, koska sieltä olis suora uraputki paperimiehestä oikeusministeriksi.

8.2.2022 - 17:50
#81240
+772
Liittynyt:
31.7.2020 - 19:26
Viestejä:
Viestejä: 624

Offtopic: pitäisikö Riikka Purra@ir_rkp tulkita niin että oikeastaan Riikka kuuluu pakkoruotsin kannattajiin muttei kuitenkaan tunnusta väriä niin vahvasti, että sfp maistuisi (ainakaan vielä)?

1.3.2022 - 10:48
#82416
+2231
Liittynyt:
17.8.2020 - 18:12
Viestejä:
Viestejä: 1738

Noin puolisen miljoonaa ihmistä on nyt paennut sotaa Ukrainasta; puolet heistä Puolaan.

Monille rajanylitys on vasta ensimmäinen ja noin puolet heistä jatkaa Puolan, Unkarin, Moldovan, Romanian ja Slovakian läpi syvemmälle Eurooppaan, muihin maihin. Sotatilan vuoksi 18-60 vuotiaat miehet jäävät Ukrainaan. Vajaa viidesosa pakolaisista on paennut Venäjälle itäisen Donbassin alueelta. Sitä hallitsevat separatistit käskivät paikallisia siirtymään Venäjän suuntaan vihollisuuksien alettua.

YK arvelee neljän miljoonan pakolaisen lähtevän liikkeelle Ukrainasta tulevien päivien ja viikkojen aikana. Lähde: https://www.nytimes.com/interactive/2022/world/europe/ukraine-maps.html

Pakolaisvirta on nyt voimakkain sitten Balkanin sotien 1990-luvulla - mutta toisin kuin aiemmissa kriiseissä Euroopan alueilla, nämä pakolaiset toivotetaan tervetulleiksi.

Suomen Maahanmuuttoviraston sivuilta https://migri.fi/maahanmuuton-tunnusluvut voi nähdä määriä, joita Suomi on kyennyt aiemmin vastaanottamaan. Voi olla, että poliittisilla on edessä hetki, jossa näitä määriä on arvioitava uudelleen monestakin syystä.

1.3.2022 - 11:31
#82418
+499
Liittynyt:
2.4.2018 - 12:41
Viestejä:
Viestejä: 321

Täytyy sanoa, etten muista koskaan olleeni kehenkään poliitikkoon niin pettynyt kuin Niinistöön ja tämän nykyiseen jahkailuun NATO-asiassa. Ei, ei Sale ihan pahimmasta päästä ole, mutta pettymys tuleekin todellisuuden ja odotusten ristiriidasta, ei siitä kuinka kujalla poliitikko on. Esim. Kimmo Kiljuseen tai Erkki Tuomiojaan en oikein voi pettyä; samoin en voi sanoa olevani erityisen pettynyt hallitukseen vaikka se ei tekisikään asian eteen mitään, koska en heiltä oikein mitään jaksa odottaakaan.

1.3.2022 - 12:36
#82420
+3015
Liittynyt:
30.1.2020 - 19:23
Viestejä:
Viestejä: 1944
Bingo53 kirjoitti:

 

Pakolaisvirta on nyt voimakkain sitten Balkanin sotien 1990-luvulla - mutta toisin kuin aiemmissa kriiseissä Euroopan alueilla, nämä pakolaiset toivotetaan tervetulleiksi.

Kaikki eivät valitettavasti toivota Ukrainalaisia naisia ja lapsia pakolaisina vastaan rimumielin. Tässä yksi esimerkki.

Turvapaikan myöntämisen ensisijainen peruste on poliittinen vaino. Vaikka sota ei kv-lain mukaan ole syy myöntää pakolaisstatus, äärimmäinen väkivalta on. Raja on vedetty tarkasti EU-lain sovelluksessa. Tässä vaiheessa on mahdoton sanoa, tuleeko raja ylittymään Ukrainassa. 2/4

— Erna Bodström (@ernabodstrom) February 25, 2022

En tiedä onko syynä se, että tuljoina ei ole tällä kertaa nuoret miehet vaan naiset ja lapset. Toivottavasti näin ei ole. Äidit ja lapset tarvitsevat paljon enemmän suojelua kuin nuoret salskeat pakolaismiehet.

 

Myös nuorilla miehillä on oikeus jättää turvapaikkahakemus ja saada turvapaikka, jos he täyttävät sen edellytykset. Hyvää #miestenpäivä:ä!

— Erna Bodström (@ernabodstrom) November 19, 2021

 

Nämä on aina niin käsittämättömiä päätöksiä, eivätkä mitenkään harvinaisia. Miksi Suomi haluaa ajaa pois työllistyneet ihmiset? Rangaistakseen siitä, että he ovat kehdanneet hakea turvapaikka Suomesta? https://t.co/utcL1tW8s9

— Erna Bodström (@ernabodstrom) December 21, 2021

 

1.3.2022 - 19:26
#82443
+416
Liittynyt:
2.6.2020 - 19:40
Viestejä:
Viestejä: 425
Tinggeli kirjoitti:

En tiedä onko syynä se, että tuljoina ei ole tällä kertaa nuoret miehet vaan naiset ja lapset. Toivottavasti näin ei ole. Äidit ja lapset tarvitsevat paljon enemmän suojelua kuin nuoret salskeat pakolaismiehet.

Asia on juuri niin, mutta sitähän ei ole poliittisesti korrektia sanoa.

1.3.2022 - 21:27
#82453
+499
Liittynyt:
2.4.2018 - 12:41
Viestejä:
Viestejä: 321

Miten nämä Timtshenkot ja Rotenbergit ovat muuten saaneet Suomen kansalaisuuden? Sisäministeriön sivuilta lainaus:

Suomessa pysyvästi asuva ulkomaan kansalainen voi saada Suomen kansalaisuuden Maahanmuuttovirastolle tehtävän hakemuksen perusteella. Perusedellytys kansalaisuuden saamiselle on, että hakijan henkilöllisyys on selvitetty luotettavasti.

Hakijalta edellytetään lisäksi täysi-ikäisyyttä, riittävää asumisaikaa Suomessa, nuhteettomuutta ja riittävää suomen tai ruotsin kielen taitoa sekä selvitystä siitä, mistä hän saa toimeentulonsa. Kansalaisuutta hakevan on täytynyt myös huolehtia julkisoikeudellisista maksuvelvollisuuksistaan, kuten esimerkiksi veroista ja sakoista, ja mahdollisesta elatusvelvollisuudestaan.

Ovatko nämä hyypiöt asuneet Suomessa pysyvästi? Mikä on heidän suomen tai ruotsin taitonsa?

2.3.2022 - 02:03
#82456
+3015
Liittynyt:
30.1.2020 - 19:23
Viestejä:
Viestejä: 1944

Wikipedia osaa keroa Rotenbergista:

" Roman Rotenberg syntyi vuonna 1981 Leningradissa.  Romanovin äidinisä oli inkerinsuomalainen Mikko Haranen, kotoisin Toksovasta Leningradin alueelta. Vuonna 1991 Romanin ja hänen pikkuveljensä Borisin vanhemmat päättivät lähteä inkeriläisinä paluumuuttajina Suomeen. Perhe asettui asumaan Helsinkiin. Eremitaasin takana sijainneessa koulussa numero 204 suomea aiemmin opiskellut Roman Rotenberg aloitti Taivallahden ala-asteen kolmannelta luokalta. Yläasteen jälkeen hän kirjoitti ylioppilaaksi Pohjois-Haagan urheilulukiosta ja suunnitteli ammattijääkiekkoilijan uraa. Roman Rotenbergillä on Suomen, Venäjän ja Iso-Britannian kansalaisuus ja hän puhuu sujuvaa suomea."

Wikipedia osaa kertoa Gennadi Timtšenkosta:

" Timtšenko syntyi vuonna 1952 venäläiseen upseeriperheeseen Leninakanissa Armeniassa. Hän vietti osan lapsuusvuosistaan Itä-Saksassa ja Ukrainassa ja valmistui insinööriksi Leningradissa vuonna 1977. "

" Vuonna 1991 Timtšenko nimitettiin Kirišineftekimexport- eli KiNEx-öljynvientiyrityksen johtoon. Hän muutti Suomeen Urals Finland -yhtiön palvelukseen tekemään öljykauppaa ja sai vaimoineen Suomen kansalaisuuden. Maaseudun Tulevaisuudessa vuonna 2011 julkaistun ulkomaantoimittaja Jarmo Mäkelän kirjoituksen mukaan Timtšenko sai Suomen kansalaisuuden inkeriläisenä paluumuuttajana mahdollisesti väärennetyillä asiakirjoilla "

 

 

2.3.2022 - 07:48
#82457
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031

Olen toiveajatellut pitkään, että TP Niinistö olisi lähinnä populistisista syistä kryptinen Naton suhteen. Ja nyt kun kansakin on ymmärtänyt kurkiauran johtajien vaarallisuuden, johtaisi loppujen epävarmojen mielipiteen ja lopulta koko kansan Naton viidennen artiklan suojaan.

Katsottuani kuuluisan atomiase-A-studion alan olla sitä mieltä, että vähän väärin perustein on tullut salolaista juristia monta kertaa äänestettyä. Ei siis sillä, että tarjolla olisi ollut parempia vaihtoehtoja.

Toivon kovasti, että olen väärässä. Ja Jukka Kopraa tai jotain muuta oikeasti puolustuspolitiikkaa ymmärtävää presidentiksi.

Ymmärrän, että kun on kuvitellut, että on jonkun erityisen idänsuhteen takuumies, ja sitten ymmärtää olleensa lähinnä pitämässä itänaapurin psykopaatin kulisseja pystyssä, ottaa se koville. Mutta kyllä tässä nyt voisi itse kukin tehdä surutyönsä ja lähinnä miettiä miten sinne Natoon mahdollisesti pääsee.

Erkki Tuomiojan äänestämisestä voisi pelkän aamutelkkarissa esiintymisen perusteella laittaa arviointikyvyttömänä äänestyskieltoon. Toki myös monilla muillakin perusteilla.

Lisäksi tunnustan, että olen Allah-ahon kanssa samaa mieltä, eli että Venäjän voisi mieluummin kohdata Dneprillä kuin Kymijoella. https://yle.fi/uutiset/3-12339244 Siitä ehkä aavistuksen eri mieltä, kannattaako suomalaisen tätä ääneen sanoa, koska ilman amerikkalaisia sinne ei ole kukaan menossa.   

2.3.2022 - 09:21
#82462
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031

En yleensä tee "oma mielenrauha" -tekoja, mutta tämän voi laskea sellaiseksi. Kansalaisaloite menee joka tapauksessa läpi -> omalla kannattamisellani ei ole mitään väliä. Mutta paljon luettuna somettajana jakamisellani on väliä. Ja Sijoitustiedon ulkopuolisellle ainekselle on helpompi saada läpi, miten kahden minuutin käyttämisellä oli merkitystä, vaikka se oikeasti menikin puluille.

Samaan rahaan allekirjoitin myös miina-aloitteen. Ainoa, mikä Jennin miehen haastattelussa ilahdutti, oli niistöksi hämmästyttävän suorasanainen kannatus jalkaväkimiinoille. 

2.3.2022 - 09:46
#82463
+4565
Liittynyt:
30.6.2014 - 14:42
Viestejä:
Viestejä: 1320
Aki Pyysing kirjoitti:

Olen toiveajatellut pitkään, että TP Niinistö olisi lähinnä populistisista syistä kryptinen Naton suhteen. Ja nyt kun kansakin on ymmärtänyt kurkiauran johtajien vaarallisuuden, johtaisi loppujen epävarmojen mielipiteen ja lopulta koko kansan Naton viidennen artiklan suojaan.

Katsottuani kuuluisan atomiase-A-studion alan olla sitä mieltä, että vähän väärin perustein on tullut salolaista juristia monta kertaa äänestettyä. Ei siis sillä, että tarjolla olisi ollut parempia vaihtoehtoja.

No vittu. En ole A-studiota katsonut, mutta kun ohjelma lyhyesti kuvailtiin minulle, sanoin että eihän tosta mitään voi päätellä, koska noi asiat kannattaa joka tapauksessa valmistella mahdollisimman hiljaa ja yllättäen (eli pidin bluffina). Ystäväni ihmetteli ikuista optimismiani. Pikkusen vituttaa lukea tää sun riidi tilanteesta ohjelman katsoneena livepokerinpelaajana.

Aki Pyysing kirjoitti:

Ainoa, mikä Jennin miehen haastattelussa ilahdutti, oli niistöksi hämmästyttävän suorasanainen kannatus jalkaväkimiinoille. 

Onhan ainakin niitä syytä tukea, jos ajaa linjaa joka todennäköisimmin johtaa siihen, että tänne oikeasti hyökätään...

2.3.2022 - 09:47
#82464
+825
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:55
Viestejä:
Viestejä: 1077

Vaikka Natoa kannatankin niin jäi kyllä aika viileä kuva tuosta Niinistön esiintymisestä. Tarkoitan siis sitä, että Niinistö jos joku varmaan tietää (vaikka ei sitä A-studiossa sano), kuinka Venäjä toimisi prosessin ja jäsenyyden väliaikana, ja oma tulkinta oli että juuri tuosta syystä Niinistö toppuutteli jäsenyyden hakemista nyt kun Putin on muutenkin tiltissä.

Lisäksi kun miettii Ukrainan tilanteen etenemistä, jos joku pakkorauha ajettaisiin. Mikäli Putin kokee, että Venäjän talous ei kestä yhtään pidemmässä juoksussa nykypakotteita, tulee Putin hakemaan isompia ratkaisuja piankin, mikä voi siis olla esim. Baltialle vittuilu ja yhä hurjempien ukaasien esittely. Voi toki Suomellekin, mutta lähtökohtaisesti se päävihu joka totaalisen häviön hetkellä on mielessä, ei kuitenkaan ole Suomi.

Mun mielestä Suomi voisi nykytilanteessa hakea Natoon vain tekemällä prosessin hiljaa ja saamalla jollain tavalla etukäteen varmistuksen hyväksynnästä, tämän Niinistö ei oikeen korostanut olevan mahdollista. Harmi kun tuntuu ettei suomalaisten poliitikkojen rangessa oikeen ole bluffit.

2.3.2022 - 10:43
#82470
+10311
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:48
Viestejä:
Viestejä: 6031
Juha kirjoitti:

Vaikka Natoa kannatankin niin jäi kyllä aika viileä kuva tuosta Niinistön esiintymisestä. Tarkoitan siis sitä, että Niinistö jos joku varmaan tietää (vaikka ei sitä A-studiossa sano), kuinka Venäjä toimisi prosessin ja jäsenyyden väliaikana, ja oma tulkinta oli että juuri tuosta syystä Niinistö toppuutteli jäsenyyden hakemista nyt kun Putin on muutenkin tiltissä.

Mie taas luulen, että Putleri yllätti Niinistön hyökkäämällä Ukrainaan ja Niistö tekee surutyötä, kun on selvää, että mikään Suomen "puolueettomuus" tai "erityissuhde" ei ole esteenä hyökkäykselle. Vain rauta rajalla vaikuttaa. Tämän vuoksi olen linjalla, että haetaan sitä rautaa vaikka sillä riskillä, että tiltissä oleva judoka tilttaa vielä enemmän. Mielisairaita ihmisiä paljon tarkkailleena, olen huomannut, että paranemisia tapahtuu varsin harvoin. Joten emme voi jäädä Nato-hakemuksemme kanssa jäädä odottelemaan leppoisampaa Vovaa.

Voiha se olla niinnii, että mitään oikeaa uhkaa Putinin taholta Suomeen ei ole olemassa. Pietarilaiset ainakin tietävät, että Suomi ei muodosta mitään uhkaa ja siellä on ryssää niin perkeleesti. Mutta ihan siltä varalta, että olisi, näen tarpeellisena Natoon liittymisen. Toki pitää ensin selvittää, että hakemus menee läpi.

Ja sitten on sellainenkin mahdollisuus, että Niinistö tietää, ettei Nato-hakemuksemme menisi läpi🥶. Sitten voimmekin pelätä täällä ainakin seuraavat muutaman kymmentä vuotta. Löysässä hirressä roikkuminen on muuten mukavaa puuhaa. Siksi olenkin pyrkinyt aina sellaisesta pois, kun on yritetty narua kaulaan laittaa.

Tässä on analyysi Putlerin pään liikkeistä, joka vastaa aika lähelle omaa näkemystäni. Suomen perspektiivistä ihan lohdullinen, eli Vovalla vielä jotain tolkkua toimissaan.

 

2.3.2022 - 11:44
#82475
+27
Liittynyt:
2.1.2016 - 21:01
Viestejä:
Viestejä: 32
Aki Pyysing kirjoitti:

Ja sitten on sellainenkin mahdollisuus, että Niinistö tietää, ettei Nato-hakemuksemme menisi läpi🥶. Sitten voimmekin pelätä täällä ainakin seuraavat muutaman kymmentä vuotta. Löysässä hirressä roikkuminen on muuten mukavaa puuhaa. Siksi olenkin pyrkinyt aina sellaisesta pois, kun on yritetty narua kaulaan laittaa.

Tämä on se pahin vaihtoehto. Zelenskyi on karmea esimerkki Venäjän naapurimaan presidentistä, jolla oli hakemusta sisällä, mutta ei hyväksyttyä jäsenyyttä.

edit.   Tuomioja ja Halonen tehneet aivokuolleita päätöksiä Suomen puolesta. Verenpaine nousee aika tappiin kun lukee Erkin blogia...

https://tuomioja.org/blogi/2018/01/suomi-aseriisunta-ja-ottawan-miinaso…

2.3.2022 - 11:21
#82476
+7
Liittynyt:
2.3.2022 - 11:00
Viestejä:
Viestejä: 4

Omat riidit Niinistön, Marinin ja Haaviston puheista ollut selkeä, että NATO:n hakemista ei ole valmisteltu kuin korkeintaan teoreettisella skenaariotasolla. Olen näitä väitteitä (lue toiveita) myös kuullut, että NATO-hakemusta valmisteltaisiin salassa, mutta yllämainitun kolmikon kommentointi on ollut erittäin vahvasti sitä oletusta vastaan. Hyvin optimistisesti ajateltuna olen parilta muulta politiikolta havainnut kommentin minkä voisi hyvin optimisesti tulkita, että kulisseissa tehtäisiin jotain valmistelua, mutta indikaatio on hyvin hatara ja todennäköisesti väärä.

Jos tätä valmisteltaisiin salassa, niin keneltä se itseasiassa pysyisi salassa? Suomen kansalta se pystyttäisiin pimittämään, mutta uskooko joku oikeasti, että Venäjän tiedusteluorganisaatiot ei pääsisi yhtään kärylle tästä? Pidän tälläistä ajatusta hyvin optimistisena. On se menettely mikä tahansa, niin pidän todennäköisenä, että jonkinasteinen informaatio siitä jokatapauksessa tavoittaa Venäjän.  Lisäksi Venäjän propaganda käyttäisi tälläistä salassa valmistelua omaksi edukseen. 

Toivottavasti Suomi jättää NATO-hakemuksen nopeasti. Nyt politiikot alkaneet keskustella aiheesta mikä on hyvä asia. Syynä tähän on varmasti osittain Venäjän hyökkäys, mutta myös se, että äänestäjistä enemmistö on siirtynyt NATO-kannattajiksi ja erilaiset suosiota saanet NATO-kansalaisaloitteet pakottavat keskustelemaan asiasta. Toki nämäkin on suoraa seurasta Venäjän valinnoista.  Optimistisesti voisi toivoa, että NATO-hakemus lähtee tämän vuoden aikana, tämäkin voi olla toiveajattelua, mutta pienempää toiveajattelua, että tämä jätettäisiin salassa. Henkilökohtaisesti en vastusta mitään tapaa jättää hakemusta, mutta epäilen, että salainen valmistelu ei pysy kuitenkaan Venäjältä salassa, jolloin sillä ei saavuta sitä etua mitä sillä tavoiteltaisiin. 

2.3.2022 - 11:31
#82478
+7
Liittynyt:
2.3.2022 - 11:00
Viestejä:
Viestejä: 4

Tai pehmennetään sen verran, että tietty osa valmistelusta tehdään varmasti ilman, että tietoa siitä julkistetaan, mutta päätöksen teko ja hakemuksen jättäminen tuskin on tapahtumassa salassa. 

2.3.2022 - 12:40
#82481
+499
Liittynyt:
2.4.2018 - 12:41
Viestejä:
Viestejä: 321

Ihan varmasti näin. Hesarissa oli tänään varsin hyvä pääkirjoitus, jossa nousi esiin kaksi isoa asiaa:

  • meidän nykyisistä ns. "ulkopolitiikan osaajista" hämmästyttävän iso osa on YYA-aikakaudelta
  • Eurooppa (sen paremmin kuin Venäjäkään) ei meitä odota, kehitys tulee luultavasti olemaan nopeaa

Tämä on itse asiassa vallan helvetin pelottava asiantila Suomen kannalta. Nämä YYA-aikakauden reliikit ovat jo onnistuneet jarruttamaan Suomen länsi-integraatiota 25 vuotta, eikä tunnu silmät vieläkään kaikilta kunnolla auenneen.

2.3.2022 - 12:48
#82483
+82
Liittynyt:
12.12.2019 - 20:07
Viestejä:
Viestejä: 142

Jos olisin Helsingin kadunnimistä päättävä henkilö niin nimeäisin ”Tehtaankadun” —>  ”Kunnia Ukrainalle” -kaduksi.

Venäjän lähetystöön tuleva kirjeposti muistuttaisi joka päivä tästä rikollisesta rosvoretkestä maailman tappiin saakka.