Olet täällä

Artikkelit

Verkkopelaaminen on yhä suositumpaa

Elektroninen urheilu käsittää tavallisimmin tietokoneella ja konsoleilla pelattavia verkkopelejä, joista suosituimpia E-Sports lajeja ovat CSGO, Dota2, Overwatch, League of Legends ja Starcraft 2. Suosituimmat kilpapelitapahtumat keräävät miljoonia katsojia pelistreamauspalvelu Twitchissä. Myös ns. tubettajat keräävät miljoonayleisöjä pelaamistaan streamatessa. Myös raha on saapunut e-urheiluun. Palkkiot suurimmista turnauksista yltävät satoihin tuhansiin dollareihin ja yhteistyökumppanisopimukset pelaamisen ympärillä ovat yhä merkittävämmässä roolissa, luoden pelaamisen ympärille ammattilaisuutta.

Tunnetuimpia suomalaisia pelaajia ovat kiistatta ENCEn CSGO -tiimi ja Starcraft -menestyjä SERRAL. ENCEn viime aikaiset uroteot ovat tuoneet suomalaispelaajat yhä useamman tavallisen kansalaisen tietoisuuteen. Lähiajat näyttävät yltävätkö pelaajat tulevaisuudessa jääkiekkotason suosioon, sillä varsinkin nuorison keskuudessa pelaaminen on jo jopa suositumpaa kuin perinteiset valtavirtaurheilulajit.

Verkkopelaaminen ei rajoitu pelkästään perinteisiin videopeleihin, myös kasinopelit kiinnostavat. Kasinopelaaminen on verkossa ajatonta ja pelaaminen on luonnollisesti myös rahapelien osalta yhä suositumpaa. Kasino netissä mahdollistaa pelaamiseen selkeämmät kanta-asiakasohjelmat kuin perinteisemmässä fyysisessä Vegas-tyyppisessä peliluolassa, mutta pelaaminen verkossa on luonnollisesti myös syytä pitää hallinnassa.

Mihin pelaaminen voikaan kehittyä? Tulevaisuudessa VR, ja AR -teknologiat mahdollistanevat yhä mullistavampia ratkaisuja niin perinteiseen pelaamiseen, kuin esimerkiksi pokerin pelaamiseen verkossa. Miltä tuntuisikaan jutella pelipöydässä tavalliseen tapaan kanssapelaajille, ilman pelkoa ryöstetyksi tulemisesta ja ennen kaikkea missä ja milloin vain.

Teknologian kehitys tulee jatkumaan, mutta tulevaisuuden ennustaminen on totutusti hankalaa. Se, mitä verkkopelaaminen on 2020-luvun loppupuolella, on todennäköisesti yhtä mullistavaa nykypäivään peilattuna, kuin vuoden 2019 taittuvat puhelimet ja VR-teknologia 2000-luvun taitteessa ensimmäisiä Playstationeja hakanneelle milleniaalille.

Kaikki merkit kuitenkin viittaavat siihen, että pelaaminen on tullut jäädäkseen osaksi yhä useammalle viihteen kuluttajalle. Myös ikähaitari on laajentunut pelaamiseen tottuneiden ikäpolvien vanhetessa. Tulevaisuudessa kaikki pelaavat?

Tuplaa tulosi ja sijoita ne tuottavasti: Tienaa, sijoita ja vaurastu -koulutusseminaari Helsingissä syyskuussa 2019. Kouluttajana mm. Jarkko "Random Walker" Aho.
Liity Sijoitustiedon jäseneksi