Olet täällä

Artikkelit
Kaupallinen yhteistyö

Soul Matén osakeannin kautta energiajuomiesi omistajaksi

Anssi Lähteenoja kertoo olleensa vilpittömän innokas ja omanneensa vilkkaan mielikuvituksen jo pienestä pojasta lähtien. Soul Matén tuotteiden juuret ovat yhtiön perustajan ja toimitusjohtajan kotikeittiössä, jossa hän vuonna 2016 aloitti kokeilut sekoittamalla luontaista virtaa antavaa yerba maté-teetä erilaisten eksoottisten hedelmien kanssa. Tavoitteena oli luoda energiaa ja virtaa antava virkistävä juoma ilman epätervellisiä ainesosia tai lisättyä sokeria. Nyt miehen mielikuvituksen ja vision tuloksena Soul Maté on valmis murtautumaan kotimaisille ja kansainvälisille energia- ja hyvinvointijuomien markkinoille.

Vahva panostus brändin kehittämiseen

Kolmevuotisten kokeilun ja testauksen tuloksena syntyi raikas uusi brändi, jonka sielu on musiikissa. “Soul Matén tuoteperhe on nyt erinomaisessa asemassa kasvamaan korkeimpaan potentiaaliinsa”, Lähteenoja uskoo.

Soul Matén juomat ovat terveellisempi vaihtoehto tavanomaisiin energiajuomiin verratessa. Ne tarjoavat mielenkiintoisen vaihtoehdon kohderyhmälle. Yhtiö on aggressiivisesti rakentanut Soul Maté-brändiään ja sen tuotteita onkin jo laajasti saatavilla Suomen markkinoilta. Soul Maté odottaa ensi vuodelta voimakasta kasvua perustuen kasvavaan kysyntään ja laajamittaisiin jälleenmyyntisopimuksiin.

“Panostamme laatuun, koska uskomme, että laatu on yksi kestävän liiketoiminnan kulmakivistä. Soul Matén brändi on alusta asti ajateltu kansainväliseksi ja olemme käyttäneet brändin kehitykseen valtavasti aikaa. Käytimme kolme vuotta konseptimme testaamiseen, kehittämiseen ja parantamiseen. Johdamme visiota yhdistämällä intuitiota ja tiedettä saadaksemme aikaan parhaan mahdollisen lopputuloksen”, Lähteenoja perustelee yhtiönsä vakaata pohjaa.

Soul Matén brändi ja markkinointistrategia ovat disruptoivia ja ne luovat helposti tunnistettavan, selkeän imagon brändille.

Soul Matén suurimmat asiakkaat ovat Kesko ja S-Ryhmä, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus Suomen elintarvikemarkkinoilla on 83 prosenttia. Yhtiön tavoitteena on voimakas kasvu myös muilla myyntikanavilla.

Luontainen tuotevalikoima

Matéa, joka on Soul Matén juomien pääasiallinen ainesosa, pidetään mahdollisena vaihtoehtona tavanomaisten energia- ja virkistysjuomien kuluttajille esimerkiksi seuraavista syistä:

  • Maté on luontainen stimulantti, jota on nautittu vuosisatojen ajan.

  • Se sisältää runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja.

  • Se boostaa energiaa sekä parantaa mielentilaa ja kognitiivista toimintaa.

Maté-juomilla sanotaan olevan kahvin vahvuus, suklaan euforia ja teetä vastaavat terveydelliset hyödyt.

Soul Matén juomat sisältävät oikeaa mehua, eikä lainkaan lisättyä sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita.

Tuoteperheeseen on satsattu sekä aikaa että rahaa laadukkaan tarjonnan takaamiseksi. Soul Maté onkin pärjännyt kuluttajatesteissä erinomaisesti. Yli 80 prosenttia testaajista kertoi Soul Matén juomien saavuttaneen tai jopa ylittäneen juomille asetetut korkeat odotukset.

Lähteenoja avaa menestyksen salaisuutta: “Olemme investoineet tuotekehitykseen paljon resursseja tavoitteenamme luoda aikaa kestäviä ja riittävän omaperäisiä tuotteita, joilla on oma makumaailmansa ja joiden ympärille rakentuvat ainutlaatuiset kokemukset. Meillä on tällä hetkellä markkinoilla kolme tuotetta: lime-minttu, inkivääri-sitruuna ja passionhedelmä-guava. Tuotevalikoiman kasvun osalta tulevaisuus näyttäytyy meille mielenkiintoisena.”

Energiajuomamarkkinat valmiita neljänteen evoluutioon

Alkoholittomista juomista puhuttaessa energiajuomien markkina on kuningas. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan lisäenergiasta, mikä johtaa houkutteleviin tilaisuuksiin tuloksen tekemiseksi jopa pienillä myyntivolyymeillä.

Tavanomaiset energiajuomat sisältävät lisättyä sokeria tai muita makeutusaineita. Globaali terveystrendi asettaa haasteita tavallisille energiajuomille, sillä kysyntä terveellisimmille vaihtoehdoille kasvaa jatkuvasti.

Tässä haasteessa Soul Maté näkee mahdollisuuden.

Globaali energiajuomamarkkina miljoonissa litroissa:

Lähde: Global data 2020

Globaalit trendit tukevat Soul Matén näkemyksiä ja strategiasta asemoitumista Global Datan tietoihin perustuen:

  • +15% CAGR (2016-2019) kasvu luonnollisille ja terveellisille juomille, jotka sisältävät:

    • Luontaista makua

    • Luonnollisia värejä

    • Mehua

    • Luontaisia kofeiinilähteitä

    • Terveellistä kasvisisältöä

  • +12% CAGR (2015-2019) globaali kasvu maté-teetä sisältävissä tuotteissa

  • +40% CAGR (2014-2018) vähäsokeristen ja sokerittomien juomien myynnin kasvu

  • +11% CAGR (2014-2018) kasvu sitrushedelmän makua sisältävissä juomissa

Soul Matén pääasialliset kilpailijat pilottimarkkinalla ovat energia- ja hyvinvointijuomat.

Yhtiön kilpailuetu perustuu kansainvälisesti rekisteröityyn brändiin, joka sitoo tuotteet energiajuomien neljänteen evoluutioon globaalien megatrendien ajamina. Tuotetasolla Soul Maté kilpailuetu perustuu verrattomaan makuun, luonnollisuuteen ja toimivuuteen.

Soul Matén perustajien taustat ovat musiikki- ja viihdeteollisuudessa, joiden parissa he ovat toimineet vuosia tehden yhteistyötä suurten kuluttajabrändien kanssa, mukaanlukien juomabrändit. Perustajatiimiin kuuluu ammattilaisia myös terveyden ja lääketieteen aloilta. Omistajiin lukeutuu visionäärejä suomalaisten peliyhtiöiden menestyksestä, mikä kertoo yhtiötä rahoittavien tahojen innovatiivisesta taustasta.

Ensi vuonna kansainvälisille markkinoille

Soul Matén suunnitelmissa on laajentaa kansainvälisille markkinoille vuoden 2022 loppuun mennessä, kunhan yhtiö on ensin vienyt maaliin tavoitteensa pilottimarkkinalla. Skaalautuminen ulkomaille tulee tapahtumaan kansainvälisen yhteistyökumppanin kanssa. Kumppanin tulee operoida ainakin Euroopassa, mutta mielellään myös USA:ssa.

Yhtiön operatiivinen malli on skaalautuva, se pitää uniikit reseptit suojattuna ja mahdollistaa tuotannon skaalautumisen mille tahansa kohdemarkkinalle. Soul Matén yhteistyökumppanuus maailmanlaajuisesti toimivan suuren reseptiyhtiön kanssa mahdollistaa yhtiön vastaamaan kasvavaan kysyntään sekä laajentamaan kansainvälisille markkinoille nopeasti ja luotettavasti, kun tarve ilmaantuu.

Soul Maté on jo valmistellut kansainvälistä valloitustaan seuraavilla askelilla:

  • Soul Maté® on rekisteröity tavaramerkki EU:n alueella, USA:ssa, Japanissa ja Meksikossa.

  • Marksmenin selvitys vahvistaa, että yhtiöllä on myös senior-oikeudet USA:ssa

  • Prosessi on käynnissä myös Etelä-Amerikan avainmaissa.

  • Brandin nimi ja sen nimileikki perustuu kansainväliseen termiin “soul mate”, suomeksi sielunkumppani, joka kommunikoi positiivisten arvojen filosofiaa ja brändin imagoa kansainvälisesti.

Taloudellista tietoa

Soul Matén liikevaihto kasvoi viime vuonna lähes 40 prosentilla noin 113 000 euroon. Kuluvalle vuodelle yhtiö povaa 250 000 euron liikevaihtoa ja ensi vuodelle jo 2,26 miljoonan euron myyntiä.

Monien muiden start-up-yhtiöiden tapaan voimakkaasti kasvua tavoitteleva Soul Maté on tähän mennessä ollut tappiollinen, mutta uskoo kääntävänsä tuloksensa voitolliseksi ensi vuonna.

Toimitusjohtaja ja perustaja Anssi Lähteenoja katsoo luottavaisena tulevaisuuteen: “Suomessa tavoitteemme on saavuttaa breakeven vuoden 2022 loppuun mennessä. Pandemia hidasti strategiamme toteuttamista, mutta nyt katsomme luottavaisena tulevaisuuteen. Alkuvaiheessa olemme investoineet voimakkaasti brändin ja tuotteiden kehitykseen ja luoneet erinomaisen tuoteperheen. Näkemyksemme on, että kun jakelukanavien määrä lisääntyy ja myynti kasvaa, niin kiinteiden kulujen suhteellinen osuus pienenee, marginaalit paranevat ja sitä kautta yrityksen kannattavuus kasvaa. Kun investoimme markkinointiin ja bränditunnettuus kasvaa, niin tutkimusten mukaan kokeilut kasvavat ja ostot seuraavat kokeilujen kasvua, mikä tarkoittaa kasvavaa liikevaihtoa.”

Tulevan kasvun tärkeimpiä oletuksia ja ajureita Soul Matén mukaan ovat:

  • Soul Matén tuotteiden jakelun kattavuus tulee nousemaan kaikkien kanavien kautta.

  • Joukkorahoituskampanja tulee kasvattamaan tuotteiden näkyvyyttä ja mahdollistaa brändin luoda yhteyden sijoittajien ja sijoittavien kuluttajien kanssa, joka auttaa yhtiötä kasvamaan seuraavalle tasolle.

Tulevaisuuden haasteista kysyttäessä Anssi mainitsee sopivan kumppanin löytämisen: “Sopivan kansainvälisen yhteistyökumppanin löytäminen on samalla iso haaste, mutta myös merkittävä mahdollisuus.”

Osakeanti

Soul Mate Company Oy tarjoaa sijoittajille 1,5 miljoonan euron osakeantia. Annin tavoitteena on rahoittaa voimakasta kasvua, jota tulee ajamaan merkittävät investoinnit markkinointiin.

Soul Mate arvostetaan annissa 4,9 miljoonan euron arvoiseksi.

Sijoittaja voi saada tuottoja esimerkiksi osinkojen kautta, listautumisen yhteydessä ja/tai yrityskaupan kautta, mikäli Soul Maté myydään toiselle taholle.

Osakeannissa jaetaan 350 000 euron arvosta olemassaolevia osakkeita, joita tarjotaan suurille sijoittajille alkaen lokakuun 2021 alusta. 1,15 miljoonaa euroa annetaan uusina vähemmistöosakkeina joukkorahoituskampanjan avulla marraskuun 2021 alusta alkaen. Rahoituskierroksen suunnitellaan päättyvän joulukuun 2021 alussa.

Lue lisää Soul Matén osakeannista ja miten osallistua antiin Soul Matén kotisivulta.

Keskustele Soul Matén annista Sijoitustiedon foorumilla.

Hanki varmuutta sijoittamiseen Jarkko Ahon valmennuksessa - 20 % alennus koodilla SIJOITUSTIETO20
Liity Sijoitustiedon jäseneksi