Olet täällä

Artikkelit

Kannattaako yrityksesi digitalisointi

Koronavirusepidemia on pakottanut useat yritykset digitalisaation äärelle. Useissa yrityksissä hiljalleen jo käynnistetty digitalisaatio vietiinkin kertarysäyksellä loppuun, kun koronaviruspandemia siirsi ihmiset toimistoista tekemään töitä kotiin etäyhteyksien äärelle. Ne yritykset, joiden digitalisaatio oli jo hyvällä mallilla, varmasti taputtivat itseään olkapäälle siitä, että asiasta ei tarvinnut ottaa lisästressiä muutoinkin stressaavassa poikkeustilanteessa. Monille esimerkiksi koulutuksia tarjoaville yrityksille ja myös kouluille digitalisaatio saattoi tapahtua lähes yhdessä yössä. Ennen paikan päällä pidetyt koulutukset, konsultoinnit ja palaverit siirtyivät nyt etäyhteyksien ja striimauksien varaan. Aiheesta on keskusteltu laajasti mm. asiantuntijoiden someverkostossa Linkedinissä. Varmasti viimeistään nyt monella yrittäjällä herää mielessä kysymys, kannattaako oman yrityksen digitalisaatio ja mitä hyötyjä sillä voisi saavuttaa?

Mitä digitalisaatio oikeastaan on?

Digitalisaatio sanaan törmää nykyään jatkuvasti. Se on aiheena vahvasti mukana niin kahvipöytäkeskusteluissa kuin toimistojen lounastauoilla. Mitä se sitten oikeastaan tarkoittaa? Sillä tarkoitetaan digitaalisen tekniikan yleistymistä yhteiskunnassa ja sen kaikilla osa-alueilla, ja se on jo muuttanut tavan millä kulutamme. Esimerkiksi musiikin, elokuvien ja television katselu on mullistunut täysin alle kymmenessä vuodessa digitalisaation vaikutuksesta. Emme enää mene lauantaisin videovuokraamoon valitsemaan DVD-elokuvaa viikonlopulle vaan katsomme elokuvamme ja sarjamme Netflixistä ja muista suoratoistopalveluista. Musiikin kuuntelemme Spotifysta. Voimme nykyisin tarkistaa omat terveystietomme kätevästi Omakanta-palvelusta ja matkareittimme julkiset liikennevälineet helposti reittioppaasta. Digitalisaation myötä hyödynnämme digitaaliseen muotoon muutettua tietoa jokapäiväisessä elämässämme niin työssä, kotona kuin harrastuksissakin.

Mitä hyötyä digitalisaatiosta on yritykselle?

Liiketoiminnan digitalisaatiolla pyritään tehostamaan ja parantamaan liiketoimintaa. Usein liikkeelle lähdetään digitoinnista. Digitoinnissa fyysinen tieto, esimerkiksi lehtiartikkeli, muutetaan digitaaliseen muotoon. Digitalisaatiossa digitoitua tietoa lähdetään hyödyntämään prosessien parantamiseksi. Esimerkiksi digitoidut lehtiartikkelit ovat jatkossa helposti löydettävissä, lajiteltavissa ja säilöttävissä. Näin työprosessit muuttuvat helpommiksi ja tehokkaammiksi. Digitalisaatio mahdollistaa datan hyödyntämisen ennennäkemättömällä tavalla. Esimerkiksi teollisuudessa digitalisaation myötä voidaan seurata koneita ja niiden osia äärimmäisen tarkasti. Digitaalisessa mainonnassa voidaan kuluttajan käyttäytymistä seurata klikkauksesta ja sivulla vietetystä ajasta lähtien. Yrityksen digitaalisointi tehostaa ja nopeuttaa yritysten prosesseja, mm. asiakaspalautteisiin vastaaminen nopeutuu ja asiakastyytyväisyyden seuraaminen helpottuu. Digitalisaation myötä yrityksellä on paremmat valmiudet selvitä yllättävistä muutoksista, kuten nyt koettu koronaviruspandemia osoittaa.

Kuukausittaista korkotuottoa lainasijoittamisesta
Liity Sijoitustiedon jäseneksi