Olet täällä

Jaakko Jääskelä

Jaakko Jääskelä

  • Liittynyt 18.11.2017
  • 20 viestiä
  • 1 aloitettua ketjua

Viimeisimmät viestit

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 19.9.2018 18.36

UPLAUSE OY – yleisöanti (19.9.- 19.10.2018)

(huom! anti keskeytetään mikäli merkitään täyteen ennen eräpäivää)

Tervehdys lukijoille, syksyn toisessa kohde-esittelyssä Uplause

VIDEO(TJ Veli-Pekka Marin): https://www.youtube.com/watch?v=s6j6TUvbev4

 

UPLAUSE

Uplause Oy on suomalainen vuonna 2009 perustettu yritys, joka on luonut vuorovaikutteisen ohjelmistojärjestelmän urheilu- ja tapahtuma-alalle. Järjestelmä tarjoaa tapahtumille ainutlaatuisen ja tehokkaan tavan yhdistää yleisö, sponsori ja tapahtuma.

Idea syntyi aikanaan Suomessa perustajajäsenten kesken. Heitä yhdisti intohimo urheiluun, peleihin ja uudenlaisiin teknologioihin. Perustajajäseniin kuului muun muassa pelialalla erittäin ansioituneet yrittäjät Ilkka Paananen (Supercell Oy) ja Mikko Kodisoja (Supercell Oy). Ensimmäinen kansainvälinen asiakas oli koripallon MM-kisat Turkissa 2010. Tästä alkoi Uplausen maailmanvalloitus, joka on toistaiseksi vienyt Uplausen yli 20 maahan. Alusta on ollut käytössä yli 100:lla eri stadionilla ja tavoittanut kymmeniä miljoonia faneja.

Uplausen asiakkaita ovat maailman ehdottomat huiput urheilun ja tapahtumien alalla kuten kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA, useat NFL- ja NHL-seurat, Warner Music sekä Live Nation. Asiakaskunta on globaali, mutta erityisen vahva asema Uplausella on Pohjois-Amerikan suurilla markkinoilla, jossa kymmenet isot ammattilaisjoukkueet käyttävät Uplausen ohjelmistojärjestelmää. Järjestelmä on patentoitu Yhdysvalloissa.

Liiketoimintamalli perustuu yhtiön ohjelmistojärjestelmän lisensioimiseen. Lisenssimaksu on sidottu joko aikaperusteisesti tai sitten lisenssimaksu pohjautuu tiettyyn tapahtumaan, esimerkkinä jalkapallon MM-kisat Venäjällä. Lisenssimaksun suuruus määräytyy luonnollisesti lisenssikauden pituuden ja kattavuuden mukaan.

 

HENKILÖT

Uplause Oy:llä on koossa tiimi, hallitus ja neuvonantajat, jotka ovat osoittaneet kykenevänsä luomaan ja kehittämään kansainvälistä liiketoimintaa, kaupallistamaan uusia innovaatioita ja kasvattamaan merkittävästi kasvuyritysten arvoa.

Ydintiimi

  • Veli-Pekka Marin (TJ, Uplause Oy:n perustaja)
  • Heikki Aura (Liiketoiminnan kehitysjohtaja, Uplause Oy:n perustaja)
  • Jussi Marin (Luova johtaja, Uplause Oy:n perustaja)
  • Jalmari Ikävalko (Teknologiajohtaja)
  • Aki Rahkonen (Operatiivinen johtaja, Asiakastoimitukset)
  • Sacha Revet (Aluejohtaja Aasia)
  • Ken Yaffe (President Uplaude Inc. USA)
  • Fred Vint (Myyntijohtaja USA Etelä)
  • Joe Schrimpi (Myyntijohtaja USA Pohjoinen)

Hallitus

  • Aapo Bovellan (Proxy.vc)
  • Tuomas Saarinen (Apollonian SA)
  • Timo Sipi
  • Veli-Pekka Marin

Neuvonantajat

  • Ilkka Paananen (Supercell, Uplause Oy:n perustaja)
  • Mikko Kodisoja (Supercell, Uplause Oy:n perustaja)
  • Hannu Virta (jääkiekkovalmentaja, Uplause Oy:n perustaja)
  • Mika Sulin (TJ Starsquad Oy)
  • Timo Ahopelto (Lifeline Ventures)
  • Petteri Koponen (Lifeline Ventures)

 

YHTIÖN TALOUDELLINEN TILANNE JA TULEVAISUUS

2017 Liikevaihto 600.877 €
2017 Tulos 35.998 €

Yhtiön viimeisimmän tilikauden tulos kehittyi positiivissa merkeissä. Liikevaihto jatkoi kasvuaan ja yhtiön tilikauden tulos oli myös voitollinen. Meneillä olevan tilikauden osalta Yhtiö ennustaa liikevaihdon jatkavan kasvuaan. Vuoden 2019 osalta ennuste on myöskin positiivinen. Silloin päästään hyödyntämään tällä tilikaudella tehtyjä investointeja tärkeimmille markkinoille, varsinkin Yhdysvaltoihin. Yhtiö ennustaa, että vuoden 2019 liikevaihto tulee olemaan merkittävästi suurempi kuin meneillä olevalla tilikaudella.

Tällä tilikaudella Yhtiö on tehnyt edellistä huomattavasti suurempia investointeja, jotka tulevat omalta osaltaan vaikuttamaan tilikauden tulokseen. Yhtiö täten ennustaa, että 2018 tilikauden tulosta tulee rasittamaan Yhdysvalloissa erityisesti tehdyt investoinnit ja kertaluonteiset kuluerät tytäryhtiön perustamiseen liittyen. 2018 viimeinen kvartaali tulee määrittämään, onko Yhtiön tulos voitollinen meneillä olevalla tilikaudella. Vuoden 2019 osalta Yhtiö ennustaa, että tulos tulee olemaan selvästi voitollinen.

Yhtiön tavoite Pohjois-Amerikassa on kasvaa alan suurimmaksi yritykseksi, jonka asiakkaita ovat jatkossakin suurimmat urheiluseurat ja -liigat, mutta sen lisäksi uudet asiakkuudet sponsoroijien ja muiden urheilutapahtumien kanssa. Potentiaalia on valtavasti, mutta se vaatii entistä parempaa paikallista läsnäoloa.

 

CASE APOLLONIAN

Kesäkuussa 2018 Apollonian Global Capital S.A.S. ja Uplause Oy tekivät sopimuksen, jonka perusteella Apollonianin hallinnoima rahasto sijoittaa yhtiöön 2 M€ vuoden 2018 aikana, mikäli yhtiö saavuttaa tietyt sijoituksen edellytyksenä olevat tavoitteet. Tämän sijoituksen pohjalla on Apollonianin tekemä kattava selvitys (Due Diligence) Uplausesta. Raportti pohjautuu Uplausen henkilökunnan kanssa tehtyihin haastatteluihin ja yhtiöltä saatuihin tietoihin. Alla on lyhyt yhteenveto.

”Uplause on markkinajohtaja vuorovaikutteisissa ohjelmistojärjestelmissä ja mainonnassa. Yhtiöllä on poikkeuksellisen paljon erittäin korkean profiilin asiakkuuksia erityisesti urheilualalla. Nämä asiakkuudet pohjautuvat lisenssisopimuksiin, joiden uusiutumisaste on korkea”

Apollonian Insight -raportin mukaan Uplause omaa vahvan tuotekehitystiimin ja osaamisen, erittäin osaavan henkilöstön ja USA:ssa myönnetyn patentin ohjelmistojärjestelmälleen. ”Nämä yhdistettynä innovatiiviseen ohjelmistojärjestelmään, joka on modulaarinen ja helposti räätälöitävissä, luovat pohjan yrityksen aineettomien omaisuuksien arvostukselle, joka on arviomme mukaan 7.26 miljoonaa euroa. Tämä arvostus tulisi aktivoida taseessa käyttäen hyväksi IAS:n standardeja 36 ja 38 sekä IFRS:n standardia 9. Analyysin pohjalta Uplausessa on merkittävää piilevää arvoa sen nykyisen taseen ulkopuolella.”

”Uplause omaa vahvan aseman urheilualalla. Uskomme, että yhtiö omaa merkittävää kasvupotentiaalia myös uusissa segmenteissä, kuten julkisella sektorilla. Uplausen johtoryhmä on alallaan arvostettu ja yhtiön neuvonantajat sekä hallitus tuovat merkittävää lisäarvoa omalla osaamisellaan ja panoksellaan.”

”Raportissa arvioimme Uplausen tämän hetken yritysarvoksi 11.81 miljoonaa euroa. Uskomme, että Uplausen arvo voi olla 3-5 vuoden kuluttua noin 60 miljoonaa euroa, jos yhtiö toteuttaa kasvusuunnitelmansa. Yhtiön johdolla on selkeä visio, miten se aikoo kasvattaa yhtiötä. Tämän lisäksi on kriittistä, että organisaatiota saadaan vahvistettua uusilla täsmärekrytoinneilla. Yhtiön organisaatiomalli on kevyt ja uskomme, että henkilöstömäärää ei tarvitse kasvattaa liikaa, vaan yhtiö pystyy hyödyntämään kumppanuuksia.”

 

MARKKINAN KOKO

Urheilu- ja tapahtumamarkkinat ovat jatkaneet voimakasta kasvuaan. Maailmanlaajuisesti markkinan kokonaiskoon arvioidaan olevan yli 60 miljardia euroa. Tästä Yhdysvaltain osuus on yli 50 %. Jos mukaan lasketaan uusia lajeja ja tapahtumatyyppejä, kuten erittäin voimakkaassa kasvussa oleva elektroninen urheilu (E-Sports), voidaan hyvin sanoa markkinoiden olevan jo yli 100 miljardia euroa. Lisäksi yleinen markkinoinnin suuntaus on kohti digitaalisuutta sekä entistä enemmän digitaalisten ja vuorovaikutteisten pintojen hyödyntämistä, kuten ostoskeskuksissa tai kadunvarsilla olevat digitaaliset näytöt. Digitaalinen ulkomainonta on erittäin voimakkaassa kasvussa avaten myös merkittäviä mahdollisuuksia Uplauselle.

 

SUURIMMAT OMISTAJAT

 

LIIKETOIMINNAN HAASTEET

Urheilu- ja tapahtumaliiketoiminta on luonteeltaan paikallista. Suurin haaste liiketoiminnan kasvattamisessa on kyky olla paikallisesti läsnä. Ei ole kuitenkaan järkevää, eikä edes mahdollista, saavuttaa paikallista läsnäoloa kaikkialla. Paras strategia yhtiölle on keskittyä tärkeimpiin ja suurimpiin markkina-alueisiin ja maihin.

Toinen merkittävä haaste on kilpailukykyisen tuotevalikoiman kehittäminen ja ylläpitäminen. Urheiluala kehittyy nopeaa vauhtia ja uusia teknologisia ratkaisuja syntyy jatkuvasti. Tähän kehitykseen liittyy haasteita yhtiöllekin. On osattava olla ajan hermolla ja tehtävä oikeita päätöksiä siitä, mihin tuotteisiin ja teknologioihin tulisi keskittyä.

 

EXIT-SKENAARIOT 

Digitaalisuus ja vuorovaikutteisuus ovat voimakkaassa kasvussa tapahtumaliiketoiminnassa ja -markkinoinnissa. Uplause on kehittänyt vuosien saatossa vahvan aseman alalla sekä maineen innovatiivisena ja luotettavana kumppanina. Yhtiö olisi luonteva lisä moneen alan yrityksen tuotesalkkuun. Tällä hetkellä tärkeintä on kasvattaa liikevaihtoa pitäen samalla huolta kannattavuudesta. Kannattava ja kasvava yhtiö, jolla on ainutlaatuisia tuotteita, on erittäin kiinnostava kohde alan suurimmille toimijoille.

Mahdollisia Exit-skenaarioita Uplauselle ovat Yhtiön näkemyksen mukaan:

  • Yhtiön myynti yhdelle alan suurista toimijoista, esimerkiksi Daktronics, Ross Video, Wanda Group(Infront), Lagardere Sports and Entertainment.
  • Yhtiön myynti yhdysvaltalaiselle Private Equity -yritykselle.
  • Yhtiön listaaminen
  • Yhdistyminen kilpailijan kanssa ja tämän uuden yrityksen myynti yllämainituille tahoille tai listaaminen pörssiin.

 

MIKSI MIELENKIINTOINEN SIJOITUSKOHDE NYT?

 

1. Olemassa olevat asiakkuudet ja markkina-asema Yhdysvalloissa

  • Yhtiö on muutamien viimeisten vuosien aikana kasvattanut asiakkuuksiensa määrän nollasta useampaan kymmeneen
  • Yhtiön panostukset Yhdysvalloissa tulevat kaikella todennäköisyydellä nostamaan asiakkuuksien määrää merkittävästi vuonna 2019

 

2. Ohjelmistojärjestelmän kilpailukyky

  • Yhtiö on kehittänyt ainutlaatuisen ohjelmistojärjestelmän alalle, joka on voimakkaasti siirtymässä kohti Uplausen ydinosaamista – vuorovaikutteisia sisältöjä
  • Ohjelmistojärjestelmän kateprosentti on erittäin korkea, mikä mahdollistaa kannattavan toiminnan volyymien noustessa ja kyvyn reagoida mahdolliseen hintakilpailuun.

 

3) Tiimi

  • Yhtiöllä on koossa tiimi, hallitus ja neuvonantajat, jotka ovat osoittaneet kykenevänsä luomaan ja kehittämään kansainvälistä liiketoimintaa, kaupallistamaan uusia innovaatioita ja kasvattamaan merkittävästi kasvuyritysten arvoa.

 

4) Case Apollonian Global Capital – sijoittajan näkemys Uplausesta ja sen arvosta

 

OSAKEANTI (19.9.- 19.10.2018) JA KERÄTTÄVIEN VAROJEN KÄYTTÖ

Käynnissä oleva osakeanti on tärkeä osa kasvusuunnitelmaa mahdollistaen lisäinvestoinnit myyntiin ja markkinointiin. Uplause Oy aikoo käyttää osakeannissa kerätyt varat nopeuttaakseen edelleen kasvuaan ja lisätäkseen paikallista läsnäoloaan suurimmalla markkina-alueellaan. Yhtiö perusti kesäkuussa 2018 tytäryhtiön Yhdysvaltoihin ja palkkasi ensimmäiset myyntihenkilöt. Suunnitelmaan kuuluu tytäryhtiön perustaminen Espanjaan, minkä kautta tullaan hoitamaan Etelä-Euroopan ja osittain myös Latinalaisen Amerikan toiminnat. Lisäksi Iso-Britanniaan tullaan palkkaamaan oma edustus.

  • Yleisöllä on mahdollisuus merkitä yhtiön uusia äänivaltaisia A-sarjan osakkeita.
  • Yhtiön uusia osakkeita tarjotaan annissa enintään 1.230.000 kpl merkintähintaan 1,22 € / osake.
  • Osakeannin enimmäismäärä on 1.500.600 €.
  • Yhtiön osakkeiden määrä ennen osakeantia on 8.627.750 kpl, joten yhtiön valuaatio ennen osakeantia n. 10.5 miljoonaa euroa.
  • Osakeanti koostuu pelkästään uusista osakkeista, eikä mukana ole osakemyyntejä.
  • Samanaikaisesti osakeannin kanssa on käynnissä Apollonian Global Capital S.A.S -yhtiön hallinnoimalle rahastolle suunnattu osakeanti (1.643.381 A-sarjan osaketta).

 

RISKIT (huom!)

Yhtiö on startup-vaiheessa oleva kasvuyritys, joten sijoittamiseen liittyy huomattavia riskejä. Riskien toteutuessa sijoitetun pääoman voi menettää kokonaan tai osittain. Korkea tuottopotentiaali perustuu suurelta osin tulevaisuuden odotuksiin, jotka eivät välttämättä toteudu. Rahoituskierroksen merkintään liittyy korkeammat riskit kuin pidemmälle kehittyneisiin yrityksiin tehtäviin sijoituksiin.

 

– Jaakko Jääskelä

Tarkemmat antimateriaalit lähetän pyynnöstä

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 10.9.2018 14.41

Miten sijoittaa kasvuyrityksiin?

 

Sijoituspalveluyhtiö Springvest Oy:n ja Aalto-yliopiston tekemän sijoittajatutkimuksen mukaan 57 % osakesäästäjistä on kiinnostunut kasvuyrityssijoittamisesta ja alle 50-vuotiaista jopa 73 prosenttia. Tutkimuksen mukaan niillä, jotka eivät ole sijoittaneet, suurin este on ollut tiedon puute.

Ei ihme! Vielä muutama vuosi sitten piensijoittajilla ei ollut juurikaan mahdollisuutta sijoittaa listaamattomiin kasvuyrityksiin, ellei sitten päässyt sijoittamaan tuttavan firmaan tai toiminut itse aktiivisena enkelisijoittajana startup-kentässä. Käytännössä vaihtoehdoiksi jäi pääomasijoitusrahastot, joissa vaaditaan satojen tai vähintään kymmenien tuhansien eurojen sijoituksia, jos yksityissijoittajia otetaan mukaan ollenkaan.

2010-luvulla tilanne onkin muuttunut hurjasti piensijoittajan näkökulmasta. Finanssimarkkinoille on tullut toimijoita, jotka ovat tehneet sijoittamisen kasvuyrityksiin erittäin helpoksi. Yksinkertaisuudessaan toimijat järjestävät kasvuyritykselle osakeannin, josta lähes kuka tahansa voi kohdeyrityksen osakkeita ostaa – ihan samalla tapaa kuin listautumisannissa. Minimisijoitussummat ovat toimijasta riippuen yleensä parista tonnista kymppitonniin, mutta joidenkin toimijoiden järjestämiin anteihin mukaan pääsee jopa satasilla.

 

Mitä nämä toimijat sitten käytännössä tekevät?

- Analysoivat ison määrän kasvuyhtiöitä ja valitsevat niistä parhaimmat.

- Järjestävät osakeannin, jolla kerätään rahoitusta kasvuyritykselle.

- Markkinoivat osakeantia ja tarjoavat sijoittajille mahdollisuuden helposti merkitä kohdeyrityksen osakkeita digitaalisten alustojen kautta.

 

On hyvä huomata, että kuten osakeantien kohteena olevat kasvuyritykset, myös antien järjestäjät saattavat erota huomattavasti toisistaan. Ensimmäinen ero näkyy suoraan sijoituskohteissa; toinen järjestäjä saattaa keskittyä varhaisen vaiheen startup-yrityksiin, kun toinen taas listautumista lähellä oleviin verrattaen suurempiin kasvuyrityksiin. 

Toinen ero, joka kulkee osittain käsi kädessä edellisen kanssa, on osakeantien euromääräinen koko. Nykytoimijoilla Suomessa kierrokset ovat olleet sadoista tuhansista viiteen miljoonaan. Luonnollisesti suuremmat osakeannit ovat yleensä pidemmällä olevien kasvuyritysten rahoituskierroksia. 

Kolmas on eroavaisuus on toimijan palvelu. Osa panostaa enemmän digitaaliseen alustaan, jonka kautta sijoittajat voivat tutustua yhtiöön ja tehdä merkintöjä. Osa taas nojaa enemmän asiantuntijoihin, jotka pitävät kohteista yhteyttä sijoittajiin.

Neljäs ja sijoittajan kannalta tärkeä huomio on järjestäjän liiketoimintamalli. Osa järjestäjistä saa suoria rahapalkkioita antien järjestämisestä ja näin ollen hyötyy siitä, mitä enemmän anteja järjestetään. Osalla välittäjistä taas palkkio koostuu valtaosin kohdeyritysten omistuksista rahapalkkion sijaan. Jälkimmäisessä sijoittajan kannalta hyvä puoli on se, että järjestäjän liiketoiminnan menestys on riippuvainen kohdeyritysten menestyksestä, jolloin intressissä on valita anteihin vain parhaat mahdolliset kasvuyritykset.

Menestystä kaikille kasvuyritysten parissa! Seuraavan kohdeyrityksen esittely tulossa lähiaikoina.

 

– Jaakko Jääskelä

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net

Loudspring - 4.9.2018 15.04

Näyttää olevan tässä yhtiössä draaman kaarta tarjolla. YTD -75,59%. 

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 15.8.2018 12.46

Kiitos kysymyksestä.

BBS-Bioactive Bone Substitutes kehittää ja kaupallistaa bioaktiivisia luutäytemateriaaleja. Näitä materiaaleja käytetään operaatioissa, joissa potilaalla on luussa alue, joka tarvitsee täytemateriaalia parantuakseen. BBS:n tuotteet eivät ole rakenteellinen tuki luulle, vaan niitä käytetään siis vain luupuutoksen korvaamiseen, jolloin heidän materiaali luun paranemisen kuluessa edistää uuden luun kasvamista alueelle, josta luuta puuttuu. Bioretecin tuotteita toisaalta käytetään luun murtumien korjaamiseen ja stabilointiin murtuman paranemisen aikana. BBS:n ja Bioretecin tuotteet eivät kilpaile keskenään, koska niiden käyttötarkoitus on eri.

Yhtiöiden, erityisesti ei-julkisten yhtiöiden, kuten Bioretec, valuaatio ei muodostu avoimilla markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan, vaan valuaatio muodostuu pääasiassa neuvotteluissa yhtiön pääosakkeenomistajien kanssa. Luonnollisesti valuaatiomuodostuksen taustalla vaikuttaa neuvotteluiden lisäksi useat muut näkökulmat, kuten globaali rahoitustilanne, yhtiön kehitysvaihe, pääosakkeenomistajien aiempien sijoitusten valuaatiot jne. Bioretecin osalta yhtiön ja yhtiön pääosakkeenomistajien neuvotteluissa rahoituskierroksen arvostukseen liittyen päädyttiin nykyiseen arvostukseen (n.7,6M€), jossa näkyvät sekä edellä mainitut asiat, että pääosakkeenomistajien usko yhtiön arvon merkittävään nousuun tulevaisuudessa.      

Loudspring - 8.8.2018 9.09

Mistä sitä koskaan tietää, mutta itse en tästä niin huolissaan olisi. Vaikkei aikataulut oo pitäny niin keissi itsessään sellainen missä luonnollisestikkin pitäisi keskimääräistä pitempään kestää. Pääomasijoittaja, jolla portfoliossa osuuksia useista eri yhtiöistä (niin listattuja kuin listaamattomia). Jos Inderes tekee työnsä hyvin, on urakkaa edessä:  kaikkien kohdeyhtiöiden (1+12) tapaaminen + etenkin listaamattomista fiksun datan kaivaminen jne. Lisäksi kaiken kaikkiaan melko haastava keissi arvioitavaksi, kun tase koostuu kasvuyrityksistä.  

Jos analyysin ostaja voi kieltäytyä sen julkaisusta niin ei voida kyllä puhua riippumattomasta analyytikkatalosta.

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 7.8.2018 9.24

Yleisöanti – Bioretec Oy (6.8. – 4.9.2018)

(huom! anti keskeytetään mikäli merkitään täyteen ennen eräpäivää)

 

Tervehdys blogin lukijoille! Kesälomien jälkeen ensimmäinen kirjoitus käsittelee maanantaina 6.8. alkanutta mielenkiintoista Bioretec Oy:n osakeantia.  
 

VIDEO (TJ Tomi Numminen): https://www.youtube.com/watch?v=-0rdYyUPuZI

 

BIORETEC OY

Bioretec on tamperelainen vuonna 1998 perustettu biotekniikan kasvuyhtiö, joka kehittää, valmistaa ja kaupallistaa biohajoavia ortopedisiä implantteja. Yhtiö fokusoi toimintaa erityisesti lapsille suunnattuihin tuotteisiin, koska lapsipotilailla on erittäin tärkeää varmistaa kasvavien luiden ja kudosten luonnollinen toiminta. Lapsipotilaan hoidon kannalta paras vaihtoehto on käyttää luonnollisesti biohajoavia luu- ja pehmytkudosimplantteja.

Bioretecin tuotteet korvaavat perinteiset metalli-implantit ja näin tuovat merkittäviä etuja sekä potilaalle että terveydenhuoltojärjestelmälle, koska biohajovia implantteja ei tarvitse poistaa ihmisen kudoksista, kun ne ovat hoitaneet oman tehtävänsä. Tuotteilla on maailmanlaajuisesti tehty jo lähes 150.000 onnistunutta kirurgista operaatiota.

 

ALAN NYKYISET RATKAISUT JA BIORETECIN RATKAISU

Metalliset implantit:
Luu- ja pehmytkudosvammojen hoidossa on perinteisesti jo 1900-luvun alkupuolelta asti käytetty pääasiassa metallisia implantteja. Metalliset implantit poistetaan pääasiassa toisella leikkausoperaatiolla. Tästä aiheutuu potilaalle uusia riskitekijöitä sisältävä hoitotilanne, joita ovat mm. tulehdusriski ja nukutukseen liittyvät terveydelliset riskit. Lisäksi implantin poisto-operaatioon liittyy merkittäviä kustannuksia terveydenhuollolle.

Joissain tapauksissa metalli-implantit jätetään ihmiskudoksiin, mistä aiheutuu monia haittoja. Magneettikuvaus kudosalueella ei ole jatkossa mahdollista, koska metalli-implantti saattaisi magneetin voimasta pyrkiä ulos kudoksista. Mikäli luukudos on esimerkiksi korjattu metallilevyllä ja luualueelle kohdistuu uusi vamma, saattaa luukudoksessa oleva metalli-implantti aiheuttaa luukudokselle vakavampia vaurioita. Erityisesti pitkien luiden osalta esiintyy ongelmia luun laadun kehittymisessä, mikäli metallilevy kantaa luun puolesta kuormaa, luu ei vahvistu normaaliin vahvuuteensa.

Bioretecin biohajoavista implanteista hyödyt tiivistettynä:
– Ei tarvetta poistoleikkaukselle
– Turvallista käyttää
– Nopeampi toipuminen
– Taloudelliset hyödyt yhteiskunnalle
– Fyysiset hyödyt potilaalle
– Psykologiset hyödyt potilaalle

 

MARKKINAN KOKO JA KASVU

Ortopedisten implanttien kokonaismarkkinoiden arvo oli vuonna 2017 31 miljardia €, josta Yhtiön valitsemien indikaatioalueiden yhteenlaskettu markkinaosuus on 10 miljardia €.

Ortopedisten implanttien maailmanmarkkinoiden ennustetaan kasvavan vuosittain 3,5 %, mutta biohajoavien ortopedisten implanttien kasvun ennustetaan olevan nopeampaa, noin 8,4 %.

 

YHTIÖN TIIMI JA HALLITUS

Bioretec Oy:n tiimiä on vahvistettu viimeisen vuoden aikana merkittävästi osana yhtiön uutta strategiaa. Johtoryhmä yhdessä hallituksen kanssa muodostaa alalle poikkeuksellisen vahvan ja kansainvälisen kokonaisuuden. Tiimissä on erittäin paljon pitkäaikaista kokemusta ortopedisten implanttien alalta ja erityisesti eri osa-alueiden erityisosaamiset täydentävät toisiaan.

Hallitus koostuu henkilöistä, joilla kaikilla on vahva osaaminen ja pitkä kokemus life science -alan yhtiöiden kehittämisestä kansainvälisessä ympäristössä. Yhtiön johtoryhmässä toimitusjohtaja Tomi Nummisen vahva osaaminen aikaisen- ja kasvuvaiheen yhtiöiden kansainvälisen liiketoiminnan luomisesta ja kehittämisestä sekä lisäksi historiassa todistettu kyky saavuttaa yhdessä tiimiensä kanssa yhtiöille asetettuja strategisia tavoitteita aina Exit:iin asti luo perustan johtoryhmän operatiiviselle ja strategiselle toiminnalle.

(tiimin ja hallituksen henkilöistä ja taustoista tarkemmin antimateriaaleissa)

 

YHTIÖN HISTORIA, NYKYTILANNE JA TULEVAISUUDEN ENNUSTEET

Bioretec aloitti varsinaisen operatiivisen toiminnan vuonna 2003. Vuosien 2003- 2007 välillä yhtiö keskittyi tuotekehitykseen ja valmistusprosessien luomiseen. Ensimmäinen tuote lanseerattiin markkinoille vuonna 2007. Vuosien 2007 ja 2016 välillä yhtiö ja sen rahoitusmahdollisuudet ajautuivat haasteelliseen tilanteeseen rahoitusmarkkinoiden kriisin seurauksena. Bioretecin liikevaihdon kasvu on kuitenkin vuodesta 2007 alkaen ollut keskiarvoltaan noin 17 % (CAGR), mikä kuvaa tuotteiden laatua ja käyttäjien arvostusta tuotteita kohtaan.

Vuoden 2016 aikana pääosakkeenomistajat tekivät päätöksen vaihtaa suurimman osan yhtiön hallituksesta ja uusi hallitus aloitti strategisen uudelleenarvioinnin yhtiössä. Yhtiöön luotiin uusi strategia, jonka keskiössä ovat erityisesti kaupalliseen menestymiseen tähtäävät toimenpiteet. Yhtiön johdossa tehtiin myös laajoja muutoksia ja osaamispohjaa ryhdyttiin uudelleen vahvistamaan. Vuoden 2017 aikana yhtiö on uudelleenfokusoinut toimintaansa. Yhtiö on merkittävästi vahvistanut osaamistaan ja keskittynyt uusien ainutlaatuisten tuotteiden tuomiseen markkinoille. Yhtiö keskittyy jatkossa vahvistamaan entisestään myyntiään ja markkinointiaan erityisesti lastenkirurgiassa käytettävissä tuotteissa.

Yhtiö julkaisi vuoden 2017 viimeisellä vuosineljänneksellä solmineensa merkittävän jakelusopimuksen Orthopediatrics Inc:n kanssa tuotteiden jakelusta ja kaupallistamisesta USA:ssa. Orthopediatrics on alallaan ainutlaatuinen yhtiö, joka keskittyy ainoastaan lapsikirurgiassa käytettyjen tuotteiden kaupallistamiseen. Tähän mennessä Bioretec on solminut tuotteidensa myyntiä koskevia jakelusopimuksia yli 40 maassa ja uusista jakelusopimuksista neuvotellaan jatkuvasti.

Bioretec on aloittamassa merkittävän vaiheen kasvussa. Yhtiö on saanut päätökseen tuotekehitysprojektin ja kliiniset kokeet maailman ensimmäiseen biohajoavaan luuydinnaulaan liittyen, mikä pienentää merkittävästi tähän ainutlaatuiseen tuotteeseen liittyvää tuotekehitysriskiä ja kasvattaa siten yhtiön arvoa. Tuotteeseen liittyvä myyntilupa-aineisto on lähetetty viranomaisille kesäkuussa 2018 ja yhtiö pyrkii lanseeraamaan tuotteen markkinoille vuoden 2018 aikana, mikäli myyntilupaprosessi etenee normaalisti.

Yhtiön liikevaihto laski tilikaudella 2017 verrattuna tilikauteen 2016. Liikevaihdon lasku johtui Venäjän (valtionrahoitus pieneni merkittävästi terveydenhuoltoon) ja Turkin (valuuttakurssimuutos) muuttuneista myynnin olosuhteista. Vuoden 2018 yhtiön liikevaihtoennuste on n. 2,1 M€. Bioretec tavoittelee saavuttavansa kuukausitasolla kassavirtapositiivisen vaiheen vuoden 2019 aikana ja positiivisen operatiivisen nettotuloksen vuonna 2020. Liikevaihtotavoite vuodelle 2022 on 10,2 miljoonaa euroa.

 

KILPAILU JA YHTIÖN KILPAILUEDUT

Biohajoavia implantteja valmistavat maailmassa tällä hetkellä jo useat yhtiöt. Vajaan kolmen vuosikymmenen aikana, jolloin biohajoavat implantit ovat olleet markkinoilla, niiden valmistajien määrä on vähitellen kasvanut. Valmistajia löytyy Euroopasta, USA:sta ja jopa Aasiasta.

Bioretec on maailmassa ainoa yhtiö, joka valmistaa tuotteensa itse kehittämällään prosessilla. Prosessin ja raaka-ainevalinnan ainutlaatuisella yhdistelmällä yhtiö on onnistunut kehittämään tuotteet, joiden ominaisuudet luovat uniikkeja ominaisuuksia tuotteille ja siten merkittävän kilpailuedun verrattuna kaikkiin markkinoilla toimiviin kilpailijoihin.

 

YHTIÖN SUURIMMAT RAHOITTAJAT JA OMISTAJAT

Vuoden 2017 loppuun mennessä Bioretec Oy on saanut yhteensä rahoitusta 23,3 miljoonaa euroa, joka koostuu pääasiassa suorista oman pääoman ehtoisista sijoituksista kokonaissummaltaan 18,4 miljoonaa euroa, Tekesin (nykyinen Business Finland) ja Finnveran myöntämistä lainainstrumenteista kokonaissummaltaan 3,2 miljoonaa euroa ja Tekesin myöntämistä tuotekehitysavustuksista kokonaissummaltaan 1,7 miljoonaa euroa.

Suurimmat rahoittajat (opo)  

Suurimmat osakkeenomistajat

(Tämän osakeannin yhteydessä osa yhtiön pääomistajista merkitsee osakkeita n. 0,6 M€ edestä samoilla ehdoilla, mitä yleisölle tarjotaan)

 

LIIKETOIMINNAN HAASTEET

Lääkinnällisten laitteiden markkina on erittäin vahvasti säädelty markkina, mikä vaikeuttaa ja osaltaan hidastaa uusien innovaatioiden tuomista markkinoille. Toisaalta tuotteiden loppukäyttäjät ovat erittäin konservatiivisia ja harkitsevia vaihtamaan opittuja ja totuttuja kirurgisia tekniikoita ja tuotteita uusiin innovaatioihin. Nämä lähtökohdat luovat alalle tyypillisiä haasteita saavuttaa uusille innovaatioille ja tuotteille markkinahyväksyntää nopeasti.

 

EXIT-SKENAARIOT

Life science -alalla yleisesti, kuten lääketeollisuudessa ja lääkinnällisten laitteiden teollisuudessa, suuret globaalit yhtiöt ovat käytännössä lopettaneet kokonaan oman tuotekehityksen. Isot globaalit yhtiöt seuraavat alalla innovatiivisten pienten yhtiöiden tuotekehitystä ja kaupallistamisprosessia ja täydentävät omaa tuoteportfoliotaan identifioituaan ainutlaatuisia tuotteita markkinoilla, jotka ovat saavuttaneet käyttäjäkunnan hyväksynnän.

Mahdollisia Exit-skenaarioita Bioretecille ovat yhtiön näkemyksen mukaan:

  • Yhtiön myynti yhdelle alan suurista toimijoista (esim. DePuy-Synthes, Arthrex, Zimmer-Biomet, Smith&Nephew, Stryker).
  • Yhtiön myynti voimakkaasti kasvavalle aasialaiselle monialayhtiölle, jotka etsivät tällä hetkellä voimakkaasti länsimaisia innovaatioita omaan tuoteportfolioonsa.
  • Listautuminen pörssiin Suomen ulkopuolisille markkinoille (alla pari esimerkkiä viimeaikaisista pörssilistautumisista lääkinnällisten laitteiden alalla):
    • Bonesupport AB (2017 – Tukholma), markkina-arvo listautumisen yhteydessä 120 M€. (listautumista edeltäneen tilikauden liikevaihto n. 10 M€ ja tappio n. 10 M€)
    • BBS – Bioactive Bone Substitutes Oy (2018 – Helsinki ja Tukholma), markkina-arvo listautumisen yhteydessä noin 24 M€. (listautumista edeltäneen tilikauden liikevaihto tuotteista 0 € ja tappio n. 4,4 M€).

 

MIKSI MIELENKIINTOINEN SIJOITUSKOHDE JUURI NYT?

  • Yhtiö on uudistanut strategiaansa merkittävästi ja muutos myyntiorientoituneeksi organisaatioksi on aloitettu vuoden 2017 alussa.
  • Ainutlaatuisen kilpailuedun omaavat tuotteet, joiden ominaisuudet ovat selkeästi kilpailijoitaan paremmat.
  • Bioretec lanseeraa markkinoille täysin ainutlaatuisen ja maailmassa ensimmäisen biohajoavan luuydinnaulan vuonna 2018.
  • Yhtiön arvo on kasvuvaiheessa vielä maltillinen, mutta kasvanut tasaisesti vuosien 2015-2017 osakeanneissa.
  • Yhtiön liikevaihto on kasvanut keskiarvoltaan noin 17 % (CAGR) ja Yhtiö ennustaa saavuttavansa kassavirtapositiivisuuden kuukausitasolla vuoden 2019 aikana, mikä tulisi merkittävästi nostamaan Yhtiön arvoa.
  • Yhtiöllä on koossa ydintiimi, joka on osoittanut kykenevänsä luomaan ja kehittämään kansainvälistä liiketoimintaa, kaupallistamaan uusia innovaatioita ja kasvattamaan merkittävästi kasvuyritysten arvoa.

 

OSAKEANTI (6.8. – 4.9.2018)

  • Yleisöllä on mahdollisuus merkitä yhtiön uusia äänivaltaisia osakkeita.
  • Yhtiön kaikki osakkeet kuuluvat samaan osakesarjaan ja niillä on keskenään samat osakeyhtiölakiin ja yhtiön yhtiöjärjestykseen perustuvat oikeudet.
  • Uusia osakkeita tarjotaan enintään 20.000.000 kpl merkintähintaan 0,10 € / osake.
  • Osakeannin enimmäismäärä on 2.000.000 €.
  • Yhtiön osakkeiden määrä ennen osakeantia on 76.039.350kpl, joten yhtiön valuaatio ennen osakeantia n. 7,6 miljoonaa euroa.
  • Osakeanti koostuu pelkästään uusista osakkeista, eikä mukana ole osakemyyntejä.

 

RISKIT(huom!)

Yhtiö on startup-vaiheessa oleva kasvuyritys, joten sijoittamiseen liittyy huomattavia riskejä. Riskien toteutuessa sijoitetun pääoman voi menettää kokonaan tai osittain. Korkea tuottopotentiaali perustuu suurelta osin tulevaisuuden odotuksiin, jotka eivät välttämättä toteudu. Rahoituskierroksen merkintään liittyy korkeammat riskit kuin pidemmälle kehittyneisiin yrityksiin tehtäviin sijoituksiin.

 

– Jaakko Jääskelä

Tarkemmat antimateriaalit lähetän pyynnöstä

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 30.5.2018 14.51

Yleisöanti – Convion Oy  (29.5. – 30.6.2018)

(huom! anti keskeytetään mikäli merkitään täyteen ennen eräpäivää)

 

CONVION OY

Convion Oy:n liiketoiminta perustuu kiinteäoksidipolttokennoteknologiaan. Polttokennot ovat sähkökemiallisia laitteita, joihin syötetään reaktioaineita laitteen ulkopuolelta ja näin voidaan tuottaa sähköä pitkäaikaisesti.

Yhtiön historia ulottuu vuoteen 2002, jolloin Wärtsilässä aloitettiin SOFC-teknologian T&K-toiminta. Vuonna 2013 Wärtsilän SOFC-toiminnot, siihen liittyvä IPR ja osa henkilöstöstä siirrettiin Convion Oy:lle. SOFC-teknologiassa polttokennoja käytetään sähkön ja lämmöntuotantoon, polttoaineena voidaan käyttää maakaasua ja biokaasua. Tänä päivänä yhtiö on yksi maailman johtavista SOFC-teknologiaan perustuvien tuotteiden toimittajista ja omaa merkittävän patenttisalkun (35 patenttiperhettä, 150 patenttia) sekä pitkän kokemuksen alalla.

Convion kehittää ja kaupallistaa energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä tuotteita hajautetun sähkön ja lämmöntuotannon sovelluksiin. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä sähköntuotantoratkaisuja, jotka parantavat huomattavasti energian toimitusvarmuutta ja primäärienergian käytön tehokkuutta. Tuotteen loppukäyttökohteet ovat kaupallisia, teollisia, kunnallisia tai institutionaalisia kiinteistöjä, laitoksia tai alueita, joissa paikallisella sähkön ja lämmön tuotannolla voidaan saavuttaa etuja perinteiseen energiaratkaisuun nähden.

Kokoluokassaan tuote omaa noin kaksinkertaisen sähköntuotannon hyötysuhteen verrattuna kilpailevaan mikroturbiiniin. Tuotteet perustuvat kiinteäoksidipolttokennoteknologiaan, joka omaa energian tuottamiseen erinomaisen hyötysuhteen, on joustava käytettävän polttoaineen suhteen ja massatuotannossa kustannustehokas.

Pääomasijoitteisena kasvuyrityksenä Convion hakee yhteistyötä kansainvälisten yritysten kanssa, joille yhtiön tuotteet ja teknologia tarjoavat nopean kanavan kasvaville polttokennomarkkinoille.

 

NOPEASTI KASVAVA MARKKINA

Meneillään oleva energiamarkkinan murros kasvattaa hajautetun ja uusiutuvan energiatuotannon osuutta kokonaismarkkinasta. Globaalien kasvihuonepäästöjen ja paikallisten saasteiden haitat tukevat energiatehokkaiden ja päästöttömien tuotantomuotojen kasvua. Perinteinen uusiutuva tuotanto, kuten aurinko- ja tuulivoima, aiheuttaa energiantuotannossa ongelmia tuotannon suuren vaihtelun vuoksi.

Globaali polttokennomarkkina oli vuonna 2017 n. 650 MW. Historiallinen markkinakehitys on seurannut vuodesta 2011 aurinkoenergiamarkkinan kehitystä 15 vuoden aikaerolla. Sähkön tuotantoon tarkoitettujen polttokennojen markkinan ennustetaan kasvavan vuosittain 31,4 %.

Polttokennotuotteilla ennustetaankin olevan keskeinen rooli tulevaisuuden energian tuotannossa tarjoten ympäristöystävällisen vaihtoehdon hajautettuun energian tuotantoon.

Kasvava kysyntä ja ympäristöpoliittinen tahtotila puhtaalle energiantuotannolle tukee polttokennojen markkinakehitystä. Convionin käyttämä polttokennoteknologia vastaa hyvin muuttuvan markkinan tarpeisiin.

 

OMISTUSRAKENNE

– 68,44 % VNT Management Power Fund III Ky 
(VNT Management Oy on yksi ensimmäisistä pääomasijoitusyhtiöistä Euroopassa, joka on keskittynyt sijoittamaan uusiutuvaan energiaan, hajautettuun voimantuotantoon, energian säästöön ja puhtaisiin teknologioihin. Yhtiö hallinnoin kolmea rahastoa (Power Fund I, Power Fund II ja Power Fund III), jotka ovat kooltaan yhteensä 157 miljoonaa euroa.Yhtiö on aktiivinen erityisesti Pohjoismaisissa ja saksankielisissä maissa.)
– 11,42 % Wärtsilä Finland Oy
– 5,81 % TJ Erkko Fontell
– 14,33 % Muut 9 osakkeenomistajaa

(Yhtiön suurin osakkeenomistaja Power Fund III Ky on sitoutunut merkitsemään vähintään 500.000 ja enintään 1.000.000 antiosaketta tässä osakeannissa)

 

TIIMI

Convionin henkilöstö koostuu pitkän työkokemuksen ja korkean koulutustason omaavista insinööreistä, jotka ovat vahvasti sitoutuneita kaupallistamaan Convionin tuotteet kansainvälisille markkinoille. Kuusi Yhtiön palveluksessa nykyisin olevista kahdeksasta henkilöstä ovat Convionin perustajia ja kaikki henkilöt ovat Convionin omistajia. Convionin avainhenkilöt ovat tehneet tiivistä yhteistyötä 5–10 vuotta ja omaavat laaja-alaisen osaamispohjan kukin omilla vastuualueillaan. Tiimin ainutlaatuinen osaaminen perustuu pitkään, vuonna 2002 Wärtsilässä aloitettuun kehitystyöhön, henkilöstön ainutlaatuiseen osaamiseen ja innovatiivisuuteen. Sijoitusmuistiossa on tarkempaa tietoa yhtiön avainhenkilöistä.

 

NYKYTILANNE JA TULEVAISUUS

Vuosien 2017 ja 2018 vaihteessa yhtiö siirtyi tuotteiden kaupallistamiseen ja vuosi 2018 alkoikin positiivisesti ensimmäisillä tilauksilla tammikuussa. Merkittävin tilaus on LEMENE-projektin tuotetoimitus, jonka kustannuksia osatuloutetaan vuoden 2018 liikevaihdoksi. Keväällä käynnistyi myös Comsos-projekti, josta Convion saa ennakkomaksua noin 877.000 euroa. Yhtiö on mukana kolmessa EU-tukea saavassa hankkeessa.

Convionin kohdemarkkina on Aasiassa, etenkin Kiina, Japani, Korea sekä h2Epower-yhteistyön tukemana Intia. Yhtiö katsoo, että etenkin Aasiassa paikallinen kumppani ja valmistus ovat välttämättömiä, jotta ko. markkinalla voidaan kannattavasti kasvaa.

Vuonna 2021-2022 kassavirran ennustetaan kääntyvän positiiviseksi ja tuotantomäärän olevan n. 100 tuotetta vuodessa. Nykyisen toimittajaverkoston kanssa on tehty alustavat suunnitelmat 200 tuotteen valmistamiseksi Suomessa. Mikäli kysyntä kasvaa ensisijaisesti Aasiassa ja asiakkuudet tukevat tuotteiden paikallista valmistamista, on todennäköistä, että valmistusta tapahtuu myös Aasiassa joko lisenssillä tai yhteisomisteisen(JV) valmistajan toimesta.

 

LIIKETOIMINNAN HAASTEET

Energiantuotantoliiketoiminta on perinteistä ja varsin hidasliikkeistä toimintaa ja teknologisesti tuotannolle on aina olemassa jokin vaihtoehto. Jos uusi teknologia ei ole välttämätöntä, se ei helposti saa sijaa skaalautua niin suureksi, että se alkaisi olla suurten toimijoiden näkökulmasta tarpeeksi houkuttelevaa. Vähäinen tietoisuus teknologian eduista, korkea kustannustaso ja merkittävien referenssien puute hidastavat investointipäätösten tekoa. Pienelle varhaisen kasvun yritykselle hitaus aiheuttaa haasteita, koska projektien myyntiin tarvittava aika on pitkä.

 

EXIT-SKENAARIOT

Yhtiö pitää teknologia-exitiä selvästi todennäköisimpänä exit-muotona n. 2 – 5 vuoden kuluessa. Exit-tilanteessa Convion tarjoaa ostajalle mahdollisuuden penetroitua polttokennomarkkinoille ostamalla osaava tiimi, toimivaksi todennettu teknologia ja siihen liittyvä vahva patenttisalkku. Convion arvioi, että ostaja säästää näin 5-10 vuotta aikaa ja kymmeniä miljoonia rahaa verrattuna tilanteeseen, jossa tuotekehitys aloitettaisiin itsenäisesti.

 

OSAKEANTI (29.5. – 30.6.2018)

– Yleisöllä on mahdollisuus merkitä yhtiön uusia äänivaltaisia A-sarjan osakkeita, joilla on etuoikeus Yhtiön varojenjakoon yhtiöjärjestyksen 3 pykälän mukaan.
– Osakeannin enimmäismäärä on 4.000.000 €.

– Antiosakkeet vastaavat n. 26,8 prosenttia yhtiön koko osakekannasta osakeannin jälkeen olettaen, että osakeanti merkitään kokonaisuudessaan.

– Yhtiön valuaatio ennen osakeantia 10.918.200 €.

– Osakeanti koostuu pelkästään uusista osakkeista, eikä mukana ole osakemyyntejä.

Osakeannista tuleva rahoitus käytetään tarvittavien asiakasreferenssien toteuttamiseksi, henkilöstöresurssien kasvattamiseksi sekä pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomiseksi. Oman pääoman määrä kasvatetaan tasolle, joka mahdollistaa pitkäaikaisten EIB-lainojen hakemisen.

 

RISKIT(huom!)

Yhtiö on startup-vaiheessa oleva kasvuyritys, joten sijoittamiseen liittyy huomattavia riskejä. Riskien toteutuessa sijoitetun pääoman voi menettää kokonaan tai osittain. Korkea tuottopotentiaali perustuu suurelta osin tulevaisuuden odotuksiin, jotka eivät välttämättä toteudu. Rahoituskierroksen merkintään liittyy korkeammat riskit kuin pidemmälle kehittyneisiin yrityksiin tehtäviin sijoituksiin.

 

– Jaakko Jääskelä

Tarkemmat antimateriaalit lähetän pyynnöstä

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 25.5.2018 14.41

Avainkohdat listaamattomiin kasvuyrityksiin sijoittamisessa

 

Isot kiitokset palautteista, ehdotuksista ja yhteydenotoista, joita blogin kautta on tullut. Pyritään jatkossakin pitämään asiat yhtä simppeleinä kuten tyypillisesti sijoittamisessakin kannattaa.

Sen olen huomannut, että noususuhdanteessa sijoittamisen “ohjeita” ja “vinkkejä” pursuaa joka puolelta. Valitettavasti moni suhtautuu niihin usein melko sokeasti. On kyse mistä tahansa omaisuusluokasta, sijoittamisesta pörssiosakkeisiin, listaamattomiin osakkeisiin, korkoihin, kiinteistöihin, raaka-aineisiin tai valuuttoihin, muodostuu tuotto yleensä siitä, että halvemmalla sisään ja kalliimmalla ulos. Jostain syystä halpaa aletaan tosissaan etsiä vasta kun kaikkialla on kallista.

Totuus on se, että jokaisen omaisuusluokan hallitseminen vaatii osaamista. Kun salkkuun valitaan omaisuusluokaksi listaamattomat kasvuyritykset, salkun allokaatio eli omaisuusluokkien välinen hajautus kasvaa ja tyypillisesti myös salkun tuottopotentiaali paranee. Kasvuyritysten sisältämät korkeat riskit ja tuottopotentiaali vaativat sijoittajalta tietyissä kohdissa erityisiä huomioita, jotta onnistumisia syntyy. Sijoituskohteena listaamattomissa kasvuyrityksissä lähtökohta on se, että tappioita voi tulla reilusti, mutta niin myös tuottojakin suhteessa moneen muuhun omaisuusluokkaan.

Tämänkertaisessa kirjoituksessa on tarkoitus käydä läpi muutamia sijoittajan kannalta tärkeitä kohtia, jotka parantavat onnistumisen todennäköisyyttä listaamattomien yhtiöiden kohdalla.

 

YMMÄRRÄ MIHIN SIJOITAT
Tämä kohta pätee sijoittamisessa aina. Erinäköisiä härveleitä ja jopa huijauksia löytyy aina, on kyse mistä tahansa omaisuusluokasta. Suorissa osakesijoituksissa, ovat ne sitten pörssiyhtiöihin tai listaamattomiin yhtiöihin, on etunsa ettei sijoittajan tarvitse punnita sijoituksen monimutkaisuutta. Kansankielellä ostat yrityksen osakkeita ja olet yksi yrityksen omistajista, sillä selvä. Osakesijoitusten ymmärtäminen liittyy enemmän kohteeseen eli itse yritykseen, sen liiketoimintaan, markkinaan, kilpailutilanteeseen, toimialaan, yhtiön tiimiin, hintaan, potentiaaliin ja riskeihin. Niiden ymmärryksestä sijoituspäätökset tyypillisesti syntyvät.

 

HAJAUTA
Hajauttamisesta puhuessa, löytyy aina puolestapuhujia ja vastustajia. Rahoitusteoriat puhuvat hajauttamisen puolesta, osa sijoittajista taas kokee hajauttamisen olevan tuotolle liian suuri este. Korkean riskiprofiilin omaisuusluokissa hajauttamisen merkitys korostuu. Parhaimmillaan sijoittaja voi nostaa hajautuksen avulla tuotto-odotusta lisäämättä riskiä tai vaihtoehtoisesti vähentää riskiä tinkimättä tuotto-odotuksesta. Listaamattomien yhtiöiden kohdalla järkevään hajautukseen tulisi vaikuttaa myös se, minkä vaiheen yhtiöistä on kyse. Hajauta laajasti, mikäli rakennat portfoliota siemenvaiheen startup-yrityksistä ja taas voit enemmän keskittää sijoituksia mikäli portfolioon tulee myöhäisemmän kasvuvaiheen yhtiöitä.

 

ALLOKOI JÄRKEVÄSTI
Allokoinnissa on kyse siitä, mikä osuus hajautetusta salkusta sijoitetaan mihinkin omaisuuslajiin. Puhuttaessa listaamattomien kasvuyritysten allokoinnista omaan sijoitussalkkuun, on asia hyvin henkilökohtainen. Yleisesti ammattimaiset sijoittajat allokoivat listaamattomiin tyypillisesti n. 5-15 % ja taas ammattimaiset pääomasijoittajat jopa 50-100 % sijoitusvarallisuudestaan. Haarukka prosentuaalisesti voi olla hyvin laaja ja sitä tuleekin punnita riskin ja tavoitteiden kannalta. Yksinkertaisesti liian pieni allokaatio listaamattomiin yrityksiin ei tuota salkun kokonaisuuteen järkeviä tuottoja ja taas liian suuri allokaatio aiheuttaa pahimmillaan salkkuun suuria tappioita.

 

VARAUDU PITKÄÄN AIKAJÄNTEESEEN
Tämä kohta kannattaa huomioida erityisesti listaamattomien kasvuyritysten kohdalla. Arvonnousu on tyypillisesti pääasiallinen tulonlähde ja sijoituskohteet ovat epälikvidejä mahdollisiin exit-tilanteisiin asti (listautuminen, yrityskauppa tai sisäinen MBO), joten sijoitusten tuloutus saattaa kestää useita vuosia. Sijoittajana voit vaikuttaa aikajänteen todennäköisyyteen sillä, minkä vaiheen kasvuyrityksiin panostat. 

 

Aiheeseen liittyvä Kauppalehden juttu bisnesenkeli Riku Asikaisesta, joka on ammattimainen sijoittaja etenkin siemenvaiheen kasvuyhtiöissä.

 

Seuraavasta mielenkiintoisesta kohdeyhtiöstä tulossa yhteenvetoa pian.

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 25.4.2018 11.00

Yleisöanti – Mobidiag Oy (18.4. – 22.5.2018)

 

MOBIDIAG OY on suomalais-ranskalainen uudenlaisten, innovatiivisten molekyylidiagnostiikkaratkaisujen kehittäjä ja kaupallistaja. Yhtiön avainkohdemarkkina on infektio- eli tartuntatautien diagnostiikka. Tuotteillaan yhtiö tehostaa terveydenhuollon laatua ja tehokkuutta ja auttaa taistelussa antibiooteille vastustuskykyisiä ”superbakteereja” vastaan.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=-morINTD4aA

 

ONGELMA

Lääketieteen ja biotieteiden alalla on jo pitkään tiedostettu yksi tämän hetken suurimmista ihmiskuntaa uhkaavista terveyshaitoista: Holtittomasta ja vääränlaisesta antibioottien käytöstä johtuen bakteerit voivat kehittyä ns. superbakteereiksi, jotka ovat vastustuskykyisiä lukuisille, pahimmillaan jopa kaikille käytettävissä oleville antibiooteille. Tämä johtaa väistämättä tilanteeseen, jossa nykykeinot ja lääkkeet eivät pysty tarjoamaan hoitoa kaikille potilaille.

Taistelussa superbakteereja vastaan äärimmäisen tärkeää on estää vääränlaisen ja liiallisen antibioottihoidon käyttö. Tämä puolestaan vaatii sairaaloilta ja laboratorioilta tehokasta diagnostiikkaa, jotta potilaan taudin oikea aiheuttajabakteeri saadaan selville ja tarvittava antibioottihoito määriteltyä sen mukaan. Yhtälössä olennaiseen asemaan nousee diagnostiikan helppous, nopeus ja tarkkuus sekä myös superbakteerien ja niiden antibioottiresistenssiyden detektio.

Tartuntatautien diagnostiikassa on aiemmin käytetty pitkälti perinteisiä laboratoriomenetelmiä, jotka ovat hitaita, työläitä ja herkkiä virheille. Jotta tuloksilla olisi todellista vaikutusta potilaan primääriin hoitoon, tulokset täytyy saada nopeasti.

Tällaisia diagnostiikkamenetelmiä Mobidiag valmistaa markkinoille.

 

RATKAISU

Mobidiag tuo molekyylidiagnostiikan ratkaisut rutiinikäyttöön. Yhtiön päämääränä on tuoda molekyylidiagnostiikka markkinoille helppokäyttöisessä ja kohtuuhintaisessa muodossa.

Mobidiagin tuotevalikoima palvelee laajasti kaikkia laboratorioita pienimmistä yksiköistä suuriin keskuslaboratorioihin saakka. Tämä on yksi yhtiön kilpailuetu avainkilpailijoihin nähden. Tällä hetkellä Mobidiag tarjoaa markkinoiden kattavimman tuotevalikoiman ruuansulatuskanavan infektioiden molekyylidiagnostiikkaan. Näin se pystyy palvelemaan kokonaisvaltaisesti koko tätä merkittävää laboratoriotoiminnan aluetta, jolla diagnosoidaan lukuisia eri sairauksia.

Mobidiagin tuotteiden high multiplex – low cost of goods -yhdistelmä on äärimmäisen houkutteleva osaamisyhdistelmä myös diagnostiikka-alan suurille yhtiöille, jotka kasvattavat tuote- tarjontaansa usein yritysostoin. Yhdistelmä takaa Mobidiagille mahdollisuuden tuottaa laboratorioille sekä tarkkaa että nopeaa diagnostikkaa.

 

YHTIÖN RAHOITUS

Mobidiag-konserni on kerännyt historiansa aikana ulkoista rahoitusta jopa 75 M€. Jo pelkästään tämä kertoo Yhtiön tuotteiden uskottavuudesta ulkoisten rahoittajien ja alan tekijöiden silmissä.

Suurimmat rahoittajat:

Jean de Gunzburg 4,8 M€
Timo Syrjälä 4,6 M€
Tuomas Tenkanen (TJ) 2,7M€
Kansalaisrahoitus Oy:n yleisöannit 5,5 M€ + (4 M€)
Helsingin yliopistorahasto
EIB (Euroopan investointipankki) 11 M€ + (4 M€)
Finnvera 0,8 M€
Tekes 7 M€

 

TIIMI

Mobidiagin tiimi on yhtiön kokoon ja historiaan nähden hyvin poikkitieteellinen. Henkilöstössä yhdistyy korkean tason osaaminen mm. teknologian kehityksen, reagenssikehityksen, tuotannon, myynnin, markkinoinnin ja laatuasioiden parista. Yhtiön Ranskan tiimi on olennainen osa kokonaisuutta ja täydentää Suomessa toimivan henkilöstön osaamista. Tiimit on luotu toimintojen ja osaamisen mukaan, jolloin kaikissa toiminnoissa toimii jäseniä sekä Ranskassa että Suomessa yhdistäen poikkitieteellistä osaamista. Sijoitusmuistiossa tarkemmat tiedot Mobidiagin johdosta ja hallituksesta.

 

NYKYTILANNE JA TULEVAISUUS

Ulkopuolisten tahojen Mobidiagista tekemät selvitykset tukevat yhtiön omaa arviota sen vahvasta markkinapotentiaalista. Euroopan investointipankki, EIB, päätyi rahoittamaan Mobidiag Oy:n liiketoimintaa 15 miljoonalla eurolla. Samoin Arthur D. Little (ADL) -konsulttiyhtiön tekemän markkina-analyysin mukaan Mobidiagin tuoterepertuaari on juuri sitä, mitä markkinoilla nyt tarvitaan ja alan trendit tukevat yhtiön kasvua ja nimenomaista tuoteportfoliota.

Vuoden 2017 aikana Yhtiö on saanut molemmat laitealustat, Amplidiag Easy ja Novodiag, valmiiksi ja markkinoille. Yhtiö on nyt vahvasti siirtymässä tuotekehitysvaiheesta kaupalliseen vaiheeseen ja kasvuvaiheeseen. Kasvu tulee edellyttämään investointeja tuotantokapasiteettiin, uusien testien markkinoille tuomiseen ja niiden validointiin, sekä investointeja niin myynnissä kuin markkinoinnissa. Yhtiö rakentaa globaalia kasvustrategiaa yhdessä kansainvälisen konsulttitalon kanssa. Kasvu tulee edellyttämään merkittäviä lisäinvestointeja ja/tai vahvojen partnerisopimusten tekemistä USA:n ja Kiinan markkinoille. Liikevoiton odotetaan olevan positiivinen ensimmäisen kerran vuonna 2019.

Yleisöannilla kerättävä rahoitus on osa Yhtiön kokonaisrahoitus- ja kasvusuunnitelmaa. Yhtiön vuoden 2018 arvioidut kulut ovat n. 18 M€. Suurimmat kuluerät ovat:

  • suuremman, n. 1 miljoonan kasetin vuosikapasiteetin tuotantolinjaston valmistaminen (4,3 M€)
  • myynti ja markkinointi (4,0 M€)
  • tuotekehitys, jossa pääpaino uusien testien kehityksen loppunsaattamisessa ja niiden ulkoisessa validaatiossa (8 M€)

Kasvun rahoittamiseksi yhtiö selvittää yhtenä mahdollisena vaihtoehtona listautumista pörssiin, mikä toteutettaisiin todennäköisesti muualla kuin Suomessa. Riippumatta valittavasta strategiasta on tärkeää, että yhtiö saa kassansa vahvaksi.

Yhtiöllä on kasvustrategia, johon onnistuessaan liittyy osakkeenomistajille exit-mahdollisuus. Luottamuksellinen suunnitelma on tarvittaessa saatavissa Kansalaisrahoitus Oy:ltä. Tiedon luovuttaminen edellyttää erillisen salassapitosopimuksen allekirjoittamista.

 

EXIT-SKENAARIOT

Bioteknologian alalle erittäin tyypillistä on, että suurimmat toimijat (noin 10-20 isoa, julkista yhtiötä) rakentavat organisaationsa lähtökohtaisesti myynnin, markkinoinnin ja tuotannon tarpeisiin. Tuotekehitystyö ei kuulu ydintoimintoihin, vaan suurimmat yhtiöt ostavat itselleen parhaaksi katsomansa osaamisen yrityskaupoin. Tämä on (kustannus)tehokas tapa kehittää tuoteportfoliota, sillä yritysostoilla tapahtuva laajentaminen ei aiheuta tuloslaskelmaan tutkimus- ja kehitystoiminnan kaltaisia pitkäjänteisiä kuluja.

Mahdollisia EXIT-skenaarioita Mobidiagille ovat yhtiön näkemyksen mukaan:

- IPO (listautuminen), todennäköisesti Suomen ulkopuoliselle markkinalle.

- Yhtiön myynti diagnostiikka-alan suurelle toimijalle (esim. Thermo Fisher Scientific)

- Yhtiön myynti lääkealan suurelle toimijalle (esim. Roche)

- Yhtiön myynti suurelle monialayhtiölle, joka operoi myös diagnostiikan alueella (esim. Danaher)

 

VERROKKIEN VALUAATIOITA EXITEISSÄ

Pienten ja keskisuurten molekyylidiagnostiikayritysten valuaatiot nojaavat vahvasti sekä kehitettyihin teknologioihin että tulevaisuuden odotuksiin markkinoiden ja myynnin kehittymisestä. Kaikki toimivaa teknologiaa tarjoavat pienyhtiöt ostetaan lähes poikkeuksetta, ja ostohinta perustuu teknologian mahdollisuuksiin, eikä niinkään ostettavan yrityksen liikevaihtoon.

 

Esimerkkejä yrityskaupoista alalta:

2009 Becton Dickinson osti HandyLab yhtiön (tuotteet vasta menossa markkinoille) kauppahinta n. 275 M$.
(https://www.genomeweb.com/dxpgx/bd-completes-275m-acquisition-handylab#.WtxVvNNuYWo)

2014 Roche Group osti Iquum yhtiön (liikevaihto n.10 M$) kauppahinta n. 475 M$.(https://www.roche.com/media/store/releases/med-cor-2014-04-07.htm)

2018 Qiagen N.V osti Stat DX yhtiön (ei liikevaihtoa) kauppahinta n. 147 M$-191 M$. (https://www.nasdaq.com/article/qiagen-to-acquire-statdx--quick-facts-20180131-01413)

 

Esimerkkilistautumisia alalta:

2015 Belgialainen Biocartis Belgian Euronext- pörssiin, listautumisella yhtiö keräsi 115 M€ rahoituksen ja päätyen noin 465 M€ markkina-arvoon. (liikevaihto n. 8,5 M€). Biocartiksen markkina-arvo 12.4.2018 oli 645 M€. (https://www.bloomberg.com/quote/BCART:BB)

2015 Saksalainen Curetis listautui Euronext -pörssissä Amsterdamissa ja Brysselissä, listautumisella yhtiö keräsi 44,3 M€ rahoituksen ja päätyen noin 157 M€ markkina-arvoon. (liikevaihto n. 1 M€). Curetiksen markkina-arvo 22.4.2018 oli 97 M€. (https://www.bloomberg.com/quote/CURE:NA)

 

OSAKEANTI (18.4. - 22.5.2018)

- Yleisöllä on mahdollisuus merkitä suoraan yhtiön uusia osakkeita 2€/kpl hintaan.
- Osakesarja on T-sarjan äänivallaton osake.
- Osakeannin enimmäismäärä on 4.000.000 €.
- Tarjottava omistusosuus on n. 5,8 prosenttia Yhtiön koko osakekannasta yleisöannin ja sen rinnalla toteutettavan VVK-annin jälkeen olettaen, että yleisöanti ja VVK-anti merkitään kokonaisuudessaan.

- Yhtiön valuaatio ennen antia on 64.328.094 € ja täysimääräisenä toteutuessaan 68.328.094 €. Osakeanti koostuu pelkästään uusista osakkeista, eikä mukana ole osakemyyntejä.

 

RISKIT(huom!)

Yhtiö on startup-vaiheessa oleva kasvuyritys, joten sijoittamiseen liittyy huomattavia riskejä. Riskien toteutuessa sijoitetun pääoman voi menettää kokonaan tai osittain. Korkea tuottopotentiaali perustuu suurelta osin tulevaisuuden odotuksiin, jotka eivät välttämättä toteudu. Rahoituskierroksen merkintään liittyy korkeammat riskit kuin pidemmälle kehittyneisiin yrityksiin tehtäviin sijoituksiin.

 

– Jaakko Jääskelä

Tarkemmat antimateriaalit lähetän pyynnöstä

 

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net

Sijoittaminen listaamattomiin kasvuyrityksiin - 18.4.2018 21.07

Gamblerrr3 kysymyksestä samaa mieltä kuin Ebitda. Korostaisin osakassopimusta ja luottamusta osakkaisiin. Voitonjaon osalta pelisäännöt on erityisen tärkeät, ettei operatiiviseen toimintaan osallistuvilla ole mahdollisuutta pelata sinua ulos.

Alla uusi kirjoitus, jossa pohdittu riskiä, tuottopotentiaalia ja arvostustasoa. Keskustelu ja kaikki kommentit ovat tervetulleita!

 

Kasvuyrityssijoittamisen tuottopotentiaali ja riskit

 

Riski on monisyinen asia. Yksi näkökulma hahmottaa sijoituskohteen riskitasoa on katsoa todennäköisyyttä, jolla sijoittaja menettää sijoittamansa pääoman. Turvallisimmassa päässä ovat valtion talletussuojan alaiset pankin määräaikaistalletukset, joille saa vuosikorkoa ehkä 0-2%. Toisessa päässä tätä riskiasteikkoa on lottoarvonta, jossa ei ole kuin pelkkä päävoitto. Tällaisessa lotossa pääomansa menettää lähes aina. Keskivälille asteikkoa asettuu rulettikierros tai kolikonheitto, jossa mahdollisuus on n. 50%. Kun linkitetään edellä mainittuja todennäköisyyksiä sijoittamiseen, riskin kasvaessa myös sijoituksen tuotto-odotuksen tulee nousta riskittömän talletuskoron 0-2% tasolta suuremmaksi riskin kasvaessa. Rationaalinen sijoittaja ei ota riskiä ilman vastaavaa korvausta.

Todellisessa maailmassa on enemmän muuttujia, kuten sijoitusaika ja erilaiset tulevaisuuden skenaariot, jotka tarjoavat eri kokoisia voittoja tai tappioita. Jos pohditaan vielä pelkkää sijoitetun pääoman menettämisen todennäköisyyttä kasvuyrityssijoitusten kohdalla, voidaan todeta ainakin seuraavia asioita. Mitä aikaisemmassa vaiheessa yritys on, sitä suurempi pääoman menettämisen riski keskimäärin on ja se yleensä madaltuu yrityksen mennessä eteenpäin. Kasvuyritysten riskiskaala on todella laaja. Erot toimialojen ja yhtiöiden välillä ovat merkittäviä. Esimerkiksi pienillä pääomilla ja matalalla kulurakenteella toimiva, jo kassavirtaa tuottava SaaS-ohjelmistoyhtiö tekee konkurssin helposti kymmeniä kertoja pienemmällä todennäköisyydellä kuin vaikkapa ihmelääkettä kehittävä tutkimusyhtiö.

Toisella puolella kolikkoa on tuottopotentiaali. Kohteiden, joissa pääoman menettämisen riski on suuri, täytyy vastaavasti tarjota suurta potentiaalia. Esimerkkinä käytetty lääkekehitysyhtiö voi onnistua 5% ajasta, mutta onnistuessaan kehitetty lääke voi olla niin arvokas, että yhtiön arvo nousee yli monikymmenkertaiseksi. Vähäriskinen SaaS-ohjelmistoyhtiö taas tuskin tarjoaa vastaavia pikavoittoja, mutta kasvaessaan nostaa arvoaan tasaisemmin.

Kolmas ulottuvuus, jota ei missään tapauksessa pitäisi unohtaa, on kasvuyrityksen valuaatio eli arvostus, mihin hintaan osakkeita myydään. Valuaation määrittely kasvuyrityksille on lähtökohtaisesti haastavaa; vaikka yhtiö olisi kuinka potentiaalinen ja vähäriskinen, voi liian korkea hinta tehdä hyvästä yhtiöstä huonon sijoituskohteen. Toisessa ääripäässä korkean riskin ja kehnon potentiaalin yhtiö voi olla hyvä sijoitus, jos hinta vaan on tarpeeksi houkutteleva. POTENTIAALI – RISKI – HINTA, siinä on kasvuyrityssijoittamisen pyhä kolminaisuus. Yleensä mennään jossain edellisten esimerkkien välimaastossa ja kolmen ulottuvuuden painotukset vaihtelevat kohteittain.  

 

– Jaakko Jääskelä

 

Blogi on luettavissa myös sivustolla osakeanti.net