Tunteiden käsittely
Oppiminen tapahtuu joku mallioppimisena tai vuorovaikutustilanteessa. Vaikka tilanne olisi eri ihmisille sama, reagoimme, ajattelemme ja tunnemme tilanteissa eri tavoilla. Se, että ajattelemme eri tavalla samanlaisessa tilanteessa, johtuu siitä, miten tulkitsemme asioita. Meillä on taipumusta tulkita asioita eri tavoin. Katso säätä ulkona, onko se mielestäsi hyvä vai huono? Ajattelevatko kaikki samoin tavoin? Se, että sää on sinun mielestäsi huono, mitä se kertoo ja kenestä? Totuus on, että se ei kerro säästä mitään, koska säähän ei todellisuudessa liity sellaista ominaisuutta kuin ”huono”. Se on vain sinun tulkintasi säästä. Säähän liittyy lämpötila, tuulensuunta ja nopeus, ilmankosteus, -paine, sateen ja valoisuuden määrä. Nämä ovat sään todellisia piirteitä. Tosiasioita. Se, että pidät säätä hyvänä tai huonona, kertoo vain kyseisen arvion tekijästä eli sinusta. Se kertoo siitä, mikä on sinulle tärkeää, mitä sinä arvostat. Mitä olet elämässäsi kokenut ja oppinut. Se ei kerro mitään muuta, koska kysymys on sinun asenteestasi säähän. Asenteesi kertoo ajattelutavastasi. Se on sinun tulkintasi, mielipiteesi, että sää on huono. Sää on sellainen kuin se on. Tämä oli lainaus Kimmo Takaisen kirjasta nimeltä ”Tunne lukkosi”.
FOMO (Fear of missing out) case CDON
Maanantai-tiistai välinen yö venähtikin lähes aamuun asti, kun törmäsin ensimmäistä kertaa aikoihin kivijalkaliikkeistä tuttuun, CDON(.com)’iin.
Yhtiö on tehnyt vuonna 2018 kiihtyvän käännöksen liiketoiminnassaan muuttaen business-operointiaan kohti välikädeksi (Marketplace), joka ei juurikaan omista varastoa. Tuttu toimiala, mm. YouTubesta tulee seurattua kanavaa nimeltä Biaheza, joka on yksi dropshippauksen pioneereistä ja tienannut sillä erittäin hyvin. Oma arvaukseni on, että kyseinen liiketoimintamalli kasvattaa suosiotaan tästä ikuisuuteen (kunnes parempi/tehokkaampi tapa keksitään). CDON:in strategia jakaantuu seuraavasti:
- Oma varasto < 30 % tavaroiden bruttoarvosta (GMV, Gross merchandise value)
- Dropship < 10 %
- Marketplace +60 %
- Palvelut < 10 %
Markkinapaikat (marketplaces) ottavat suuren osuuden koko online markkinasta, kun kuluttajat siirtyvät nettiin. E-commerce on kasvanut Pohjoismaissa 13% vuosittaisella kasvuvauhdilla (CAGR) vuosina 2015-2019. Online penetration Britanniassa 21%, kun meilläpäin 8% (Ruotsi 11%). Kasvua riittää ja tää on se, mikä helpottaa kuluttajien shoppailuja.
Jouluaattona jossain vaiheessa iltaa äitini kanssa tutkittiin netin syövereitä, ja tehokkaan somemarkkinoinnin ansiosta ajauduimme eräälle dropshipping-sivustolle, jossa myytiin tyylikkäitä urheiluvaatteita: taattua laatua suoraan aliexpressistä, mutta eihän sitä äitini voinut tietää. Nettisivut olivat tehty selkeiksi sekä hienoiksi, sisältäen näyttävät kuvat asiakaspalautteineen. Siinä samalla pääsikin opettaa, kuinka nykyään potentiaalisia asiakkaita ns. vetästään nenästä. Eräässä tuotteessa luki kivasti ”willpower”, jonka googlettamalla + aliexpress, tuotteet löytyivätkin sieltä hintaan $5,07. Tää finessaaja pyysi kympin tarjouksessa olleista legginseistä €39,90. No, ei tullu enää kauppoja.
Mielenkiintosia lukuja:
- 100 % Marketplace GMV growth Q3 2020
- 80 % of gross profit generated from marketplace in Q3 2020
- EBITDA +150 % to SEK 29 million LTM Q3 2020
- eCommerce: User penetration will be 46.6% in 2020 and is expected to hit 63.1% by 2025.
Houkutteleva businessmalli
Nii joo, mites se FOMO. No näitä monta tuntia yöllä uppoutuneena tutkittuani totesin, että täähän on mielenkiintonen keissi ja oikeestaan ainoo skaalalla toimiva marketplace Pohjoismaissa. Kirjotin keltaselle muistilapulle: OST Aspireja VEKS, 10.00 CDON OSTA (klo 3.33). Kellonaika oli iha hyvä ottaa ylös, jotta aamulla yheksän aikaan ennen börsän aukeemista voin vielä pohtia ja verrata keloja sekä keissiä freeseillä silmillä
AP jälkeen avasin koneen, ja pari kuukautta TA:ta harjoitelleena katoin että oisko ostopaikka seuraamillani indikaattoreilla. No, ei ollut; RSI oli viikkonäkymässä n. 64 ja Bollingerin nauhat oltiin eilen (28.pvä) ylitetty. Klo 10.00 lapioin kuitenkin suoraan laidasta (@281-283 SEK) ja jälkikäteen huomattuani itseasiassa toistaiseksi isoimmalla kertalaakilla. Betsikoko ei haitannut, päinvastoin, kelat oli että otetaan nyt pientä jännärii arkeen, vaikka sit rahan kustannuksella. Ketuiks se sit meni niiku osasin epäillä (CDON alle @260 kirjoitushetkellä), mutta katsellaan rauhallisin mielin. Totesin kuitenkin sillon yöllä et Q4 2020 varten ostan yhtiötä, en osakekurssia. Tää pohjoismaat on myös sellanen markkina, johon Amazon mahtuu myös hyvin, tuskin se monopoliasemaa on ottamassa. Note to myself: TA toimii.
On muuten hyväks todettu AP, ei tuu ns. otettuu L heti aamusta, ku virta ei riitä pysyäkseen virkeenä. Ruokavaa’alle lautanen ja mikroon 3min:
- kaurahiutaleet 85g, ripaus suolaa
- Alpro Vanilla soijajuoma fiilispohjalta, n. 75g
- kananmunan valkuaisia 2 sekoitettuna*
- vanilla proteiinijauhetta (ei maistu muna) tyylii 10g*
- loput vettä, tyylii 300g
*jätin välistä nyt ku oon pitäny joulun treenitaukoa.
Tohon vielä kahvit ja jos haluu pelaa varman päälle nii juomaksi smoothie, sen resepti vaikka ens kertaan.
Joutuu, ja kehitänkin innolla omaa kylmäpäisyyttäni. Kalliiks näyttää käyvän maltin puute. Heti oston jälkeen oli kieltämättä huvittava nähdä kurssi @288, jokusen satasen plussalla. Watch out guys, future daytrader out here.
Miten sä oot kehittänyt kylmäpäisyyttäsi? Toivottavasti mm. tilaamani ”The new trading for living” kirja auttaisi asiaan. Salkku hypänny viikossa +7,55 %-yksikköä, huh buckle up.
Pieni nollaustauko myös paikallaan, vuodenvaihteeksi mökille ystävien kanssa, hyvää ruokaa & juomaa, sauna, avanto ja pienet pilkkimiset. Kiitokset ilmeisestä kiinnostuksesta mun juttujen lukemiseen. Tsemppiä!