Aki Pyysing

+11678
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6535

Ryanairin tj sanoi Business Insiderille, että Norwegian kaatuu 4-5 kuukauden kuluessa. Norwegianin tiedotuspuolen Lasse Sandaker-Nielsen kiisti O’Learyn kommentit kutsumalla niitä hölynpölyksi. Hänen mukaansa Norwegian on ollut ”tuottava viimeisen kymmenen vuotta”. Talouselämä kuittasi: "Markkinoilla tilanne on nähty eri tavalla, sillä Norwegianin osake Oslon pörssissä oli maanantain alkuiltapäivän aikana laskenut 3,5 prosentilla."

http://www.talouselama.fi/uutiset/ryanairin-toimitusjohtajalta-tyly-vaite-norwegianilta-loppuvat-rahat-eika-se-selvia-talvesta-6673794

Ei ole lentoyhtiöitä, eikä helpolla tule, kun on kovin kilpailtu ala ja kovat kiinteät kustannukset. Vaatisi imo spesialistia sijoittaa lentoyhtiöihin. Gämblätä nyt toki voi millä vaan.

Kiinnitinkin huomiota "markkinoilla eri tavalla nähtyyn tilanteeseen", eli että O'Learyn väitteissä on perää. 3,5 prosentin droppi ei yleensä kerro konkurssiodotuksista, silloin tullaan alas ihan isolla kädellä. Eri asia jos ollaan tietysti jo valmiiksi konkurssihinnoissa.

Niinpä kurkkasin Norwegianin markkina-arvon 6,95Mrd NOK, joka on 748M euroa. Aika paljon "konkurssikypsästä" firmasta, jolla tosin on liikevaihtoa neljä kertaa enemmän. Jotain ongelmia Norwegianilla mitä ilmeisimmin on. Mutta jos kilpailevan yhtiön tj sanoo firman menevän nurin 4-5 kuukaudessa, mie päättelen, että aikaa strukturoida on luultavasti paljon enemmän. Ja niinpä kurssikin oli oiennut päivän päätteeksi pienelle plussalle. Suomalaiset taloustoimittajatblush.

Tarinan opetus: Lue öisin vain ulkomaisia talousjulkaisuja, niin verenpaine ei välttämättä nouse.

0
0
5.9.2017 - 08:44 #14906

Matteus

+109
Liittynyt:
24.8.2015
Viestejä:
78

Taxi-tason havaintoja:

-Todella moni maksaa laukkunsa ruumaan. Jonoja riittää Norren lennoilla droppointilla ja itsekin usein "joudun" ostamaan laukut ruumaan edellisenä iltana kun tulee fiilis et mitä kaikkee reisussa muka tarvitsee. Tästä lisähinta euroopan lennolla 25€/suunta.

Euroopan lennoilla koneet todella täynnä ja ihmiset ostavat juomia jne niin paljon ettei lentoemot ehtineet edellisellä lennollani takapenkille saakka juomia tarjoilemaan.

Varausjärjestelmä ja hintakalenteri on todella toimiva joka on muokannut omaa ostokäyttäytymistä siihen suuntaan että katson eka reissun ajankohdan ja hintakalenterin Norren netistä jonka jälkeen saatan käydä katsomassa skyscanneria tjms. Yleensä ostan lennot suoraan Norren sivuilta.

0
0
29.4.2020 - 19:25 #38653

Timola

+8
Liittynyt:
28.5.2019
Viestejä:
37

Norwegianilla ei mene hyvin. Yhtiö ilmoitti mittavista velkajärjestelyistä. Lentoja ei ole ainakaan ennen ensi kevättä, jos silloinkaan. Muutamia Pohjoismaiden välisiä lentoreittejä pidetään auki kaiken keskelläkin. Yhtiön osakkeiden arvo on pudonnut vuoden 2020 alusta melkein 90 prosenttia.

"Lennot jatkuvat vuoden päästä tai ylipäätään milloinkaan vain, jos yhtiö välttää konkurssin. Se taas edellyttää sitä, että yhtiön velkojat hyväksyvät saneerausohjelman, jossa ne vaihtaisivat suuren osan saatavistaan lentoyhtiön osakkeisiin."

Kuinkahan mahdollista on, että tämä saneerausohjelma hyväksytään? Koko Norwegianin tulevaisuus riippuu nyt siitä.

0
0
19.5.2021 - 14:33 #70228

Juha

+1231
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1397

Norwegianissa on meneillään lentoyhtiöille tyypilliseksikin tullut saaga kun pääosake treidaa 26 nokissa ja merkkari 7nokissa. Merkkari oikeuttaa osakkeen merkintään 6,26 nokin hinnalla.

Normistihan tämä saattaisi olla kiinnostavakin paikka, mutta noita lappuja muuten tulee sitten paljon lisää ja halvalla, joten taidan skipata ja todeta että valtaosa väärinhinnoittelusta on tuossa pääosakkeessa joka ei nyt vain tule alas.

https://www.norwegian.com/se/om-oss/organisation/investor-relations/cap…

0
0
26.5.2021 - 10:59 #70420

Juha

+1231
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1397

  • Delivery Date in the Private Placement (DVP): On or about 27 May 2021
  • Delivery Date in the Rights Issue: On or about 28 May 2021

Eli oliko tämä tosiaan vielä niin että private placementista ostaneet saavat lappunsa päivää ennen vanhoja omistajia jotka ovat merkanneet näitä lappuja merkkareilla...

Itse olen seuraillut tätä nyt lähinnä oppi- ja viihdemielessä. Näitä lienee luvassa kun nuo valtavat määrät lappuja saadaan nappien taakse.

0
0
7.1.2022 - 00:15 #79708

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

Lienee hyvä aika nostaa tämä ketju elävien kirjoihin. Norwegian on laittanut strategian, talouden ja fleetin kuntoon. Kassassa on satoja miljoonia, velkaa ei uudelleen järjestelyiden johdosta juuri nimeksikään ja uudet koneiden vuokrasopimukset mahdollistavat kannattavan liiketoiminnan, kun veloitukset pyörii lentotuntien mukaan. 

Lyhyesti; Norwegian on palannut juurilleen. Se operoi juuri kuten se on operoinut ensimmäiset 10+ vuotta, kasvaen kannattavaksi ja vakavaraiseksi yhtiöksi. Laivastossa pelkkä 737 ja aoc:t vain Ruotsissa ja Norjassa. Laajarungot myyty pois ja suuruuden hullut mannerten väliset lennot lopetettu. Suuri muutos on valmis ja yhtiö hyvissä asemissa.

Nyt kurssi 11,8 NOK ja todella mielenkiintoinen 2022 edessä. Jos vain pandemia alkaa kukistua, niin Norwegian saattaa olla hyvä lappu.

Lensin taannoin toiseen Pohjoismaahan. Norwegianin hinta oli 60% halvempi kuin Finnairin ja kone oli täynnä molempiin suuntiin. Lisäksi ei tarvinnut propellikoneessa kärvistellä. Hyvin toimi kaikki Norwegianilla.

Asiaan liittyen mielenkiintoinen artikkeli:

https://www.flightglobal.com/strategy/restructured-norwegian-ends-2021-flying-48-aircraft/147031.article

0
0
7.9.2022 - 14:31 #90396

Paahtopaisti

+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Tase on "kunnossa" kun omavaraisuusaste on 15%. On se parempi kuin ennen velkajärjestelyä mutta on se edelleen velkainen ja nettovelkaakin on markkina-arvoon liki 40%. Kuitenkin uusi vähän kuluttava laivasto on toki etu joihinkin kilpailijoihin nähden. En osaa sen enempää kommentoida.

0
0
13.9.2022 - 10:53 #90578

pasi0070

+15
Liittynyt:
12.10.2015
Viestejä:
19
Paahtopaisti kirjoitti:

Tase on "kunnossa" kun omavaraisuusaste on 15%. On se parempi kuin ennen velkajärjestelyä mutta on se edelleen velkainen ja nettovelkaakin on markkina-arvoon liki 40%. Kuitenkin uusi vähän kuluttava laivasto on toki etu joihinkin kilpailijoihin nähden. En osaa sen enempää kommentoida.

Juu kirjoitin vähän epätarkasti ensimmäisen viestin. Tasehan ei ole "kunnossa" jos verrataan arvoyhtiöihin mutta lentoyhtiösarjassa ihan siedettävä ja entiseen vrt. ihan eri luokkaa. Kassavirtakin oli positiivinen Q2/2022.

Itsellä on ns. pelipaperipositio, joten ei yöunet mene....

https://video.qbrick.com/play2/embed/player?accountId=287078&mediaId=0d…

 

 

0
0
10.1.2023 - 16:51 #94486

hasselhoffi

+12
Liittynyt:
9.5.2022
Viestejä:
20

18 miljoonaa matkustajaa v. 2022 eli vielä ollaan aika kaukana vuoden 2019 lukemista (36 milj.), mutta näkisin että tämän hetkisellä hinnalla melko hyvä lappu eikä edes pahemmin uhkapelaamista. Huonoina puolina tuo 400 milj. Norjan kruunun sakkouhka kun eivät päässeet EU:n ilmastovaatimuksiin vuonna 2020. Asia on selvityksessä, koska norwegianilla oli ilmeisesti saneeraus meneillään eivätkä siksi pystyneet näihin vaatimuksiin, joista en kyllä tiedä sen tarkemmin.

Hyvinä puolina taas se että ovat palanneet tosiaan juurilleen siihen mistä alkujaankin rahaa tekivät eli euroopan sisäisiä halpalentoja. Ukrainan sota ei vaikuta lähes ollenkaan heidän reitteihin ja heillä on noita vähemmän kuluttavia koneita ja lisää tulossa tänä vuonna. Pääsevät nyt myös 2023-2024 ostamaan halvemmalla polttoainetta kuin mitä spot hinnat ovat. Suurin tulokseen vaikuttava tekijä ovatkin olleet nuo kalliit polttoaineen hinnat ja Norjan kruunun hinta dollariin nähden, joka sekin on liikkunut vahvasti parempaan suuntaan syksystä.

Voisi tietysti olla sitä mieltä että maailman talouden tilanne vaikuttaa negatiivisesti matkailuun, mutta uskon että edelleen on rahaa matkustamiseen niillä jotka sitä ylipäänsä harrastavat. Norwegianin omat ennusteet ovat jatkuvasti ylittyneet kysynnän osalta. Veikkaisin vahvaa vuotta 2023. Kupla oli toki varmasti iso, mutta mun mielestä aika hyvä lappu kohtuullisella sijoituksella kun miettii että ennen koronaa kurssi oli ~2000 NOK ja nyt se on ~8 NOK. Ihmiset unohtavat nopeasti koronat ja sodat ja kun talous alkaa elpyä niin uskon että kurssi nousee melko reippaasti. Oli se sitten 2023 tai 2024.

0
0
10.1.2023 - 20:55 #94492

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

970 miljoonan euron market cappi ja uloslaskettujen osakkeiden lukumäärä takaa sen, että tuskin kummoisia nousua nähdään. Taloudellisesti tulee olemaan vielä hyvä yhtiö, mutta niin henkihieveriin dilutoitu, ettei tuo kummoiselta näytä.

0
0
10.1.2023 - 21:25 #94496

hasselhoffi

+12
Liittynyt:
9.5.2022
Viestejä:
20

Olet kyllä aivan oikeassa. (Tulevaisuudessa) Taloudellisesti hyvällä yhtiöllä on toki mahdollisuus ostaa takaisin omia osakkeitaan ja vähentää niiden määrää ja voisin kuvitella näin tapahtuvan aikanaan. Siihen toki voi mennä ties ja kuinka kauan, joten taisin olla aika pielessä aikajanan suhteen. Onneksi ei ole kiire mihinkään.

0
0