Laivarahdin hinnat alkavat nyt keväällä 2022 osoittaa kustannusinflaation hakeutumista kohti tasapainotilaa
Laivojen omistajilla on ollut hieman helpompaa kuin lentokoneiden vuokraajilla ja laivausala näyttää menevän melko tasaista höyryä eteenpäin. Avainmittari alan näkymistä on vaikkapa Baltic Exchange Dry indeksi, joka ampui taivaisiin kulkutaudista toivuttaessa, lukuihin joita ei 2000-luvun alun jälkeen ole juuri nähty. Indeksi on jo palautunut takaisin, mutta pysyttelee edelleen korkeahkona.
Kuvan lähde: https://tradingeconomics.com/commodity/baltic
Laivausalalla on myös julkisesti listattuja yhteisöjä ja rahastoja, jotka ovat nähneet osake- tai osuushintojensa nousevan voimakkaasti. Näitä löytyy erityisesti Lontoon markkina-alueelta, jossa ne ovat olleet osinkotuloon keskittyvien sijoittajien suosiossa - vaikkapa Tufton Oceanics Assets ja Taylor Maritime Investments, jotka ovat melko uusia.
Hintakehitys näkyy myös alan suurimman eli Maerskin osakehinnan yhden vuoden kehityksessä. Alla kuvassa osakehinta viikkokynttilöinä ja vertailukäyränä S&P500 (keltainen), kuva Nordnet.
Kyynisesti ajatellen, paras vaihe näissä osakkeissa on ohitse ja ala alkaa jäähtyä, varsinkin energiakustannusten nousun aiheuttaman taantuman vääjäämättä tullessa. Toisaalta satamat ovat edelleen täynnä varastoituja raaka-aineita eikä niiden kuljettamiseen ole tarpeeksi laivoja. Nykyinen rahtimarkkina voi hyvinkin pysytellä voimakkaana ensi vuoden loppuun saakka, ainakin bulkkilaivojen osalta.