Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?

19.1.2021 - 09:19 #63920

Heikin Ashi

+2388
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835

Teslan viime aikojen sisäpiirin keventelijät mm. president  automotive, CFO ja Chief Accounting officer. Viimeiset sisäpiirin ostot löytyvät helmikuulta 2020.

 

0
0
19.1.2021 - 09:28 #63921

Pörssimörssäri

+1187
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
819

Taman tyyppisissa firmoissa sisapiirilaisia hemmotellaan osakkeilla ja ostamattomuus ei hirveasti kerro mistaan?

 

0
0
19.1.2021 - 17:56 #63949

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2008

General Motors ja Microsoft laittavat hynttyyt yhteen investoimalla rahaa General Motorsin kokonaan omistamaan GM Cruise LLC osakeyhtiöön. GM Cruise keskittyy itseajaviin, sähköisiin ja jaetussa käytössä oleviin ajoneuvoihin, joita sillä on jo aikamoinen määrä.

Microsoft will join General Motors, Honda and institutional investors in a combined new equity investment of more than $2 billion in Cruise, bringing the post-money valuation of Cruise to $30 billion.

“Microsoft, as the gold standard in the trustworthy democratization of technology, will be a force multiplier for us as we commercialize our fleet of self-driving, all-electric, shared vehicles.”

Lähde: Cruise and GM team up with Microsoft to commercialize self-driving vehicles - Cruise (getcruise.com)

Linja näyttää olevan, että massavalmistajan tuotantotekniikka ja pilvipalvelun osaaminen yhdistetään vuonna 2016 perustetun Cruisen konseptilla ja tavoitteena on alkaa valmistaa 30 automallia seuraavan neljän vuoden aikana.

GM Cruise Limited Liability Company ei ole noteerattu missään eikä siihen voi sijoittaa - kaivelin tietoja. EV-trendissä muita omaisuuseriä on pioneeripakerruksen jälkeen ilmestymässä panoksia asettamaan.

0
0
26.2.2021 - 11:49 #66445

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619
katuviisas kirjoitti:

Mites mieltä Tesla bullit on viimeisimmästä laskusta? Buy the dip? smiley

mielenkiintoisia aikoja eletään Teslan ja Ark Investin suhteen, tästä voi kehittyä vielä kunnon härdelli

Record redemption in Ark ETF sparks liquidity worries (yahoo.com)

Cathie Woodin ääni värisi ilmeisesti pelosta kun häntä Bloombergillä  haastateltiin Bitcoinin suojasatamastatuksesta

hedgehyeenalauma varmasti on Arkin portfolion kimpussa, jos lasku ja rahastolunastukset jatkuvat niin ARK on pakotettu myymään ainakin Bitcoinia ja Teslaa

0
0
3.3.2021 - 23:43 #66685

katuviisas

+68
Liittynyt:
8.5.2020
Viestejä:
38

Ihmeen hiljaa on Bullit ollu tässä ketjussa viime aikoina. Eikö tässä kohtaa pitäisi iloita jos yhtiön fundamentit on kunnossa ja pääsee kauhomaan osakkeita itselleen halvalla?

0
0
5.3.2021 - 17:45 #66774

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

SP500 nollan tuntumassa, Tesla -6,6% eli 580 taalaa. Lähes koko SP500:n liittymisen jälkeinen rahastojen ostama nousu on syöty, markkinadynamiikka toimii myös laskuissa, momentumrahastot ovat myyneet, Ark pani hanttiin, mutta rahastolunastukset ilmeisesti ovat pakottaneet senkin myyntilaidalle, Arkin omistuksista suuri osa on vailla liikevaihtoa  saati sitten että olisivat voitollisia, myös erittäin epälikvidejä. Palantir -13% eli lähes vapaassa pudotuksessa kovalla volyymilla Cathie Wood Buys More Shares of Palantir Technologies (PLTR) | Lusso's News

PLTR 21.39 -3.34 -13.51% : Palantir Technologies Inc. - Yahoo Finance

Ark Innovation aika rentona tonttiin

ARKK 110.07 -8.36 -7.06% : ARK Innovation ETF - Yahoo Finance

TSLA: 578.47 -42.97 (-6.91%) (cnbc.com)

kuka muu myy? hedgehyeenat frontrunnaa Arkin omistuksia shorttaamalla, WSB:n timanttisilmillä ja kultasuilla laukeaa margin callit

edit: Bloombergillä tulossa Cathie Woodin haastattelu 5 p.m(aikavyöhyke mulle epäselvä)

 

0
0
22.3.2021 - 09:37 #67707

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

ARK’s Price Target for Tesla in 2025 is $3,000 Per Share (ark-invest.com)

 

vetää sanattomaksi tyttöjen "research", bear casessakin osake tuplaa 5 vuodessa nykytasosta

ihmettelen jos viranomaiset eivät laita stoppia tuolle autopilot-haihattelulle. Joku uhri tai lähiomainen  varmaan kohta haastaa Teslan oikeuteen ja saa muutaman mrd taalaa korvauksia

Norway news: Tesla confirmed to be on Autopilot when it hit and killed truck driver standing next to his truck : RealTesla (reddit.com)

Tesla faces second NHTSA probe in Michigan this month (cnbc.com)

Munich court rules that Tesla misled consumers on Autopilot and FSD (cnbc.com)

 

0
0
22.3.2021 - 10:06 #67711

Heikin Ashi

+2388
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835
Heikin Ashi 19.1.2021 kirjoitti:

Teslan viime aikojen sisäpiirin keventelijät mm. president  automotive, CFO ja Chief Accounting officer. Viimeiset sisäpiirin ostot löytyvät helmikuulta 2020.

 

 

Yllä:  Viimeisimmät keventelijät oikeaan aikaan, vuoden vaihteessa/alussa,  liikkeellä. Alla: Sisäpiirin keventelyt jatkuneet koko alkuvuoden.

 

0
0
27.3.2021 - 17:30 #67991

ItiksenKiekko

+306
Liittynyt:
8.7.2017
Viestejä:
216
cyberkone kirjoitti:

Oma targetti 2 biljoonan Market Cap vuonna 2025. Biljoonan kohdalla lopetan keskon varastolla trukkihommat, ja niin lopettaa moni muukin meidän varastolla. Kaikki ollaan all-in teslassa.

 

Shorttareille on kova denial päällä. Lyön vasemman ******* vetoa, että nämäkin herrat ajavat 10 vuoden päästä teslalla. Sähköauto on täysin ylivoimainen muihin verrattuna. Ei ruostuneita pakoputkia, kaasutinvikoja, moottorivikoja, ei tarvitse pelätä ettei auto lähde käyntiin aamulla, kun ei ole mitään käynnistettävää. Huoltokustannukset tippuu minimiin.

 

e. pre-marketissa $765, onhan tämä tylsä osake, kun nousee 4% joka ikinen päivä

 

Millainen sijoittajasentimentti on nykyään päällä: onko duunarit vieläkin all-in Teslassa vai ovatko haaveet eläkepäivistä kaatuneet vajaassa kolmessa kuukaudessa?

Ketju on ainakin hiljentynyt reilusti. 

 

Ensi viikolla pitäisi tulla julki Q1 delivery -luvut. https://markets.businessinsider.com/news/stocks/what-to-expect-when-tes…

RBC Capital Markets estimate: Q1 2021 deliveries ~170k, full year of 2021 ~831k. Seurataan...

0
0
6.4.2021 - 10:49 #68473

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

“They would really need to deliver on the robotaxis, the fully autonomous vehicles,” the analyst said, adding that Tesla appeared to pull back its efforts in that area, while other companies are coming out with “vastly superior technology.”

Tesla (TLSA) stock is overvalued and worth $150, says analyst (cnbc.com)

robotaksit ja itseohjautuvuus ovat ARK Investin mukaan suurimmat ajurit Teslan tulevaisuuden ja arvostuksen kannalta, tarinalta tippuu pohja pois jos ylläoleva pitää paikkaansa.

0
0
22.4.2021 - 10:00 #69237

Tinggeli

+3011
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938

Teslalle negatiivista julkisuutta Kiinassa, Sanghain suuressa autonäyttelyssä. Yritys perustaa uuden asiakaspalautteita käsittelevän osaston ja aikoo alkaa kuuntelemaan asiakaspalautetta tapauksen johdosta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jarrut-pettivat-teslan-katolle-kiive…

Sähköautonvalmistaja Teslan ja Kiinan kuherruskuukausi lienee lopullisesti ohi.

Näin voisi päätellä Shanghain autonäyttelyssä maanantaina tapahtuneen skandaalin jälkimainingeissa. Sen seurauksena Tesla on ilmoittanut muuttavansa toimintatapojaan ja kuuntelevansa asiakkaitaan entistä herkemmällä korvalla Kiinassa.

Kaikki alkoi, kun Zhang Yazhou-niminen nuori nainen kiipesi Tesla Model 3:n katolle ja protestoi kovaan ääneen täyssähköiseltä kateederiltaan.

Uteliaiden sankka parvi täytti hetkessä Teslan näyttelyalueen, mutta tuskin amerikkalaisyhtiön toivomista syistä. Yazhoun äänekäs sanoma kun oli Teslan kannalta varsin epämiellyttävää kuultavaa.

Yhtiön logolla varustettuun t-paitaan painettu kiinankielinen viesti murjoi pahan kerran Teslan mainetta. Tekstit ”jarruista meni teho” ja ”näkymätön tappaja” säestivät nuoren kiinalaisnaisen sanomaa, InsideEV´s-sivusto kertoo.

Autonäyttelyn turvamiehet yrittivät peittää naisen t-paidan sanomaa sateenvarjoilla. Yritykset epäonnistuivat kun nainen repi varjot turvajoukkojen käsistä ja viskoi ne pitkin näyttelytilan lattiaa.

Skandaalinkäryinen esitys jatkui kunnes turvahenkilöstön onnistui lopulta poistaa katonrajaan linnoittautunut mielenosoittaja. Nainen päätyi poliisin pahnoille.

Taustalla vakava onnettomuus

Nainen on kertonut poikkeuksellisen ristiretkensä syyksi onnettomuuden, joka johtui hänen mukaansa Model 3-mallin jarrujen pettämisestä. Sen seurauksena hänen nelihenkinen perheensä oli lähellä kuolemaa.

Tesla on puolestaan kertonut, että kyseisen auton ajotietojen mukaan 120 kilometrin tuntinopeudella kulkeneen Model 3:n hätäjärjestelmät sekä jarrut olivat toimineet onnettomuushetkellä asianmukaisesti.

Yhtiö sanoi aiemmin, ettei aio taipua naisen esittämien ”perusteettomien vaatimusten” edessä.

Skandaalinkäryinen tapahtuma herätti myös kiinalaisen median huomion, eikä palaute ollut Muskin kannalta kovinkaan kiittävää.

....

Toinen isku tuli vielä painavammalta taholta eli kommunistisen puolueen alaiselta poliittisten ja juridisten asioiden komissiolta. Se viestitti tyytymättömyyttään suositun somekanavan kautta.

Viestin mukaan Tesla ei ponnistele riittävästi ratkaistakseen esiin nousseita ongelmia. Lisäksi Teslan tulisi viestin mukaan

kunnioittaa asiakkaitaan sekä noudattaa paikallisia sääntöjä ja määräyksiä.

Komission kontolla on muun muassa Kiinan oikeuslaitos, poliisitoimi ja syyttäjistö, joten kyseinen viesti saattoi kääntää Muskin pään. Ainakin Tesla reagoi viestiin varsin nopeasti.

Yhtiö julkaisi tiistaina tiedotteen, jossa pyysi anteeksi ”ettei kiinnittänyt ajoissa huomiota asiakkaansa tekemään valitukseen”. Tesla lupasi myös uudelleen arvioida huoltopalvelunsa ja toimintonsa Kiinassa, jotta vastaava ei enää toistuisi.

Yhtiö kertoi myös perustavansa täysin uuden, asiakkaiden valituksiin keskittyvän yksikön.

Kiina koettelee Teslan pääjohtajaa Elon Muskia nyt ennen näkemättömällä tavalla.

Vain muutama viikko sitten maan sotilasviranomaiset antoivat porttikiellon sotilastukikohtiin ajaville Tesloille.

 

 

0
0
22.4.2021 - 11:18 #69243

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

Teslalla on paljon suurempi ongelma käsissään ja se on uusi akkutyyppi 

Panasonic plans to deploy Tesla 4680 battery cell production later this year - Electrek

4680 on vielä protyyppiasteella vaikka sen pitäisi olla jo tuotannossa vielä keskeneräisen Berliinin tehtaan autonvalmistuksessa, 4680:n ongelma on saada lämpö pois akustosta. Toinen ongelma on sarjatuotanto, se tulee olemaan haastavaa 

EEVblog #1340 - New Tesla 4680 Battery Cell EXPLAINED - Page 1

tuolta löytyy lisää

0
0
22.4.2021 - 13:25 #69246

Tinggeli

+3011
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938

Lithium-akuillehan lämpö on todella pahasta. Akun terminen karkaaminen (thermal runaway) alkaa jo 80 asteeessa. Tämä johtaa akun oikosulkuun ja lithium-akku syttyy palamaan. Sitä ei voida sammuttaa millään (akkujen sijoittelu + kotelointi). Akussa on myös omasta takaa palava materiaali, hapettaja ja lämpöä tuottava kemiallinen reaktio eli akku jatkaa paloaan kunnes on kokonaan palanut.

Kun akku syttyy palamaan, kannttaa ottaa suunta aivan toiseen suuntaan ja välttää savukaasuja, jotka ovat tappavan myrkyllisiä. Korostetusti. Akkupalosta tulee fluorivetyhöyryä.

Täältä voi lukea lisää tästä mukavasta aineesta, joka on muuten maailman vaarallisin ihmisen kehittämä aine: http://www.ttl.fi/ova/flurvet.html#ots2

"Vakavat ihoaltistukset väkevälle fluorivetyhapolle (ihoalue 2 - 3 % kehon pinta-alasta eli 400 - 600 cm2) ovat aiheuttaneet kuoleman muutaman tunnin kuluessa tapaturmasta "

Mukava aine. Kun kerran saa ihokosketuksen (aine menee paksujenkin suojavaatteiden läpi esim. palomiesten sammustusasut eivät suojaa) kämmenen kokoiselle alueelle tai jopa hengittää sitä, on edessä varman ja tuskallinen kuolema. Hoitoa ei ole. Jos sähköauto syttyy palamaan suljetussa parkkihallissa (esim. kauppakeskuksen), onkin tenkkapoo edessä. Tehtävä muuttuu sammuttamisen sijaan ihmisten evakoinniksi ja vaarrallisen aineen tehtäväksi. Sammutusvedet ovat lisäksi erittäin vaarallisia myrkkyjä ja ne pitäis kerätä talteen.

Ja jos Teslan akku syttyy palamaan kauppakeskusen parkkkihallissa tai vaikka sähköbussi Kampin keskuksessa (maan alla), niin sitten on löysät kyllä housuissa ja pahasti. Ja tuuletinkin on levittänyt ne pa...t ympäriinsä.  Kannattaa juosta aivan eri suuntaan ja nopeasti.

Muistetaan, että jo se 5 ppm:n pitoisuus saattaa olla (riippuen altistuksesta) tappava. Saati tuollainen 963 ppm.

Ja viher-vassarit ovat taas täysin tietämättömiä näistä ongelmista. Lisää vaan akkuautoja ja sähköfillareita Suomeen. Tai ehkä niitä ei edes kiinnosta koko asia.

Odotettavissa on muuten melko tiukkaa sääntelyä latauspisteiden sijoittelussa. Todennäköisesti ne kiellettään parkkitaloista (mm. kauppakeskukset) ja varsinkin maan alla olevissa parkkiluolissa. Ympäristöministeriössä on tällä hetkellä työryhmä pohtimassa tätä asiaa. Kun kielto tulee, niin sen jälkeen autoa ei voikkaan ladata niin monessa paikoissa kuin nyt on ajateltu esim. kaupassa käynnin aikana. Ylen juttu aiheesta:

" – Latauspisteitä ei pitäisi toistaiseksi lainkaan rakentaa muualle kuin ulkona maanpinnan tasalla oleville parkkipaikoille, sanoo paloturvallisuussuunnittelija, insinööri Ari Mattila. "

" – Tehokkaimmaksi sähköautopalon sammutusmenetelmäksi on osoittautunut auton upottaminen veteen, kertoo Mattila.

Käytännössä tämä voidaan tehdä esimerkiksi siirtämällä auto tiiviille siirtolavalle, ja täyttämällä lava vedellä. Ulkona nosto onnistuu, mutta esimerkiksi pysäköintihalleissa se on vaikeampaa.
– Se sammutus täytyy tehdä maan alla ja silloin se on erittäin vaativaa savusukellusta. Ja jos sen kesto on 24 tuntia, Suomessa ei ole yhtään pelastuslaitosta joka siitä tehtävästä suoriutuu jalat kuivina. Se vaatii niin paljon miehiä ja kalustoa että siitä tulee valtava ongelma, hän kuvailee."

https://yle.fi/uutiset/3-11094547

 

Lisää koko tästä aiheesta Googlella:

PELASTUSLAITOKSEN VARAUTUMINEN SÄHKÖAUTOPALOIHIN MAANALAISISSA PYSÄKÖINTILAITOKSISSA

Kirjoittanut: Joonatan Suosalo

"2.1 Latauspisteiden sijoittaminen pysäköintilaitoksessa
Sähköautopalon sammuttaminen saattaa edellyttää palaneen tai palavan
ajoneuvon uloshinausta pysäköintilaitoksesta. Tämän vuoksi sähköautojen
latauspisteet tulisi sijoittaa maantasokerrokseen, helpomman hinauksen
mahdollistamiseksi.
Mikäli latauspisteitä sijoitetaan maanalaisiin kerroksiin, tulisi pisteet
sijoittaa ulosajoramppien välittömään läheisyyteen. Latauspisteiden
sijoittamista tiloihin, joissa on jyrkkiä ajoluiskia pysäköintikerroksiin, tulisi
välttää.
Sähköajoneuvojen latauspisteiden on sijaittava vähintään 10 metrin
päässä räjähdysvaaralliseksi luokitellusta tilasta (kts. standardi SFS 6000-7-
722)."

4.2 Automaattinen sammutuslaitteisto
Automaattinen sammutuslaitteisto ei sammuta sähköauton akkupaloa.
Sammutuslaitteisto voi kuitenkin estää ja hidastaa palon leviämistä
viereisiin autoihin. Sammutuslaitteisto toimiessaan antaa myös lisäaikaa
turvalliseen poistumiseen ja helpottaa sammutus- ja pelastustoimintaa.

6.3 Sammutusvesien talteenotto
Sähköauton akkupalosta liukenee sammutusveden mukana mm. vetyfluo-
ridia ja vetykloridia
, jotka aiheuttavat jätevedenpuhdistamolla ongelmia
päästessään sellaisenaan viemäriverkkoon. Pysäköintitilassa, jossa lada-
taan sähköautoja tulisi suunnitella viemäröinti siten, että saastuneiden
sammutusvesien pääsy yleiseen viemäriverkkoon olisi estettävissä.

7.2 Ajoluiskat ja ajokorkeudet.
Sähköauton palaessa pelastuslaitos joutuu varautumaan auton
uloshinaukseen. Uloshinauksen mahdollistamiseksi pysäköintitilojen
vapaan korkeuden tulisi olla vähintään 2,5 metriä. Vapaa korkeus tulisi
suunnitella mahdollisimman suureksi (huomioiden esim. putket ja
ilmastointikanavat), jotta käytettävissä olisi mahdollisimman usea eri
hinausautovaihtoehto.

0
0
24.4.2021 - 09:27 #69308

Tinggeli

+3011
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938

Smart Eye:n myyntimiehille olisi tiedossa myyntikeikka Muskin luokse. Teslan oma tuotekehitys (softa ja hardis) eivät ole kyenneet luomaan toimivaa ja turvalllista järjestelmää. Ovat tehneet helposti huijattavan susi-kappaleen. Vaikka Teslan T&K onkin maailman huippua, niin Ruotsalaisilla olisi tarjota nopea apu.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007937067.html

HS: Selvitys: Teslan voi huijata ajamaan ilman kuljettajaa

" Arvostetun lehden insinöörit tutkivat suljetulla radalla väitteitä, että Teslan Model Y -mallin kuljettajan ohjausapuominaisuus pystyy ohjaamaan autoa itsenäisesti. Sen ei pitäisi Teslan mukaan olla mahdollista vaaratilanteiden välttämiseksi. "

............

"Consumer Reportsin ajoneuvojen testausjohtaja Jake Fisher sanoo lehden sivuilla, että Teslan järjestelmä ei varmistanut eikä edes pystynyt kertomaan, onko ajoneuvolla kuljettaja.

Fisherin mukaan Teslan kuljettajan apujärjestelmä on teknisestä jäljessä GM:n ja Fordin vastaavista, jotka varmistavat, että kuljettaja katsoo tielle.

Teslan mukaan autopilottiomaisuus vaatii kuljettajan ”täyden huomion”. Ominaisuuden ei pitäisi toimia, jos ohjauspyörällä ei ole käsiä tai turvavyö on lukitsematta."

0
0
27.4.2021 - 00:17 #69363

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

"Net profit reached a quarterly record of $438 million (on a GAAP basis), and the company recorded $518 million in revenue from sales of regulatory credits during the period. It also recorded a $101 million positive impact from sales of bitcoin during the quarter."

jossakin luki että Tesla löi odotukset, aika hauskaa kun toiminta on vieläkin tappiollista. Yhtään kvarttaalia ei taida olla positiivista tulosta liiketoiminnasta. Missä on ne yli 20%:n katteet joita hehkutettiin viime viikolla monenkin analyytikon suusta?

Tesla (TSLA) earnings Q1 2021 (cnbc.com)

-1,8% after hours, noilla luvuilla -15% olisi oikeampi reaktio

 

0
0
27.4.2021 - 09:02 #69370

jelly

+162
Liittynyt:
18.3.2020
Viestejä:
117

Noilla kasvuprosenteilla jokainen voitoksi saakka tullut dollari olisi vain hidastanut kasvua. Ne rahat käytetään nopean kasvun aikana investointeihin, uusiin tehtaisiin ja niiden ylösajoon. 

Kaikki tunnusluvut joissa E on mukana voidaan mielestäni unohtaa näissä nopean kasvun yrityksissä. Niiden kasvu on oltava nopeaa, mitä nopeammin markkinoita vallataan sitä isomman kakun niistä lopulta saa. Onhan noita autoja purettu ja todettu että niiden katteet pyörivät yli 20% tienoilla.

Mutta, vaikka Teslan loikkaa ja uranuurtavaa teknologiaa onkin ollut kiva seurata niin koskaan en ole sijoittanut. Aina ollut aivan liian kallis. Etenkin nyt. Ainoastaan autonvalmistamisella arvostus mielestäni täysin absurdi. Kaikenmaailman muut liiketoiminta-alueet voivat toki heilauttaa tilanteen mihin suuntaan tahansa, mutta niissä on niin iso epävarmuus etten kyllä sijoitusta näillä hinnoilla pysty tekemään. Seuraan kyllä mielenkiinnolla kaikkea mitä Musk yrittää tehdä pikkufirmoissaan, uskomatonta teknologista näkemystä mies kyllä omaa. Ja ennenkaikkea hommat eivät jää pohdinnan asteelle. 

0
0
27.4.2021 - 18:13 #69396

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2008

Teslan hyvä tulos 438 miljoonaa syntyi Bitcoinien myyntivoitosta (101 miljoonaa) ja päästöoikeuksien myynnistä muille autovalmistajille (518 miljoonaa):

Tesla Makes Money (Including From Selling Cars)

Tesla reported a quarterly profit of $438 million, its highest ever. But financial maneuvers flattered this number:

  • Tesla’s $1.5 billion purchase of Bitcoin, and subsequent sale of a chunk of its holdings, led to a $101 million accounting boost. Bitcoin “so far has proven to be a good decision,” Zach Kirkhorn, Tesla’s C.F.O. (no, we’re not using his other title), told analysts yesterday, adding that the company would continue to invest in crypto as a place to park excess cash. (The company’s holdings will also grow as customers start buying cars with Bitcoin.)

  • Tesla also made $518 million from selling emissions credits to other carmakers, up from $354 million a year ago. This has been a steady, high-margin side hustle for Tesla as it ramps up auto production.

Lähde: Tesla's Bitcoin Bet Pays Off - The New York Times (nytimes.com)

Autovalmistus ei sittenkään tuottanut. Teslan pääongelma on Kiina, jossa sen pitäisi saada myynti kulkemaan. Kiina edustaa 40% sen kysynnästä.

0
0
27.4.2021 - 20:11 #69399

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2008

En omista Teslaa suoraan ja sen koikkelehtiminen mystisten liiketoimintatulosten, jättimäisen velkansa ja muiden, hämmentävien kryptovetojensa kanssa muiden pörssin osakkeiden joukossa ei sinänsä haittaa. Sen liittyminen S&P500 indeksiin on johtanut siihen, että omistan Teslaa etf-rahastojen kautta. Niinpä yrityksen liiketoiminnan perusteet ovat alkaneet kiinnostaa. Tesla on nyt S&P500 rahastojen kymmenen suurimman sijoituksen joukossa.

Teslan osuus on alle 2%, joten sen keikahtaminen ei sinänsä etf:n NAV:ia kaataisi, mutta oma vaikutuksensa tälläkin positiolla on kokonaisuuteen.

0
0
27.4.2021 - 21:20 #69402

Indrid Cold

+455
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
619

Daniel Ives ja Cathie Wood tarinankertojina ovat vuoronperään hypettäneet jotain Teslan projektia, paljon porua ja vähän villoja voitaneen sanoa

Elon Musk says Tesla made ‘significant mistakes’ with solar roof project - The Verge

Tesla drastically increases price of Solar Roof - Electrek

googlaamalla löytyy tarinaa mm. Teslan sähköpaneelien ja akustojen potentiaalista, kuten tuosta Electrekin jutusta käy ilmi niin investoinnin takaisinmaksuaika on lähinnä  Buffetmainen infinity

huomionarvoista on Electrekin kommennttiosio, kritiikittömät fanipojat loistaa poissaolollaan esim. seuraavan jutun osalta

Tesla plans to return to making over 100,000 Model S and Model X vehicles per year with new version - Electrek

yksi poiminta, Wolfy kirjoittaa:

Oh wow! Plenty of positive news in this Q1 conference!
Except the fact that...

- Production at Berlin is being delayed from summer to end of the year.
- 4680 cells will reach volume in 12 months maybe, 18 months definitely.
- For the first time in 5 years I heard Elon saying that solving autonomy is an extremely difficult problem (he said that it was already a solved problem, no big deal in 2015/2016).

 

0
0