DeJargon kirjoitti:
cyberkone kirjoitti:Pari vinkkiä: Energiatuotanto ja varastointi, robotaxit, raskasliikenne.
Trollaatko vai mikä nyt on ?
Niin, montakos noista mainitsemistasi jutuista on muulla kuin Elonin fantasiatasolla ?
Robotaxi nyt on vähän häilyvämpi käsite, mutta noista muista 3/3 on fyysisesti olemassa, ja energiantuotanto ja -varastointi ovat olleet jo kaupallisessa tuotannossa ties kuinka kauan.
"Solar Rooffeja" on myyty Jenkeissä pitkän aikaa kuluttajille, toki liikevaihdollisesti aika marginaalinen tuote kyseessä. Energiavarastoja myydään kuluttajien lisäksi myös jakelu- ja siirtoverkkojen haltioille "hieman" suuremmassa mittakaavassa, tässä esimerkiksi rakennetaan maailman suurinta verkkoon liitettyä energiavarastoa:
https://insideevs.com/news/461525/world-largest-battery-under-construct…
Kyseessä on siis valmistuessaaan maailman suurin verkkoon liitetty energiavarasto, nykyään suurin (193,5MWh Australiassa) on sekin Teslan toimittama. Noiden kysynnän voisi ennustaa räjähtävän uusiutuvan energiatuotannon lisääntyessä.
Raskaasta liikenteestä voi katsella youtubesta "Tesla Semi" -videoita, noilla (muutamalla prototyyppi-) rekoilla on ajeltu yleisen liikenteen seassa jo useamman vuoden. Viime vuoden lopulla haettiin Tesla Semin valmistavaan portaaseen työntekijöitä, joten eiköhän noidenkin valmistus tämän vuoden aikana alkane.
Uusin FSD Beta -päivitys ajaa San Franciscon kaduilta Los Angelesiin ilman, että kuski puuttuu koko matkan aikana kertaakaan tilanteeseen:
https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8
Toki ollaan vielä kaukana mistään robotaxeista, mutta samalla kuitenkin aika kaukana toiseen suuntaan myös muiden valmistajien kaistavahdeista. Ja kyllä tuonkin perusteella sanoisin että robotaxi pidemmällä kuin "Elonin fantasioissa"
Rahallisesti itse näkisin noista eniten potentiaalia noissa energiavarastoissa, lisäksi olemassa olevissa autoissa on iso massa energiavarastoa sekä potentiaalisesti ohjattavaa kulutusta. Teslahan pystyisi etänä ohjaamaan autojen latautumista, ja näin ollen rakentamaan ison virtuaalivoimalaitoksen, käyttäjien suostumuksella ja niille maksettavan korvauksen kera toki. Tällaisia toimijoitahan Jenkeistä jo löytyy, joilla on iso massa esim. ohjattavia ilmastointilaitteita, joita sitten tarpeen tulleen rajoitetaan kun tehontarve verkossa on suurimmillaan.
Toinen autojen hyödyntämisvaihtoehto on V2G (vehicle to grid), eli autojen akkuja jossain tilanteessa purettaisiin verkkoon päin, mutta tähän ei Eloni ole ilmeisesti vielä oikein lämmennyt.